Activities calendar

28 آوریل 2013

نماینده خامنه‌ای در بسیج: اگر رهبر یک رای دارد،‌ رییس‌جمهور هم یک رای دارد

محمدرضا تویسرکانی، مسوول نمایندگی ولی فقیه در بسیج با انتقاد از کسانی که به گفته وی، به دنبال تحمیل کاندیدا به مردم ایران هستند، گفته است: «اگر رهبر می‌فرمایند من یک رای دارم به طور طبیعی رییس‌جمهوری هم یک رای دارد.»

اشاره آقای تویسرکانی به تکرار این جمله توسط محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر است، که در اکثر سخنرانی‌های خود تاکید کرده است که رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها یک رای دارد.

محمود احمدی‌نژاد حتی پس از آنکه آیت الله علی خامنه‌ای در نخستین سخنرانی عمومی سالانه خود در مشهد تاکید کرد که «رهبری هم یک رای دارد و تا روزی که به صندوق انداخته شود، هیچ کس از آن خبر ندارد»، بازهم در جمع مردم استان سمنان به این موضوع تاکید کرد.

او در جمع مردم سمنان گفته بود: «نگویند رهبری گفته کی بیاید و کی نیاید».

به گزارش وب‌سایت «سپاه نیوز»، مسوول نمایندگی ولی فقیه در بسیج که در جمع فرماندهان و اعضای سپاه علی ابن ابی طالب سخن می‌گفت، تاکید کرده است: «فلسفه اختلافات» برخی از خواص با رهبر جمهوری اسلامی در این است که وی «اجازه تبدیل شدن ریاست جمهوری به دیکتاتوری را نمی‌دهد.»

به گفته این مسوول بسیج، «اگر ولی فقیه نبود،‌ ایران به یک مصر تبدیل شده بود که رییس‌جمهورش یک پادشاه مستبد بود، ولی عنوان رییس‌جمهور داشت.»

علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز روز شنبه با انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد در جریان سفرهای استانی اخیرش، گفته‌است: «دولتمردان باید وظیفه خود را انجام دهند و به فکر حل مشکلات اقتصادی و نیازهای عمومی مردم باشند.» با ۴۶ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

افشای نام مداح متجاوز به زن شوهردار+عکس

وبلاگ che-mishavad.blogspot

نام مداح متجاوزی که اقدام به برقراری رابطه نامشروع با زنی شوهردار کرده بود، "مهدی زنگنه" است که اواخر هفته گذشته با شکایت شوهر این خانم دستگیر شده ولی با وساطت محمد طاهری و محمود کریمی دیشب ساعت 10 آزاد شد. همسر این زن، مدارک رابطه نامشروع را ضمیمه پرونده کرده است. در همان زمان گفته می شد که تعدادی از مشهورترین مداحان کشور در حال رایزنی و اعمال نفوذ برای آزاد کردن این مداح هستند. وی در صدا سیما جمهوری اسلامی ، مجری برنامه های مذهبی و عقیدتی نیز می باشد.

پیوند نجات‌بخش کارگر و معلم

در ایران ٣۵ تا ۴۰ هزار نفر هستند که درآمد خالص ماهانه‌اشان بیش‌تر از ۲۵۰ میلیون تومان است و ۱۰۰ هزارنفر درآمدشان ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است. اما ۴.۵ میلیون نفر بیکار با درآمد صفر و در حدود ۰.۵ تا ۱ میلیون نفر بیکار با درآمد بخور نمیر زندگی می‌کنند و با دلهره و رنج بر منابع ناپایدار تکیه دارند. حداقل دستمزد در سال گذشته (۱٣۹۱) با تمام اضافه‌ها و مزایا در حدود ۴٨۰ هزار تومان بود در حالی که کرایه‌ی یک خانه‌ی قدیمی یک اتاقی در دورترین نقاط حاشیه‌ای شرق و جنوب و جنوب غربی یا در شهرهای واقع در ۵۰ کیلومتری تهران ماهانه کمتر از ٣۰۰ هزارتومان نبود. دستمزد متوسط ۶۰ درصد از کارگران کمتر از خط مطلق فقر، یعنی کمتر از میزانی است که برای بقای زندگی در این کشور لازم است.
بیش از ٣۵ درصد از معلمان نیز زیر چنین خط فقری به سر می‌برند. سال گذشته ۷٣ درصد از خانوار‌های شهری هزینه‌ای کمتر از هزینه‌ی متوسط ماهانه‌ی خانوار‌های شهری، یعنی ۹۵۰ هزارتومان ، داشته‌اند. با آن که تعداد واحدهای مسکونی از تعداد خانوار‌ها بیشتر است بیش از ۲۰ درصد از مردم خانه‌ای ندارند که سه‌ چهارم آنان مردم بسیار کم‌توش و توانند. محرومیت مصرفی پایینی‌ها با ولع مصرفی بالایی‌ها همراه است. مثلاً مصرف گوشت ماهی در میان اغنیا ۱٨۰ برابر مصرف فقیران است. هزینه‌های مسافرت داراها (به استثنای خریدهای استثنایی که از خارج می‌کنند یا خانه و ویلا و اتوموبیل که در خارج دارند) ۲۲۰ برابر نادارها است.
در جهان ما ۱.٣ میلیارد نفر در زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. شمار گرسنگان جهان به ٨۵۰ میلیون نفر بالغ می‌شود که بیشتر شامل کودکان و زنان است. همه‌ی این‌ها در معرض مرگ ناشی از ناداری قرار دارند. در مدت زمانی که این یادداشت را می‌خوانید، صدها نفر از آنان جان داده‌اند. آنان که سوسیالیست‌ها، کارگران و چپ‌ها را به احساساتی‌گری متهم می‌کنند، و در واقع خصلت انسانی آنان را به استهزا می‌کشند، یادشان باشد احساساتی نشوند چون چند تن هم از سرمایه‌داران گرامی و پول و پله‌داران محترم در این فاصله از شدت پرخوری ترکیده‌اند. فقط ضایعات مواد غذایی در جهان ثروتمند می‌تواند فقر غذایی را از بین ببرد.
گزارش‌ها برآنند که ۲۷۵ میلیون کودک کار و خیابان در جهان سرگردانند. آنان که احساساتی نمی‌شوند و به اصلاحات و گام به گام بازی و پرهیز از آرمان‌گرایی امید بسته‌اند تا وضع بینوایان سر و سامان بیابد ـ خودشان که معمولاً به‌سامانند ـ می‌توانند عزیزدردانه‌های خود را لحظه ای چون گنجشکان بی‌پناه در خیابان‌های دود زده و فساد‌آلود تهران ول شده در نظر آورد. عجله نکنید! گزارش‌های تحقیقی موثق برآنند که به زودی شمار جمعیت زاغه‌نشین، حاشیه‌نشین و فقیرنشین اکثریت جمعیت شهری جهان را تشکیل خواهد داد. در ایالات متحده خیابان خوابی گسترده، البته نه به اندازه‌ی شبه جزیره‌ی هند و قاره افریقا ـ وجود دارد. ۴۵ میلیون نفر از مردم آمریکا از کوچک‌ترین امکانات بیمه‌ای محرومند. مانند چپ گرایان احساساتی نشوید، اما، ارتش آمریکا در فاصله‌ی جنگ دوم جهانی تاکنون ده‌ها میلیون از مردم را مستقیماً کشته است و صدها میلیون نفر هم مستقیم و نامستقیم با انواع مداخله‌های دولت آمریکا به خاک هلاکت افتاده‌اند. هزینه‌های نظامی آمریکا بیش از دو برابر درآمد ملی ایران است.
در این وانفسا نشان دادن این که طبقه‌ی کارگر و متحدان اصلی آنان، یعنی معلمان و کارکنان خدماتی مردمی و بخشی از دهقانان وظیفه‌ی تاریخی نجات بشریت و نجات مردم سرزمین خودشان را از فقر و بیگانگی و اسارت و از چنگال ستمگران بومی و جهانی دارند، مشکل نیست. اشتباه نکنیم شعار سوسیالیست‌ها این نیست که یک طبقه‌ جای همه را بگیرد. نگذاریم مبلغان و دروغ‌زنان نظام نکبتی سرکوب و غارت و بهره‌کشی و بیگانه سازی انسان،‌دیکتاتوری پرلتاریا را به عنوان نظامی خودکامه وخودکامه‌تر از دموکراسی‌های تحمیلی و دروغین به ما معرفی کنند. دیکتاتوری پرلتاریا فقط به معنای آن است که به جای آن که سرمایه‌داری و ستمگران کارگزار این نظام فرمان خود را برای نگه داشتن جامعه به وضع نابسامان امروز «دیکته» کنند باید طبقه‌ی در کار باشد که فرمان رهایی از قید ستم طبقاتی را دیکته کند و خود را نیز منحل کند، زیرا دنیای تمایزها و تبعیض‌ها بالاخره باید به پایان برسد. فقر و بی‌عدالتی و خودکامگی باید با هم بمیرند. یکی یکی و گام به گام و مصلحت‌اندیشانه امکان ندارد. وراجی بی‌ثمر نصیحت‌گویان و ماست‌مالی‌کاران شاید هنوز رواج و کاربرد دارد، اما نه برای کارگران و مبارزان سوسیالیست، باید با آن زیاده گرایان نیز به مقابله برخاست.
باری، فرمان عملی و نظریه‌ی اجتماعی آن باید مبتنی بر نیروی اجتماعی گسترده‌ای باشد که جز رهایی همگانی راه دیگری ندارد؛ آن نیروی اجتماعی که ناگزیر است بستیزد تا غل و زنجیر از پای جامعه و افراد بگشاید؛ نیرویی که متخصصان و روشنفکران خود را از دستگاه قدرت پول و سیاست حاکم گدایی نمی‌کند و به روشنفکران و متخصصان مردمی و وفادار دموکراسی واقعی دل می‌بندد. این نیرو ستیز می‌کند نه این‌که عاشق جنگ باشد بلکه برای آن‌که از امنیت و حیثیت انسانی دفاع کند. تضاد طبقاتی که برای منتظرالکرسی‌های خوش بر احوال عامل خشونت و جنگ افروزی است، اختراع محرومان و سوسیالیست‌ها نیست بلکه واقعیت اجتماعی است و از تحمیل قدرت‌های اقتصادی و سیاسی ـ که البته با توجیه‌گری شبه روشنفکران وابسته همراه است ـ بر آزادی و برابری مردم ناشی می‌شود. تضاد طبقاتی دست‌ساز چپ‌ها نیست، ناشی از بهره‌کشی مالکان سرمایه در نظام موجود است. کسانی که از خشونت نهفته در واقعیت تضاد طبقاتی رو ترش می‌کنند و به هر ستیزه‌ای در تاریخ ایران با دیده‌ی انسان‌های والا می‌نگرند خودشان در هر کجا مصدر کار بوده‌اند نه تنها در برابر نظام وحشت و سرکوب و کشتار بی‌تفاوت مانده‌اند که بخش حیاتی سازمان سیاسی و اقتصادی و بوروکراتیک همان نظام بوده‌اند. گویا کشتن انقلابی خوب است با ۳۹ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعیلینک مستقیم

رضا پهلوی به عنوان سخنگوی «شورای ملی ایران» معرفی شد

کیهان آنلاین- مجمع مؤسس شورای ملی ایران (INC) در دومین روز نشست خود (۲۸ آوریل ۲۰۱۳ / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲) که در پاریس در حال برگذاری است رضا پهلوی را به عنوان سخنگوی خود معرفی کرد. شاهزاده رضا پهلوی در سخنانی ضمن سپاس از اعتمادی که به وی نشان داده شده است، اطمینان داد که تمام تلاش خود را برای جلب توجه جامعه بین المللی به مبارزه آزادی خواهی در ایران و برای تحقق شرایطی که بتوان در آن انتخابات کاملا آزاد برگذار کرد، به کار خواهد گرفت. رضا پهلوی یک بار دیگر بر استقلال ملی شورای ملی تأکید کرد و گفت تمامی‌هزینه‌های فعالیت این شورا از منابع ایرانی و ملی است و از هیچ دولت و حکومت خارجی کمک مالی دریافت نشده و نخواهد شد.
مجمع مؤسس شورای ملی ایران در طول نشست دو روزه خود ضمن تصویب منشور و اساسنامه این شورا، هم اکنون در حال رأی گیری برای مشخص کردن اعضای «شورای عالی» و «دفتر سیاسی» است. اعلام شده است که در این رأی گیری، حدود سی تن برای عضویت در «شورای عالی» و نه تن اعضای «دفتر سیاسی» انتخاب خواهند شد. در عین حال تأکید شد که از همکاری ایرانیان واجد شرایط که بعدا بخواهند در این شورا فعالیت کنند، استقبال می‌شودبا ۵۰ امتیاز و ۱۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

گزارش ها درباره اعتراض به احمدی‌نژاد درجريان سفر به تبريز

گزارش ها حاکی است در جريان سفر استانی محمود احمدی نژاد به تبريز گروهی که پلاکارد هايی با شعار «مال باختگان صندوق قرض الحسنه نصر تبريز» در دست داشته اند مانع حرکت خودروی رييس جمهوری ايران شده و به وی اعتراض کرده اند.گزارش ها حاکی است در جريان سفر  استانی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران،  به تبريز در روز يکشنبه هشتم ارديبهشت، گروهی که پلاکارد هايی با شعار «مال باختگان صندوق قرض الحسنه نصر تبريز» در دست داشته اند مانع حرکت خودروی رييس جمهوری ايران شده و به وی اعتراض کرده اند.

به گزارش «ستاک نيوز» در جريان حرکت خودروی محمود احمدی نژاد  «يکی از مال باختگان با هجوم بردن سمت خودروی وی؛ برای چند ثانيه با رئيس جمهور گلاويز شد که با دخالت و ورود فوری نيروهای امنيتی قضيه فيصله پيدا کرد.»

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا،‌ مسئول روابط عمومی استانداری آذربايجان شرقی گزارش ها در خصوص «تعرض» به محمود احمدی نژاد را رد کرد.

طبق اين گزارش،‌ شماری از سپرده گذاران صندوق نصر تبريز طی روزهای اخير در مقابل استانداری تبريز دست به تحصن زده  خواهان رسيدگی به شکايت خود شده اند.

در همين زمينه، محمود احمدی نژاد روز يکشنبه نيز در سخنرانی خود در تبریز با اشاره موضوع صندوق نصر که« باعث ايجاد مشکلاتی برای مردم اين منطقه شده است»،  گفته است: «ان‌شاءالله امروز در جلسه هيات دولت با حضور رييس‌کل‌ بانک مرکزی اين موضوع را بررسی می‌کنيم و اميداريم يک راه‌حلی پيدا کنيم تا مردمی که پول گذاشتند ضرر نکنند و مشکل آنها حل شود.»

به گزارش ايسنا پيشتر در دوم ارديبهشت دست کم ۱۰۰ نفر از  دارندگان حساب در موسسه قرض الحسنه نصر تبريز با تجمع در مقابل استانداری اعتراض خود را  نسبت به تحقق پیدا نکردن تعهدات اين موسسه نسبت به  مشتريان اعلام کردند.

محمود چمنی،‌ فرماندار تبريز دراين زمينه گفته بود: اين موسسه ورشکست نيست  و در حال حاضر به علت پرداخت بيش از حد وام به متقاضيان دچار مشکل شده است.

وی گفت: طبق مکاتبات با بانک مرکزی مسئولان مربوطه مالی کشور قول مساعد داده اند تا پايان ارديبهشت ماه موسسه قرض الحسنه نصر با يکی از بانک ها ادغام شود.

غيبت امام جمعه تبريز از مراسم استقبال

در همين حال گزارش ها حاکی است که نماينده ولی فقيه در استان آذربايجان شرقی و  امام جمعه تبريز در مراسم استقبال از محمود احمدی نژاد حاضر نشد.

اين در حالی است که پيش از اين نیز امام جمعه اصفهان در مراسم استقبال از احمدی نژاد حضور نيافته بود. و ی در خطبه های نماز جمعه اين شهر گفته بود:« دليل اينکه در اين سفر بنده به استقبال ايشان نرفتم اين بود که سفر وی را تبليغاتی دانستم.»

با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری،‌اصولگرايان طرفدار رهبر ايران  انتقادات خود از دولت محمود احمدی نژاد افزايش داده اند.

میلاد دهقان زندانی پان ایرانیست، با تودیع وثیقه ی 400 میلیونی آزاد شد.

بر اساس گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست، میلاد دهقان که در آذر ماه سال گذشته توسط ماموران اطلاعات در شهر اهواز بازداشت شده بود عصر امروز با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. حجت کلاشی -مسول سازمان جوانان حزب پان ایرانیست- و تنی چند از اعضای این حزب زمان آزادی ایشان در مقابل زندان کارون اهواز حضور به عمل رساندند .

این فعال سیاسی پان ایرانیست از ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۱ به مدت ۴۳ روز در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز مورد بازجویی قرار گرفت و پس از آن به بند ۸ زندان کارون اهواز منتقل شد.

اتهامات میلاد دهقان عضویت در حزب پان ایرانیست، اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، فعالیت در حوزه حقوق بشر، فعالیت در فضای سایبری، ارتباط با محافل ضد نظام، ارتباط با دول متخاصم مطرح شده است.

دادگاه این فعال سیاسی روز نهم اردیبهشت ماه جاری برگزار خواهد شد.

بازداشت میلاد دهقان در پاییز گذشته و پیرو اعمال فشار و بازداشت اعضای حزب پان ایرانیست صورت گرفت.
با ۴۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

آزادی میلاد دهقان، پان ایرانیست خوزستانی پس از پنج ماه

میلاد دهقان از اعضای حزب پان ایرانیست، عصر امروز هفتم اردیبهشت ماه ۹۲ از زندان کارون اهواز آزاد شد.

بر اساس گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست، میلاد دهقان که در آذر ماه سال گذشته توسط ماموران اطلاعات در شهر اهواز بازداشت شده بود عصر امروز با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. حجت کلاشی -مسول سازمان جوانان حزب پان ایرانیست- و تنی چند از اعضای این حزب زمان آزادی ایشان در مقابل زندان کارون اهواز حضور به عمل رساندند . بر اساس این گزارش وضعیت روحی و جسمی این زندانی سیاسی مطلوب ارزیابی شده است.
این فعال سیاسی پان ایرانیست از ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۱ به مدت ۴۳ روز در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز مورد بازجویی قرار گرفت و پس از آن به بند ۸ زندان کارون اهواز منتقل شد.

اتهامات میلاد دهقان عضویت در حزب پان ایرانیست، اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، فعالیت در حوزه حقوق بشر، فعالیت در فضای سایبری، ارتباط با محافل ضد نظام، ارتباط با دول متخاصم مطرح شده است. دادگاه این فعال سیاسی فردا، نهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

بازداشت میلاد دهقان در پاییز گذشته و پیرو اعمال فشار و بازداشت اعضای حزب پان ایرانیست صورت گرفت. با ۴۷ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

رییس اتحادیه مشاوران املاک: نرخ افزایش قیمت مسکن از شاخص تورم گذشت

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک می‌گوید: نرخ افزایش قیمت مسکن از شاخص تورم نیز عبور کرده است.

نرخ تورم در سال ۱۳۹۱، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،‌۳۱ و نیم درصد بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفندماه پارسال، به ۴۰ و شش دهم درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای خسروی گفته است: «قیمت‌ها تابعی از اقتصاد کشور است و با افزایش نرخ در دیگر بازار‌ها قیمت‌های بخش مسکن هم افزایش پیدا می‌کند.» با ۲۷ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اقتصادلینک مستقیم

ماموریت غیرممکن دختر ورزشکار ایرانی

"آدرنالین " جزء مشهورترین هورمون های انسانی است که هرگاه پایش در میان است، باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق و انبساط راه های هوایی می شود. با ۲۲ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش ورزشلینک مستقیم

هاشمی رفسنجانی: نمی‌گویم نمی‌آیم

هاشمی رفسنجانی،‌ رئیس "مجمع تشخیص مصلحت نظام" در دیدار با گروهی که خواستار کاندیداتوری او در انتخابات بودند، احتمال شرکت خود را رد نكرد و گفت، "نمی‌گویم نمی‌آیم". او همچنین گفت ما با اسرائیل سر جنگ نداریم.
در حالی تردیدهای محمد خاتمی برای کاندیداتوری خود در انتخابات خرداد ماه آینده افزایش یافته و حضور او تقریبا نامحتمل شده، هاشمی رفسنجانی،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یک گام جلوتر نهاده و از احتمال نامزدی خود خبر داده است.

خبرگزاری مهر نوشته است، شامگاه یكشنبه (۸ اردیبهشت/۲۸ آوریل) جمعی از "خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح‌طلب" در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام با هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو داشتند. به نوشته این خبرگزاری، در این جلسه ۶ نفر به نمایندگی از حاضرین با قرائت بیانیه، نامه و درخواست از هاشمی رفسنجانی خواستند تا خود را برای ریاست جمهوری آینده كاندیدا كند.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این دعوت گفت: «من نمی‌گویم كه نمی آیم». او با اشاره به دوره ۸ ساله ریاست جمهوری خود (۱۳۶۸-۷۶) اظهار داشت: «من در كابینه‌ام از همه طیف‌های سیاسی استفاده كردم كه این الان هم قابل پیاده كردن است. نیاز هم نیست من بیایم. البته من نمی‌گویم كه نمی‌آیم. ولی می‌گویم ضرورت نیست پیرمرد ۸۰ ساله بیاید.»

تا چند روز پیش احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در رقابت‌های انتخاباتی بسیار پایین بود، اما روزهای اخیر فرزندان او خبرهای متفاوتی از احتمال کاندیداتوری پدرشان در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. نتیجه‌گیری تحلیل‌گران از این خبرهای ضدونقیض، افزایش احتمال کاندیداتوری رفسنجانی در انتخابات بود.

هم‌زمان دو سخنرانی آخر محمد خاتمی در جمع علاقمندان‌اش در روزهای چهارشنبه ۴ اردیبهشت و شنبه ۷ اردیبهشت، نشان‌دهنده‌ی افزایش تردیدهای او برای کاندیداتوری بود. خاتمی در سخنرانی دیروز خود گفت: «آیا فردی که به عنوان یک شهروند عادی هم محدودیت زیادی برای صحبت کردن و اظهار نظر و سفر کردن دارد و در معرض انواع تهمت‌ها است، به سادگی اجازه می‌دهند اوضاع به دست او سپرده شود؟»

برداشت اغلب ناظران از این سخنان خاتمی این بود که او دیگر تصمیم خود را برای عدم کاندیداتوری گرفته است. درست یک روز پس از این اظهارات خاتمی، رفسنجانی از احتمال حضور خود خبر داد.

دو روز پیش رسانه‌های خبری به نقل از سعید حجاریان، عضو ارشد جبهه مشارکت منتشر کردند که او گفته بود، خاتمی نخواهد آمد، اما هاشمی رفسنجانی در دقیقه ۹۰ وارد انتخابات خواهد شد.

رفسنجانی: احمدی‌نژاد بخشدار من بود

هاشمی رفسنجانی در دیدار روز یکشنبه خود با "خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب" در عین‌حال از سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد به شدت انتقاد کرد. رفسنجانی گفت: «احمدی‌نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماكو و می‌شناختمش ولی سیاستش این بود كه نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می‌بینیم كه سیاست ما بی‌برنامه و روزمره شده است.»

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «هم اكنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهكار است. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بانكها، ۵۰ هزار میلیارد بابت اوراق مشاركت و ۲۰۰ میلیارد هم حقوق عقب افتاده بنگاهها و پیمانكاران است.»

هاشمی رفسنجانی با بیان اینكه "هم اكنون كشور در مرحله خطر قرار دارد" گفت: «۲ سال قبل این حرف را زدم. رسانه‌های معلوم‌الحال از كلمه خطیر رنجیدند ولی برای اثبات حرفهایم مدرك دارم.» او افزود: «نوار ضبط شده‌ای دارم كه نشان می‌دهد می‌دانستم كشور به مشكل می‌خورد.»

رفسنجانی سیاست خارجی دولت احمد‌ی‌نژاد نیز به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ندای حل من مبارز می‌طلبند كه بیایید دعوا كنیم. بعد می‌گویند قطعنامه‌ها كاغذ پاره است بروید آب زیرش را بخورید. عهدنامه شورای امنیت برای لغوش باید دوباره اجماع شود و این اجماع برای كشور هزینه زیادی دارد. باید كلی از ما باج بگیرند.»

رفسنجانی در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی به‌طور مشخص به اسرائیل اشاره کرد و گفت: «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. حالا اگر عرب‌ها جنگ كردند ما كمك می‌كنیم. در زمان جنگ هم پیشنهاد پذیرش قطعنامه از سوی بنده بود. اگر امضا نمی‌شد تبریز و تهران و اصفهان مورد حمله شیمیایی با هواپیماهای اجاره‌ای فرانسه و روسیه انجام می‌شد و كلی تلفات می‌دادیم. بعد كه صدام به كویت حمله كرد برخی آقایان گفتند برویم از صدام حمایت كنیم. ما از صدام حمایت نكردیم و حتی پناهندگان كویتی را پذیرفتیم و دنیا به ما اعتماد كرد و تحریم‌ها شكسته شد».

صریح‌ترین انتقادات هاشمی به دولت با دو راهکار:کشور در مرحله خطر قرار دارد/ نمی‌گویم نمی‌آیم

احزاب و شخصیت‌ها - «نمی‌گویم نمی‌آیم». این پاسخ آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی به تمام گمانه زنی‌های یکی دو ماه اخیر درباره حضورش در انتخابات 92 بود.

با سه فرانک و نیم می‌خواهم محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کنم

نامه دهخدا به معاضدالسلطنه (ابوالحسن پیرنیا): ......باری کار رفقا هم تمام خراب است. الان در پاریس تقریبن بنده و دبیرالملک و میرزا قاسم خان و اسدالله خان یک حال داریم. جز آنکه آنها باز تکیه‌گاهی به جایی دارند و امیدی از آتیه برای خود تصور می‌کنند و از این رو در پانسین مانده طوری زندگی می‌کنند. بعکس این بنده که از ترس زیاد شدن قرض، پانسین را رها کرده و اینک در منزل جناب شیخ محمدخان قزوینی به قدر پهن کردن یک رختخواب روی زمین (آن هم فقط در شب) جا عاریه کرده‌ام و با سه فرانک و نیم پول که الان در کیف (یعنی آنچه که پول در تمام دنیا دارم) می‌خواهم محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کرده و مشروطه را به ایران عودت بدهم.با ۲۸ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش هنر و ادبیاتلینک مستقیم

تورم چهل درصدی و انفجار قیمت‌ها در بازار مسکن

یک مقام اقتصادی در ایران تورم در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ را چهل درصد دانسته است. منابع دیگر رقم واقعی تورم را بسیار بیشتر می‌دانند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم از وقوع سومین جهش قیمت در بازار مسکن خبر داده است.
به گفته معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم، متوسط تورم در سال گذشته ۳۱ درصد بوده است. بر این اساس قیمت‌ها در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن تا ۴۰ درصد رشد داشته‌اند.

