وزیر اطلاع رسانی سعودی: قطر به “القاعده” و “داعش” پول می دهد

۲۱ تير ۱۳۹۶

وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی
رم – الشرق الاوسط آنلاین
عواد العواد وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی گفت قطر از تروریسم حمایت می کند و به گروه های تندرو و تروریستی مثل “القاعده” و “داعش” و “جبهه النصره” و “اخوان المسلمین” و “حزب الله” پول می دهد و پذیرای عوامل طالبان است.
العواد در مصاحبه با روزنامه “لاریبوبلیکا” چاپ ایتالیا افزود “عربستان سعودی به شدت پایبند به اصلاح نقص عمیقی است که به دنبال حمایت از تروریسم و تندروی در منطقه به وجود آمده. امنیت منطقه با حمایت های قطر از تروریسم و ایجاد فضای منفی، بیش از پیش در معرض خطر قرار دارد. فضای ایجاد شده به دنبال حمایت های مستمر قطر از تروریسم و کمک های مالی این کشور به سازمان های تروریستی در جهان عرب و منطقه خلیج عامل تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورهای خلیج و همسایه به شمار می رود.”
وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی خاطر نشان کرد “قطر از گروه های تندرو و تروریستی همچون “القاعده” و “داعش” و “جبهه النصره” و “اخوان المسلمین” و “حزب الله” حمایت مالی کرده و اعضای طالبان در این کشور هستند. نقاب از چهره قطر برداشته شده و جهانیان متوجه شدند که این کشور از گروه ها و افراد تروریست حمایت می کند.”
العواد یادآور شد “ما به تلاش های خود در راستای متقاعد کردن قطر به بازگشت به آغوش کشورهای خلیج و مشارکت در تامین امنیت و ثبات منطقه ادامه می دهد؛ گرچه دوحه از پذیرش خواسته های عربستان سعودی و بحرین و مصر و امارات متحد عربی سرباز زده و هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل این کشور برای توقف حمایت از تروریسم وجود ندارد. قطر بر رد راهکارهای دیپلماتیک برای این بحران پافشاری می کند، این در حالیست که این مطالبات برای امنیت و ثبات در عربستان سعودی حائز اهمیت هستند. حالا، قطر تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می رود و این کشور باید رویکرد خود را تغییر دهد. قطر در صورت ادامه سیاست های کنونی نمی تواند در محور کشورهای خواستار برقراری امنیت و ثبات و صلح و همزیستی در جهان نقش آفرینی کند.”
العواد گفت “شبکه تلویزیونی الجزیره طرح سیاسی مخربی را  به منظور ایجاد ناامنی و بی ثباتی و اتهام پراکنی دنبال می کند.” او افزود “این شبکه توسط قطر به عنوان بازوی رسانه ای برای ترویج سیاست های خصومت ورزانه این کشور راه اندازی شد. الجزیره شاخص آزادی مطبوعات نیست چرا که الجزیره طرح سیاسی مخربی را به منظور ایجاد ناامنی و بی ثباتی و اتهام پراکنی با شیوه دروغ و نیرنگ دنبال می کند و در راستای مشروعیت دادن به گروه های تروریستی فعالیت می کند و برخورد هجومی و پرخاشگر داشته و حتی در مسائل جزئی هم ما را به ریشخند می گیرد.”
وزیر عربستان سعودی در ادامه گفت “الجزیره به خود من به دلیل سفر به پایتخت های اروپایی حمله کرد. وزیر امور خارجه قطر هم همین سفر را انجام داد اما الجزیره از او انتقاد نکرد. الجزیره الگوی مطبوعات آزاد نیست بلکه تنها سرگرم پخش اخبار دروغین است. این شبکه ابزاری در دست گروه هایی مثل القاعده و داعش و حزب الله است. این گروه ها هم تنها خط تروریستی و خشونت طلبی را دنبال می کنند.”
العواد گفت قطر این شبکه شرور (الجزیره) را به منظور ایجاد بی ثباتی و ناامنی در کشورها و دامن زدن به دو دستگی و تفرقه پراکنی در میان ملت ها و ترویج گفتمان تروریستی و خشونت گرا و نفرت پراکنی راه انداخت و از این شبکه به عنوان سکوی رسانه ای برای ایجاد بی ثباتی در کشورهای عربی و خلیج بهره برداری نمود. ادبیات گستاخانه این شبکه به حدی رسیده که در امور کشورهایی که دوست و برادر قطر به حساب می آمدند یعنی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج دخالت می کند.
العواد در پایان گفت “رویکرد ما در قبال تروریسم بعد از حمله تروریستی به برج های خبر در شرق عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ قالب مشخص تری به خود گرفت. این حمله منجر به کشته شدن ۳۶ نفر از جمله ۱۹ آمریکایی شد. حالا، ما سیاست قاطعانه تر و شفاف تری در پیش گرفته ایم. تروریسم دشمن اصلی ما است. ما نخستین قربانیان تروریسم بودیم. حمله های تروریستی در عربستان سعودی منجر به کشته شدن صدها نفر شده است. مجازات اعدام تروریست ها در عربستان سعودی انجام می شود. ما برخی ادعاها درباره حمایت از خشونت گرایی مذهبی و تندروی را رد می کنیم و از کسانی که این ادعا را مطرح می کنند می خواهیم تا مدرک قاطعی در این باره ارائه دهند. عکس این مطلب درست است. قطر از گروه های تروریستی حمایت مالی می کند. این حمایت ها به شکل مستقیم توسط خود دولت قطر ارائه می شوند.”
The post وزیر اطلاع رسانی سعودی: قطر به “القاعده” و “داعش” پول می دهد appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.