تجمع مردمی در خوزستان ممنوع شد

۱ اسفند ۱۳۹۵

فرماندهی انتظامی خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای برگزاری هرگونه تجمع مردمی را ممنوع اعلام کرد.
تجمع اعتراضی مردمی در خوزستان
به گزارش خبرگزاری «فارس» (وابسته به سپاه پاسداران)، فرماندهی انتظامی خوزستان شنبه‌شب ۳۰ بهمن‌ماه در اعلامیه‌ای هرگونه تجمع مردمی را در اعتراض به بحران زیست‌محیطی به‌وجودآمده در این استان غیرقانونی خواند و سازمان‌دهندگان و برپاکنندگان و شرکت‌کنندگان در هر تجمع احتمالی «بدون مجوز» را تهدید به برخورد پلیسی و پیگیری قضائی کرد.
بحران زیست‌محیطی خوزستان از هشتم بهمن‌ماه آغاز شد؛ هنگامی که طوفان گرد و خاک با غلظت ۶۶ برابر حد مجاز خوزستان را در نوردید آغاز شد. گرد و خاک در تأسیسات و مَقرَه‌های برق (گیره عایقی دکل‌های انتقال برق) رسوب کرد و در پی آن با افزایش رطوبت هوا انتقال برق دچار اختلال شد و از مدار خارج گردید. نبود تجهیزات برق اضطراری در تصفیه‌خانه‌های آب نیز سبب قطع آب شد. در چنین شرایطی مدارس و ادارات هم تعطیل شدند و استان خوزستان وارد یک بحران جدید شد.
با آغاز این بحران مردم خوزستان دست به تجمعات اعتراضی زدند و خواهان رفع بحران زیست‌محیطی در این استان و حل معضل ریزگردها شدند.
فرماندهی نیروی انتظامی در اطلاعیه خود با اشاره به این بحران اعلام کرد که فرسودگی تجهیزات آب و برق و گستردگی سیستم‌های برق‌رسانی موجب «بروز مشکلات فنی در ارایه خدمات به مردم» شده‌است و به «ناراحتی روحی و روانی مردم» دامن زده.
در این اطلاعیه نوشته شده‌است که نیروی انتظامی به عنوان «بخشی از پیکره مردم» خواسته‌های آنان را می‌پذیرد و «صدای مردم» را به «رده‌های بالای مملکتی» منعکس کرده‌است. همچنین فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان ادعا کرده که در حال حاضر بخش زیادی از عیب‌ها و نواقص رفع شده یا در حال رفع هستند و خواستار صبر و شکیبایی مردم و دادن فرصت «۱۵ تا ۲۰ روزه» به مسئولان شده‌است. با این حال، همین حالا نیز بیش از ۲۳ روز از آغاز بحران زیست‌محیطی در خوزستان می‌گذرد.
در حالی هرگونه تجمع مردمی از سوی فرماندهی انتظامی خوزستان ممنوع اعلام می‌شود که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی، «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» اخد مجوز برای راهپیمایی نیز بنا به قانون فعالیت احزاب تنها برای «احزاب، جمعیت‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده» ضرورت دارد و حق برگزاری تجمع و اعتراض مردمی مستقل اگر از سوی حزب یا گروهی نباشد، قانوناً نیازی به اخد مجوز ندارد.
گزارش تصویری از اعتراض‌های مردمی به بحران زیست‌محیطی خوزستان را در اینجا مشاهده کنید.

در همین زمینه

اعتراضات مردم خوزستان به بحران زیست‌محیطی و برکناری دو مدیر استانی