این در حالی است که منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت میزان واقعی تورم را بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام‌شده برآورد می‌کنند. به اعتقاد این دسته، مقایسه بهای کالا و خدمات با مدت مشابه در سال‌های گذشته میزان واقعی رشد قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

داود منظور، معاون وزیر اقتصاد، تحریم‌های بین‌المللی را عامل اصلی مشکلات اقتصادی جاری دانسته است. وی صبح یکشنبه (۲۸ آوریل/ ۸ اردیبهشت) در "همایش معاونان اقتصادی سازمان‌های اقتصادی و دارایی استان‌های کشور" در ساری گفت: «فشار اصلی تحریم در کشور بر روی شریان اصلی اقتصادی کشور که وابستگی به نفت بوده، صورت گرفته است».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، نیز در ماه‌های اخیر بارها تحریم‌های بین‌المللی را عامل اصلی بحران اقتصادی جاری در ایران دانسته و انتقادها به مدیریت مجموعه متبوعش را رد کرده است.

وی پیش از ظهر یکشنبه در تبریز بار دیگر به کاهش خرید نفت از ایران و مشکلات انتقال پول به ایران اشاره کرد؛ در ادامه اما به صورت غیرمستقیم گفت که عوامل یادشده مشکلات جدی به وجود نمی‌آورند.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی با وجود این همواره به هشدارها در مورد عواقب پافشاری بر ادامه برنامه هسته‌ای، سیاست خارجی تهاجمی و تحریم‌های بین‌المللی بی‌توجه بودند. محمود احمدی‌نژاد خود پیش‌تر تحریم‌های بین‌المللی را "کاغذپاره‌های بی‌اثر" می‌خواند.

کاهش یک‌سومی درآمدهای دولت

سقوط بهای نفت و ادامه کاهش درآمدهای ارزی از دیگر نگرانی‌های مقام‌های ایرانی محسوب می‌شوند؛ موضوعی که داود منظور نیز به آن اشاره کرده است. به نوشته خبرگزاری مهر به نقل از وی، درآمدهای دولت جمهوری اسلامی در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

کارشناسان اما این رقم را حدود ۵۰ درصد برآورد می‌کنند. سازمان اطلاعات انرژی نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۸۶ رسیده است.

به گفته منظور، صادرات غیرنفتی مرتبط با صنایع پتروشیمی ایران هم از ۱۵ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار و صادرات میعانات گازی به دو میلیارد دلار کاهش یافته است.

مشکلات ارزی و درآمدی جمهوری اسلامی از تابستان ۲۰۱۲ سیری به شدت تصاعدی به خود گرفت؛ هنگامی که از یک سو اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را متوقف کرد و از سوی دیگر تحریم سیستم بانکی ایران تأثیرات منفی خود را نشان داد.

حذف ارز مسافرتی و بروز مشکلات در ارائه ارز دانشجویی از پیامدهای کمبود منابع ارزی دولت خوانده شدند.

موج سوم گرانی مسکن در دهه‌های اخیر

افزایش بهای مسکن و رکود در معاملات املاک و مستغلات از دیگر نابسامانی‌ها در عرصه اقتصادی ایران به شمار می‌روند. حال رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در ایران می‌گوید که رشد قیمت مسکن از نرخ تورم پیشی گرفته است. بر این اساس در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ بازار مسکن سومین جهش قیمتی پس از جنگ ایران و عراق را تجربه کرده است.

به گفته مصطفی قلی خسروی، نخستین جهش در سال ۱۳۶۸ و در پی تصویب قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل و پایان جنگ ایران و عراق به وقوع پیوست؛ جهش دوم هم در سال ۱۳۸۶ ثبت شد.

پیش از این مرکز آمار ایران گزارش داده بود که قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران در پاییز ۱۳۹۱ نسبت به فصل پیش از آن ۷۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال پیش از آن ۹/ ۸۱ درصد رشد داشته است.

بر این اساس متوسط قیمت هر متر مربع زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران هم از نیمه اول سال ۱۳۸۴ تا تابستان ۱۳۹۱ بیش از چهارصد درصد – چهار برابر – افزایش داشته است.

مقام‌های دولتی در ایران "عده‌ای" را "عامل اخلال" و مقصر افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن می‌دانند؛ همان موضعی که در مورد نوسانات بازار ارز اتخاذ می‌شود.

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، در روزهای پایانی بهمن‌ماه ۱۳۹۱ از "عده‌ای" سخن رانده بود که قصد اخلال در بازار مسکن را دارند اما با آنها به شدت برخورد می‌شود. به گفته نیکزاد این افراد قصد دارند "با اخذ تراکم به سمت ساخت و ساز حرکت کنند."

کارشناسان اقتصادی اما رشد سرسام‌آور میزان نقدینگی، نبود بدیل سرمایه‌گذاری و نابسامانی اقتصادی را از مهم‌ترین دلایل انفجار قیمت در بازار مسکن می‌دانند.

تعلیق مجوز فعالیت ۱۰ شبکه تلویزیونی در عراق

دولت عراق بسیاری از رسانه‌ها را متهم کرده است که اطلاعات نادرستی در باره ناآرامی‌ها در این کشور منتشر کرده‌اند. مجوز فعالیت ده ‌رسانه، از جمله شبکه تلویزیونی الجزیره در عراق به حالت تعلیق در آمده است.
اداره اطلاعات و امور رسانه‌های عراق روز یکشنبه (۸ اردیبهشت/۲۸ آوریل) در بغداد اعلام کرد که ۱۰ شبکه ماهواره‌ای از این پس حق فعالیت در این کشور را ندارند. گفته شده است که پروانه فعالیت این ۱۰ شبکه به طور موقت لغو می‌شود. یکی از این شبکه‌های ماهواره‌ای که فعالیت‌اش در عراق لغو شده شبکه الجزیره است.

دولت عراق این رسانه‌ها را متهم کرده که با اخبار دروغین سعی کرده‌اند شرایط را در این کشور وخیم جلوه دهند و سبب تجزیه کشور شوند.

در سال جاری میلادی خشونت در عراق افزایش یافته و گفته می‌شود تاکنون حدود ۱۳۶۵ نفر در این کشور کشته شده‌اند.

درگیری میان شیعیان و سنیان در عراق ادامه دارد

مبارزه قدرت در عراق میان سنیان و شیعیان این کشور همچنان ادامه دارد. ماه‌هاست سنیان عراق علیه دولت شیعی این کشور به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر عراق مبارزه می‌کنند. سنیان خواستار کناره‌گیری مالکی از قدرت هستند.

مالکی روز پنج‌شنبه (۵ اردیبهشت/۲۵ آوریل) هشدار داد که عراق می‌تواند در ادامه این فرایند به جنگ داخلی کشیده شود. او از مردم این کشور تقاضا کرد با خواست‌های خشونت‌آمیز گروه‌های مذهبی مخالفت کنند.

در هفته گذشته خشونت‌های مذهبی در این کشور به کشته شدن بیش از ۱۷۰ تن انجامید. این درگیری‌ها بخصوص در فلوجه در غرب بغداد شدت یافته است.

در کرکوک در پی این گونه درگیری‌ها ۵۵ تن کشته و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند. خشونت هنگامی آغاز شد که نیروهای ارتش عراق به اردوگاه تظاهرکنندگان سنی هجوم بردند.

لغو فعالیت بیشتر رسانه‌های طرفدار سنیان

بیشتر رسانه‌های ماهواره‌ای که پروانه فعالیت‌شان به حالت تعلیق درآمده، شبکه‌های نزدیک به سنیان این کشورند؛ شبکه‌هایی چون "بغداد" و"الشرقیه" که به سیاست دولت شیعی این کشور اعتراض دارند و این انتقاد را رسما بیان می‌کنند.

هنوز هیچ یک از شبکه‌های ماهواره‌ای که پروانه فعالیت‌شان تعلیق شده در باره این موضوع موضع‌گیری نکرده‌اند. شبکه ماهواره‌ای الجزیره که برنامه‌هایش در شیخ‌نشین سنی‌مذهب قطر تهیه می‌شود مهم‌ترین شبکه خبری عربی در جهان است.

اداره اطلاعات و امور رسانه‌ها در بغداد در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ نیز مجوز فعالیت ۴۴ رسانه را در این کشور به حالت تعلیق در آورد. از جمله این رسانه‌ها بی‌بی‌سی و صدای آمریکا بودند.

این رسانه‌ها اما همچنان اجازه دارند در خارج از عراق فعالیت کنند و برنامه‌های خود را از خارج از عراق به این کشور بفرستند.

مردم با گرانی ها چگونه سر می‌کنند؟

«می‌روی مغازه می‌بینی پنیر گران شده است. مغازه‌دار می‌گوید به خاطر بحران کره شمالی است که می‌خواهد آمریکا را با بمب اتم بزند. مغز مردم تاب برداشته»

«اگر من هم جزء مردم هستم که می‌گویم نان و گوجه از امام زمان مهم‌تر است. شغل و صنعت و دارو از دموکراسی مهم‌تر است.»

«این‌ها که توی ماهواره حرف می‌زنند هم فرقی با این آخوندها ندارد. می‌گویند اشکال ندارد که تحریم شدیم و کشور دارد خراب می شود؛ مهم این است که دموکراسی داشته باشیم.»
...
«نزدیک انتخابات است که خون مردم را داخل شیشه نکرده‌اند وگرنه تا الان همه چیز را گران کرده بودند.»

در یک کشور جهان سومی ساز و کارهایی را راه اندازی می‌کنیم که در قلب سرمایه‌داری مالی جهان پیاده و اجرا می‌شود. در ایران بورس را راه‌اندازی کردند. بورس انرژی را راه اندازی کردند که عملاً نمایشی است. بورس کالا را ایجاد کردند که خودش عامل بی نظمی و اخلال در بازار است. این را دانشجوی ترم یک هم می‌داند که میزان سرمایه در ایران از حجم مجموع کالا و خدمات ارائه شده بیشتر است. این بورس حتی برای نقدینگی سرگردان جامعه ایران کفایت نمی‌کند چه رسد به مجموع سرمایه‌های مالی و تجاری در مقیاس کلان.

...با ۲۵ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش اقتصادلینک مستقیم

پورمحمدی: متاسفم که رئيس جمهوری دروغ می گويد

مصطفی پورمحمدی که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در حال فعالیت های تبلیغاتی است، گفت متاسفم که رییس جمهوری در مورد خروج مبلغی از وزارت کشوردروغ می گوید و این همه فشار روانی شرایط موجود، ناشی از همین تهمت ها و بهتان ها است.مصطفی پورمحمدی که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در حال فعالیت های تبلیغاتی است، روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه در سیستان و بلوچستان گفت متاسفم که رییس جمهوری در مورد خروج مبلغی از وزارت کشوردروغ می گوید و این همه فشار روانی شرایط موجود، ناشی از همین تهمت ها و بهتان ها است.

به گزارش سایت خبرآنلاین، آقای پورمحمدی در پاسخ به پرسشی که محمود احمدی نژاد وی را متهم کرده که مبلغ ۲۱ ميليارد تومان را از وزارت کشور خارج کرده و برنگردانده، گفت: «متأسفم و نمی‌خواهم وارد اين بحث شوم. امید است منظور رئيس جمهور من نباشم ولی اگر منظورش من باشم تأسف می‌خورم که يک مسئول عالی کشور دروغ می‌گويد.»

«شما هم هزاران هزاران میلیارد تومانی به این و آن وام داده اید»

مصطفی پورمحمدی که در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد وزیر کشور بوده گفت: « اسناد دقيق و ريز اين مسئله را منتشر می‌کنم تا واقعيت بر همه روشن شود. به اين شبهه خود دوستان وزارت کشور پاسخ دادند و نمی‌دانم چرا باز هم اين دروغ تکرار می‌شود. مگر می‌توان اين مبلغ را از وزارت خانه خارج کرد و کسی هم جوابگو نشود؟! چرا بعد از اين همه سال اين را مطرح می‌کنند؟! اگر اين طور بخواهيم حرف بزنيم شما هم هزاران هزاران ميليارد تومان که به اين و آن وام داده‌ايد را برده‌ايد و بر نگردانده‌ايد.»

وی افزود: «از اين بداخلاقی‌ها که پيوسته در کشور استمرار داشته و مردم آسيب ديده‌اند و اين همه نگرانی و فشار روانی که بر کشور عارض شده است به خاطر خلاف‌ها، تهمت‌ها، بهتان‌ها است.»

محمود احمدی نژاد همواره مخالفان خود را متهم کرده که دست در فساد اداری و مالی دارند و چند بار تهدید کرده که اسناد آن را منتشر خواهد کرد.

«ما جلوی فسادهای دیگری را هم گرفته ایم»

آقای پورمحمدی در مورد چند پرونده فساد مالی از جمله پرونده موسوم به ۴۵۰ ميليون يورويی گفت: «در رابطه با کيش چند پرونده وجود دارد. يکی از اين پرونده‌ها قديمی بود که در اين دولت استمرار بخشيده شد و ما اعتراض کردیم و به دادگاه رفت. يک فساد هم اخيراً جلوی آن را گرفته‌ايم و ما اطلاع‌رسانی نکرديم و در يک مصاحبه يکی از خبرنگاران از من پرسيد و من به آن اشاره کردم. اما متأسفانه برخی آن را انکار می‌کنند. اما ما می‌توانيم همه اين پرونده‌ها را منتشر کنيم تا عدم صحت انکار اين آقايان مشخص شود.»

مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سؤال يکی از دانشجويان که می‌گفت چرا در سال ۸۴ تمام قد از آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کرديد و امروز منتقد او شده‌ايد، گفت: «ايده‌های آقای احمدی نژاد در همان موقع در هیأت دولت مورد بحث قرار می‌گرفت و بنده علناً مخالفت می‌کردم. انتقادات بنده با آقای احمدی نژاد فکری نيست. بلکه مشکل بنده طرح‌ها و ايده‌هايی بود که ايشان در عرصه مديريتی و کارشناسی ارائه می‌کردند. بنابراين اين طور نيست که الآن مواضع ما با يکديگر زاويه پيدا کند.»

وی همچنین در واکنش به يکی از دانشجويان که گفته است ايران کشوری غيردموکراتيک است که در آن يکی از چهره‌های امنيتی برای رياست جمهوری کانديدا می‌شود و اين‌که به جز روسيه هيچ کجای دنيا رئيس جمهور سوابق امنيتی ندارد گفت: «اين‌که من سابقه اطلاعاتی دارم و در دوره قتل‌های زنجيره‌ای حضور داشتم بايد بگويم ممکن است در شهر شما يک قتل صورت گرفت ولی آيا می‌توان گفت تمام شهروندان اين شهر قاتل هستند؟ در همان دوره قتل‌های زنجيره‌ای که من به ناحق متهم شده بودم خود آقای خاتمی يک يادداشت به دادگاه ارسال کرد و اعلام کرد که بنده هيچ نقشی نداشتم. من در دوره قتل‌های زنجيره‌ای در بخش خارجی حضور داشتم و قاطعانه موضع گرفتم.»

«بگم بگم با شفاف سازی فرق می کند»

مصطفی پورمحمدی در مورد این که آیا سیاست بگم بگم، باعث شفاف سازی می شود گفت: « بگم بگم با شفاف سازی فرق می‌کند. بنده طرفدار شفاف سازی دولت هستم اما اتفاقاً دولت آن را نمی‌پسندد. اما بگم بگم فرمول نيست. بگم بگم ماجراجويی است نه سيستم مديريتی. بايد آنقدر عملکرد ما شفاف باشد که اجازه خلاف به کسی ندهيم نه اين‌که اجازه دهيم کسی خلاف کند و بعد دروغ و راست پرونده بسازيم تا با آن سوء استفاده سياسی کنيم.»

وی افزود: «بنده در انتخابات سال ۸۸ به آقای احمدی نژاد رای ندادم. ولی از ستاد انتخاباتی آقای موسوی نخست وزير کشور سابق به همراه شش استاندار سابق ۲۳ روز قبل از انتخابات به دفتر من آمده و اعلام کردند دارد تخلف می‌شود. از سوی ديگر رئيس ستاد انتخاباتی آقای کروبی و سيزده وزير سابق به دفتر من آمده‌اند و گفتند که ما شکايت داريم. بنده برخی از شکايت‌ها را قبول کردم و دستور رسيدگی را دادم.»

آقای پورمحمدی گفت: «همان روز به آن‌ها اعلام کردم بنده طرفدار آقای احمدی نژاد نيستم ولی برآوردها نشان می‌دهد که آقای احمدی نژاد برنده انتخابات است و به آنان اعلام کردم که بعد از انتخابات بايد به رای مردم احترام بگذاريد. اما متأسفانه اين کار انجام نشد. اتفاقاً معتقدم ميزان شرکت در انتخابات نشانه دموکراسی است. چرا که نخبگان در انتخابات‌ها هيچ راهی جز پذيرش رای و نظر مردم ندارند و اين در تمام دنيا و دموکراتيک‌ترين کشورها نيز رعايت می‌شود.»

هشدار هاشمی رفسنجانی درباره تحمیل دولت بر مردم: دیکتاتوری موفق نمی‌شود

کلمه – گروه خبر: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، زبان ها در انتقاد از شرایط موجود و عملکرد حاکمیت در سالهای گذشته صریح تر می شود. دیروز دفتر خاتمی یکی از صریح ترین سخنان او را درباره شرایط کودتاگونه موجود منتشر کرد و حالا آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه ای با حضور فعالان سیاسی و فرهنگی و مطبوعاتی اصلاح طلب، مواضعی کم سابقه را در نقد عملکرد حاکمیت، رهبری و دولت مستقر مطرح ساخته است.
به گزارش کلمه، هاشمی در سخنرانی امروز خود که البته هنوز متن کامل آن منتشر نشده و تا این لحظه کامل ترین گزارش از آن را خبرگزاری مهر متشر کرده است، مواضعی را بیان می کند که می توان آن را مکمل خطبه های نمازجمعه ۲۶ تیر ۸۸ دانست؛ خطبه هایی که آخرین حضور او در نماز جمعه هم بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از در خطر بودن کشور سخن گفته، به هشدارهای صریح خود درباره وضع بحرانی امروز اشاره کرده، عملکرد دولت احمدی نژاد در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و خارجی را نقد کرده و احتمال نامزدی خود در انتخابات را هم نفی نکرده است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی، از همه صریح تر، از آنچه «تحمیل دولت بر مردم» خوانده انتقاد کرده است؛ اظهاراتی که به نظر می رسد اشاره ای نه چندان ضمنی به تقلب در انتخابات ۸۸ است. وی نقد خود را از این هم فراتر برده و با تاکید بر اینکه بعد از معصومین، مسئولان فقط با رای مردم انتخاب می شوند، تصریح کرده که «اگر دولت بر مردم تحمیل شود مردم در شرایط خطر همکاری نمی کنند و هیچ دولت دیکتاتوری نمی تواند در دنیا موفق شود.»
بر اساس نوشته های حاضران این جلسه در شبکه های اجتماعی، هاشمی در زمان ایراد سخنانش از صندلی استفاده نکرده و همانند دیگر سخنرانان این جلسه، پشت تریبون ایستاده و سخن گفته است.
او همچنین از فعالان سیاسی پیگیر حضور سید محمد خاتمی در انتخابات نیز خواسته که به فعالیت های خود ادامه دهند و ناامید نشوند.
هاشمی رفسنجانی دو پیشنهاد مشخص نیز برای خروج از بحران داده است: بازگشت حکومت به مردم و اصلاح رویه سیاست خارجی. وی همچنین در تمام سخنان خود، «نظام» را مخاطب قرار داده و خواستار آن شده که خود نظام به این نتیجه برسد که ادامه روال فعلی، بی سرانجام است.
وی همچنین تاکید کرده که نباید صلاحیت کسانی که دارای صلاحیت هستند بی جهت رد شود، و تصریح کرده که مردم خودشان بهتر تشخیص می دهند چه کسی را انتخاب کنند.
گزارش سخنان امروز هاشمی که در خبرگزاری مهر منتشر شده، در زیر می آید. در صورت انتشار متن کامل سخنان در وب سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، این متن جایگزین خواهد شد:

عصر یکشنبه جمعی از خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح طلب در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو داشتند. در این جلسه ۶ نفر به نمایندگی از سایر حاضرین با قرائت بیانیه، نامه و درخواست از آیت الله هاشمی خواستند تا خود را برای ریاست جمهوری آینده کاندیدا کند. یکی از سخنرانان هاشمی را مسئول تغییر کشور، دیگری تنها چاره ساز مشکلات کنونی کشور و دیگری شاه کلید مشکلات خواند.
در ادامه هاشمی رفسنجانی گفت: اینکه می گوئید در کشور تنها من هستم که میتوانم مشکلات را برطرف کنم برای من شرمندگی است. اگر حرفهای شما را بپذیرم یعنی اینکه در کشور دیگر مردی توانمند نیست و ما نتوانسته ایم در این ۳۴ سال افرادی را برای مدیریت کشور تربیت کنیم.
وی در ادامه این نشست گفت: من نمی گویم که نمی آیم ولی می گویم که دولت بعدی با بدهی های زیادی سرو کار دارد.
هم اکنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بانکها، ۵۰ هزار میلیارد بابت اوراق مشارکت و ۲۰۰ میلیارد هم حقوق عقب افتاده بنگاهها و پیمانکاران است.
 
دولت ۸ سال مدیران باسابقه را از میدان در کرد
وی در ادامه این نشست گفت: متاسفانه اتفاقات تلخی را در این سالها شاهد بوده ایم. سیاست دولت در این هشت سال این بوده است که نیروهای باسابقه را از میدان بدر کنند. بعد اعلام کردند نسل جدید می آوریم. به نظر آنها گذشته زیر سوال بود ولی از دوره امام حرف نمی زدند چون آن زمان رهبری رئیس جمهور بودند. آنها مدیرانی که سابقه درخشان داشتند را خانه نشین کردند و حالا نسل جدید مدیران ارزشی را نمی شناسد.
نوار ضبط شده ای دارم که نشان می دهد می دانستم کشور به مشکل می خورد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هم اکنون کشور در مرحله خطر قرار دارد گفت: ۲ سال قبل این حرف را زدم. رسانه های معلوم الحال از کلمه خطیر رنجیدند ولی برای اثبات حرفهایم مدرک دارم. ما در مجلس خبرگان رهبری کمیسیونی داریم به نام کمسیون تحقیق که ۱۲ عضو با رای خبرگان مسئولیت بررسی نقاط ضعف دستگاه های زیر مجموعه رهبری را دارند تا موردی پیدا شد گزارش کنند. سال ۸۷ آقایان این کمسیون به دفتر من آمدند که شما با آقای احمدی نژاد مشکل دارید بیایید مشکلات برطرف شود. البته اینها همان آقایانی بودند که از ایشان حمایت کرده و تائید تقدس سازی هم داشتند. به من گفتند مشکل شما چیست؟ من نشستم و به مدت ۲ ساعت و نیم فهرست مشکلات گذشته و امروز و آینده را بازگو کردم. تا جایی که آنها گفتند اگر می دانستیم نمی گذاشتیم وضع اینطور رقم بخورد.
اگر به نظرات من عمل می شد گرفتار شرارتهای سال ۸۸ نمی شدیم
می خواهم بگویم که من تمامی این جلسه را روی نوار ضبط کردم و یکی دست دبیرخانه شورای نگهبان است و یکی هم دست خودم که نمی خواهم فاش شود ولی همه را پیاده کرده و جزوه کرده ام. چون اهل وحدت هستم نه تفرقه اندازی. تمام حرفهایی که در مورد آینده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود.
احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بینیم که سیاست ما بی برنامه و روز مره شده است.
برنامه چهارم بدون دولت هم می توانست ۲۳ درصد اجرا شود
آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه چهارم توسعه گفت: سیاست کلی این برنامه را مقام معظم رهبری امضا کرده و با تصویب مجلس و شورای نگهبان باید اجرایی می شد و اگر اجرا می شد تمامی مشکلات کنونی کشور وجود نداشت. سیسات خارجی اینگونه نبود. بعد از چند سال آقایان گفتند باید برنامه چهارم خمیر شود. سوال این است وقتی رهبری امضا کرده و مجلس و شورای نگهبان تائید کردند مگر می شود خمیر شود؟ بعد اعلام شد که ۲۳ درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. خب اگر دولت هم نبود این ۲۳ درصد اجرا می شد و شاید هم بیشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند.
آنهایی که حرفشان را به راحتی حذف می کنند آیا می شود به آنها اعتماد کرد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی گفت که ارز مرجع به هیچ کالایی نمی دهیم. یعنی مردم مایوس شوند که واردات نداریم. یعنی اینکه رسما اجناس مخفی می شود و خریداران بیشتر می خرند و انبار می کنند. بعد موج عظیمی بلند شد و معاون اول رئیس جمهور گفت: بانک مرکزی بیخود گفته است. اینجا دیگر دولت ترسید. آنهایی که حرفشان را به راحتی حذف می کنند آیا می شود به آنها اعتماد کرد. البته از این اتفاقات در این دولت بسیار رخ داده ولی این نمونه به روزش بود که گفتم.
دولت به کشورها می گوید بیایید دعوا کنیم
البته در سیاست خارجی هم بد عمل شده است. ندای حل من مبارز می طلبند که بیایید دعوا کنیم. بعد می گویند قطعنامه ها کاغذ پاره است بروید آب زیرش را بخورید. عهدنامه شورای امنیت برای لغوش باید دوباره اجماع شود و این اجماع برای کشور هزینه زیادی دارد. باید کلی از ما باج بگیرند.
البته من اینجا یک گریز بزنم و آن این است که غرب همیشه دنبال دشمنی و جنگ با ایران و ضربه زدن بوده است. نمونه آن هشت سال دفاع مقدس و ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت جنگ است. با کارهایی که انجام دادیم شورای امنیت را قانع کردیم که عراق آغاز کننده جنگ بوده ولی در مورد غرامت با ۱۰۰ میلیارد تومان آن موافقت شد که البته هنوز پرداخت نشده است.

هیچ دولت دیکتاتوری نمی تواند در دنیا موفق شود
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای برون رفت از وضعیت فعلی کشور ۲ راهکار دارم. که هر شخصی که رئیس جمهور شود اگر این دو راهکار را عمل کند قطعا موفق خواهد شد. اولین راهکار این است که باید بداند حکومت برای مردم است. این نمی شود که هر کس هرکاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به ۱۲ معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رای مردم آمد. اگر دولت بر مردم تحمیل شود مردم در شرایط خطر همکاری نمی کنند و هیچ دولت دیکتاتوری نمی تواند در دنیا موفق شود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: انتظار داریم کسانی که صلاحیت دارند بی جهت رد نشوند چرا که مردم خودشان اصلح را می شناسند و نمی گذارند کشور خراب شود.
ما با اسرائیل سر جنگ نداریم
وی همچنین در مورد برخی اظهارات در سیاست خارجی گفت: راهکار دوم موضوع ترمیم سیاست خارجی است. ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. حالا اگر عرب ها جنگ کردند ما کمک می کنیم. در زمان جنگ هم پیشنهاد پذیرش قطعنامه از سوی بنده بود. اگر امضا نمی شد تبریز و تهران و اصفهان مورد حمله شیمیایی با هواپیماهای اجاره ای فرانسه و روسیه انجام می شد و کلی تلفات می دادیم. بعد که صدام به کویت حمله کرد برخی آقایان گفتند برویم از صدام حمایت کنیم. ما از صدام حمایت نکردیم و حتی پناهندگان کویتی را پذیرفتیم و دنیا به ما اعتماد کرد و تحرمیها شکسته شد.
من نمی گویم نمی آیم
هاشمی اظهار داشت: من در کابینه ام از همه طیفهای سیاسی استفاده کردم. که این الان هم قابل پیاده کردن است. نیاز هم نیست من بیایم. البته من نمی گویم که نمی آیم. ولی می گویم ضرورت نیست پیرمرد ۸۰ ساله بیاید.

بی‌ بی‌ سی‌ همه اعتبار حرفه‌ای‌اش را فدای شورای رضا پهلوی کرد

روز ۲۸ آپریل رضا پهلوی_فرزند دیکتاتور پیشین ایران_ به اتفاق هوادران اندک سلطنت طلب همایونی در پاریس به تقلید از سازمان مجاهدین خلق و با هماهنگی‌ با بی‌ بی‌ سی‌ فارسی ذیل عنوان مضحک “شورای ملی‌” اقدام به نشستی تبلیغاتی کرد.رضا پهلوی هدف از نشست را تشکیل شورای ملی‌ عنوان کرد که بنا بر گفته او به صورت “فرا حزبی و فرا گروهی” در جهت ارائه بدیل مناسب در مقابل جمهوری اسلامی میباشد.این ادعا در حالی‌ مطرح میشود که که در میان شرکت کنندگان نشست حتی یک نفر غیر از طیف پادشاهی خواهان دیده نمیشود.
نشست اخیر در پی‌ آن‌ صورت گرفت که رضا پهلوی و اطرافیانش طی‌ یک رای گیری اینترنتی مفتضح که بنا بر اطلاعات منتشر شده در سایت “فرا خوان شورای ملی‌” جمع کّل افراد رای دهنده ۷۵۶ نفر بوده است که همین افراد نیز به صورت فلّه‌ای ۲۱۶۸۳ رای در صندوق مجازی رای ریخته اند!(لینک سایت فراخوان)نکته جالب اینکه با وجود آنکه خود سلطنت طلبان به صورت رسمی‌ آمار دقیق(۷۵۶ نفر) رای دهنده مجازی را اعلام کرده اند ولی‌ گزارشگر بی‌ بی‌ سی‌ در یک گزارش عجیب از پاریس مدعی شد که بیش از ۲۰ هزار نفر در رای گیری کذایی فوق شرکت کرده اند!محمد رضا حیدری عضو دیگر شورای رضا پهلوی نیز در یک مصاحبه جداگانه با رادیو فرانسه به رقم ۲۰ هزار نفر رای دهنده تاکید کرده است.(لینک گزارش رادیو فرانسه)
سالی‌ که نیکوست از بهارش پیداست،مخاطب از خود می‌پرسد این چه نوع شورایی است که هنوز تشکیل نشده آمار دروغ احمدی نژادی به مردم تحویل  میدهد و در عین حال نیز بر پایه همان آمار دروغ مدعی آلترناتیو بودن برای جمهوری اسلامی می‌کند؟!
جالب آنکه در میان ۳۰۰ نفری که از میان ۵۳۷ نفر نامزد انتخاباتی با رای گیری مجازی ۷۵۶ نفررای دهنده انتخاب شده است، اسامی افرادی مانند علی‌ اکبر امید مهر درج شده است که سابقه ده‌ها سال خدمت در نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی را دارند و حتی برخی‌ نیز ماند امیرعباس  فخرآور که دها شهادت نامه رسمی‌ زندانیان سیاسی مبنی بر نفوذی بودن وی از سوی وزارت اطلاعات موجود است.برخی‌ دیگر از اسامی نیز یا با توجیه امنیتی مستعار میباشند و برخی‌ نیز که واقعی‌ هستند هیچ نوع فعالیت سیاسی در کارنامه خود ندارند.
یکی‌ دیگر از موارد مورد بحث که محل نزاع و مناقشه جدی منتقدین رضا پهلوی می‌باشد استفاده نابجا و غیر اخلاقی‌ سلطنت طلبان از واژه “ملی‌”میباشد که سؤ استفاده از آن‌ مختص سلطنت طلبان نمیباشد و در برخی‌ از گروه‌های ارتجایی دیگر چون شورای ملی‌ مقاومت ایران نیز مسبوق به سابقه می‌باشد.شورایی که از سوی رضا پهلوی “ملی‌” قلمداد میشود به نظر کارشناسان منصف بنا بر دلایلی که فوقا بر آمد نه تنها هیچ سنخیتی با عملکرد رضا پهلوی و شورای ساختگی‌اش ندارد بلکه از این لحاظ که بیشتر تلاشی در جهت جلب نظر قدرت‌های جهانی‌ در راستای پروژه معروف “چلبی سازی” میباشد، “ضّد ملی‌” در معنای واقعی‌ و راستین آن‌ میباشد.آنانکه که با اتمسفر  معادلات جهانی‌ و سیاسی ایران آشنا هستند نیک‌ میداند که این حرکت اخیر رضا پهلوی که از آن‌ به عنوان “تیر آخر” نام میبرد به علت فقدان پایگاه توده ای، صرفاً تلاشی بیهوده و ذلّت بار در جهت پیدا کردن جایگاهی‌ در پیشگاه قدرت‌های جهانی‌ به ویژه آمریکا به عنوان یک آلترناتیو حلقه به گوش و مطیع میباشد.

ماجرای یک رمان/کتابی که تبعید شد

حالا یک تجربۀ مهم دیگر هم دارم، چاپ و نشر در ایران(گذشته از ارشاد و قوانین خاص خودش) دست اندازهای زیادی دارد، آشنایی، دوستی، سری در مطبوعات داشتن و… می‌دانم که من هیچوقت علاقه‌ای نخواهم داشت که برای نشر کتابم، به این طرف و آن طرف سرک بکشم اما امیدوارم جریان جاری در داستان این کتاب و دیگرداستان‌های هنوز منتشر نشده‌ام، آن‌قدر قدرتمند باشد که ذهن و دلی را متوجه خود کند و چشمی را برای خواندن به سویش کشد، بدون هیچ تبلیغ اینترنتی یا مجله‌ای دربارۀ کتاب. شاید این ارتباط خالص‌تری باشد با خواننده‌ای که کتاب را از سر کنجکاوی می‌خواند تا کسی که از سر آشنایی.با ۲۸ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش هنر و ادبیاتلینک مستقیم

گلاویز شدن معترضان تبریزی با احمدی نژاد

صبح امروز در مراسم استقبال از چهارمین سفر استانی رئیس جمهور به تبریز، محمود احمدی نژاد مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ستاک، این مراسم که از ساعتی قبل با حضور عده ای از حامیان احمدی نژاد در میدان ساعت و باغشمال تبریز آغاز شده بود، با ورود وی یکباره جوی متشنج پیدا کرد.
در این درگیری عده ای از سپرده گذارانی که در صندوق قرض الحسنه نصر تبریز سرمایه گذاری کرده بودند با در دست داشتن پلاکارد هایی با شعار "مال باختگان صندوق قرض الحسنه نصر تبریز" مقابل خودروی احمدی نژاد سدی کشیده و اعتراض خود را اعلام کردند.
گفتنی است، در همین حین یک تن از مال باختگان با هجوم بردن سمت خودروی وی؛ برای چند ثانیه با رئیس جمهور گلاویز شد که با دخالت و ورود فوری نیروهای امنیتی قضیه فیصله پیدا کرد. در همین حین سایر تحصن کنندگان و شاکیان این صندوق با دادن شعارهایی اعتراض خود را اعلام کردند.
یادآور می شود پیش از این و طی چند روز گذشته نیز سپرده گذاران صندوق نصر تبریز با اعتصاب مقابل استانداری تبریز خواهان رسیدگی به شکایت خود شدنده بودند.با ۴۵ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

ویکی لیکس: محمد باقر قالیباف رییس جمهور بعدی ایران

سایت کمپین دعوت از محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، اخیرا مطلبی منتشر کرده که به دعوای درونی جناحهای حکومت ایران اشاره دارد. به گفته ی این وبسایت، احمدی نژاد اسنادی از تخلفات محمد باقر قالیباف، شهردار کنونی تهران، را برای شورای نگهبان فرستاده که اگر اسفندیار رحیم مشایی، نامزد مورد نظر او، در انتخابات پیش رو تایید صلاحیت نشود، به تخلفات قالیباف هم رسیدگی شود و به این ترتیب او هم نتواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت کند.

اینکه احمدی نژاد حتی پیش پیش از اعلام کاندیداتوری و مشخص شدن فهرست نامزدهای انتخاباتی، به سراغ قالیباف برود، ممکن است قدری عجیب به نظر برسد. هر کس با نظامهای استبدادی مانند حکومت ایران آشنایی داشته باشند، بخوبی می داند که فعالیت سیاسی در چارچوب این نظامها با حفظ سلامت سیاسی و اخلاقی تقریبا غیر ممکن است. کما اینکه سلامت سیاسی افراد و مقامات در دایره ی قدرت، برای رقیبان فاسد، حتی تهدید هم به شمار می آید. از اینرو احمدی نژاد — که نه امروز برایش آبرویی مانده و نه دیگر چیزی برای از دست دادن دارد — با توجه به اینکه هشت سال رییس جمهور بوده، نباید در دسترسی به اطلاعات و افشای مفاسد نامزدهای جناح مقابل محدودیتی هم داشته باشد. با اینحال این پرسش وجود دارد که چرا او یکسره سراغ قالیباف رفته و به دیگرانی مثل ولایتی یا حداد عادل یاا محسن رضایی — که آنها هم ظاهرا دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند — نپرداخته؟ شاید احمدی نژاد اطلاعات خاصی درباره شخص قالیباف دارد که دیگران از آن نا آگاهند و شاید این اطلاعات آن اندازه مهم باشد که سرنوشت انتخابات آینده ایران را معلوم کند. علی القاعده در مملکت ما شخص رهبر برای تعیین رییس جمهور آینده تصمیم می گیرد. اینکار پیشتر با تقلبات انتخاباتی انجام می شد تا اینکه در انتخابات پیشین از آن هم فراتر رفت و به انتخابات یکسره فرمایشی بدل شد. شاید بشود از گفته ها و عملکرد اخیر احمدی نژاد و هوادارانش — که صرفا قالیباف را آماج قرار دادند — اینطور استنباط کرد که رییس جمهور بعدی نظام جمهوری اسلامی کسی نیست جز محمد باقر قالیباف، که هم اینک هم بر صندلی پیشین احمدی نژاد در شهرداری تهران تکیه زده.
قالیباف و ویکی لیکس

سال ۲۰۱۰، با لو رفتن تعدادی از اسناد محرمانه دولتی آمریکا در سایت ویکی لیکس، سندی آشکار شد که به انتخابات ریاست جمهوری ایران می پردازد. بر پایه این سند، یک رابط ترک کنسولگری آمریکا که با مراکز قدرت در داخل ایران مرتبط است، ادعا می کند که طرحی برای جایگزینی قالیباف با احمدی نژاد وجود دارد:

یک رابط ترک که می گوید با حلقه حکومتی ایران ارتباطات تجاری دارد، ادعا می کند، سران نظام برای جایگزینی احمدی نژاد با قالیباف در سال ۲۰۱۲ برنامه ریزی کردند. [...] رابط ما بدون اینکه به جنبش سبز بپردازد ادعا می کند که رقیبان احمدی نژاد، به راحتی می توانند تلاشهای احمدی نژاد را برای رسیدن توافق هسته ای با غرب بی اثر کنند. [...] اگرچه ما نمی توانیم ادعاهای این شخص را ضمانت کنیم اما این شخص تا امروز اطلاعات ارزشمندی در اختیارمان گذاشته، اگرچه گاه این اطلاعات هم در جهت نفع شخصی بوده.با ۴۴ امتیاز و ۸ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

چرا رای می دید؟‌ می خوایم گزینه های اوباما رو به زیر میز بکشیم!

این خانم در پاسخ به سوال مجری شبکه ۵ سیمای ضرغامی دلیل حضور در انتخابات را به زیر میز کشیدن گزینه های اوباما می داند!با ۴۱ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعیلینک مستقیم

درگیری در 350 اوین ؛ 10 نفر از زندانیان به انفرادی منتقل شدند

فعالان در تبعید : بنا بر گزارشهای رسیده به “کمپین صلح فعالان در تبعید” ده نفر از زندانیان بند 350 اوین به دلیل درگیری لفظی با آقای مظفر موسی وند مسوول زندان و جواد مومنی معاون اجرایی زندان اوین؛ به زندان انفرادی در بند 240 منتقل شدند

بر اساس این گزارش آقایان سعید مدنی , خسرو دلیر ثانی , محمد ابراهیمی , ابوالفضل ابراهیمی عبدالله مومنی , سیامک قادری , محمد حسن یوسف پور , سعید عابدینی , پویا ابراهیمی , کامران ایازی طبق درگیری لفظی با مسوولان اوین ؛ صبح امروز به انفرادی بند 240 منتقل شدند

با ۴۱ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعیلینک مستقیم

رضا شاه ثروتمندترین «پناهنده» جهان؛ تصویری از مقاله ۷۲ سال پیش واشنگتن پست

مقاله واشنگتن پست درباره رضا شاه که توسط دانیل دلوس (Daniel DeLuce) خبرنگار آسوشیتدپرس نوشته شده است را در زیر ملاحضه مینماید. گفتنی است که این نویسنده برنده جایزه ادبی بسیار معتبر پولیتزر (Pulitzer Prize) نیز شده است.
هنگامی که کشتی کوچک انگلیسی «باندرا» خلیج خلوت ایران را ترک میکرد، مهمترین مسافرش شاه سابق ایران (رضا شاه) بود. او میتوانست به سلطنت از دست رفته خود فکر کند که یک شبه و تنها در اثر یک برداشت اشتباه از دست رفته بود و یا به آینده ای خیره شود که دوران تبعید خود را در جهان جدید و با میلیونها دلار ثروت اندوخته سپری میکند. ثروتی که با آن میتواند تقیربا به هر خواسته ای -البته به جز داشتن کشوری دیگر برای سلطنت – دست یابد.

میان خانواده های سلطنتی پناهنده شده و تبعید شده قرن بیستم، احتمالا رضا شاه با بزرگترین سرمایه فرار کرد. برآوردها از موجودی حسابهای بانکی او در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و بانکهای آمریکای جنوبی از رقمی بین ۲۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار حکایت دارد.

پیش از فرار از ایران، رضا تحت فشار روانی مجبور شد که نامه ای را امضاء کند و دارایی هایش را به شاه جدید یعنی پسرش ببخشد که قول داده است همه اموال او را به حکومت برگرداند. اگرچه نمایندگان مجلس ایران اعلام کرده اند که سند امضا شده در صورتی که دولت بخواهد دارایی های رضا شاه در خارج از ایران را به ایران بازگرداند، بی اعتبار است.

هنگامی که نمایندگان جناح های مختلف در پارلمان ایران در حال مطرح کردن تقاضا برای بررسی اتهام ها درباره سوء استفاده رضا شاه از قدرت برای دستیابی به ثروت نامشروع بودند و اینکه او طلا و جواهرات سلطنتی را تصاحب کرده بوده است، رضا سوار بر یک دستگاه لیموزین از راه اسفهان به بندر شرجی عباس در جنوب ایران فرار کرده بود تا خیلی راحت و بی دغدغه سوار بر یک کشتی انگلیسی شود و از ایران خارج گردد. … سفارت بریتانیا در ایران که یکی از اصلی ترین عوامل سقوط رضا بود، ترتیب جزییات فرار و خروج او از ایران را داده بود. …

شاه سابق عاشق اسب های مسابقه، متخصص بازار سهام، میزبانی پولدار و سخاوتمند و البته اندکی معتاد به تریاک میباشد و نزدیکان سابق او انتظار دارند که خارج از ایران خیلی زود سرگرمی های جدیدی برای پرکردن اوقات فراغت خود پیدا کند. اوقات فراغتی که زمانی با اداره امور شرکت عظیم تک نفریش- یعنی امپراتوری ایران-، اشغال شده بود.

یکی از اتهام های اصلی مخالفین شاه سابق به او همراه این موضوع بوده است که او به شدت حریص و پولدوست میباشد. رضا در ابتدای سلطنتش تحت تاثیر دیدگاههای مذهبی، جلوی عموم اعلام کرد که «فقیر بودن بهتر از پولداربودن است، بهتر است که انسان هرچه دارد به حکومت بدهد تا اینکه برای خودش نگه دارد». این اصول مغفول مانده در پی درخواست دولت، توسط شاه جدید بار دیگر مطرح شده است. شاه جدید [برای نشان دادن حسن نیت] حدود ۶ میلیون دلار از ثروت به ارث برده از پدرش را به خیریه ها بخشیده است. اگرچه طبق مدارک ارائه شده از سوی پارلمان ایران، او نزدیک به ۳۲ میلیون دلار تنها از حسابهای بانکی پدرش در تهران به ارث برده است.

شاه سابق فردی مغرور، حساس و انتقاد ناپذیر بود که شغل خود را به دلیل برداشت غلط از انگلیسی ها از دست داد. او دو مرتبه در سالهای اخیر در بازی قدرت با انگلیسی ها سرشاخ شده بود. آخرین مرتبه مربوط به یک سال پیش بود که از انگلیسی ها خواسته بود که سهم ایران از فروش نفت را ازسالانه ۱ میلیون پوند به ۴ میلیون پوند افزایش دهد. مرتبه دوم زمانی بود که علیرغم فشار بریتانیایی ها و روسها به ایران برای اخراج آلمان ها از کشور، شاه سابق اجازه داد که وزرایش به چانه زنی بپردازند، ظاهرا با این خیال خام که میتواند یک متحد را علیه متحد دیگر بازی دهد و امتیاز بگیرد. اگرچه رضا شاه بالاخره متوجه اشتباه خود در محاسبه شد و به دیپلماتهای بی طرف گفت که به بریتانیا بگوید که «هرچه بخواهند انجام خواهم داد»، اما دیگر خیلی دیر شده بود زیرا متفقین به ارتش های خود دستور داده بودند که به سمت تهران حرکت کنند و در نتیجه زمینه برای کناره گیری رضا از قدرت فراهم شده بود.

در هنگام فرار، اگرچه صدها دشمن شاه سابق سوگند خورده بودند که از او انتقام خواهند گرفت اما رضا سوار بر بر لیموزین خیلی راحت همچون کسی که در روز تعطیل به پیک نیک رفته است، از میان بیابانهایی که حوزه نفوذ قبایلی بود که روسای آنها توسط رضا کشته شده بودند، عبور کرد و هیچ تلاش جدی برای متوقف کردن وی صورت نگرفت. [احتمالا با هماهنگی بریتانیایی ها]... با ۴۳ امتیاز و ۲۷ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعیلینک مستقیم

هاشمی رفسنجانی: هشدار داده بودم که کشور به مشکل می‌خورد

آقای هاشمی رفسنجانی با لحنی تند از عملکرد دولت در سال‌های اخیر انتقاد کرده است

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران خطاب به گروهی از روزنامه نگاران، دانشجویان و طلاب اصلاح طلب که از او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده اند، گفته است: "نمی گویم نمی آیم."
به گزارش خبرگزاری مهر، او با این حال تأکید کرده که دولت آینده دولتی است که باید با مشکلات و بدهی های فراوان دست و پنجه نرم کند و "ضرورت نیست که یک پیرمرد ۸۰ ساله بیاید."
آقای هاشمی رفسنجانی گفته است: اینکه می گوئید در کشور تنها من هستم که می توانم مشکلات را برطرف کنم برای من شرمندگی است. اگر حرف های شما را بپذیرم یعنی اینکه در کشور، دیگر مرد توانمندی نیست و ما نتوانسته ایم در این ۳۴ سال افرادی را برای مدیریت کشور تربیت کنیم."
اصلاح طلبان و میانه روها سعی دارند در انتخابات ریاست جمهوری آینده آقای هاشمی رفسنجانی یا محمد خاتمی خود را نامزد انتخابات کنند، اما این دو نفر تا کنون آمادگی خود را اعلام نکرده اند.
نوار ضبط شده ای دارم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید که انتقادات و پیش بینی های خود را از وضعیت کشور در سال ۱۳۸۷ در جلسه ای مطرح کرده که گروهی از اعضای مجلس خبرگان در آن حاضر بودند و نوار سخنان او در این جلسه در اختیار مجلس خبرگان و هم خود او قرار دارد. او گفته که متن سخنرانی را "پیاده کرده و جزوه کرده ام."
به گفته آقای هاشمی رفسنجانی "تمام حرفهایی که در مورد آینده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می شد، امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود."
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح طلب به انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد در داخل کشور پرداخته و گفته که "احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بینیم که سیاست ما بی برنامه و روز مره شده است."
آقای هاشمی رفسنجانی گفته که "در سیاست خارجی هم بد عمل شده است. ندای حل من مبارز می طلبند که بیایید دعوا کنیم. بعد می گویند قطعنامه ها کاغذ پاره است."
به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست خارجی باید ترمیم پیدا کند و "ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. حالا اگر عرب ها جنگ کردند ما کمک می کنیم."
به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، "سیاست دولت در این هشت سال این بوده است که نیروهای باسابقه را از میدان بدر کنند. بعد اعلام کردند نسل جدید می آوریم."
آقای هاشمی رفسنجانی که هشت سال رئیس جمهور بود و در سال ۱۳۸۴ در رقابت با محمود احمدی نژاد ناکام ماند، گفته که "دولت بعدی با بدهی های زیادی سرو کار دارد. هم اکنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بانکها، ۵۰ هزار میلیارد بابت اوراق مشارکت و... است."
به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت آقای احمدی نژاد اعلام کرد که برنامه چهارم توسعه اقتصادی را باید خمیر کرد و "بعد اعلام شد که ۲۳ درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. خب اگر دولت هم نبود این ۲۳ درصد اجرا می شد و شاید هم بیشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند."
آقای هاشمی رفسنجانی می گوید که رئیس جمهور باید بداند که "حکومت برای مردم است. این نمی شود که هر کس هرکاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به ۱۲ معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رای مردم آمد. اگر دولت بر مردم تحمیل شود مردم در شرایط خطر همکاری نمی کنند و هیچ دولت دیکتاتوری نمی تواند در دنیا موفق شود."
آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان اظهار داشت: "انتظار داریم کسانی که صلاحیت دارند بی جهت رد نشوند چرا که مردم خودشان اصلح را می شناسند و نمی گذارند کشور خراب شود".

هاشمی رفسنجانی: نمی گويم که نمی آيم

اکبرهاشمی رفسنجانی در واکنش به دعوت گروه های مختلف از وی برای نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوری گفته است :«من نمی گويم که نمی آيم».وی همچنین گفته است که نوار ضبط شده ای دارد که می دانسته است با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد کشور با مشکل مواجه می شود.اکبرهاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت،‌ در واکنش به دعوت گروه های مختلف از وی برای نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوری گفته است :«من نمی گويم که نمی آيم ولی می گويم که دولت بعدی با بدهی های زيادی سرو کار دارد.»

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ اکبر هاشمی رفسنجانی عصر يکشنبه هشتم ارديبهشت، در دیدار با جمعی از خبرنگاران، نويسندگان، دانشجويان و طلاب اصلاح طلب ديدار کرده و در اين ديدار با قرائت بيانيه ای حاضران در اين جلسه از اکبر هاشمی رفسنجانی دعوت کرده اند تا نامزد انتخابات رياست جمهوری شود.

طبق اين گزارش اکبرهاشمی رفسنجانی که ايستاده در جمع حاضران صحبت می کرد، گفته است:« اين که می گوئيد در کشور تنها من هستم که می توانم مشکلات را برطرف کنم برای من شرمندگی است. اگر حرف های شما را بپذيرم يعنی اينکه در کشور ديگر مردی توانمند نيست و ما نتوانسته ايم در اين ۳۴ سال افرادی را برای مديريت کشور تربيت کنيم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت اضافه کرده است:« من در کابينه ام از همه طيفهای سياسی استفاده کردم. که اين الان هم قابل پياده کردن است. نياز هم نيست من بيايم. البته من نمی گويم که نمی آيم. ولی می گويم ضرورت نيست پيرمرد ۸۰ ساله بيايد. »

وی اضافه کرده است:«ولی می گويم که دولت بعدی با بدهی های زيادی سرو کار دارد.هم اکنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار ميليارد تومان بدهکار است. همچنين ۲۰۰ هزار ميليارد تومان به بانک ها، ۵۰ هزار ميليارد بابت اوراق مشارکت و ۲۰۰ ميليارد هم حقوق عقب افتاده بنگاه ها و پيمانکاران است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه دولت محمود احمدی نژاد متهم کرده است که طی دوران هشت ساله اش مديران «باسابقه» را خانه نشين کرده است.

وی گفته است:« متاسفانه اتفاقات تلخی را در اين سال ها شاهد بوده ايم. سياست دولت در اين هشت سال اين بوده است که نيروهای باسابقه را از ميدان به در کنند. بعد اعلام کردند نسل جديد می آوريم. به نظر آنها گذشته زير سوال بود ولی از دوره امام حرف نمی زدند چون آن زمان رهبری رئيس جمهور بودند. آنها مديرانی که سابقه درخشان داشتند را خانه نشين کردند و حالا نسل جديد مديران ارزشی را نمی شناسد.»

«نوار ضبط شده ای دارم»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه گفته است که در سال ۱۳۸۷ در نشست کميسيونی از مجلس خبرگان رهبری که اعضای آن از هواداران محمود احمدی نژاد بودند،  به تشريح و آسيب شناسی سياست های دولت پرداخته است که نوار آن موجود است و وی تا کنون به دليل حفظ وحدت درکشور حاضر به انتشار علنی آن نشده است.

 اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است:«نوار ضبط شده ای دارم که نشان می دهد می دانستم کشور به مشکل می خورد.» 

رييس مجمع تشخيص مصلحت گفته است:«می خواهم بگويم که من تمامی اين جلسه را روی نوار ضبط کردم و يکی دست دبيرخانه شورای نگهبان است و يکی هم دست خودم که نمی خواهم فاش شود ولی همه را پياده کرده و جزوه کرده ام. چون اهل وحدت هستم نه تفرقه اندازی. تمام حرف هايی که در مورد آينده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شديم چون برای من اين اتفاقات روشن بود.»

در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ تهران و برخی از شهر های ايران شاهد تظاهرات اعتراضی بودند و ده ها نفر در اين اعتراضات کشته شدند و هزاران نفر بازداشت شدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در اخرين خطبه نماز جمعه خود در  ۲۶ تيرماه سال ۱۳۸۸ خواهان آزادی دستگير شدگان بعد از انتخابات، دلجویی از آسیب دیدگان و فراهم شدن فضايی برای بيان ديدگاه های مختلف در صدا و سیمای دولتی ايران شده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی که طی دو دوره از سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ رييس جمهوری ايران بوده همچنين گفته است:«احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سياستش اين بود که نيروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بينيم که سياست ما بی برنامه و روز مره شده است.»

