پوتین در دیدار با روحانی: ایران همسایه خوبی ا‌‌ست

۸ فروردین ۱۳۹۶

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نخستین سفرش به مسکو، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
نخستین دیدار و گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در کرملین
به گزارش خبرگزاری تاس پوتین در این دیدار ابتدا به تاریخ مشترک ایران و روسیه به قدمت پنج قرن اشاره کرد و گفت این دو کشور در این مدت همسایگان خوب و قابل اتکایی برای هم بوده‌اند.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری بین ایران و روسیه گفت: «مسکو و تهران در تمامی مذاکرات و تمامی زمینه‌ها با یکدیگر همکاری دارند که شامل امور بین‌المللی، حل مسائل بسیار دشوار در این عرصه و اقتصادی می‌شود.»
ولادیمیر پوتین از افزایش ۷۰ درصدی مبادلات بازرگانی بین دو کشور در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ خبر داد.
پوتین اظهار امیدواری کرد که روابط بازرگانی بین دو کشور گسترش بیشتری پیدا کند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در زمینه نفت و گاز و نیروگاه‌های هسته‌ای را در چشم‌انداز همکاری‌های بین دو کشور قرار داد. او گفت که قصد ایران و روسیه به وجود آوردن ثبات و آرامش در خاورمیانه است و همکاری‌های بین دو کشور، کشور ثالثی را هدف قرار نداده است.
روحانی گفت: «تهران و مسکو تجربیات زیادی در مبارزه با تروریسم به دست آورده‌اند.»
رئیس جمهوری اسلامی هم مانند همتای روس خود اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های ایران و روسیه گسترش بیشتری پیدا کند.
روحانی شامگاه گذشته با دیمتری مدودیف، نخست وزیر روسیه هم دیدار و گفت وگو کرد. تسهیل مقررات و تعرفه‌های گمرکی یکی از موضوعاتی بود که به بحث گذاشته شد. موضوع تعرفه‌های گمرکی ایران و روسیه و اجرای طرح‌های مشترک صنعتی به ارزش ۱۰ میلیار دلار در چشم‌انداز قرار گرفت.
در سفر دو روزه روحانی به مسکو، وزیران صنعت، معدن و تجارت، نفت، امور خارجه، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و رئیس کل بانک مرکزی، رئیس جمهوری اسلامی را همراهی می‌کنند.
قرار است که در این سفر، ۱۵ سند همکاری در بخش‌های مختلف از جمله کنسولی، گردشگری، اقتصادی، ارتباطات، حقوقی و قضایی در کاخ کرملین امضاء شود.
در دولت یازدهم، روحانی و پوتین هشت بار به صورت دو جانبه یا در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با هم دیدار کرده‌اند.
ولادیمیر پوتین آذر ۹۴ برای شرکت در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرد. او به جای دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش، مستقیماً از فرودگاه به دیدار رهبر جمهوری اسلامی شتافت.
ایران و روسیه، از متحدان اصلی بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه هستند. روحانی و پوتین در ماه‌های گذشته چهار بار هم درباره سوریه با هم تلفنی صحبت کرده‌اند.
بیشتر بخوانید:

ظریف: روسیه می‌تواند به صورت موردی از پایگاه‌‌های نظامی ایران استفاده کند

در همین زمینه: