اروپا می گوید صدور روادید را سخت تر می کند

۳ تير ۱۳۹۶

سران کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند مقررات صدور روادید را برای کشورهایی که با بازگشت اتباع آواره خود پس از رد تقاضای پناهندگی شان در اروپا، مخالفت می کنند سخت تر کنند.

به گزارش شبکه خبر، سران کشورهای اروپایی که در نشستی در بروکسل گرد هم آمده اند در تلاش برای مقابله با هجوم آوارگان و پناهجویان به این قاره از دولت ها خواستند روند استرداد آن دسته از آوارگان را که درخواست پناهندگیشان رد شده است، تسریع کنند اما برخی از کشورها از قبیل بنگلادش یا نیجریه همکاری های لازم را با اتحادیه اروپا در این زمینه به عمل نمی آورند.

در نشست روز جمعه اتحادیه اروپا در بروکسل، بیست و هشت کشور این اتحادیه توافق کردند برای مقابله با هجوم آوارگان و برای تسریع روند بازگرداندن آنها به کشورهای متبوعشان از همه راههای ممکن استفاده کنند و در این راستا در صورت لزوم سیاستهای خود را در زمینه صدور روادید برای کشورهای ثالث مورد بازبینی قرار دهند.

یک دیپلمات اروپایی در بروکسل اعلام کرد :" ما می توانیم از مسئله صدور روادید برای متقاعد کردن کشورها به پذیرش اتباع آواره‌شان استفاده کنیم. تدبیر یا تدابیری که در این زمینه اتخاذ خواهد شد ترجیحا طبقه سیاسی و مقامات کشورهای ذیربط را شامل خواهد شد و حتی شاید شامل ممنوعیت سفر آنها به اروپا شود."

هر یک از متقاضیان پناهندگی که درخواست پناهندگی آنها توسط دولت های اروپایی رد شود، محکوم به بازگشت به کشور متبوعش است درست مثل مهاجران غیرقانونی که درخواست پناهندگی نمی دهند و معمولا از آنها به عنوان "مهاجر اقتصادی" یاد می شود.

طبق آمار و ارقامی که آژانس امور مرزی اروپا موسوم به فرونتکس جمع آوری کرده است در سال گذشته میلادی درخواست پناهندگی 305 هزار و 365 آواره در کشورهای اتحادیه اروپا رد شد در حالی که این رقم در سال دو هزار و پانزده 286 هزار و 725 و در سال دو هزار و چهارده 251 هزار و 986 مورد بود.

طبق اعلام فرونتکس در سال گذشته 176 هزار و 223 آواره عملا از اروپا به کشورهای متبوعشان بازگردانده شدند که از این تعداد 79 هزار و 608 مورد اجباری بود.

هجوم آوارگان به اروپا که کشورهای اتحادیه اروپا را دچار تفرقه کرده است، از سال 2011 به طور تدریجی آغاز شد؛ در سال 2014 سرعت پیدا کرد و نزدیک به 170 هزار آواره خود را به سواحل ایتالیا و بیش از 43 هزار آواره خود را به سواحل یونان رساندند که مجموع این تعداد چهار برابر بیشتر از شمار آوارگانی بود که سال پیش از آن ( 2013) خود را به اروپا رسانده بودند. اما از ابتدای سال 2015 تا کنون بیش از یک میلیون و 400 هزار آواره از راههای مختلف خود را به اروپا رسانده اند.

از بهار سال گذشته به این طرف مهاجرت های غیرقانونی به یونان تا اندازه زیادی کاهش یافته اما سواحل ایتالیا همچنان شاهد هجوم زنان و مردان آواره و متقاضی پناهندگی است که با به خطر انداختن جان خود مسیر پرخطر دریای مدیترانه را برای ورود به اروپا انتخاب می کنند. اتحادیه اروپا برای مهار این پدیده تدابیر بازدارنده متعددی نیز به کار گرفته اما به اذعان مسئولان اروپایی این تدابیر نتایج مطلوب را به همراه نداشته است.­