رييس جمهوری پيشين ايران در ادامه از سياست خارجی دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته است:«در سياست خارجی هم بد عمل شده است. ندای هل من مبارز می طلبند که بياييد دعوا کنيم. بعد می گويند قطعنامه ها کاغذ پاره است برويد آب زيرش را بخوريد. عهدنامه شورای امنيت برای لغوش بايد دوباره اجماع شود و اين اجماع برای کشور هزينه زيادی دارد. بايد کلی از ما باج بگيرند.»

در ادامه اين نشست اکبر هاشمی رفسنجانی از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته است:«بعد از چند سال آقايان گفتند بايد برنامه چهارم خمير شود. سوال اين است وقتی رهبری امضا کرده و مجلس و شورای نگهبان تائيد کردند مگر می شود خمير شود؟ بعد اعلام شد که ۲۳ درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. خب اگر دولت هم نبود اين ۲۳ درصد اجرا می شد و شايد هم بيشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند.»

انتخابات رياست جمهوری آينده ايران  ۲۴ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد و تاکنون اکبر هاشمی رفسنجانی به طور رسمی اعلام نکرده است که در اين انتخابات شرکت خواهد کرد.

اين در حالی است که اصولگرایان پيشاپيش با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده اند.

آنتونی کوردزمن: ایران با خطر جدی مواجه است و نه اسرائیل

آنتونی کوردزمن يکی از تحليلگران امور ايران در گزارشی نوشته که اين اسرائيل نيست که از سوی جمهوری اسلامی ايران مورد تهديد است که اتفاقا اين ايران است که از ناحيه موشک های پرقدرت و بمبه ای هيدروژنی که در دست اسرائيل است، مورد «خطر حياتی» قرار دارد.آنتونی کوردزمن يکی از تحليلگران امور ايران در دنيای غرب در گزارشی نوشته که اين اسرائيل نيست که از سوی جمهوری اسلامی ايران مورد تهديد است که اتفاقا اين ايران است که از ناحيه موشک های پرقدرت و بمبه ای هيدروژنی که در دست اسرائيل است، مورد «خطر حياتی» قرار دارد و اسرائيل به توانی رسيده که می تواند با حمله به شهرهای پرجمعيت ايران باعث نابودی حتی ميليون ها انسان «و انقراض بخش بزرگی از کشور ايران» شود.

آنتونی کوردزمن در اين گزارش از سوی مرکز مطالعات راهبردی واشينگتن CSIS با بررسی «بازی خطوط قرمزی» که اين روزها ايران، اسرائيل و آمريکا درگير آن هستند، نوشته برای آماده سازی زمينه دورانی که ايران، هسته ای می شود، اسرائيل برد موشک های خود را بلندتر کرده و آنها پرقدرت تر ساخته و بدين ترتيب مراکز مهم جمعيتی شهرهای بزرگ ايران از ناحيه اين موشک های اسرائيلی در معرض تهديد واقعی هستند.

آنتونی کوردزمن در اين گزارش تاکيد دارد که تنها سخن از موشک های دورپرواز نيست، که اين موشک ها به کلاهک های اتمی هيدورژنی که پرقدرت تر از کلاهک های تا کنون شناخته شده اتمی هستند، مجهز هستند.

براساس اين گزارش، بمب های هيدروژنی اسرائيل هر يک تا صد برابر بمب های اتمی که تا کنون جهان شناخته است، قدرت دارد.

گزارش اين تحليلگر برجسته آمريکايی شنبه هفتم ارديبهشت در رسانه های اسرائيل مانند وبسايت روزنامه معاريو و «تايمز آو اسرائيل» نيز بازتاب يافته است.

معاريو افزوده است «اگر گزارش مرکز مطالعات راهبردی واشينگتن» درست باشد، اين موشک های مجهز به کلاهک های هسته ای با بمب های هيدروژنی نه از سوی سکوهای زمينی که می تواند از طريق جنگنده های ارتش اسرائيل شليک شود و نيز همزمان، موشکهای هدايت شونده (کروز) مجهز به بمب های هيدروژنی قادر به شليک از زيردريايی های هسته ای اسرائيل هستند.»

معاريو يادآور شد که اسرائيل درادامه سال ۲۰۱۳ چهارمين زيردريايی هسته ای خود از مدل «دولفين» را از آلمان دريافت می کند و تا چهار سال ديگر شمار زيردريايی های هسته ای اسرائيل به شش خواهد رسيد.

معاريو افزود «درمورد برد موشک هايی که گزارش کوردزمن و مرکز مطالعات راهبردی واشينگتن به آن اشاره کرده است، می توان ميان يافته های اين تحقيقات با گزارش های منتشره سال گذشته ارتباط قائل شد؛ در آن گزارش ها آمده بود اسرائيل موشک های مدل «يريخو» (موشک های زمين به زمين دوربرد پرقدرت) خود را در سال ۲۰۱۲ برای بهينه سازی آن و مجهز شدنش به کلاهک های هسته ای هيدروژنی آزمايش کرد.

درهمين حال، معاريو افزود «همانگونه که اسرائيل سياست ابهام عامدانه را در مورد توان هسته ای خود ادامه می دهد، در باره هرچه نيز که به توان موشک های "يريخو" مربوط است، عامدانه سکوت می کند.»

به نوشته معاريو، رافائل اوفک، فيزيکدان و افسر ارشد پيشين ارتش اسرائيل، توضيح می دهد که «قدرت های جهان اکنون چند دهه است که بمب های هيدروژنی دارند که هريک از آنها دهها بار قوی تر و ويرانگرتر از بمب های اتمی عادی است.»

رافائل اوفک می افزايد «درشهرهای بزرگ و مهم ايران، و تهران در صدر آنها، يک بمب هيدروژنی اگر نگوييم برای ميليون ها انسان، که برای کشتن صدها هزار نفر کفايت می کند.»

آقای اوفک به معاريو گفته است «ايران می تواند با بمب های اتمی کوچک از راه دريا يا موشک های دوربرد اسرائيل را تهديد کند اما ايران در چند سال آينده توان شليک موشک مجهز به کلاهک هسته ای را نخواهد داشت اما زمانی که به اين توانايی نيز برسد بايد اين امر را به حساب آورند که بمب آنها می تواند شهرهای عربی خاورميانه را نيز در اطراف ويران کند.»

به نوشته «تايمز آو اسرائيل»، درگزارش موسسه مطالعات استراتژيک واشينگتن، آنتونی کوردزمن نوشته که موشک های هيدروژنی اسرائيل تنها تهديدی برای تهران نيست که با قدرت ويران کردن تبريز، مشهد، کرج و اصفهان، می تواند ميليون ها کشته به بار آورد و بزرگترين ضربه تاريخ را به ملت ايران به عنوان انقراض يک ملت بزند.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در هر فرصتی در سال های اخير، از جمله در مناسبت های يادبود قربانيان هولوکاست، گفته است توان هسته ای نظامی ايران «يک تهديد حياتی» برای اسرائيل خواهد بود و «نبايد گذاشت که هولوکاست تکرار شود.»

آنتونی کوردزمن در نتيجه گيری گزارش خود می نويسد اين اسرائيل است که يک «تهديد حياتی» درصورت آغاز درگيری با ايران محسوب می شود و توانی بسيار قوی تر از ايران فراهم کرده است.

ژنرال بنی گانتز رييس ستاد کل ارتش اسرائيل چهارشنبه گذشته در سخنانی در موسسه مطالعات امنيت ملی اسرائيل در هرتصليا گفت ارتش از يکسال پيش برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران آماده شده است.

عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش ايران پنجشنبه ۲۹ فروردين در «روز ارتش» گفت برای نابودی رژيم صهيونيستی نيازی به کاربرد همه ظرفيت خود نداريم و بخشی از آن نيز کافی است.

3 جوان ایرانی داوطلب سفر به سیاره مریخ شدند!

سرانجام پروژه جنجالی مارس وان پروسه ثبت نام داوطلبان اعزام به سیاره سرخ را آغاز نمود. مدیران این پروژه ادعا نموده اند تا در سال 2023 ؛ 4 فضانورد را در این سیاره بطور دائمی اسکان خواهند داد. از میان داوطلبان مختلف از سراسر دنیا؛ سه جوان ایرانی هم داوطلب اعزام به این سیاره شدند. در میان این همه اخبار ناامید کننده شاید انتخاب یکی از این سه تن بعنوان اولین فضانوردانی که پای بر سیاره مریخ خواهند گذاشت؛ بتونه کمی اعتبار از دست رفته نام ایران رو در دنیا احیا کنه. لطفا برای دیدن کلیپ ها و امتیاز دهی به این فرزندان ایران...با ۲۷ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش دانش و فناوریلینک مستقیم

سفرهای استانی احمدی‌نژاد؛ فقط زاویه دوربین‌ها عوض شده است!

«رضا رشیدپور» مجری نام‌آشنایی که دیگر در سیمای ایران نیست، پس از سفر «احمدی‌نژاد» به اصفهان و استقبال کم اصفهانی‌ها از وی در یادداشتی در فیس‌بوک خود نوشته بود: «استقبال از آقای احمدی‌نژاد هیچ تغییری نکرده، تنها چیزی که تغییر کرده زاویه‌ی دوربین‌هاست!» امروز نیز احمدی‌نژاد به تبریز سفر کرده بود و من در خبرگزاری‌ها پی‌گیر عکس‌هایی از این سفر و استقبال از وی بودم. با دیدن عکس‌هایی از این سفر و به خصوص عکسی که در آن استقبال کم مردم در ورزش‌گاه مشخص بود، به یاد عکس پایینی افتادم که فتوشاپ‌کارهای رسانه‌ای در روزنامه کیهان به دروغ سعی داشتند نشان دهند استقبال از احمدی‌نژاد در آن روزهایی که محبوب رهبر و مغضوب مردم بود، در تبریز بسیار پرشور برگزار شده بود.

و چه زود دروغ‌ها برملا می‌شود …با ۴۹ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

سقوط دومین جنگنده اف۵ ایرانی در عرض یک هفته

دومين فروند جنگنده اف ۵ ایرانی در یک هفته اخیر، سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری ''دنا'' يكشنبه ۲۸-۴-۲۰۱۳ یک فروند جنگنده نظامی اف۵ متعلق به پایگاه چهارم شکاری دزفول صبح امروز حوالی ساعت ۱۰:۳۰ در زمین های کشاورزی منطقه چمگلک از توابع شهرستان اندیشمک سقوط کرد.

بنا بر این گزارش این حادثه هیچ گونه تلفاتی نداشته است و خلبان این جنگنده از حادثه نجات پیدا کرده است.

یکشنبه هفته گذشته نیز یک جنگنده اف ۵ ایرانی به کوه فیلمان در شهرستان آبدانان در استان ایلام برخورد کرد و سرنگون شد.
البته در آن حادثه دو خلبان جنگنده کشته شدند.

نیروی هوایی ایران از هواپیماهای ساخت آمریکا که رژیم سابق ایران قبل از سال ۱۹۷۹ از ایالات متحده خریداری کرده بود، استفاده می کند.
کارشناسان نظامی می گویند این نوع هواپیماها دیگر فرسوده شده اند.

گفتنی است که در ژانویه۲۰۱۲ یک هواپیمای ایرانی اف ۱۴ ساخت آمریکا نیز پس از پرواز از فرودگاه بندر عباس بلافاصله سقوط کرد و دو خلبان آن نیز جان خود را از دست دادند.
با ۲۸ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش دانش و فناوریلینک مستقیم

یک ویدیوی فوق العاده دیدنی در "کافه سینما": شوخی جالب اوباما و اسپیلبرگ با دنیل دی لوییس / یک تجلیل تمام و کمال از ستاره ای که نقش "لینکلن" را بازی کرد / برای سینمادوستان ایرانی، همزمان با سراسر جهان + شرح ویدیو

کافه سینما- وحید قادری-00:07:37 بامداد دوشنبه: ساعاتی قبل یک ویدیوی بسیار دیدنی که برای پخش در ضیافت شام شب گذشته انجمن خبرنگاران کاخ سفید ساخته شده بود، به فضای وب آمده، که کافه سینما برای سینمادوستان ایرانی منتشرش می کند. این ویدیو شوخی جالبی با ستاره بی‌رقیب هالیوود است و در آن اسپیلبرگ توضیح می‌دهد که چگونه دی‌لوییس را برای فیلم خیالی اوباما انتخاب کرده. در کمال تعجب شما در این ویدیو اوباما را خواهید دید که نقش دی‌لوییس را بازی می‌کند!!!
این ویدیو هجو ساخت فیلمی خیالی با عنوان اوباما است. ابتدا دانیل دی لوییس (اوبامای واقعی) شرح می‌دهد که چالش بزرگش برای ایفای نقش اوباما، تقلید لهجه خاص او بوده است! سپس استیون اسپیلبرگ شرح می‌دهد که برای کار بعدی‌اش منتظر یک ایده موفق بوده و با فکر ساخت فیلمی با نام اوباما از خواب پریده است. او همچنین به این نکته اشاره می کند که پیدا کردن بازیگر نقش اوباما برایش یک چالش بزرگ بوده و تنها نتیجه‌ای که گرفته، کلنجار رفتن با خودش و نیز انتخاب دانیل دی لوییس بوده است. به گفته ی اسپیلبرگ، دی لوئیس نقش‌های زیادی از جمله آخرین بازمانده موهیکن و قصاب فیلم دار و دسته‌های نیویورکی و لینکلن را بازی کرده و در آن نقش‌ها فرو رفته است. بعد از گفته های اسپیلبرگ، نوبت تریسی مورگان (ستاره سریال 30 Rock) است که توضیح دهد کار با دی لوییس فوق‌العاده بوده و این موقعیت، هر بازیگری را موفق می‌کند و او به خوبی توانسته نقش جو بایدن را ایفا کند!!! در آخر دی‌لوییس (اوباما) توضیح می‌دهد که سخت‌ترین بخش ساخت این فیلم، درک انگیزه‌های او برای ایفای نقش بوده است. او در انتها تاکید می‌کند که اوباما نیست و دنیل دی‌لوییس است!
برای تماشای این ویدیو همزمان با تمام دنیا، روی این پست کافه سینما، کلیک کنید.
وحید قادری / کافه سینما

تحصیل خارج از کشور؛ هزاران افغان در دانشگاه‌های جهان

در دهه گذشته هزاران نفر از جوانان افغان، برای آموزش عالی به خارج از کشور رفته اند. وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که بیش از ۱۰هزار دانشجو در رشته های مختلف در کشورهای خارجی خصوصا در اروپا و آمریکا درس خوانده و به کشور بازگشته اند.
خبرنگار ما مریم غمگسار در این گزارش از تاثیر آموزش در خارج از کشور بر زندگی این جوانان می گوید.

ویندوز میدیا پلیر نسخه ۹
فلش پلیر نسخه ۹.۰.۱۱۵.۰ برای پخش ویدیوی فرمت h.۲۶۴
اگر مشکلی با تماشای ویدیوها داشتید با ایمیل persian@bbc.co.uk با ما تماس بگیرید یا از طریق صفحه

تماس با ما پیام خود را ارسال کنید.

رئیس دفتر کرزی: ناتو در تنش‌های مرزی افغانستان و پاکستان دخیل است

عبدالکریم خرم رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان

عبدالکریم خرم، رئیس دفتر رئیس جمهوری افغانستان گفته که ناتو تاسیسات نظامی در منطقه مرزی را به نیروهای پاکستان واگذار کرده است.
آقای خرم در گفتگو با بی‎بی‌سی گفت که این تاسیسات در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار در شرق افغانستان موقعیت دارد که نظامیان ناتو آنها را به همراه یک محل ورودی به پاکستانی‎ها واگذار کرده‎اند.
این نخستین بار است که یک مقام ارشد حکومت افغانستان برای ساختن ورودی و تاسیسات مرزی در امتداد خط دیورند توسط پاکستان، به صراحت نیروهای ناتو را مقصر می‎داند.
ساختن این تاسیسات اخیراً باعث بروز تنش در روابط کابل و اسلام آباد شده است.
رئیس دفتر کرزی گفت: "زمانی که نیروهای آیساف و ائتلاف به افغانستان آمدند، این پست‎ها (پاسگاهها) و مراکز را اشغال کردند و زمانی که این مراکز را ترک کردند، زمینه‎سازی کردند که نیروهای پاکستانی این مراکز را اشغال کنند."
عبدالکریم خرم افزود: "[این موضوع] نوعی دخالت آمریکا را در این مسئله نشان می‎دهند و با درنظر داشت این که آمریکا با افغانستان قرارداد درازمدت استراتژیک دارد، رئیس جهموری افغانستان به تاریخ ۱۵ اپریل نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا فرستاد."
او همچنین گفت که آقای کرزی از باراک اوباما در این نامه خواست که با مداخله در این موضوع زمینه خارج شدن نیروهای پاکستانی را از محلات مرزی مهیا سازد، ولی آقای کرزی هنوز جواب نامه خود را دریافت نکرده است.
گونتر کاتز، سخنگوی ناتو در کابل، در واکنش به این اظهارات گفت: "برای پاسخ دادن به این پرسش ما نیاز داریم که جزئیات آن را داشته باشیم که این حادثه در کجا اتفاق افتاده است. هر قدر زود که ما این معلومات را دریافت کنیم، آن را به دقت بررسی خواهیم کرد، اما در حال حاضر برای من زود است که در این زمینه ابراز نظر کنم."
رئیس دفتر حامد کرزی می‎گوید که اگر نیروهای خارجی این مناطق مرزی را به نیروهای پاکستانی واگذار نمی‎کردند، شاید تنش میان دو کشور همسایه به حدی نمی‎رسید که روابط میان کابل و اسلام‎آباد را تیره کند.
روابط میان افغانستان و پاکستان همواره شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده است.
در ماه‎های اخیر شلیک موشک از سوی پاکستان به ولایت کنر در شرق افغانستان، که باعث تلفات غیر نظامیان شد، روابط این دو همسایه را تحت شعاع قرار داد.
پس از پخش گزارش‎هایی درباره ساختن دروازه مرزی و تاسیسات نظامی در ولسوالی گوشته توسط پاکستانی‌ها، روابط کابل و اسلام‎آباد بیش از پیش تیره‎ شده است.
وزارت دفاع افغانستان ساختن ورودی در این محل مرزی را مغایر توافقات و تعهدات بین‎المللی دانسته و هشداد داده که برای برداشتن تاسیسات پاکستان از اطراف خط دیورند، تمام گزینه‌ها را روی دست دارد.
پاکستان اما می‎گوید موضوع ساختن تاسیسات در منطقه گوشته ولایت ننگرهار پس از گفتگو با مقام‌های نظامی افغان که به اسلام‎آباد سفر کرده بودند، حل شده است. اظهاراتی که مقام‎های افغان آن را رد می‎کنند.

اگر خبر «بازتاب» درست باشد؛ خیر و شر خامنه ای-احمدی نژاد

مطلب این بود که تیرآخر احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت رحیم مشایی ، فایل صوتی او و دیگران در ۲۳ خرداد است. به نوشته این سایت که زود آن را برداشت، محمود احمدی نژاد نواری در اختیار دارد که ثابت می کند رای واقعی وی در انتخابات سال ۸۸ حدود ۱۶ میلیون نفر بوده و نظام ۸ میلیون رای به نفع وی تقلب کرده است.

نمی دانم سایت بازتاب بخاطر کذب بودن این مطلب آن را برداشت یا اینکه فشار سیاسی باعث شد آن را بردارد. به هر صورت من از نگاهی دیگر به آن می نگرم.

نکته اول: نشانه شناسی درباره خبر بازتاب

به نظر من نشانه هایی ست که چنین نوار و چنین ادعایی هست:

۱٫

محمود احمدی نژاد مشهور است به جمع آوری مدرک برای روز مبادا. یک نمونه اش را روز ۱۶ بهمن ۹۱ در مجلس شورای اسلامی شاهدبودیم. نواری رو کرد که در آن فاضل لاریجانی برادر لاریجانی ها به سعید مرتضوی پیشنهاد می دهد در قبال رشوه، در مجلس و قوه قضاییه برای او لابی کند. من هیچ از ذهنم دور نمی دانم که محمود احمدی نژاد در بامداد ۲۳ خرداد ۸۸ هم بسادگی از مکالمات آن دقایق گذشته باشد. به نظر می تواند چنین فایلی وجود داشته باشد.

۲٫

چه دلیلی دارد احمدی نژاد برای تایید صلاحیت مشایی اینقدر هزینه بدهد. احمدی نژاد از چهارسال پیش می توانست با کار در سایه، رضایت رهبر را جلب کند و له او بقبولاند حضور مشایی بعد از او مفید است. چرا از ۲۴ خرداد – حماسه خس و خاشاک- ناگهان لال می شود تا اواسط مرداد که مشایی را معاون اول خود منصوب می کند و بعد این همه ماجرا. به نظرم احمدی نژاد خود را محق می داند یا لااقل کم گناه تر از خامنه ای.

۳٫

ادعاهای امروز احمدی نژاد با این ادعای نوار می خواند. احمدی نژاد در ده روز گذشته چندین بار از رای ملت، اراده آنها و اینکه عده ای نمی خواهند بگذارند رای مردم تجلی پیدا کند صحبت کرده است. اتفاقا اینبار دیگر مخاطب او هاشمی ، خاتمی و غیره نیست. اینبار خود خامنه ای و عمالش هستند: شورای نگهبان، سپاه و محافظه کاران نزدیک به خامنه ای. احمدی نژاد اسم نبرده اما نشانی هایی که در این چند سخنرانی خوزستان، قم و اصفهان داشته، به سر شاخه ای بنام خامنه ای وصل می شود.

با ۴۷ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

مهندس موسوی سید نیست، یا دروغ ممنوع است؟

کسی که در مجلس شورای اسلامی صدای رسایی! دارد و در انتخابات سال 88 علیه موسوی فعالیت گسترده رسانه ای داشت مدتی ادعا می کرده است که سندی در اختیار دارد که نشان می دهد جناب مهندس موسوی اصلا سید نیست!با ۴۴ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

افزایش هزینه حج واجب در ایران و انصراف زائران

سازمان حج و زیارت هزینه سفرحج واجب را رقمی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده است

بنیامین شکوه فر، مدیر کل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت ایران گفته است که اعلام رقم ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به عنوان هزینه سفر حج واجب، به این دلیل است که ارز به نرخ مبادله‌ای در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.
آقای شکوه فر گفته است که سازمان حج برای کاهش هزینه این سفر مذاکراتی را با بانک مرکزی انجام داده و تقاضا کرده است که ارز ارزان تر در اختیار زائران قرار گیرد.
خبرگزاری مهر دیروز شنبه ۷ اردیبهشت گزارش داده بود که با افزایش هزینه های اعلام شده حج واجب در سال جاری، تعداد زیادی از متقاضیان که سال ها در انتظار اعلام زمان اعزام بودند، مجبور شدند از ثبت نام در کاروان ها انصراف بدهند.
بر اساس آمارهای سازمان حج، با گذشت حدود یک هفته از آغاز ثبت نام، هنوز حدود نیمی از کاروان ها خالی هستند.
آقای شکوه فر گفته است که مشکل در قیمت ارز است که خیلی گران در اختیار این سازمان قرار گرفته است.
به گفته او، سازمان و حج و زیارت تا سال گذشته با ارزی که هم اکنون به عنوان ارز مرجع شناخته می شود، قراردادهای سفر حج واجب را می بست و هزینه ها را پرداخت می کرد، اما در سال جاری این کار با ارز مبادلاتی انجام می شود.

میلاد دهقان، زندانی پان ایرانیست با تودیع وثیقه آزاد شد

بر اساس گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست، میلاد دهقان که در آذر ماه سال گذشته توسط ماموران اطلاعات در شهر اهواز بازداشت شده بود عصر امروز با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. حجت کلاشی -مسول سازمان جوانان حزب پان ایرانیست- و تنی چند از اعضای این حزب زمان آزادی ایشان در مقابل زندان کارون اهواز حضور به عمل رساندند .
این فعال سیاسی پان ایرانیست از ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۱ به مدت ۴۳ روز در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز مورد بازجویی قرار گرفت و پس از آن به بند ۸ زندان کارون اهواز منتقل شد.
اتهامات میلاد دهقان عضویت در حزب پان ایرانیست، اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، فعالیت در حوزه حقوق بشر، فعالیت در فضای سایبری، ارتباط با محافل ضد نظام، ارتباط با دول متخاصم مطرح شده است.
دادگاه این فعال سیاسی روز نهم اردیبهشت ماه جاری برگزار خواهد شد.
بازداشت میلاد دهقان در پاییز گذشته و پیرو اعمال فشار و بازداشت اعضای حزب پان ایرانیست صورت گرفت.

سندی از محقق عثمانی برای اثبات پارس بودن خلیج پارس و ایرانی بودن جزیره ابوموسی + عکس

این نقشه ی تاریخی که در سال 1729 میلادی ترسیم شده است ، اثر ابراهیم متفرقه محقق و ادیب دولت عثمانی می باشد.در این نقشه رسمی ترکان عثمانی دو واژه بحر فارس و هرمز بوغازی را ببینید.ابراهیم متفرقه (۱۶۷۴-۱۷۴۵) ادیب , محقق و سیاست مدار دوره عثمانی بود. او نخستین مسلمانی بود که چاپخانه‌ای با حروف سربی عربی در استانبول دایر کرد.این سند بار دیگر مالکیت ایران بر این جزایر را به اثبات جهان میرسند،همین طور نام خلیج پارس که پارس بوده و میماند.
با ۴۸ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعیلینک مستقیم

خاک سپاری دکتر مصدق:تاج گلها بزرگی که روی آن نوشته بود:یاران پس از تو براهِ تو میروند/شرمنده آنکه راه براین کاروان گرفت

در آن روز، تنها زینت آن مزار، گلهای بسیار، از سوی بسیارانی، از جمله «حزب ملت ایران – حزب ایران – نهضت آزادی و...» آنجا را پوشانده بود، و تاج گلی از زنده یادان پروانه و داریوش فروهر و آذین نوشته ایکه؛ «تهی باشد از تو ایران زمین»، نیز دیگر آنچه را، که دید را به سوی خود می کشاند تاج گلها بزرگی که روی آن نوشته بود «یاران پس از تو به راهِ تو میروند/ شرمنده آنکه راه براین کاروان گرفت»با ۴۸ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

جلسه شوراي ملي ايران در پاريس

شماري از ايرانيان مخالف جمهوري إسلامي كه خواستار سرنگوني نظام سياسي حاكم بر ايران و تعيين نوع حكومت آينده در انتخاباتي آزاد و سالم هستند در پاريس جلسه اي تشكيل داده اند تا يك نهاد سياسي جديد به نام شوراي ملي ايران تشكيل دهند.با ۵۰ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

اعتراض به احمدی‌نژاد در تبریز | امیدوارم شرایطی فراهم شود قبل از پایان دولت به مردم بگویم چه گذشت!

گروهی از معترضان با عنوان "مال باختگان صندوق قرض الحسنه نصر" در جریان سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به تبریز، جلوی خودروی او را سد کردند و نسبت به عدم رسیدگی به وضعیت خود اعتراض کردند.
سایت خبری ستاک نیوز نوشته است که یکی از معترضان روی خودروی رئیس جمهور رفته و برای لحظه ای با آقای احمدی نژاد "گلاویز" شده است. دست کم یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفت که این صحنه را به چشم دیده است.

