دستکم هفت کولبر دیگر کشته و زخمی شدند

۳ تير ۱۳۹۶

خبرگزاری هرانا – یک کولبر دیگر در پی شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی جمهوری اسلامی در شهرستان ارومیه جان خود را از دست داده و یک تن هم به شدت دچار جراحت شد. با احتساب این دو شهروند مرزنشین امار کشته و زخمی شدن کولبران غرب کشور در روزهای اخیر به هفت تن رسید.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان شامگاه ۱ تیرماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی یک کولبر با هویت «مراد عربی» جان خود را در اثر شلیک مستقیم از سوی هنگ مرزی ارومیه از دست داد.

مراد عربی ۳۴ ساله فرزند تاج‌الدین از اهالی روستای انبی از توابع منطقه ترگور در مرز ارومیه در محلی به نام دره‌ی «کندالوک» بر اثر شلیک مستقیم نظامیان ایران کشته و یک کولبر دیگر نیز به نام «کاردین عرب‌پور» فرزند قاسم به شدت زخمی گردیده است.

این چهارمین حمله به کولبران در روزهای گذشته است که در مناطق مرزی ایران روی میدهد.

بامداد روز ۲۹ خرداد، یک کولبر کُرد به نام «مراد حاجی‌زاده» در نزدیکی روستای زنگو در بخش کوهسار سلماس در پی تعقیب و گریز از سوی نیروهای هنگ مرزی در اثر سقوط از ارتفاع دچار جراحت شدید شد.

روز ۲۷ خردادماه، یک کولبر کُرد به نام «انوشیروان رضایی» از اهالی روستای «هلیزآباد» در پی تعقیب و گریز از سوی نیروهای هنگ مرزی در حوالی مرز «دره‌وران» از توابع بخش خاوومیرآباد مریوان درپی انفجار مین از ناحیه مچ پا زخمی گردید. انوشیروان رضایی پس از مجروحیت به بیمارستان مریوان انتقال یافت و پزشکان اعلام کردند با انجام عمل جراحی، احتمالا نیازی به قطع پای او نباشد.

روز چهارشنبه ۲۴ خرداد، نیروهای هنگ مرزی ایران گروهی از کولبران کُرد را در سردشت هدف گلوله قرار دادند که در نتیجه یکی از کولبران به نام «سیروان خانه‌خلی» جان خود را از دست داده است. این کولبران در منطقه بیتوش سردشت مورد تیراندازی نظامیان ایران قرار گرفته‌اند.

نیروهای انتظامی بدون اخطار قبلی، کولبران را هدف شلیک مستقیم قرار میدند.

همزمان با این گزارش خبرگزاری رکنا نیز از مرگ دو کولبر در غرب کشور بواسطه تیراندازی خبر داد.
به گزارش رکنا، دو کولبر در دو سناریوی جداگانه هدف گلوله مرگ قرار گرفتند.

چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه در ارتفاعات مرزی پیرانشهر و به خاطر شلیک گلوله به یک کولبر به نام “محمد مسائلی فرد” معروف به “دابران” از اهالی روستای دابران سردشت که مدت ۲۲ سال ساکن پیرانشهر است جانش را از دست داد.

چند روز پیش نیز در ارتفاعات سردشت یک کولبر دیگر بە نام “سیروان عزیزی” بر اثر شلیک جان خود را از دست داد.