الجبیر: اتفاق نظر عربستان سعودی و آمریکا درباره مقابله با تروریسم و دخالت های ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی
ریاض – ابراهیم ابوزاید
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت کشورش با نظر آمریکا در خصوص مسائل منطقه به ویژه سوریه و یمن موافق است. او افزود نشست سران کشورهای عربی – اسلامی و آمریکا یک نشست تاریخی و در نوع خود بی نظیر است.
الجبیر در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه (۱۸ مه) در ریاض خاطر نشان کرد “سفر تاریخی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی منجر به گسترش همکاری ها بین دو کشور می شود.”
او درباره ایران گفت عربستان سعودی به همکاری های خود با آمریکا برای متوقف کردن سیاست های خصومت ورزانه ایران ادامه می دهد. او افزود “ما با آمریکا در خصوص لزوم مقابله با تروریسم و دخالت های ایران متفق القول هستیم. ایران بعد از توافق هسته ای تعامل خصمانه ای درپیش گرفته و دولت ترامپ این مساله را درک می کند.”
الجبیر یاد آور شد “تا زمانی که ایران به اجرای پروپاگاندای فرقه ای می پردازد روابط عادی بین دو کشور برقرار نخواهد شد.” او از تهران خواسته تا از سیاست های فرقه ای خود دست بردارد.
وزیر امور خارجه عربستان گفت نشست سران کشورهای عربی و اسلامی و آمریکا سرآغاز همکاری میان کشورهای عربی و غربی برای مقابله با تروریسم خواهد بود.
او افزود رئیس جمهور آمریکا به دلیل جایگاه و موقعیت عربستان سعودی از دیدگاه ترامپ در اولین سفر خارجی راهی این کشور می شود.
الجبیر گفت احتمالا ۳۷ تن از رهبران کشورهای عربی و اسلامی در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی و آمریکا شرکت می کنند.
او افزود سفر شاهزاده محمد بن سلمان به واشنگتن بسیار سازنده بوده است.
الجبیر درباره منازعه اعراب و اسرائیل گفت عربستان سعودی به راهکار تشکیل دو کشور پایبند است.
الجبیر در خصوص سوریه خواستار ایجاد مناطق امن برای حمایت از غیرنظامیان و ورود کمک ها شد و گفت حکومت کنونی سوریه با همه ویرانگری و کشتاری که راه انداخته نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت. وی افزود “ما خواستار اجرای مفاد ژنو ۱ و قطعنامه های بین المللی در خصوص تشکیل دولت انتقالی برای برگزاری انتخابات و هدایت این کشور به سوی آینده هستیم.”
The post الجبیر: اتفاق نظر عربستان سعودی و آمریکا درباره مقابله با تروریسم و دخالت های ایران appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.