سپرده گذاران صندوق نصر پیشتر با تحصن در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی خواهان رسیدگی به شکایت خود شده بودند.
در هنگام سخنرانی آقای احمدی نژاد در ورزشگاه تختی تبریز هم گروهی از معترضان با پلاکاردهای اعتراضی خود حاضر بودند، که آقای احمدی نژاد به آنها وعده رسیدگی داد. او گفت: "ان‌شاءالله امروز در جلسه هیات دولت با حضور رییس‌کل‌ بانک مرکزی این موضوع را بررسی می‌کنیم و امیداریم یک راه‌حلی پیدا کنیم تا مردمی که پول گذاشتند ضرر نکنند و مشکل آنها حل شود."
براساس گزارش‌های منتشر شده، موسسه نصر که وام قرض الحسنه با کارمزدهای ۲ تا ۴ درصد و در برخی از موارد بدون کارمزد در قالب تسهیلات قرض الحسنه مسکن و خودرو و تسهیلات بلند مدت اعطا می کرده، ورشکسته شده است.
||
دفاع از عملکرد دولت:
رئیس جمهور ایران که عملکرد اقتصادی دولت او اخیرا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، امروز به بخشی از این انتقادها پاسخ داد.
او گفت: "برخی در تلاشند تا آرامش بازار را بر هم بزنند، امیدوارم شرایطی فراهم شود که قبل از پایان دولت به مردم بگویم چه گذشت و چه کارهایی انجام شده است".
آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه ایران برای فروش نفت کشور با محدودیت‌هایی مواجه شده است، گفت: "امروز نفت را کمتر می‌خرند و پول آن را سخت می‌دهند و جابه جا کردن پول نیز سخت شده است، البته راه بر ملت ایران بسته نشده است و ما به هر شکل ممکن برای رفع نیازهای پایه کشور نفت را می‌فروشیم و با پول آن کالا نیز خواهد آمد."
||
امام جمعه تبریز به استقبال نیامد:
براساس گزارش منابع خبری ایران، امام جمعه تبریز در مراسم استقبال از محمود احمدی نژاد حاضر نشد.
مطابق سنت، در جریان سفرهای داخلی رئیس جمهور ایران به شهرهای مختلف، امام جمعه و نماینده ولی فقیه و بالاترین مقام های محلی به استقبال او می روند و در جریان سخنرانی های عمومی، او را همراهی می کنند.
در سفر اخیر آقای احمدی نژاد به استان اصفهان هم امام جمعه این شهر به استقبال او نیامد.
در هفته های اخیر انتقاد مقام های حکومتی از محمود احمدی نژاد به شکل ملموسی افزایش یافته است.
منتقدان، دولت آقای احمدی نژاد را ناکارامد می دانند و می گویند که دولت در ارائه آمار و توصیف شرایط کشور، اطلاعات خلاف واقع می دهد.با ۴۶ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

سرگرمی مدهای زیبای طراح فشن ایرانی در راه جهانی شدن • گزارش تصویری دویچه وله

نیما بهنود در گفت‌وگو با دویچه وله از طرح‌های جدید برند لباس "نیمانی" می‌گوید. او درباره پیشرفت مد و فشن در ایران عقیده دارد: «الان بسیاری از مانتوهای طراحان داخل ایران، در بازارهای استاندارد مد جهانی قابل ارائه است».با ۳۰ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمیلینک مستقیم

سرگرمی گزارش تصویری از شگفتی‌های خوزستان؛ از معبد زیگورات تا حلقه قدرت ارجان

خوزستان بخشی از سرزمین امپراطوری ایران باستان بود. در این استان می‌توان بناهای تاریخی بسیاری یافت. طبیعت متنوع، در کنار تنوع قومی و مذهبی، این منطقه از ایران را به مکانی قابل توجه برای گردشگران تبدیل کرده است.

با ۳۱ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمیلینک مستقیم

نرم افزار پزشکی پيش بينی سرطان

دانشمندان می گويند به فرمول های رياضی جديدی رسيده اند که احتمال دارد در آينده نزديک به پزشکان کمک کند تا با استفاده از رايانه نحوه واکنش بيماران در برابر درمان های مختلف را با دقتی قابل قبول پيش بينی کنند.

اين پژوهشگران اعلام کرده اند که در آزمايشی که بر روی ۱۲۱بيمار مبتلا به سرطان ريه انجام داده اند، نرم افزار فوق در پيش بينی واکنش بيمار نسبت به روش های مختلف درمانی «عملکردی بهتر از انسان های متخصص داشته است.»

به نوشته روزنامه «ايندپندنت»، در يکی از آزمايش های صورت گرفته دانشمندان با استفاده از مدل رايانه ای مبتنی بر داده های بالينی گروهی از بيماران مبتلا به سرطان ريه، نحوه واکنش آنها را در برابر روش های مختلف درمانی پيش بينی و بهترين گزينه تجويز را برای افراد فوق انتخاب کردند. يافته های اين آزمايش نشان داد که تشخيص نرم افزار فوق از پزشکانی که اين بيماران را تحت نظر داشتند، دقيق تر بوده است.

روزنامه اينديپندنت می نويسد نتايج اين پژوهش نقش مهم و رو به رشد رياضيات در درمان سرطان را نشان می دهد. در طی اين بررسی علمی، پژوهشگران موفق شدند با وارد کردن داده های مربوط به سوابق پزشکی بيماران و روند درمانی طی شده توسط آنها در نرم افزار پزشکی جديد، با دقتی بهتر از روش های سنتی مبتنی بر نظر پزشک معالج، چگونگی واکنش بيمار دربرابر يک دوره درمانی دو ساله را پيش بينی کنند.

دکتر کری اوبريج، از دانشگاه پزشکی ماستريخت هلند در اين باره به این روزنامه بریتانیایی می گويد: «اگر مدل های [رايانه ای] با استفاده از داده های مربوط به يک بيمار، اعم از مشخصات تومور و جزئيات درمانی او، تشخيصی دقيق تر از پزشکان ارائه دهند، در اين صورت اتکای صرف به نظر پزشک در درمان بيمار اخلاقی نخواهد بود. ما معتقديم که اين مدل ها را بايد در روند درمان بالينی وارد کرد تا به عنوان راهنمای تصميم پزشکان به کار گرفته شوند.»

گروه پژوهشگران همچنين نشان داد که تومورهای سرطانی بين افراد مختلف متفاوت بوده و بسته به ترکيب ژنتيک فرد و نوع سرطان و مرحله بيماری وی، درمان های متفاوتی را می طلبد، - که به ظاهر تشخيص آن از طريق محاسبات پيچيده رياضی امکان پذير است.

دکتر اوبريج و همکارانش با استفاده از مدل رياضی ياد شده يک گروه ۱۲۱ نفره از بيماران مبتلا به سرطان ريه را زير نظر گرفته و پيش بينی کردند که کدام افراد از اين گروه بعد از دو سال زنده می مانند، چند نفر از آنها با مشکلات تنفسی مواجه خواهند شد و برای چند نفر بلعيدن غذا دشوار خواهد شد. برای هر کدام از اين سه حالت احتمالی، مدل رايانه ای پيش بينی های بهتری از رقبای متخصص انسان خود ارائه داد.

دکتر اوبريج توضيح می دهد: «به باور ما، روش درمان های فردی تنها زمانی موفق می شود که مدل های رياضی پيش بينی را به دوره های بالينی کنونی وارد کنيم. ما نشان داده ايم که اين مدل های عملکردی بهتر از پزشکان دارند. بنابراين، يافته های اين پژوهش را می توان به عنوان سندی محکم برای استفاده از مدل های پيش بينی و نوعی تحول در درمان بالينی بيماران به شمار آورد.» اگر چه، به رغم نتايج روشن آزمايش اخير، اوبريج تأکيد می کند که «اين مدل ها ابزاری در خدمت پزشکان خواهند بود و جايگزين آنها نخواهند شد.»با ۲۴ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش دانش و فناوریلینک مستقیم

سند تقلب در انتخابات ۸۸ در اختیار احمدی‌نژاد

سایت «بازتاب امروز» خبر داده محمود احمدی‌نژاد نواری در اختیار دارد که ثابت می‌کند رای واقعی وی در انتخابات سال ۸۸ حدود ۱۶ میلیون نفر بوده و نظام ۸ میلیون رای به نفع وی تقلب کرده است.
این سایت روز شنبه (هفتم اردیبهشت) نوشته احمدی‌نژاد در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی٬ این نوار را که مربوط به مکالمات وی با برخی مقام‌های نظام در بامداد ۲۳ خرداد سال ۸۸ است٬ منتشر خواهد کرد.
«بازتاب امروز» افزوده در این مکالمات «از طرف برخی مسئولان به احمدی‌نژاد گزارش داده می‌شود که رای واقعی وی در انتخباات سال ۸۸ حدود ۱۶میلیون است.»
آن‌طور که این سایت نوشته است در این نوار مقام‌هایی که نامی از آن‌ها برده نشده گفته‌اند: «برای اینکه شائبه تقلب پیش نیاید و اختلاف آرا زیاد به نظر برسد، قرار است ۲۴ میلیون رای اعلام شود.»
«بازتاب امروز» در ادامه آورده در این نوار احمدی‌نژاد به «آن مسئولان تاکید می‌کند‌‌ همان رای واقعی وی که ۱۶میلیون است، اعلام شود و رای غیرواقعی اعلام نشود.»
این سایت می‌افزاید: «ادامه نوار٬ مربوط به تماس احمدی‌نژاد با مسئولان مختلف کشور است که در آن از آن‌ها خواسته شده، از اعلام رای غیرواقعی خودداری شده و‌‌ همان رای ۱۶میلیونی اعلام شود.»
سایت «بازتاب امروز» درباره این نوار صوتی احتمالاتی مطرح کرده که احتمال اول این است: «نوار مذکور اصالت نداشته و برای جنگ روانی علیه شورای نگهبان به آن دامن زده می‌شود.»
این سایت همچنین احتمال داده که نوار مذکور واقعیت داشته «و احمدی‌نژاد قصد دارد با بحث ۱۶ میلیون هم شورای نگهبان و نظام را متهم به تقلب کند.»
سایت «بازتاب امروز» ساعتی پس از انتشار این خبر بی‌انکه توضیحی ارائه کند٬ اقدام به حذف آن کرده است٬ اما لینک حذف شده٬ کش لینک و صفحه فریز شده این خبر موجود است.
این خبر در شرایطی منتشر و حذف شده که ظهر ۲۳ خرداد سال ۱۳۸۸ علی خامنه‌ای به عنوان بالا‌ترین مقام در جمهوری اسلامی نتیجه انتخابات را با صدور پیامی اعلام کرد.
در جمهوری اسلامی نخستین مرجع اعلام نتیجه انتخابات وزارت کشور و تنها مرجع تائید کننده نتایج شورای نگهبان است٬ اما در انتخابات سال ۸۸ خامنه‌ای در اقدامی بی‌سابقه پیش از این دو نهاد اجرایی و نظارتی نتیجه این دوره از انتخابات را اعلام و تائید کرد.
ساعتی پس از انتشار پیام جنجال برانگیز علی خامنه‌ای که احمدی‌نژاد را «پیروز» انتخابات معرفی کرد٬ وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد احمدی‌نژاد با بیش از ۲۴ میلیون رای پیروز انتخابات است.با ۴۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

امیدواری احمدی‌نژاد به فراهم شدن شرایط برای "افشای ناگفته‌ها"

رئیس جمهوری اسلامی امیدوار است تا پیش از پایان دولتش فرصتی فراهم شود تا به "مردم بگوید چه گذشت". یک روز پیش از این رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که به رؤسای جمهور همواره تأکید کرده از "ایجاد تشویش در جامعه" بپرهیزند.
محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه (۲۸ آوریل/ ۸ اردیبهشت) در جریان چهارمین دور سفرهای استانی خود در تبریز سخنرانی کرد. وی بار دیگر "برخی" را به تلاش برای "برهم زدن آرامش بازار" متهم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – به نقل از محمود احمدی‌نژاد نوشت: «امروز عده‌ای در داخل و در عرصه بین‌المللی دست به دست هم دادند تا آرامش بازار و خاطر مردم را به هم بریزند و بعضا می‌بینیم که مثلا در مورد یک کالا یا به بهانه‌های دیگر یک بازی‌هایی را در می‌آورند».

محمود احمدی‌نژاد امیدوار است "شرایطی فراهم شود" تا قبل از پایان کار دولت "به مردم بگوید چه گذشت و چه کارهایی انجام شد".

به گفته رئیس دولت دهم: «ما درگیر در جنگ اقتصادی با بعضی‌ها و مستکبران هستیم»؛ با وجود این «[...] این مردم در عرض سه، چهار ماه دیگر این بساط را جمع می‌کنند و سوء‌استفاده‌چی‌ها را یقه می‌کنند و این سوءاستفاده‌ها را از حلق آنها بیرون می‌کشند».

دولت جمهوری اسلامی "سوءاستفاده‌چی‌ها" و "برخی" را منشا مشکلات می‌داند و از دستگیری "جمشید بسم‌الله" و گروهی دیگر برای بازگرداندن آرامش به بازار ارز خبر می‌دهد، منتقدان و همچنین برخی از همراهان دیروز احمدی‌نژاد، مدیریت نادرست شرایط تحریم را مسبب تنگناهای اقتصادی کنونی می‌دانند.

تذکر رهبر جمهوری اسلامی به رؤسای دولت

محمود احمدی‌نژاد در سخنان ظهر یکشنبه به روال معمول اشاره روشنی به هویت افراد یا گروه‌های مورد نظر خود نکرد. این "افشاگری‌ها" که از نظر برخی تحلیلگران، صرف نظر از صحت و سقم‌شان آخرین حربه محمود احمدی‌نژاد برای به کرسی‌نشاندن خواسته‌هایش برشمرده می‌شوند، از دید مسئولان مختلف موجب "ایجاد التهاب" در فضای سیاسی ایران هستند.

گروهی دیگر نیز با اشاره به "فهرست مفسدان دانه‌درشت اقتصادی" که هرگز ارائه نشد، ادعاهای رئیس جمهوری اسلامی را از اساس نادرست می‌پندارند. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و یکی از نامزدهای احتمالی جریان موسوم به اصولگرا در انتخابات پیش رو، در اسفند ماه ۱۳۹۱ تأکید کرده بود که "دوران بگم بگم" گذشته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یک روز پیش از سخنان محمود احمدی‌نژاد در تبریز، بار دیگر از لزوم پرهیز از "ایجاد تشویش" سخن رانده بود. وی روز شنبه در دیدار با کارگران گفته بود: «یکی از توصیه‌ها و تأکید‌های همیشگی [من] به رؤسای جمهور این بوده است که برای مردم هزینه و مشکل درست نکنند و از دغدغه‌آفرینی و ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم پرهیز نمایند».

اما حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نخستین مقام رسمی در جمهوری اسلامی است که محمود احمدی‌نژاد را به صورت مستقیم به "تشویش اذهان عمومی" متهم کرده است. وی هفته گذشته "جوسازی" احمدی‌نژاد را "تشویش اذهان عمومی" خواند و از وی خواست "به این گفتمان" پایان دهد.

ناظران دستور علی خامنه‌ای به مجلس شورای اسلامی برای متوقف کردن طرح سوال از رئیس دولت دهم در پاییز ۱۳۹۱ را نیز تلاش وی برای پرهیز از ایجاد التهاب ارزیابی می‌کنند.

فیلم کوتاه مصدق / چگونه پروژه آخر سال تحصیلی یک سینماگر ایرانی- آمریکایی توانست به ۱۰ جشنواره بین المللی راه پیدا کند؟

فیروزه خطیبی /
روزنامه‌نگار در لس آنجلس: چگونه پروژه آخر سال تحصیلی یک سینماگر ایرانی- آمریکایی توانست به ۱۰ جشنواره بین المللی از جمله سن تروپه، جشنواره فیلم بوستون و جشنواره لیفت آف لندن راه پیدا کند؟ روزبه دادوند فیلمنامه خود را بیش از هر چیز تحت تاثیر شخصیت مصدق نوشته است: «من از مجموع خوانده هایم درباره مصدق، چه مثبت و چه منفی، نهایتا به این نتیجه رسیدم که او حقیقتا تنها امید رسیدن به دموکراسی در ایران و یکی از معدود رهبران سیاسی ۱۰۰ سال گذشته ایران بود که ذره ای فساد و انحراف در وجودش دیده نمی شد. »
آقای دادوند درباره مشکلات ساختن چنین فیلمی در خارج از ایران می گوید: « قبل از هرچیز محدودیت بودجه و بعد هم نبودن در فضای اصلی فیلم مشکلاتی را بوجود می آورد. پیدا کردن بازیگری مسن تر با شباهت های ظاهری به دکتر مصدق در بین بازیگران جامعه هنری ایرانی لس آنجلس هم چالش آمیز بود.»
بعد از سه ماه آزمایش بازیگران مختلف، درنهایت فریبرز داوودیان برای ایفای نقش دکتر مصدق انتخاب شد: «فریبرز بلندقد، با هیکلی به مراتب درشت تر از مصدق با مقادیر زیادی گریم توانست بهترین بازی را در این نقش ارائه بدهد.»
مردی که خود را نفروخته
فریبرز داوودیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون آمریکا، نامزد جایزه بهترین بازیگر جشنواره سن تروپه برای ایفای نقش مصدق شده است. او پیش از این ها هم در فیلم های "آمریکای زیبا" و "سنگسار ثریا میم" بازی های خوبی ارائه داده است.
آقای داوودیان درمورد آماده سازی خود برای ایفای نقش مصدق می گوید: «هدف من این بود که در فیلم، مصدق را به صورت مردی سالخورده، خسته و فرسوده اما بی نهایت هوشمند و مهربان به تصویر بکشم. مردی که هرچند تسلیم شده اما خود را به هیچ بهایی نفروخته است. مردی قانع و بدون هرگونه احساس ندامت و پشیمانی.»
او می گوید:«فکر میکنم مصدق در فیلم مردی است که به هدفی والاتر از اهداف شخصی خود چشم دوخته است. مردی که در وحله اول یک انسان است و بعد یک سیاستمدار. اول یک شهروند است و بعد یک رهبر.»
روزبه دادوند می گوید به عنوان عضوی از جامعه مهاجر ایرانی، ارتباط ویژه ای با داستان مصدق که به نظر او نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران بوده است دارد: «احساس می کنم افکار و ایده آل های مصدق در وجود هر ایرانی زندگی می کند. بارها به این مسئله فکر کرده ام که اگر مصدق بر مسند قدرت باقی می ماند تاریخ و سرنوشت مردم ایران امروز چه شکلی پیدا می کرد؟»با ۳۰ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش هنر و ادبیاتلینک مستقیم

حذف رنگ، حذف نشاط اجتماعی

حلقه باید و نبایدهای حکومت ایران در حیطه انتخاب پوشش، هر سال بر زنان و دختران ایرانی تنگ‌تر از سال پیش می‌شود.
در طول سال‌های اخیر، مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به تنوع مدل و رنگ پوشش دختران در مدارس و دانشگاه‌ها روی خوشی نشان نداده‌اند. برای یکسان‌سازی پوشش دختران و زنان، سال گذشته نیز اجرای طرح‌هایی سلیقه‌ای و تحمیلی‌ بدون نظرخواهی از دانش‌آموزان و دانشجویان در دستور کار دستگاه‌های دست‌اندرکار قرار گرفت؛ طرح‌هایی برای ساده کردن لباس دانش‌آموزان و دانشجویان دختر به منظور حذف تنوع و نشاط از پوشش آنها.

چندی پیش نیز با آغاز دومین ماه از سال جدید، با اعلام اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران دور تازه‌ای از برخورد با کسانی که به گفته مقامات پلیس «بدپوشش» هستند با عنوان «تشدید طرح امنیت اخلاقی» ‌در ایران آغاز شد.
احساس امنیت حکومت‌ از یکدستی جامعه
حکومت‌های مستبد، نگران شاد‌ شدن فضای زندگی افراد جامعه هستند. حکومت ایران نیز از فردای به قدرت رسیدن در سال ۱۳۵۷، حرکت در مسیری را آغاز کرد که خیلی سریع به تحمیل الگوی پوشش اسلامی و حذف رنگ‌های نشاط‌آفرین از پوشش افراد جامعه رسید. این تلاش با ارسال دستورالعمل یکسان‌سازی پوشش دختران دانش‌آموز آغاز شد: کفش و شلوار و مقنعه سیاه، سرمه‌ای، قهوه‌ای و طوسی. کم‌کم حتی پوشیدن جوراب سفید در دهه ۶۰ در بسیاری از مدارس با مانع روبه‌رو شد، مگر آنگه شلوار آنقدر بلند می‌بود که به طور کامل روی آن را می‌پوشانید. در آن زمان از جمله پوشیدن شلوارهای موسوم به لوله تفنگی قدغن بود؛ شلوارهایی که البته از برکت مانتوهای بلند، فقط از زانو به پایین آن مشخص می‌شد. مسئولان مدارس، حتی عرض پاچه شلوار‌ها را اندازه می‌گرفتند. برای آنها، کنترل صبح به صبح مقنعه‌ دانش‌آموزان دختر در مدارس و اینکه بلندی آن می‌بایست تا زیر سینه دانش‌آموزان می‌رسید و حتما «چانه‌بند» می‌داشت، مهم‌تر از روش‌های آموزشی بود.

فریبا داودی مهاجر: «شما در بسیاری از کشورهای دیکتاتوری مثل شوروی سابق، چین و کره می‌توانید همین تحمیل اراده حکومت در نوع و شکل لباس را ببینید. ساختن انسان‌های متحدالشکل که حکایت از انسان‌های متحدالفکر می‌دهد. تحمیل اراده حکومت به مردم، نشان دهنده کنترل کردن محیط است.»

نسل ۴۰ ساله‌های امروز، خوب به خاطر دارند وقتی با گذر از یک دهه اعدام و جنگ و تلخی و سرکوب دهشتناک، دهه ۷۰ رسید و سیاهی در جامعه ته‌نشین شد، چگونه آن مانتوهای کرم‌رنگ و سبز و آبی، در انبوه سیاهی‌های مانتوفروشی‌های ایران، خود را به مخاطبان مشتاق نشان می‌داد و در ذهن‌ها می‌نشست. با این وجود، بسیاری از دخترانی که در دهه ۶۰ از سنین نوجوانی گذر کرده و به جوانی رسیده بودند، از پوشیدن آن مانتوهای کرم‌رنگ خجالت می‌کشیدند…
… دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، با آغاز و اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه با عنوان طرح‌های گسترش «حجاب و عفاف» تلاش می‌کند ایران را به «دوران طلایی امام» [دهه ۶۰] بازگرداند و روش‌هایی را که در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی با شدت و حدت اجرا می‌شد احیا کند؛ تلاشی که البته با مقاومت زنان، حکومت را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.
کنترل رنگ، کنترل سیاسی
هوا که رو به گرمی می‌رود، دختران و زنان در شهرهای بزرگ به ویژه تهران با پوشش‌های کوتاه‌تر، تنگ‌تر و با رنگ‌آمیزی‌های شاد‌تر ظاهر می‌شوند. این نوع پوشش، اغلب با شال و روسری‌های درخشان همراه است؛ روسری‌ها و شال‌هایی که مقداری از موی زنان و دختران را نیز آشکار می‌کند. به همین دلیل این گریز از چهارچوب های محدودکننده، خوشایند مسئولان حکومت ایران نیست. ماموران نیروی انتظامی همواره با این نوع پوشش‌ها در خیابان‌ها و اماکن عمومی نظیر میادین‌، مراکز خرید، پارک‌ها، اماکن تفریحی و کوهستان‌‌ها، نمایشگاه‌‌ها، کنسرت‌ها، ایستگاه‌های مترو و ده‌ها محل دیگر برخورد می‌کنند و این برخوردهای خشونت آمیز، در سال‌های اخیر با آغاز فصل بهار و تابستان، شدت می‌یابد و مسئولان نیروی انتظامی همواره در سخنان خود هشدار می‌دهند با آنچه به عنوان «ظاهر نامناسب و پوشش‌های غیر متعارف مغایر با عفت عمومی» خوانده می‌شود مقابله می‌کنند.
کنترل لباس و محدود کردن رنگ و‌ لباس زنان شاغل و نیز تعیین نوع رنگ و مدل پوشش دختران در مدارس نمونه‌ای از همین سخت‌گیری‌‌هاست. الگوهایی مانند چادر به جای مانتو و مقنعه نیز در طول این سال‌ها همواره به عنوان «حجاب بر‌تر» و مناسب‌ترین پوشش اعلام شده است، به طوری که مدیران مدارس دخترانه، دانش‌‌آموزان را به استفاده از آن تشویق می‌کنند و خود نیز برای حفظ مقام مدیریت‌شان ملزم به استفلده از آن هستند.
در سال های اخیر، انواع و اقسام برنامه ها و  قوانین و دستورالعمل های کنترل حجاب و پوشش زنان نیز صادر شده است. به عنوان نمونه: در سال ۱۳۸۵، قانونی با عنوان «قانون ساماندهی مد و لباس» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما هنوز این قانون به صورت کامل اجرا نشده است.

«افراد شادمان بیشتر بر زندگی خود کنترل و تسلط دارند. آن‌ها چشم‌انداز بهتری از آینده دارند و پیوندهای شخصی، خانوادگی و اجتماعی در آن‌ها قوی‌تر است و شادی آن‌ها مصداق بیرونی پیدا می‌کند، اما افراد منفعل و ناامید، بیشتر خود را بازیچه سرنوشت و قضا و قدر می‌دانند.»

آبان‌ماه سال گذشته (۱۳۹۱ خورشیدی)، محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس نهم در دیدار از نمایشگاه مانتو و پوشش سر، از آمادگی نمایندگان مجلس برای ساماندهی قانون کارگروه ساماندهی مد و لباس خبر داد.
علی‌رضا افشار، قائم مقام وزیر کشور ایران نیز خردادماه سال گذشته با بیان اینکه مد و لباس‌های جدید اسلامی در راه است گفت: «در دسته‌بندی برای انجام مسئولیت‌ها در حوزه حجاب و عفاف، دستگاه‌ها به سه گروه تقسیم شده‌اند و وظیفه اصلی به عهده دستگاه‌هایی همچون آموزش وپرورش، صدا و سیما، وزارت علوم ، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات گذاشته شده است.»
حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران شهریورماه سال۱۳۹۰ در سخنانی گفت دختران دبیرستانی می‌توانند مانتو‌های روشن بپوشند، اما بهمن‌ماه سال گذشته فرشته حشمتیان، معاون وزیر آموزش‌ و پرورش اعلام کرد از سال تحصیلی آینده لباس دختران دانش‌آموز در همه مدارس ایران متحدالشکل، اسلامی و ساده می‌شود.
از اول اردیبهشت سال جاری نیز دور تازه‌ای از برخورد با «بدحجابی» با عنوان «تشدید طرح امنیت اخلاقی» ‌در ایران آغاز شده است. به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، اجرای این طرح از اول اردیبهشت تشدید شده است و پلیس «بدون اغماض با متخلفان برخورد می‌کند».
آنها نشاط می‌خواهند
با وجود همه سرکوب‌ها و اجرای طرح‌هایی چون جداسازی محیط‌های آموزشی و زیستی دانشجویان و اعمال آئین‌نامه‌های پوششی در دانشگاه‌ها و اداره‌ها در کنار گسترش و ساخت دانشگاه‌های تک‌جنسیتی، برنامه‌‌های مقابله با «بدحجابی» موثر نیفتاده است و هم‌چنان زنان و دخترانی که در سال‌های پس از انقلاب در ایران متولد شده‌اند، خواستار تنوع و نشاط در لباس و پوشش خود هستند و حاضر نیستند به قواعد و مقررات دولتی در زمینه پوشش خود تن دهند.
پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌هایی نزدیک به رنگ‌های طبیعت که نوعی سرزندگی را با خود به همراه دارند، برای انسان و اطرافیانش شادابی و نشاط روحی به همراه می‌آورد. از سوی دیگر، پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های تیره و خنثی مانند مشکی یاخاکستری حس اندوه، غم و کرختی را در فرد و نزدیکان او ایجاد می‌کند.

بنا بر آنچه نویسنده وبلاگ «انسان‌شناسی و فرهنگ» نوشته است، مانتوهای رنگی، طرح‌دار و سنتی همیشه طرفداران بیشتری دارند؛ طرفدارانی که از همه قشر و سنی هستند. فروشنده‌ یک مانتوفروشی در تهران می‌گوید: «مانتوهای رنگی به ویژه رنگ‏های روشن و قرمز در دو سال اخیر طرفدار بیشتری داشته است، اما هنوز مانتوهای تیره نیز مشتریان خود را دارند، البته نه مثل گذشته.»
به گفته این فروشنده مانتو، خریداران ما، مانتوهایی می‌‏خواهند که آن‌ها را متفاوت و متمایز جلوه دهد: «البته هستند کسانی که وقتی مانتویی را می‌پوشند می‌گویند نکند مامورها گیر بدهند؟ در مقابل عده‏ زیادی هم هستند که به این چیزها بی‌تفاوتند.»
فریبا داودی مهاجر
فریبا داودی مهاجر، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان معتقد است: «آنچه جمهوری اسلامی با آن در عرصه عمومی مخالف است «حق انتخاب» است. پذیرش کلیشه‌های ارائه شده از سوی حکومت، در شکل‌های مختلف اعمال می‌شود. تنها یکی از این کلیشه‌ها، حق انتخاب پوشش یا رنگ و مدل آن است. شما در بسیاری از کشورهای دیکتاتوری مثل شوروی سابق، چین و کره می‌توانید همین تحمیل اراده حکومت در نوع و شکل لباس را ببینید. ساختن انسان‌های متحدالشکل که حکایت از انسان‌های متحدالفکر می‌دهد. تحمیل اراده حکومت به مردم، نشان دهنده کنترل کردن محیط است.»
کنترل نوع و رنگ پوشش زنان در ایران با تحمیل اجباری «حجاب اسلامی» همواره یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های کلیدی حکومت ایران بوده است؛ روش‌هایی سلطه‌پرور و مردسالارانه که از طریق قانون، مشروعیت می‌یابند و در تمامی عرصه‌ها اجرا می‌شوند.
به گفته داودی مهاجر، «حق انتخاب پوشش و رنگ و سبک دلخواه زندگی، تاثیری مستقیم بر نشاط اجتماعی دارد. وقتی حکومتی به طور سازماندهی شده تلاش می‌کند با کنترل‌های مختلف، نشاط را از جامعه حذف کند یعنی می‌خواهد امید به آینده و تحرک اجتماعی را کاهش دهد و از سوی دیگر ناامیدی، انفعال و احساس محرومیت را در میان مردم رواج دهد. وقتی حکومتی ژ آزادی‌های فردی زنان یا اقشار مختلف جامعه را محدود می‌کند یا محدودیت‌های فیزیکی یا روانی ایجاد می‌کند و هر روز درباره اشکال مختلف این محدودیت تبلیغ می‌کند، در واقع هدف‌ خود را در فضای سیاسی دنبال می‌کند. چراکه افراد شادمان بیشتر بر زندگی خود کنترل و تسلط دارند. آن‌ها چشم‌انداز بهتری از آینده دارند و پیوندهای شخصی، خانوادگی و اجتماعی در آن‌ها قوی‌تر است و شادی آن‌ها مصداق بیرونی پیدا می‌کند، اما افراد منفعل و ناامید، بیشتر خود را بازیچه سرنوشت و قضا و قدر می‌دانند. به همین دلایل است که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با روش‌های مختلف شادی و نشاط اجتماعی را کاهش دهد.»
 داودی مهاجر می‌گوید: «زن و مردی که احساس نشاط می‌کنند به موجوداتی کارآمد، پرانرژی، نوآور و مبتکر تبدیل می‌شوند. این در حالی است که حکومت ایران از تمام این تاثیرات پرهیز و سعی می‌کند با توسعه ناامیدی، تحرک اجتماعی و فرصت چون و چرا را کاهش دهد. بنابراین می‌بینید که چگونه و در چه مکانیسمی دستورهای کلیشه‌ای، از کجا و به چه دلایلی نشئت می‌گیرد و با چه اهدافی پیگیری و توسعه داده می‌شود.»
آنها تنوع می‌خواهند
علاقه به زیبایی‏ و رنگ و تنوع‌، در بیشتر افراد وجود دارد، حتی اگر به دلیل تحمیل‌های سنتی و عرفی و حکومتی از آن پرهیز کنند.

طراحان لباس در ایران می‌کوشند با توجه به محدودیت‌های پوشش در این کشور به رنگ، طرح و اندازه لباس زنان تنوع ببخشند و دامنه انتخاب در حوزه پوشش زنان را گسترش دهند و از محدودیت‌ها عبور کنند.

برخی از روان‌شناسان اجتماعی معتقدند که ایجاد نشاط و شادابی، یکی از کارکردهای مد در پوشش است، اما در جامعه‌ ایران که حکومت حتی در مسائل خصوصی زندگی هر شهروند دخالت می‌کند، مدگرایی چندان آسان نیست. مسئولان جمهوری اسلامی همواره در سخنان خود مد و مدگرایی جوانان را ناشی از «هجوم تبلیغی کشورهای غربی» تعبیر کرده‌اند. با این حال طراحان لباس در ایران می‌کوشند با توجه به محدودیت‌های پوشش در این کشور به رنگ، طرح و اندازه لباس زنان تنوع ببخشند و دامنه انتخاب در حوزه پوشش زنان را گسترش دهند و از محدودیت‌ها عبور کنند.
فرناز عبدلی، یک طراح لباس در ایران است. او در این زمینه تحصیل کرده است. مجموعه مانتوی بهارانه این طراح جوان ایرانی که به تازگی عرضه شده، تاکنون با اقبال چشمگیر دختران و زنان ایرانی روبه‌رو شده است.
چندی ییش تارنمای صراط با انتقاد از فعالیت‌های هنری وی، او را یکی از عوامل مرتبط با «سرویس‌های جاسوسی فرهنگی دشمن» معرفی کرد و طراحی‌های وی را مصداقی از اشاعه آن چیزی دانست که به عنوان «منکر، تبرج و سوء استفاده‌های جنسی و غیر اخلاقی از زنان و دختران» خوانده می‌شود.
 این طراح جوان با دغدغه‌های هنری و فرهنگی، در مورد کاربرد رنگ‌های روشن در پوشش زنان و طراحی‌های خود می‌گوید: «هرچند در دین و آئین ما نیز بر لزوم استفاده ار رنگ‌های روشن تاکید شده است، ولی عرف جامعه بیشتر گرایش به رنگ تیره دارند و یکسری تفکرات و ایده‌هایی در این باب دارند از جمله اینکه رنگ تیره موقر‌تر یا رسمی‌تر است و کمتر جلب توجه می‌کند. به همین دلیل، یکسری رنگ‌ها به مرور با عنوان رنگ‌بندی‌های اصلی پوشش تعیین شده‌اند، مثل مشکی، سورمه‌ای، یشمی یا قهوه‌ای تیره. البته در چند سال اخیر در زمینه پوشش مدارس کارهای زیادی انجام شده است. برای نمونه پوشش دانش‌آموزان مدارس ابتدایی‌ همه رنگی شده‌. پوشش دختران پیش دبستانی صورتی و آبی براق روشن برای پسر‌ها. در کل در مدارس ابتدایی از رنگ‌های خوبی استفاده می‌شود. حتی من دیدم فرم‌های قرمز رنگ و شکلاتی برای بعضی مدارس غیر انتفاعی و خصوصی کار شده است. پوشش مدارس تقریباً از حالت یک‌دستی کاملی که در زمان بچگی‌های ما وجود داشت در آمده است. هر مدرسه سعی دارد فرم متفاوتی داشته باشد که نشان ویژه خود را داشته باشد.»
پوشش نسل جوان متولد دهه ۷۰ و ۸۰ نشان می‌دهد که آنها خواستار تنوع و نشاطی هستند که نمی‌تواند آن‌ را در مانتوهای تیره، رسمی، گشاد و اغلب بدقواره نسل مادران خود جست‌وجو کنند.

نیما نیمایی: «هر‌گاه فشار روی نقطه‌ای از اجتماع بیشتر باشد، در آن نقطه پتانسیل بیشتری برای تحرک به وجود می‌‌آورد؛ آنچنان که با اشاره‌ای نیز به جریان می‌افتد. بهره‌گیری زنان از رنگ در تمام این سال‌ها نشانه مبارزه بی‌وقفه آنها با حکومت است.»

فرناز عبدلی در مورد جوانانی که در‌ سنین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند می‌گوید: «رنگ‌ آنها را جذب می‌کند. مانتوهای من همه بلندند و از نظر قوانین ایران، مشکلی ندارند. من به ندرت لباس تنگ طراحی کرده‌ام و این هم شاید از ایده و علایق درونی من نشئت می‌گیرد که دوست دارم لباس راحت باشد، ولی خوب خیلی‌ها هم می‌آمدند و می‌گفتند چرا این‌ها همه اینقدر گشادند یا ما لباس تنگ می‌خواهیم. برخی هم در کارهای بهاره من، با آستین‌های کیمانو مشکل داشتند و فکر می‌کردند چاق نشان داده می‌شوند. البته به نظر من دلیل این موضوع این است که متاسفانه دختران ما به شدت دچار کمبود اعتماد به نفس هستند.»
به اعتقاد عبدلی، در این دوره، مشکل نهادهای فرهنگی در ایران بیشتر با لباس‌های تنگ و بدن نماست تا رنگ‌آمیزی‌ آنها. وی در ادامه تاکید می‌کند: «من در طراحی‌های خودم از انواع رنگ‌ها استفاده می‌کنم و برای فصول گرم، لباس‌های آزاد و نخی را ترجیح می‌دهم. لباس‌های راحتی که به راحتی جای عبور هوا داشته باشند، لک نشوند و از قیافه نیفتند.»
زندگی بدون رنگ             
نیما نیمایی، نویسنده و نقاش ایرانی مقیم آمریکا، با اشاره به دو بعد مذهبی‌ و سیاسی در رنگ پوشش زنان در ایران می‌گوید: «از نگاه اسلام، باتوجه به اینکه زن عامل تحریک جنسی مردان قلمداد می‌شود، باید در حفظ حجاب و پوشش خود دقت کند و از رنگ‌هایی که باعث جلب توجه او می‌شوند بپرهیزد.»
وی ادامه می‌دهد: «آن‌ها با کنترل و انتخاب رنگ، حق انتخاب زنان را از آنها می‌گیرند؛ اگرچه جمهوری اسلامی با نشاط و تنوع در تمامی افراد جامعه مشکل دارد.»
نیمایی با بیان اینکه جامعه‌شناسی رنگ در هر کشوری متفاوت است می‌افزاید: «جدا از تاثیری که حکومت‌ها بر رنگ می‌گذارند، رنگ ریشه در فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و سنت یک کشور دارد، اما در ایران تاثیری که دولت بر این مقوله می‌گذارد دوچندان است زیرا که نگاه جمهوری اسلامی نگاهی دینی است آن هم به شکل تحریف شده. آنچنان که هم در ضدیت با فردیت قرار دارد و هم با پوشش نگرش دینی، در جهت منافع و اهداف سیاسی و قدرت‌طلبانه خود، زنان را در حاشیه نگه می‌دارد.»
این هنرمند تاکید می‌کند: «رنگ یکی‌ از اصلی‌‌ترین عناصر زندگی‌ است که هر انسانی‌ آگاهانه یا نا‌آگاهانه با آن سر و کار دارد. رنگ بیانگر ماهیت هر چیزی است. رنگ، یکی از عناصر اصلی نشاط انسان است و احساسات انسان را کنترل می‌کند. نمی‌توان تصور کرد دنیا بدون رنگ چه می‌شود. در یک تابلوی نقاشی در صورتی‌ رنگ تیره دارای بیان است که رنگ‌های روشن هم بیایند و کنتراست لازم را به وجود بیاورند. برای من نیز جامعه چون یک تابلوی نقاشی است که احتیاج به تنوع دارد. در غیر این صورت این تابلو فاقد ارزش‌های بصری است. برایم جالب است که در ایران، با وجود این همه محدودیت‌ها و فشار‌ها، زنان هم‌چنان سعی‌ در حفظ جایگاه اجتماعیِ خود دارند و تاکنون ثابت کرده‌اند که اگر جایی‌ صحبت از جنبش‌های اجتماعی باشد حضور آن‌ها همیشه چشمگیر خواهد بود. در واقع مبارزه زنان برای تغییر شرایط اطرافشان بی‌‌وقفه بوده است، آن‌هم به این دلیل که هر‌گاه فشار روی نقطه‌ای از اجتماع بیشتر باشد، در آن نقطه پتانسیل بیشتری برای تحرک به وجود می‌‌آورد؛ آنچنان که با اشاره‌ای نیز به جریان می‌افتد. بهره‌گیری زنان از رنگ در تمام این سال‌ها نشانه مبارزه بی‌وقفه آنها با حکومت است.»

افزایش شمار زنان مبتلا به ایدز در ایران

آمار جدید در مورد ایدز در ایران نشان می‌دهد که شمار زنان مبتلا به این بیماری افزایش یافته و جوانان بیشترین قربانیان آن‌اند. کارشناسان مدتهاست نسبت به گسترش ایدز در ایران هشدار می‌‌دهند و بر لزوم فرهنگ‌سازی تاکید می‌کنند.
گزارش یکسان و کوتاهی که در رسانه‌های ایران در باره "آخرین آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشور" منتشر شده دارای ابهاماتی است. این گزارش از جمله به وضوح چارچوبی زمانی را برای آمار منتشر شده ارائه نکرده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی حاکی از شناسایی در مجموع ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر افراد مبتلا به AIDS/HIV تا تاریخ فروردین ماه ۱۳۹۲ در کشور است که ۸ / ۸۹ درصد آنان را مردان و ۲ / ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

طبق داده‌های بانک اطلاعات وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۸۵ زنان ۵ درصد بیماران مبتلا به ایدز را تشکیل می‌دادند. این میزان در سال ۱۳۹۰ به ۹ درصد افزایش یافت. بدین خاطر برخی رسانه‌ها هم‌اکنون از "دو رقمی شدن آمار زنان مبتلا به ایدز در ایران" نوشته‌اند.

در همین گزارش آمده است که بنا بر اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، "تاکنون ۴۴۳۸ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۵۱۸۲ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند".

در اواخر اسفند ۱۳۹۱ دبیر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز بهزیستی، آمار رسمی مبتلایان به بیماری ایدز را بیش از ۲۵ هزار نفر اعلام کرد. سه ماه پیش از آن، در ۱۱ آذر ۱۳۹۱ وزیر بهداشت ایران، مرضیه وحید دستجردی، احتمال داده بود که حدود ۹۳ هزار و ۲۵۰ نفر در ایران مبتلا به بیماری ایدز باشند.

سن ابتلای ۱ / ۴۶ درصد از مبتلایان به HIV بین ۲۵ و ۳۴ سال اعلام شده که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص داده است.

علل ابتلا به HIV در سال ۱۳۹۱ در ۱ / ۵۲ درصد موارد اعتیاد تزریقی بوده است. ۶ / ۳۳ درصد مبتلایان از طریق روابط جنسی مبتلا به ایدز شده‌اند و در ۲ / ۳ درصد موارد نیز ویروس ایدز از مادر مبتلا به این بیماری به کودک منتقل شده است. در ۱ / ۱۱ درصد موارد شناسایی شده در سال ۱۳۹۱ راه انتقال بیماری مشخص نبوده "و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است".

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در ایران به ثبت رسیده‌اند: به ترتیب تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد مخدر (۶ / ۸۶ درصد)، رابطه جنسی (۱۲ درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال ویروس از مادر به کودک (۱/۱ درصد) بوده است. در ۳ / ۱۷ درصد موارد راه انتقال نامشخص بوده است.

مقایسه این آمار نشانگر افزایش موارد ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی است. در آبان ماه ۱۳۹۱ نیز عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، گفته بود که ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی افزایشی ۲۰ درصدی داشته است. همچنین رئیس مرکز تحقیقات ایدز از ابتلای ۹۹ درصد بیمارانی که به او مراجعه کرده‌اند از طریق روبط جنسی خبر داد.

پیش‌بینی کارشناسان در مورد افزایش مبتلایان زن

کارشناسان و پژوهشگران در زمینه بیماری ایدز برآورد کرده‌اند که تنها ۲۵ درصد موارد ابتلا به ویروس HIV در ایران شناسایی شده‌اند و تنها ۲۵ درصد مبتلایان به این ویروس به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. به نظر این کارشناسان، ۷۵ درصد مبتلایان از ابتلای خود به بیماری آگاه نیستند.

به نظر دکتر آرش علایی، پژوهشگر و پزشک متخصص درمان ایدز و اعتیاد، از آنجا که بیماری ایدز در جامعه ایران با "انگ و بار اجتماعی" همراه است، شناسایی آن نیز راحت نیست. آرش علایی در گفت‌وگویی با دویچه وله در آذرماه ۱۳۹۱ گفته بود: «چون زنان بیشتر در معرض این انگ و بار اجتماعی هستند، پس در آینده احتمال ابتلاء خانم‌ها به این بیماری بیشتر است.»

آرش علایی علتی دیگر را نیز برای رشد شمار زنان مبتلا به ایدز شرح داده بود: «در ارتباط با حق زن در استفاده از کاندوم یا اینکه یک شریک جنسی به شریک جنسی دیگرش بگوید که کاندوم استفاده کن، ما می‌دانیم که در ایران این فرهنگ هنوز دچار ضعف است و یک زن نمی‌تواند خودش را از لحاظ ارتباط جنسی برای انتقال بیماری ایدز حفظ کند.»

مقابله با "آتشفشان ایدز"

دکتر آرش علایی تایید کرده بود که می‌توان از "آتشفشان ایدز" در ایران سخن گفت، از "آتشی که چند سال زیر خاکستر بوده و حال از زیر خاکستر برآمده است".

او تاکید کرده بود که مسئولان و مردم نباید تنها در سطح بیان آمار و مشکل باقی بمانند، بلکه به گفته او، " حالا دیگر نوبت حرکت کردن و برنامه‌های آموزشی گسترده است. الان نیاز هست که آموزش و پرورش یک محتوای آموزشی را درست کند".

این پژوهشگر اشاره کرده بود به اینکه سال‌ها‌ پیش کارشناسان در ایران جمع شدند و محتوایی آموزشی برای مدارس تهیه کردند، اما هیچگاه به اجرا درنیامد. او همچنین اینکه روزی به نام روز جهانی ایدز در تقویم ایران بود و سپس از آن حذف شد را نشانگر تلاش برای کتمان حقیقتی دانست که در آینده، به گفته وی، فاجعه به بار خواهد آورد.

آرش علایی در پایان مصاحبه خود با دویچه وله، از جمله بر لزوم فرهنگ‌سازی و انگ زدایی در جامعه ایران به عنوان شرط مقابله با ایدز تاکید کرده و گفته بود: «برای بیماری‌ای مثل ایدز نیاز است که دولت، سازمان‌های غیردولتی، مردم، افراد تاثیرگذار، افراد مبتلا، پزشکان، همه دست به دست هم بدهند و بتوانند فرهنگ‌سازی کنند؛ انگ و استیگمای جامعه را نسبت به بیماری ایدز کم کنند، از افراد مبتلا حمایت کنند و پیشگیری کنند که افراد در معرض خطر مبتلا نشوند. آگاهان باید خود این عزم را در مردم ایجاد کنند و فرهنگ‌سازی کنند اگرچه حاکمیت این روز را از تقویم برداشته، مردم خود یک روز را به بیماری ایدز اختصاص دهند، در آن روز برنامه‌های آموزشی را گسترش بدهند، انگ‌زدایی کنند، حمایت کنند از بیماران و افراد جوانی که در معرض خطر این بیماری هستند.»

روایت نقدی از ارائه پیشنهادی به رهبر انقلاب

رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی جلسه‌ای در محضر حضرت امام خامنه‌ای به تبیین پیشنهادات عملیاتی بسیج در راستای ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی پرداخت که با استقبال معظم له روبرو شد.

حسین رونقی، فعال حقوق بشر تحت عمل جراحی قرار گرفت

حسین رونقی، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس منتقد که در مرخصی به سر می برد، به دلیل وخامت حالش در بیماستان بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار کلمه، صبح روز جمعه ششم اردیبشهت ۱۳۹۲ سیدحسین رونقی ملکی به دلیل افزایش خونریزی و شدت درد های کلیوی در بیمارستان هاشمی نژاد تهران بستری شد که بعد از ظهر امروز، شنبه هفتم اردیبهشت برای ششمین بار تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفت.

این زندانی سیاسی هم اینک در مرخصی درمانی بسر می برد، زمانی که در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شد پنج بار برای عمل جراحی از زندان به بیمارستان هاشمی نژاد منتقل شد.

این کوشنده حقوق بشر سال گذشته به همراه تعدادی دیگر از امدادگران در زلزله آذربایجان بازداشته شده و پس از برخوردهای غیر قانونی دست به اعتصاب غذای خشک زد که این امر باعث تشدید خونریزی کلیه های تازه عمل کرده اش شده بود.

حسین رونقی ملکی از بازداشت شده های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.با ۴۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

"دشمن زیبای من" : نمایشگاه آثار دو هنرمند ایرانی و عراقی در آمستردام

شهر آمستردام از 28 آوریل میزبان نمایشگاهی به مدت یک ماه از آثار دو هنرمند ایرانی و عراقی است: فرهاد فروتنیان و قاسیم السید. این نمایشگاه با پیام صلح میان هنرمندان دو کشوری که پیشتر با یکدیگر در جنگ بوده اند برگزار می شود. با ۳۰ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش هنر و ادبیاتلینک مستقیم

هرانا؛ زندانی شدن چهارمین شهروند بهایی همراه با طفل شیرخواره در سمنان

خبرگزاری هرانا – الهام روزبهی شهروند بهایی ساکن اصفهان که از سوی دادگاهی در سمنان به دو سال حبس محکوم شده بود به همراه طفل شیرخواره اش روانه زندان سمنان شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "الهام روزبهی" شهروند بهایی ساکن اصفهان که پیش از این طبق رای دادگاه تجدید نظر سمنان به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود صبح روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ همراه با طفل یک ساله اش جهت اجرای حکم خود را به دایره اجرای احکام سمنان معرفی و در همان محل بازداشت و به زندان سمنان منتقل شد.

قابل ذکر است با زندانی شدن الهام روزبهی و طفل یک ساله اش تعداد مادران بهایی زندانی در زندان سمنان که همراه با اطفال شیرخواره شان زندانی هستند به ۴ مادر و فرزند رسید.
یاداوری می شود الهام روزبهی در اسفند ماه ۱۳۸۹ که در سمنان ساکن بود بازداشت که پس از یک ماه به قید وثیقه ملکی آزاد گردید سپس نامبرده در ۵ بهمن ماه ۱۳۹۰ به اتهام " تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه و برهم زدن امنیت " به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم مزبور در تابستان سال گذشته به ۲۴ ماه حبس تعزیری تغییر یافت.
نامبرده بیش از یک سال است که در اصفهان ساکن شده ولی جهت اجرای حکم به زندان سمنان احضار گردید.

قصد مهاجم رم 'سوءقصد به جان سیاستمداران بود'

دادستان ها می گویند مرد مسلحی که روز یکشنبه در رم دو مامور پلیس را در مجاورت دفتر نخست وزیر ایتالیا به شدت مجروح کرد به دلیل خشم زیاد از سیاستمداران عمل کرده است.
مظنون ۴۹ ساله که از او به عنوان لوئیجی پریتی نام برده شده در محل تیراندازی دستگیر شد.
پیرفیلیپو لاویانی دادستان رم گفت مرد مهاجم امیدوار بود سیاستمداران را هدف قرار دهد اما پس از ناکامی در انجام این کار به سوی ماموران پلیس شلیک کرد.
این حمله در جریان مراسم سوگند دولت تازه در کاخ کوئیریناله انجام شد. بعد از دو ماه بی‌ثباتی سیاسی، احزاب ایتالیا روز شنبه ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل) برای تشکیل دولت جدید ائتلافیبه توافق رسیدند.
به این ترتیب انریکو لتا، ۴۶ ساله، معاون رهبر حزب دموکراتیک در راس یک "ائتلاف بزرگ" نخست وزیر می شود. این ائتلاف شامل حزب پی دی ال تحت رهبری سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق است.
وضعیت وخیم
یکی از دو مأمور زخمی شده از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفته و وضعیت وخیمی دارد.
آنجلینو آلفانو وزیر کشور ایتالیا پیشتر به خبرنگاران گفته بود که ضارب بیکار است.
آقای آلفانو گفته ضارب ظاهرا قصد داشته بعد از حمله خودش را بکشد اما بعد از شش مرتبه شلیک، گلوله‌هایش تمام شده است.
یکی از مقام‌های پلیس ایتالیا پیشتر به بی‌بی‌سی گفت این احتمال مطرح است که فرد دستگیر شده، بیماری روانی داشته باشد.
شهردار رم می‌گوید این تیراندازی "عملیات تروریستی" نبوده هرچند به گفته او، نابسامانی‌های سیاسی چند ماه اخیر ایتالیا در این وضعیت بی‌تاثیر نبوده است.

من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود...

کاوه کرامی
سردبیر سایت جاودان

کاوه کرامی

در زندگی اتفاقاتی می‌افتد که انسان از درک عمیق آن عاجز می ماند. اتفاقاتی که حتی به وسیلۀ زبان هم نمی‌توان به خوبی آن ها را شرح داد.
بلکه آن‌ها را تنها احساس می‌توان کرد و گهگاهی چنان در حافظه حک می‌شوند که حتی با گذشت زمان و تغییر مکان نمی‌توان از آن، اندکی فاصله گرفت و یا آن را تیره کرد.
شاید تنها مرگ بتواند آن را متاثر کند.
یکی از چنین اتفاقاتی که هستی‌ام را همواره می‌کاود، پیوند دارد با آهنگ یک آوازخوان نامور فارسی زبان "‌ساربان" که صدای او نمایانگر درد دل اوست.
۱۲ حوت/ اسفند مصادف بود به زادروز خواهر جوانم، مریم.
طبق معمول، مادرم کیک خوش مزه‌ای پخته کرده بود و همه اعضای خانواده گرد هم آمده بودند تا آن روز نیکی را که مریم به این دنیا آمده بود، گرامی بدارند.
آهنگ‌های شاد و قرصک، یکی پی دیگر به خوشایندی فضا می‌افزودند.
من از جا برخاستم و برای مریم گفتم: "من آهنگی دارم برای تو". کنجکاوی در چهره مریم نقش بست و با لبخندی که همیشه امید را در رگانم جاری می‌نمود از آن استقبال کرد.
آهنگ ساربان را گذاشتم که می‌خواند " ای ساربان آهسته رو.... وقتی که صدای غم آلود ساربان هوا را پاره کرد، سکوتی عجیب و غریب همه جا را فراگرفت. سکوتی که زادۀ صدای ساربانی بود که می خواند "محمل بدار ای ساروان، تندی مکن با کاروان..".
چند لحظه گذشت. در حالی که ساربان هنوز هم می‌خواند، مادرم نگاهی به من کرد که شاید می خواست بگوید: پسرم، این چه انتخاب نامناسبی بود؟
من به مریم نگاهی انداختم، برای گوشی که این سروده اهدا شده بود، تا جویای واکنش او شوم.
وقتی که چشم به چشم شدیم، دیدم که چشم‌های زیبای او اشک آلود شده، قطره‌های اشک از چشم‌های او فرو می ریختند. مشاهدۀ آن، گلویم را سخت فشار داد. به خود لعنت فرستادم و خود را محکوم کردم. گرچه صدای ساربان خاموش شده بود، اما شادی و سروری که فضای اتاق را سنگین ساخته بودند، دگر نبود و سکوت محض که شاید مملو از ناگفته‌ها بود، حکم فرما شد.
فاجعه‌ای سال‌ها بعد به وقوع پیوست.
مریم نیک پندار، نیک کردار و نیک گفتار، زمانی که آفتاب در طلوع بود، در اثر مرگ نابه هنگام درگذشت.
مریم تیزهوش و مستعد که در پایان دور ۀ دوکتورای، در رشتۀ تومور مغزی در دانشگاه آزاد آمستردم بود، در بامداد آن روز برخاسته بود تا روانۀ دانشگاه شود، اما چه می‌دانست که مرگ خاموش در کمینش نشسته است.
آه! نمی دانم که از کی گلایه کنم و چه کسی را مقصر بدانم. از آن خدایی که مریم به او سخت باورمند بود؟
حالا با فریاد می‌پرسم: " آی خدای مریم! با تو یک سینه سخن دارم. مریم تو را مهربان و عادل می‌خواند. همین بود عدالت و مهربانی تو؟ چرا مریم معصوم و جوان را که عاشق کسب خرد و عبادت تو بود، آروزی خدمت برای خلقت را در سر می‌پروراند، در این دنیایی که پرا‌ز آدم‌های زشت، آشوبگر و مضر است، از من گرفتی؟ می‌دانم پاسخی نخواهم شنید، می‌دانم".
حالا که مریم نیست، باورم دگر به هستی کمرنگ شده است و دیگر معنای مطلق برایم ندارد.
اما حافظه‌ام را می ستایم که در آن مریم زنده است. مریم ایستادگی زمان را، تباهی آن می پنداشت و به رکود نفرین می‌فرستاد.
مریم زیباترین انسانی بود که من می‌شناسم.
مریم نازنین، امروز زادروز من است و مثل همان روز که تا واپسین نفس ا‌ز یادم نخواهد رفت، به آن آهنگ ساربان گوش می‌دهم. این بار تو آرام باش، بگذار تا من بگیریم.
مریم، ساربان چه زیبا می خواند "من خود به چشم خویشتن، دیدم که جانم می رود.."
مریم، می شنوی؟

«آشی برات بپزم که یک وجب روغن روش باشه»

مهشید / رادیو کوچه
آشی برات بپزم که یک وجب روغن روش باشه!
این ضرب‌المثل کنایه دارد بر این‌که برایت نقشه‌ی شومی کشیده‌ام و حالت را می‌گیرم.
توی کتاب «سه سال در دربار ایران» مطلبی نوشته شده که نشان دهنده‌ی ریشه‌ی این ضرب‌المثل است.

گویا ناصرالدین شاه سالی یک‌بار آش نذری می‌پخت و خودش هم در مراسم پختن آش حضور داشت تا ثوابش‌ را ببرد. در حیات قصر ملوکانه، اغلب، رجال مملکت جمع می‌شدند و برای تهیه آش شله‌قلم‌کار هریک کاری انجام می‌دادند. بعضی سبزی پاک می‌کردند. بعضی نخود و لوبیا خیس می‌کردند. عده‌ای دیگ‌های بزرگ را روی اجاق می‌گذاشتند و خلاصه هرکس برای تملق و تقرب پیش ناصرالدین‌شاه مشغول کاری می‌شد. خود اعلاحضرت هم بالای ایوان می‌نشست و قلیان می‌کشید و از آن بالا نظاره‌گر کارها بود.

سر آشپزباشی ناصرالدین شاه مثل یک فرمانده نظامی امر و نهی می‌کرد. به‌دستور آشپزباشی در پایان کار به در خانه هریک از رجال کاسه آشی فرستاده می‌شد و او می‌بایست کاسه آن‌را از اشرفی پرکند و به دربار پس فرستد. کسانی را که خیلی می‌خواستند تحویل بگیرند روی آش آن‌ها روغن بیش‌تری می‌ریختند.
کاملا واضح است آن‌که کاسه‌ی کوچکی از دربار برایش فرستاده می‌شد کم‌تر ضرر می‌کرد و وای به حال کسی که آشپزباشی ازش کینه به دل داشت یا باهاش خوب نبود، آن‌وقت بود که مثلا یک قدح بزرگ آش که یک وجب هم روغن رویش ریخته شده دریافت می‌کرد و چون باید قدح را پر اشرفی می‌کرد حسابی بدبخت می‌شد.
این هم ریشه‌ی داستان روغن روی آش. حسابی هوس کردم آش بخورم البته نه با کلی روغن روش. راستی چرا تا خوبی هست بدی کنیم و حتا با فرستادن یک کاسه آش اون هم به اسم نذری حال‌گیری؟ امان از آدم‌های بدجنس و فرصت‌ طلب که حتا به نذری هم رحم نمی‌کنن.

چشم‌پوشی از خواب بعد از ظهر یعنی استرس

پژوهشگران اعتقاد دارند که خواب بعد از ظهر بخشی از ریتم بیولوژیک روزانه است. بدن به این استراحت نیاز دارد تا استرسی که در طول روز به آن وارد شده را دفع کند. اما امروز در بیشتر جوامع خواب هنگام روز تابو است.
ژن‌های ما کارکرد ساعت بدنمان را تعیین می‌کنند. در واقع دو بار خوابیدن، یکبار ظهر و یکبار شب، بخشی از ریتم طبیعی بدن بزرگ‌سالان است. در مجموع این تصور وجود دارد که دلیل گرایش به خوابیدن هنگام ظهر خوردن غذای سنگین است که در ما حس خستگی و خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.

گوران هایاک (Göran Hajak) پژوهشگر خواب و مدیر کلینیک روان‌پزشکی و روان‌درمانی در بامبرگ (جنوب آلمان) می‌گوید: «خوردن غذای مفصل تنها دلیل گرایش شدید به خواب بعد از ظهر نیست. حتی بدون خوردن ناهار نیز، احساس خستگی‌‌ظهر به سراغ ما می‌آید. افرادی که حدود ساعت ۷ صبح از خواب بیدار می‌شوند، معمولا حدود ساعت ۲ بعداز ظهر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند. البته خوردن ناهار باعث می‌شود که این احساس زودتر به سراغمان آید و شدیدتر باشد.»

مناسب‌ترین مدت زمان برای خواب بعد از ظهر

هایاک توصیه می‌کند که اگر وقت به اندازه کافی برای استراحتی کوتاه در بین روز وجود دارد، بایستی از این فرصت استفاده کرد. " چرت بعد از ظهر" برای رفع خستگی کار روزانه و تجدید نیرو بسیار مفید است. نکته مهم در مورد برنامه‌ریزی برای خواب بعد از ظهر این است که نباید طولانی‌تر از ۲۰ دقیقه باشد تا فرد وارد مرحله عمیق خواب نشود. زیرا در این صورت بیدار شدن و از سر گرفتن فعالیت و کار روزانه سخت‌تر خواهد شد.

ما در موقعیت‌های مختلف سعی می‌کنیم کمبود خواب شبانه را در طول روز جبران کنیم. "هایاک" اعتقاد دارد که این کار امکان‌پذیر است، اما باید توجه کرد که خواب هنگام روز بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نکشد، در غیر این صورت تنظیم مدت زمان مناسب برای خواب شبانه دشوار می‌شود.

خواب بعد از ظهر نباید عمیق باشد

هایاک می‌گوید: «مبارزه با خستگی و خواب‌آلودگی یعنی استرس. در صورتی که استراحتی کوتاه در قالب "چرت بعد از ظهر" این استرس را از بین خواهد برد. استرس به جسم و روح آسیب می‌رساند. هدف از خواب بعد از ظهر خوابیدن عمیق نیست، بلکه رسیدن به آرامش عمیق و تمدد اعصاب است.»

به طور مثال گفته می‌شود که "سالوادور دالی"، نقاش مشهور اسپانیایی، هنگام ظهر قاشقی در دست می‌گرفت، در صندلی خود می‌نشست و چشمان خود را می‌بست. هنگامی که خوابش می‌برد، عضلات بدنش شل می‌شد و قاشق از دستش به زمین می‌افتاد و او از صدای افتادن قاشق بیدار می‌شد. "دالی" می‌گفت: «این، دقیقا همان مقدار خوابی است که من نیاز دارم.»

کاهش عادت خواب ظهر؛ پیامد صنعتی شدن

هایاک خود توضیح می‌دهد که سر کار در کلینیک این فرصت را ندارد که بعد از ظهرها استراحت کند. اما هنگامی که احساس خستگی می‌کند روی صندلی کار خود می‌نشیند و برای چند لحظه چشمانش را می‌بندد تا انقباض موجود در ماهیچه‌ها بر طرف شود. او می‌گوید: «در واقع در این موقعیت نمی‌خوابم. برای من نکته مهم این است که این ۳۰ ثانیه را داشته باشم تا بتوانم استراحت کنم.»

در کشورهای آسیائی خواب بعد از ظهر بخش ثابت برنامه روزانه بوده است. اما در پی صنعتی شدن زندگی، این رسم دیرینه در این جوامع نیز کمرنگ شده است.

برخی از شرکت‌ها در کشورهای غربی تلاش می‌کنند با در نظر گرفتن اتاق‌های استراحت به کارمندان خود این فرصت را بدهند که برای چندین لحظه از محیط کاری فاصله گرفته و استراحت کنند. اما کارمندان از این اتاق‌های استراحت استقبال چندانی نمی‌کنند، زیرا به طور کلی استراحت هنگام روز به معنای تنبلی است و بیشتر افراد دوست ندارند تا چنین تصویری از خود به اطرافیان انتقال دهند.

استقبال ۵۰۰ نفره از احمدی نژاد در تبریز/ درگیری فیزیکی با رییس دولت

کلمه- گروه خبر: محمود احمدی‌نژاد در چهارمین دوره سفرهای استانی خود به تبریز با پرواز جنگنده‌های نظامی در آسمان این شهر مورد استقبال آنان قرار گرفت در حالی که مجموع کسانی که در ورزشگاه تختی این شهر برای استقبال از احمدی‌نژاد حضور یافته‌اند به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید.
در این سفر نیز همچون سفر به اصفهان، امام جمعه به استقبال رییس دولت نیامد.
احمدی‌نژاد را در این سفر غلامحسین الهام و سخنگوی دولت، اسفندیار رحیم‌مشایی دبیر جنبش عدم تعهد و تنی چند از وزرا و مسئولان نهاد ریاست جمهوری همراهی می‌کنند. همراهی مشایی در این سفر در حالی صورت می گیرد که پیش از این دانشجویان و طلاب تبریزی از احمدی نژاد خواسته بودند او را به تبریز نیاورد.
بر اساس مشاهدات خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در بدو ورود احمدی‌نژاد، صرفا ۵۰۰ نفر از مردم شهر تبریز برای استقبال از احمدی نژاد در ورزشکاه تختی حضور داشته اند.
این در حالی است که سایت ریاست جمهوری در توصیفی از مراسم استقبال که به جای ارائه خبر مدیحه سرایی بود، نوشته است: مردم آذربایجان و بویژه تبریز که سرآمد میهمان‌نوازی در کشور هستند، خودروی حامل رییس‌ دولت و هیأت همراه را در حلقه عشق و وفاداری خود گرفته، با گل‌افشانی و خیرمقدم رسم میهمان‌نوازی را بار دیگر به شایستگی هر چه تمام‌تر به جای آوردند.
اما گزارش های دیگری حاکی است که صبح امروز در مراسم استقبال از چهارمین سفر استانی احمدی نژاد به تبریز، محمود احمدی نژاد مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
به گزارش ستاک، این مراسم که از ساعتی قبل با حضور عده ای از حامیان احمدی نژاد در میدان ساعت و باغشمال تبریز آغاز شده بود، با ورود وی یکباره جوی متشنج پیدا کرد.
در این درگیری عده ای از سپرده گذارانی که در صندوق قرض الحسنه نصر تبریز سرمایه گذاری کرده بودند با در دست داشتن پلاکارد هایی با شعار “مال باختگان صندوق قرض الحسنه نصر تبریز” مقابل خودروی احمدی نژاد سدی کشیده و اعتراض خود را اعلام کردند.
در همین حین یک تن از مال باختگان با رفتن به سمت خودروی وی؛ برای چند ثانیه با احمدی نژاد گلاویز شد که با دخالت و ورود نیروهای امنیتی قضیه فیصله پیدا کرد. در همین حین سایر تحصن کنندگان و شاکیان این صندوق با دادن شعارهایی اعتراض خود را اعلام کردند.
پیش از این و طی چند روز گذشته نیز سپرده گذاران صندوق نصر تبریز با اعتصاب مقابل استانداری تبریز خواهان رسیدگی به شکایت خود شدنده بودند.

هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تاخیر معرفی شد

وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد پس از سه ماه تاخیر در اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری، ۳۰ شخصیت مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را به عنوان معتمد، به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی کرد.وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد پس از سه ماه تاخیر در اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری، ۳۰ شخصیت مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را به عنوان معتمد، به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، صولت رضایی، معاون سیاسی وزیر کشور روز یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه گفت که این ۳۰ شخصیت از سوی وزارت کشور به عنوان معتمد به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی شده‌اند. اسامی این افراد در رسانه‌ها منتشر نشده است.

طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری که پارسال توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح شد، وزارت کشور می‌بایست پنج ماه پیش از انتخابات ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲ این ۳۰ شخصیت را معرفی می‌کرد.

با این‌حال صولت مرتضوی روز یکشنبه تاکید کرد که قصوری از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان در این زمینه صورت نگرفته است.

معرفی این ۳۰ معتمد در حالی صورت گرفته است که حسین مظفر، معاون نظارت رییس مجلس ایران روز چهارم اردیبهشت‌ از «تعلل در اجرای قانون انتخابات» انتقاد کرده و گفته بود: «متاسفانه وزارت کشور قانون انتخابات را تاکنون اجرا نکرده و در این خصوص خبرهای خوبی به ما نرسیده‌ است.»

در این زمینه صولت رضایی روز یکشنبه با بیان این‌که نمایندگان با طرح‌هایی که می‌دهند، قانون انتخابات و به تبع آن برنامه‌های وزارت کشور را دستخوش تغییر می‌کنند، گفت: «متاسفانه برخی دوستان که اظهار نظر می‌کنند، فقط بخشی از قانون را می‌بینند و به بخش دیگر توجه ندارند.»

طبق ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری پس از معرفی ۳۰ شخصیت مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از سوی وزارت کشور، این افراد باید به تایید هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برسند و پس از آن نیز ظرف یک هفته در جلسه‌ای با حضور «حداقل دو سوم معتمدان»، هفت تن از این افراد به عنوان عضو اصلی و چهار نفر نیز به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب خواهند شد.

بر اساس ماده ۳۹ قانون انتخابات، معتمدین باید به اسلام و قانون اساسی التزام داشته باشند، دارای شهرت و سواد خواندن و نوشتن باشند و از عوامل موثر در تحکیم حکومت پهلوی و همچنین وابسته به گروه‌های غیرقانونی نباشند.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی قرار است برگزار شود که معاون سیاسی وزارت کشور پیش‌بینی کرده است که نزدیک به «۵۷ هزار شعبه» اخذ رای در این انتخابات فعالیت کنند.

وی با برشمردن عوامل «پشتیبانی، نظارتی، انتظامی و بازرسان»، شمار افرادی که این انتخابات را پشتیبانی می‌کنند، «بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر» تخمین زده است.

فرد شماره دوم پلیس غزنی کشته شد

غزنی از ولایت ناآرام در جنوب افغانستان است - عکس از بایگانی.

مقام‎های ولایت غزنی در جنوب افغانستان گفته‎اند که محمدحسین، مسئول امنیت پلیس این ولایت بر اثر انفجار بمب کنار جاده‎ای کشته شده است.
محمدعلی احمدی معاون والی غزنی به بی‎بی‎سی گفت که فرد شماره دوم پلیس غزنی زمانی کشته شد که با نیروهای پیشتیبانی پلیس برای حمایت از نیروهای امنیتی مستقر در ولسوالی "زنَخان" عازم این منطقه بود.
آقای احمدی افزود که دو مامور پلیس هم در این انفجار کشته و دو پلیس دیگر زخمی شدند.
گروه طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته و در اطلاعیه‎ای که به رسانه‎ها فرستاده مدعی شده که در این انفجار و درگیری بین طالبان و پلیس در زنخان، تلفات بیشتری به نیروهای دولتی وارد شده است.
معاون والی غزنی گفت که بامداد امروز (۸ ثور/اردیبهشت) امنیت این ولسوالی بر اثر حمله نفرات وابسته به گروه طالبان "در معرض تهدید" قرار گرفت و به همین دلیل فرمانده و مسئول امنیت پلیس با شماری از واحدهای پلیس غزنی وارد زنخان شدند.

غزنی امسال به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامگذاری شده است

به گفته آقای احمدی، کاروان پلیس در داخل یک منطقه روستایی هدف انفجار بمبی که از دور کنترل می شد، قرار گرفت و این تلفات به پلیس وارد شد.
ذبیح‎الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در پیامی به رسانه‎ها گفت که جنگ زنخان و انفجاری که منجر به قتل محمدحسین شد، بخشی از عملیات بهاری این گروه موسوم به "خالد بن ولید" است.
گروه طالبان دیروز در اعلامیه‎ای خبر داده بود که این عملیات را روز هشتم ثور به مناسبت بیست و یکمین سالگرد پیروزی مجاهدین آغاز می‎کند.
گروه‎های جهادی در هشتم ثور ۱۳۷۱ با ساقط کردن دولت دکتر نجیب‎الله وارد کابل شدند و پس از آن سال‎ها از این روز به عنوان روز پیروزین مجاهدان بزرگداشت می‎شد.
اما در سال‎های اخیر این رسم تقریباً کنار گذاشته شده و مراسم رسمی از سوی دولت برگزار نمی‎شود.

نَسل کُشی ارامَنه بی دفاع؛ لکه ننگی دَر تاریخ خونبار تُرکانِ عُثمانی!

نوشته سیروس پارسا - تُرک ها، آذری نیستند:
نگارنده به دقت واژه “ترکان” را در عنوان مقاله به کار برده است تا از این طریق بتواند خوانندگان را درباره تفاوت میان تُرکان و آذری ها آگاه نماید؛ اصولن مردمانِ چَشم تَنگِ زَرد پوست که نژادشان به آسیای میانه (مغولستان) می رسد را تُرک می گویند و آذری ها، مردمانی سپید پوست و فراخ چَشم اَند که از اقوام اصیل ایرانی بوده و ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین دارند.
نژاد تُرکان: “پیشتر در ایران به مردم ترک‌ زبان آسیای کوچک و آناتولی، رومی، عُثمانی‌ ها یا ترکانِ عثمانی اطلاق می شد که پس از فروپاشی حکومت عثمانی این اصطلاح کنار گذاشته شد؛ سرزمین مادری ترک‌های عثمانی مکانی در آسیای مرکزی نزدیک آلتای می‌باشد.
فرتور صحنه ای غم انگیز از یادآوری جنایت شوم ترکان، به دست ارمنیان را نشان می دهد.
سَلجوقیان مردمی ترک تبار از طوایف آسیای مرکزی بودند، به سال ۱۰۳۷ میلادی وارد ایران شدند و اولین حکومت اسلامی خود را بنا نهادند؛ سَلجوقیان به تدریج قسمت‌ هایی از شرق و مرکز امپراتوری بیزانس روم را به تصرف خود در آوردند و مسلمانان قسمت‌ هایی از امپراتوری روم را تسخیرکردند و قونیه را به عنوان مرکز انتخاب کردند.”[۱]
نژاد آذری ها: “مطالعات ژنتیکی نشان داده که آذربایجانی‌ های قَفقاز هم از نظر میتوکندری دی‌ ان‌ ای، که فقط از مادر منتقل می‌شود و هم از نظر کروموزوم ایگرگ، که فقط از پدر به ارث می‌رسد، به همسایگان جغرافیایی خود یعنی اقوام قفقازی (گویشوران به زبان‌ های قفقازی) شبیه‌ ترند تا به خویشانِ زبانی خود یَعنی اقوام تُرک‌ تبار در نقاط دیگر.
مُطالعات ژنتیکی دیگر در مورد ارمنی‌ ها، قوم همسایه هندو _ اروپایی زبان آذربایجانی‌ ها هم نشان داده که شباهت ژنتیکی آن‌ ها هم در نسب مادری و هم در نسب پدری به همسایگان قفقازی بیشتر از هم‌ زبانان هندو _ اروپایی است؛ خصوصیات ژنتیکی قفقازی‌ ها نیز در مجموع چیزی بین اروپائی‌ها و ساکنان خاورمیانه‌ است که نسب مادری شباهت بیشتری را به اروپائی‌ها و نسب پدری شباهت بیشتری را به خاورمیانه‌ ای‌ ها نشان می‌دهد. این نتایج ایده جابجایی زبانی آذربایجانی‌ ها را تقویت می‌کند و نشان می‌دهد که گروه‌های مهاجر آن قدر کوچک بوده‌اند که سهم ژنتیکی آن‌ها در جمعیت فعلی قابل مشاهده نیست.
در منابع بسیاری آذربایجانی‌ ها به غلط و به خاطر زَبان ترک تَبارشان جزو مردمان ترک تبار به حساب می‌ آیند اما باور دانشمندان بر این است که آذربایجانی‌ هایِ امروز از نسل آلبانی‌ های قفقاز و اقوام ایرانی تباری هستند که در قفقاز و شمال ایران قبل از ترک سازی می‌ زیستند.”[۲]
بنا بَر آنچه گفته شد و همچنین با تکیه بر نوشتار های مستند زنده یاد کسروی در باب آذربایجان، نتیجه می گیریم که آذری ها یکی از اقوام اصیل ایرانی اند و کمترین ارتباطی با تُرک ها ندارند، آذری ها ایرانی اَند و تُرک ها عثمانی و بیگانه؛ آذری ها صاحب فرهنگ، تمدن و تاریخ اند و تُرک ها جز به خونخواری و تجاوز و غارت هیچ نداشته اند! اینکه عده ای گمراه در تلاشند تا آذرآبادگانِ ایران زمین را تقدیمِ ترکیه و یا جمهوری آذربایجان نمایند، ریشه در کم سوادی، بی هویتی و بی خردی ایشان دارد و بَس!
این فرتور چهره یک تُرک واقعی را نشان می دهد، آذریان زیبارو، ایرانی اند و هیچ رابطه ای با تُرکان ندارند!
- کشتار ارامنه توسط تُرکان، جنایتی بر علیه انسانیت:
نَسل‌ کشی ارامنه به نابودی عَمدی و از پیش برنامه‌ریزی شده (نسل‌کشی) جمعیت ارمنی ساکن سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در خلال و درست پس از جنگ جهانی اول (۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ میلادی) توسط دولتمردان عثمانی و رهبران قیام ترکان جوان اطلاق می‌شود.
عَملیات در قالب کشتارهای دسته‌ جمعی و نیز تبعید های اجباری در شرایطی که موجبات مرگ تبعید شدگان را فراهم آورد، انجام می‌ پذیرفت. امروزه تعداد کل قربانیان نسل‌ کشی ارامنه به طور عام بین یک تا یک و نیم میلیون نفر برآورد شده‌ است و این فاجعه شوم به طور گسترده به عنوان یکی از اولین نسل‌کشی‌ های قرن بیستم شناخته می‌شود.
علاوه بر دستگیری و اعدام ارامنه، جمعیت بسیار زیادی از مردان، زنان و کودکان ارمنی از خانه و کاشانه خود تبعید و بدون داشتن کمترین دسترسی به آب و غذا، به قصد مرگ وادار به راهپیمایی در مسیرهای طولانی و بیابانی شدند. تجاوز و آزار و اذیت جنسی قربانیان توسط سربازانِ تُرک در طولِ تبعید به دفعات گزارش شده‌ است.
اخراج ارامنه هَمواره با غارت، تجاوز و کشتار همراه بود؛ خیلی از اخراج شدگان کشته شدند و یا از گرسنگی و بی سر پناهی در راهِ ارودگاه‌ های نزدیک دیرالزور (شهری در نزدیکی رودخانه فرات در کشور سوریه امروزی) تَلَف شدند و چندین هزار نفر از گرسنگی و بیماری در ارودگاه‌ های اسرای جنگی، جانشان را از دست دادند.[۳]
- اسلامِ ناب محمدی، یکی از دلایلِ هولوکاست ارامنه:
یکی از دلایلِ قَتل عامِ ارمنیانِ بی دفاع، سر باز زدن ایشان از پذیرفتنِ اسلام ناب محمدی بوده است؛ ارامنه که مسیحی بوده و هستند، با تمام وجود در برابر فشارهایِ دولت عثمانی در راستایِ مسلمان نمودن ایشان مقاومت کردند و سرانجام آن مقاومت ها، کشتار بیش از یک میلیون زن و مرد و کودک خردسالِ ارمنی به دست تُرکان خونخوار بود.
تاریخ به ما نشان می دهد که مسلمانان در راستایِ تبلیغِ اجباری دین قهرآمیزشان، نسل کشی های دیگری نیز کرده اند و برای مثال اعراب بیابان گرد، از کشته های ایرانیان، پُشته ها ساخته و از خونِ جاری شده از بدن های بی جانِ ایرانیان بی دفاع، آسیاب ها چرخانده و نان پخته و لشگر اعراب را سیر نمودند و یا اینکه محمد به همراه علی و زبیر، یهودیان بنی قریظه را قتل عام کردند!
در این فرتور زنان و کودکان بی پناه ارمنی را مشاهده می کنید که از فرط گرسنگی و تشنگی که ترکان بدان ها اجبار کردند، جان دادند و به شکل دردناکی کشته شدند.
چون نیک بنگریم، هَر برگه از کتابِ بزرگِ تاریخ جَهان به خونِ هزاران هزار انسانِ بی گناهی آغشته است که به دستِ سربازانِ مذهب و در راهِ خشنود سازی خدایانِ موهوم شان، از دَم تیغ گذرانده شده اند؛ مسلمانان به جان مسیحیان می افتند، یهودیان به جان مردمان سایرِ قبایل، مسیحیان برای کشتار دگراندیشان مسلمان و یهودی شمشیر از نیام بر می کشند و این دنیا تبدیل می شود به قصابخانه ای بی انتها؛ چه نیکوست اگر مذهب را به کناری گذاشته و تنها انسانیت پیشه کنیم.
- بُن مایه ها:
[۱] : مردمان تُرک
[۲]: مردمان آذری
[۳]: نسل کُشی ارمنی ها
- آغاز کشتار ارامنه در عثمانی
- Armenian Genocide
- Armenian genocide institute 
- Genocide 1915
- Armenian Genocide of 1915: An Overview
چنانچه این مقاله را پسندید، خواهشمند است آنرا بازپخش فرمایید.
فضول محله: تلاش برای آزادی، دموکراسی و سکولاریسم در ایرانwww.fozoolemahaleh.com

اختلاس کش آمد؛ صدور حکم سه نماینده مجلس متهم در پرونده فساد سه هزار میلیاردی

کلمه- گروه خبر: با گذشت نزدیک به دو سال از اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی، سرانجام بدون اینکه نامی از متخلفان برده شود، حکم سه نماینده مجلس هشتم که در پرونده فساد سه هزار میلیاردی متهم بودند، صادر شد.
چندی قبل پرونده این سه نماینده برای رسیدگی به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران فرستاد شد که سه نماینده مورد نظر به ریاست قاضی مدیرخراسانی محاکمه شدند.
در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ نام علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ارسالان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی و همچنین محمد دهقان عضو هیأت رئیسه و کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز برده شد.
در آن زمان اخبار مبنی بر مشارکت فرزندان تعدادی از نمایندگان در این اختلاس سه هزار میلیاردی نیز منتشر شد. اما تاکنون از سوی مقامات قضایی نامی از این متخلفان برده نشده است.
آبان ماه سال ۹۰ برخی سایت‌ها خبر دادند که یکی از نمایندگان مجلس، حدود ۲۴ ساعت در ارتباط با پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بازداشت شده بود که با وساطت علی لاریجانی رییس مجلس آزاد شد. در همین رابطه نیز علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چند باری در جمع خبرنگاران اعلام کرد بازداشتی در کار نبوده است بلکه از وی صرفا بازجویی شده است.
پس از آن بود که یکی از نمایندگان مجلس در خصوص نقش علاالدین بروجردی در اختلاس بزرگ گفت: آقای بروجردی در پاسخ به اتهام همکاری و توصیه نامه‌های ایشان با سربرگ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به متهم ردیف اول پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی، تاکید کرده‌اند که ارتباطشان با گروه آریا و ماجرای اختلاس تنها نوشتن یک سفارشنامه با سربرگ کمیسیون برای کمک به مردم بیکار حوزه انتخابیه‌اش بوده است تا با احداث کارخانه‌ای مشکلات مردم در این زمینه رفع و یا کاهش دهد.
تاکنون به اتهامات ۵۵ متهم این پرونده بزرگ رسیدگی شده است. حکم اعدام چهار متهم اصلی پرونده نیز تائید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرا فرستاده شده است.
امروز قاضی مدیرخراسانی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص حکم صادره در مورد نمایندگان گفته است: در پرونده های قضایی تا زمانی که حکمی صادر و تایید نشود نمی توان در این رابطه اظهارنظر کرد.
اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی توسط ال سی های جعلی بانک صادرات در زمان تصدی محمد جهرمی، دبیراجرایی پیشین شورای نگهبان صورت گرفت و به همین دلیل در اویل مهر ۱۳۹۰ از ریاست بانک صادرات برکنار شد.
اما محمد جهرمی مشکلاتی از قبیل اختلاس در بانک را ناشی از ناموفق بودن سیستم کنترل بانکی دانسته و گفته بود که با ادامه روند فعلی، مسئولان بانک مرکزی باید پاسخگوی سوء استفاده های احتمالی در آینده نیز باشند.
در بزرگترین اختلاس تاریخ کشور، هفت بانک مشارکت داشتند و اسامی نمایندگان مجلس نیز در این پرونده برده شده بود. علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی و فرزندان تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله افرادی هستند که در این پرونده اختلاس نام آنها برده شده، اما هیچ یک محاکمه نشدند.
همچنین در جلسات چهارده گانه دادگاه اختلاس نام چندین تن از مدیران دولتی برده شده است. وزیر سابق راه و ترابری، معاون وزیر صنایع، قائم مقام سابق بانک مرکزی، معاون سابق وزیر اقتصاد، وزیر سابق صنایع، معاون سابق وزیر راه و ترابری از جمله مدیران ارشدی هستند که در این اختلاس نقش داشته اند.
در همین حال محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران هم که اینک در کاناداست و نحوه خروجش از کشور نیز بسیار پر ابهام بود، با بیان این که “ریشه اصلی این سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و تردیدی در مسوولیت بانک صادرات نیست” از سمت خود استعفا کرد. وی در حال حاضر تحت تعقیب اینترپل است.
هر چند وزیر اقتصاد متهم اصلی این پرونده را قهرمان صنعت کشور خوانده بود و گفته بود که وی تاکنون ده هزار شغل در کشور ایجاد کرده است و باید او را به عنوان قهرمان معرفی کرد، اما وی به عنوان اولین متهم، در مقابل دادگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.
محمود احمدی نژاد نیز در ادامه بگم بگم های خود در واکنش به کسانی که دولت را به اختلاس متهم می کنند، گفته بود “ما باز هم سکوت می‌کنیم که به خاطر مقام رهبری است، البته این سکوت وحدت بخش طولانی مدت نخواهد بود”.
هر چند آیت الله خامنه ای خواسته بود رسیدگی به این اختلاس کش نیاید، اما با گذشت نزدیک به دو سال هنوز پیامدهای این پرونده فساد مالی که مجلس و دولت در آن دست داشتند، در صدر اخبار رسانه ای است.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا: ۶۹ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در ۲۰۱۲

اداره اطلاعات انرژی آمريکا جمعه ششم اردیبهشت طی گزارشی اعلام کرد که تخمین زده می‌شود درآمد خالص ایران در سال ۲۰۱۲ از محل صادرات نفت و میعانات گازی در مجموع ۶۹ میلیارد دلار باشد.

این گزارش می‌افزاید که درآمد خالص ایران از محل صادرات نفت و میعانات گازی در سال گذشته نسبت به سال قبل آن تا ۲۸ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش صادرات نفت ایران در سال گذشته به کمترین میزان از زمان ۱۹۸۶ (سال پایانی جنگ ایران و عراق) رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۲ تا ۳۹ درصد نسبت به سال قبل آن کاهش یافته و به رقم ۱٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۲٫۵ میلیون بشکه بود.

بر اساس این گزارش صادرات نفت و میعانات گازی ۸۰ درصد کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد و بر اساس برآوردها ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمدهای دولت ایران از محل تولید نفت حاصل می شود.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا می‌گوید که تحریم‌های نفتی و بانکی غرب نه تنها باعث افت صادرات نفت ایران شده، بلکه پروژهای نفتی ایران، جذب سرمایه‌ها و تولیدات نفتی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش در حالی که عرضه جهانی نفت در سال گذشته تا ۲ درصد، به عبارتی ۱٫۸ میلیون بشکه افزایش یافته بود، تولید نفت ایران نسبت به سال ۲۰۱۱ روزانه ۷۰۰ هزار بشکه افت داشته است که مهمترین عامل آن تحریم‌های غرب بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران که تا نیمه‌های سال ۲۰۱۲ دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک بود، در ماه اوت این جایگاه را به عراق تحویل داد.

ایران هنوز بصورت رسمی رقم صادرات نفت خود در سال گذشته را اعلام نکرده است، اما برای صادرات میعانات گازی (نوعی نفت بسیار سبک که از چا‌های گازی بیرون می‌آید) درآمدهای صادراتی از این محصول خام را ۷٫۵ میلیارد دلار عنوان کرده است که تقریبا برابر با حجم صادرات میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۱ است؛ به عبارتی دیگر عمده کاهش صادرات نفتی ایران مربوط به نفت خام می‌شود.

گفته می‌شود که ایران روزانه ۳۶۰ هزار بشکه تولید میعانات گازی دارد که ۶۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود. امارات با خرید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه، بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران است.

ایران اعلام کرده است که در سال گذشته خورشیدی ۴۱ ميليارد و ۳۳۴ ميليون دلار صادرات غیر نفتی (با احتساب میعانات گازی) و ۵۳ ميليارد و ۳۴۸ ميليون دلار واردات داشته است. با ۲۴ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اقتصادلینک مستقیم

تایید بسته شدن حساب برخی از ایرانیان در ترکیه

چندی پیش گزارش‌هایی در مورد بسته شدن حساب شماری از ایرانیان در برخی بانک‌های ترکیه منتشر شد. به گزارش ایسنا پیگیری‌های این خبرگزاری حاکی است برخی بانک‌های ترکیه در عمل خدماتی به ایرانیان ارائه نمی‌دهند.

چندی پیش گزارش‌هایی در مورد بسته شدن حساب شماری از ایرانیان در برخی بانک‌های ترکیه منتشر شد. به گزارش ایسنا پیگیری‌های این خبرگزاری حاکی است برخی بانک‌های ترکیه در عمل خدماتی به ایرانیان ارائه نمی‌دهند.

گزارش‌های مربوط به بسته شدن حساب بانکی برخی از شهروندان ایرانی در موسسه‌های مالی ترکیه کمتر از دو هفته پیش در رسانه‌های این کشور منعکس شد و در رسانه‌های داخل و خارج ایران بازتاب گسترده‌ای یافت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی که جمعه (۶ اردیبهشت/ ۲۶ آوریل) منتشر شد به بررسی "شایعه یا واقعیت" بودن این خبر پرداخته و می‌نویسد: «پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در ترکیه نشان می‌دهد دستورالعملی مبنی بر عدم همکاری یا ارائه نکردن خدمات بانکی به ایرانیان وجود ندارد، اما برخی از بانک‌های دارای ارتباط مالی گسترده با غرب در عمل خدماتی به ایرانیان ارائه نمی‌دهند.»با ۲۴ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش اقتصادلینک مستقیم

دولت رسما بحران در صنعت خودرو را پذیرفت

گزارش ها حکایت از رکود بی سابقه در صنعت خودرو ایران دارد. این در حالی است که دولت بر بحرانی بودن این صنعت تاکید دارد، وخودروسازان می گویند با ادامه روند فعلی ورشکست خواهند شد. .گزارش از وفا آذربهاری
با ۲۴ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اقتصادلینک مستقیم

اعتراض رانندگان تاکسی در سنندج توسط نيروهای امنيتی به خشونت کشيده شد

به گفته يکی از شاهدين عينی، "نيروهای امنيتی و انتظامی موفق به متفرق‌کردن معترضين نشدند و از جرثقيل برای انتقال تاکسی‌ها به پارکينگ استفاده کردند."

اين شهروند همچنين به وب‌سايت کُردستان ميديا گفت: "نيروهای امنيتی و نيروهای کلانتری ١٢ سنندج با ضبط فيلم از رانندگان تاکسی قصد ايجاد رعب و وحشت در ميان آنان را داشتند."

از ديگر سو چند روز پيش، رانندگان خط سنندج ــ مريوان به دليل گرانی نرخ بنزين، مدت يک روز اعتصاب نموده بودند.
با ۲۸ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اقتصادلینک مستقیم

سرگرمی ۱۰ نکته برای رمزگشایی از سخنان سیدعلی خامنه ای در مورد انتخابات یا میهمانی خانوادگی

سوم - تئوریزه کردن سانسور: آقای خامنه ای گفته اند که «هرخبری گفتنی نیست». این سخن علاوه بر اینکه در ذات خود تناقض دارد - چرا که وقتی یک چیزی خبر است یعنی گفتنی هم است- بلکه به این معنی است که اگر یک چیزی خبر بود، باید ملاحظات دیگر را هم در ستون «بایدها و نبایدها» به آن افزود و اگر از سوراخ تنگ این بایدها ونبایدهای رهبری گذشت، آن موقع می تواند خبر باشد. بنابراین رسانه‌هاو خبرنگاران باید یکی دو جلسه بروند کلاس خبرنویسی ولایی یادبگیرند که قطعا باآن چیزی که در دنیای غیراز ایران وکره شمالی و سوریه مرسوم است، فاصله زیادی دارد.

ششم- غیرعلمی بودن: می‌گویند گزاره ای علمی است که قابل ابطال باشد. مثلا من با یک دست دو هندوانه بر می دارم. این گزاره ای است که می شود صحت آن را امتحان کرد چه درست و چه غلط. اما اینکه «ذهن مردم را مشغول مسائل فرعی نکنید» را چطور می شود اثبات کرد؟ که حالا چه چیزی مسائل فرعی است و چه چیزی اصلی؟ مرجعش کیست؟ چطوری می‌شود ذهن مردم را به چیزی مشغول کرد یا نکرد؟ «هوچیگری رسانه ای ممنوع» هم از همین جنس است.

دهم- آداب برگزاری یک عروسی خانوادگی: به این نکات می توان شمار دیگری را هم افزود اما خلاصه اینکه حتی اگر با قوانین ایران هم سخنان و موارد مطرح شده را ارزیابی کنیم همگی در جهت نقض آزادی‌ها و حقوق اساسی مردم ایران و به نوعی خودش سیاه نمایی علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و بدبین کردن مردم به دستاورهای نظام است. چرا که با این سخنان تصویری که مقام رهبری از نظام جمهوری اسلامی ترسیم می‌کند، تصویر ظالمانه‌ای است که به هربهانه‌ای می‌تواند افراد را گرفت و به زندان انداخت و درآن راه فراری برای نفس کشیدن مردم باقی نمی‌ماند. درضمن ما وقتی یک میهمانی جشن تولد یا عروسی داریم می توانیم یک سری قوائد من عندی و یا همان من درآوردی خودمان را بگذاریم و به میهمانان بگوییم که هرکسی می‌خواهد بیاید این شرط و شروط را رعایت کند، مثلا ساعت ۷ شب بیایید، میهمانی رسمی است و کت وشلوارمشکی بپوشید، کادو بیاورید یا نه، غذاکباب است یاخورشت، مختلط است یانه، موسیقی ایرانیه یا خارجی و الی ماشاء الله هر چیز معقول و غیرمعقولی که به ذهنمان می‌رسد.
با ۲۸ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمیلینک مستقیم

برنامه اتمی ایران و حضورش در خاورمیانه

آیدا قجر ـ ایران در جهان:‌ روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست مطلبی در مورد وجود یک کارخانه ایرانی و مرموز تولید مخازن گاز فشار قوی در غرب صنعتی آلمان منتشر کرده است. کارخانه‌ای که در اواخر ماه گذشته تعطیل شد و سوالاتی پیرامون احتمال کمک‌رسانی به برنامه هسته‌ای ایران توسط این کارخانه برای مقامات امنیتی اروپا و کارمندان سابقش ایجاد کرد.

با ۴۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

سرگرمی گزارش تصویری از شگفتی‌های خوزستان؛ از معبد زیگورات تا حلقه قدرت ارجان

خوزستان بخشی از سرزمین امپراطوری ایران باستان بود. در این استان می‌توان بناهای تاریخی بسیاری یافت. طبیعت متنوع، در کنار تنوع قومی و مذهبی، این منطقه از ایران را به مکانی قابل توجه برای گردشگران تبدیل کرده است.
با ۳۰ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمیلینک مستقیم

آقای خاتمی دو راه بیش‌تر ندارید: یا نامزدی در انتخابات، یا اردوگاه میرحسین موسوی!

این روزها خاتمی فرصت‌ی یافته تا درخلال پاسخ به درخواست‌ گروه‌های دست‌چین‌ی که به دیدارش می‌روند، به تبیین نظرات خود پرداخته و آن‌را اعلان کند. این کوچه را هرکس به دفتر خاتمی باز گذاشته باشد، لابد خیال‌ی به سر دارد. اما بر ما آشکار نیست که آیا واقعن بیخ و بُن کار نظام خلل‌ی پیدا کرده که سرانجام چاره را در حضور خاتمی دیده‌اند، یا این‌ ملاقات‌ها و گفت‌وشنودها، حکم ریسه‌های الوان را برای تاق ِنصرت انتخابات دارد، و تنها برای «قشنگی» است! ..

البته گرایش ناگزیر حکومت‌های خودکامه به سوی منتقدان خود، و فراخوانی آن‌ها به شرکت در ساختار قدرت برای کاهش فشارهای بیرونی، از خوش‌ترین خبرها برای یک جریان اجتماعی خواستار اصلاح و تغییر است، اما چنین رابطه‌‌ای میان حکومت وجریان‌ی که خاتمی آن‌را نمایندگی می‌کند، نمیتواند برقرار باشد. ..

این جریان نشان داده که نه قائل به سازمان‌دهی و هدایت مردم، در جهت خلاف «مصالح» قدرت است، نه عجالتن متکی به پشت‌وانه‌های نیرومندی در ساختار حاکمیت. بنابراین خواسته یا ناخواسته، خودرا در جای‌گاه یک «محلل» محترم و شریف و رازدار قرار داده است، تا اگر روزی روزگاری «ضرورت»ی در سپهر سیاسی ایران پیدا شد، به شرط و شروط‌ی معین، به خدمت احضار و استخدام شود.
با ۴۶ امتیاز و ۹ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

بمب سکسی-سوسیالیستی: وزیر ورزش برهنه ونزوئلا

وزیر ورزش جدید ونزوئلا یک بانوی شمشیرباز است. آلخاندرا بنیتز رومروی سی و سه ساله اما یک شمشیرباز معمولی نیست، او که در رقابتهای المپیک برای کشورش به میدان رفته است علاقه زیادی به مد و مدل بودن هم دارد. سیلویو برلوسکونی سیاستمدار راستگرای ایتالیا و رئیس جمهور چپگرای ونزوئلا در هر مسئله ای با هم اختلاف نظر داشته باشند در شیفتگی به زنان زیبا و انتخاب آنها به عنوان وزیر با هم توافق دارند.با ۲۳ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش ورزشلینک مستقیم

درگیری شدید میان مردم و نیروهای انتظامی در هرمزگان

تغییر تقسیمات کشوری در شهرستان بستک استان هرمزگان سبب درگیری شدید میان مردم و نیروهای انتظامی شد. در این درگیری‌های تعدادی از موتورهای دولتی به آتش کشیده شد. تجمع مردم جاده بستک - بندرلنگه را نیز بست.

به‌گزارش پایگاه اینترنتی تابناک که به محسن رضائی عضو "مجمع تشخیص مصلحت نظام" نزدیک است، بخش کوخرد شهرستان بستک در استان هرمزگان در روزهای اخیر صحنه درگیری‌های شدید میان مردم و نیروهای انتظامی بوده است.

تابناک می‌نویسد: «مردم دو روستا و نیروی انتظامی با هم درگیر شده و بنا به ادعای منابع محلی متاسفانه چند دستگاه موتور و مغازه به آتش کشیده شد و تعدادی از اهالی و نیروی انتظامی هم مجروح شدند. چند دستگاه خودرو هم به شدت آسیب دیده و تنش‌ها کماکان ادامه دارد و ازدحام مردم ارتباط جاده‌ای دو شهرستان بستک و بندرلنگه را قطع نموده است.»
این درگیری‌ها ظاهرا به خاطر تغییر در تقسیمات منطقه بوده است. تابناک گزارش می دهد که مردم مرکز بخش کوخرد در استان هرمزگان چندی پیش ضمن تجمع در برابر فرمانداری خواستار عدم اجرای مصوبه‌ای شده بودند که به موجب آن یک روستا به مرکز بخش کوخرد الحاق می‌شد. مسئولان نیز قول داده بودند که این مصوبه را فعلا اجرا نکنند. اما با معرفی بخشدار و تعیین محل احداث شهرداری برای شهر مورد مناقشه، اعتراضات تازه را تحریک کردند.

تصمیمات نسنجیده و شتابزده در مورد تقسیمات کشوری در سال‌های اخیر بارها سبب درگیری‌های خونین میان مردم و نیروهای دولتی شده است.

اقدام برای تشکیل استان البرز به مرکزیت کرج یکی از تصمیمات دولت احمدی‌نژاد بود که سه سال پیش تنش زیادی ایجاد کرد. محمود احمدی‌نژاد در سفرهای استانی خود تاکنون چند بار وعده الحاق شهر یا روستائی را به منطقه‌ای دیگر داده و با این اقدام زمینه ساز اختلاف‌هائی میان مردم محلی شده است.با ۴۵ امتیاز و ۶ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

گریه کن ای قلب من دیوانه شو او می رود - بعد از این با هر کسی بیگانه شو او می رود

قابلِ توجهِ دوستدارانِ موسیقی‌ پاپِ ایرانی و به ویژه علاقمندان به بانو گوگوش، ترانه‌ای به یاد ماندنی و از ساخته‌های پرویز مقصدی به نامِ گریه کن با صدای بانو گوگوش، از صفحه ۲ ترانه‌ای بیا که آرزوم همینه، این ترانه مربوط به اواخرِ سالهای چهلِ شمسی‌ می‌‌باشد و از روی صفحه گرامافون ضبط شده است. متنِ ترانه برای کاربران و دوستانِ گرامی‌ در بخشِ نظرات موجود است.با ۲۹ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش هنر و ادبیاتلینک مستقیم

«تحمیل ایدئولوژیک بر ارکستر سمفونیک تهران»

گفتگوی رادیو فردا با پيمان سلطانی رهبر ارکستر ملل در تهران :
شاهين فرهت آهنگساز معاصر ايرانی در گفت و گويی با خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا وضعيت ارکستر سمفونيک تهران را "دلسرد کننده" عنوان کرده است.

او با اشاره به اين موضوع که "ريزش مخاطب ربطی به اجرای آثار سفارشی" توسط اين ارکستر قديمی ندارد به اين خبرگزاری گفته است که "به دلايل اداری،تمرين نکردن و... ارکستردر اين اواخر خوب صدا نمی‌دهد، بد صدا می‌دهد."

آقای فرهت همچنين در اين گفت و گو تاکيد کرده است که "اجرای ارکستر سمفونيک تهران زنده نيست" چرا که به گفته او در اجراهای اين ارکستر" صدا را تقويت" می کنند.

صحبت های اين آهنگساز معاصر محور گفت و گوی است که رادیو فردا با پيمان سلطانی رهبر ارکستر ملل در تهران داشته است:
با ۲۹ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش هنر و ادبیاتلینک مستقیم

میرحسین موسوی در زمان جنگ کشور را بخوبی اداره کرد

مقایسه میزان درآمد حاصل از نفت و بررسی آمار وضعیت اقتصادی جامعه نشانگر این واقعیت است که با همه کمبودهای موجود، دولت میرحسین موسوی در مهار تورم و جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم حتی در شرایط جنگی موفق عمل کرده..با ۴۵ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاستلینک مستقیم

عکس: شهری که ۲۷ سال متروکه است.

روز ۲۶ آوریل مصادف با هفدهمین سالگرد وقوع انفجار در نیروگاه اتمی چرنوبیل است. عکس های این مجموعه از ریک رایت است که در شهر پریپیات در اوکراین گرفته است. این شهر در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل قرار دارد که از ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ تخلیه و به شهری متروکه تبدیل شده است.با ۲۷ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش دانش و فناوریلینک مستقیم

سياسيون در ورزش؛ ورزشی‌ها در سياست

ثبت‌نام متقاضيان حضور در چهارمين دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور گسترده چهره‌های صاحب نام ورزشی از رشته‌های مختلف همراه شده که در تاريخ انتخابات قبل و بعد از انقلاب ايران بی‌سابقه است.

اين در حالی است که در نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تقريباً تمام چهره‌های ورزشی در حوزه‌های انتخابيه مختلف شکست خورده و از رسيدن به بهارستان بازماندند.

انتخابات شوراها همزمان با يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوری، بيست و چهارم خرداد ۹۲ برگزار خواهد شد. در آخرين روز ثبت‌نام از داوطلبين، حميد سوريان قهرمان المپيک لندن و دارنده ۵ مدال طلای جهانی نيز وارد گود شد. سوريان در حالی به گروه پرتعداد ورزشکاران کانديدا پيوست که هنوز از دنيای قهرمانی خداحافظی نکرده!
نامزدی سوريان دور از انتظار علاقمندان کشتی بود. زيرا او می‌تواند روند موفقيت‌های خود را تداوم ببخشد و طلای هفتم را هم در بوداپست ۲۰۱۳ به صندوق افتخاراتش بيفزايد. سوريان اما تصميم گرفته به جای سکوی شماره يک جهان، يکی از صندلی‌های شورای شهر در خيابان بهشت را هدف قرار دهد. در بررسی عوامل اتخاذ چنين تصميمی، نابسامانی در تيم ملی کشتی فرنگی و جدايی محمد بنا از اين تيم را نمی‌توان ناديده گرفت.

پيش از سوريان، عباس جديدی قهرمان سال ۱۹۹۸ جهان هم با حضور در فرمانداری تهران برای حضور در شورای شهر ثبت نام کرد. جديدی در حال حاضر عضو يک شورای ديگر هم هست: شورای سياستگذاری فدراسيون کشتی.

بهنام ابوالقاسم پور که سابقه بازی در پرسپوليس و تيم ملی را دارد، همچنين حميد درخشان کاپيتان سابق تيم ملی فوتبال ايران از نامزدهای ورزشی در تهران هستند. محمد فنايی کارشناس داوری فوتبال نيز تصميم گرفته ميزان اشتهار خود که حاصل سال‌ها حضور مداوم در برنامه تلويزيونی ۹۰ است را با آرای شهروندان تهرانی بسنجد.

حسين رضازاده رييس فدراسيون وزنه‌برداری نيز وارد عرصه شده و البته فعاليت در شورای شهر تهران را به زادگاه خود اردبيل ترجيح داده. او در اوج دعوای وزنه‌برداران تيم ملی با کوروش باقری سرمربی اين تيم، نامزدی خود را اعلام کرد.

يوسف کرمی ستاره تيم ملی تکواندو و دارنده مدال برنز المپيک آتن نيز وارد گود شده. آرش ميراسماعيلی دارنده دو طلا و دو برنز قهرمانی جهان در جودو که اهل استان لرستان است، از حوزه تهران نامزد شده. هنگام ورود ميراسماعيلی به فرمانداری، برخی از ملی پوشان جودو و همچنين مجتبی ملکی از قهرمانان مسابقات قوی ترين مردان، با ذکر صلوات او را همراهی کردند.

عليرضا دهقان گوينده سابق اخبار ورزشی در صداوسيما و علی تبريزی قهرمان پرورش اندام نيز در تهران ثبت نام کرده‌اند.با ۲۲ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش ورزشلینک مستقیم