مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم‌های ایران و روسیه را به رأی می‌گذارد

۳ مرداد ۱۳۹۶

مجلس نمایندگان ایران بسته تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی را سه‌شنبه، ۲۵ ژوئیه به رأی می‌گذارد. در این طرح تحریم‌های جدیدی علیه ایران، از جمله علیه بخشی از سپاه پاسداران پیش‌بینی شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هنوز نظری قطعی دراین‌باره نداده‌، اما مجلس شورای اسلامی ایران طرحی برای واکنش به تصویب احتمالی این تحریم‌ها در نظر دارد.
اکثر نمایندگان آمریکایی حامی طرح تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی‌اند
باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون روابط خارجی سنا و حامی اصلی طرح تحریم‌ها سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که مذاکره‌کنندگان این طرح «آخر هفته بسیار خوبی داشتند» اما اعلام رأی‌گیری برای آن «به نظر کمی خام می‌رسید.»
با این حال کروکر تأکید کرد که «ما به هدف رسیده‌ایم، هنوز برخی مسائل مانده که در حال بحث روی آنها هستیم، اما همه چیز خیلی خوب پیش رفته. فقط چند مسئله راجع به کره شمالی مانده.»
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، انتظار می‌رود که نمایندگان آمریکایی با رأی بسیار بالایی از این طرح حمایت کنند.
مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران
«قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» ۱۵ ژوئن در سنای آمریکا به تصویب رسید. حامی اصلی آن باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون روابط خارجی سنا بود و باب منندز دموکرات نیز از دیگر پشتیبان‌های اصلی. از یکصد نماینده سنای آمریکا تنها دو تن، برنی سندرز و رند پاول به این طرح رأی مخالف دادند.
تحریم‌ ایران علیه «برنامه موشک‌های بالستیک و سلاح‌های کشتار جمعی» این کشور وضع می‌شود و برای اولین بار سپاه پاسداران را مستقیماً هدف قرار می‌دهد.
تهران اتهام توسعه سلاح‌های کشتار جمعی را رد کرده و گفته است که برنامه موشکی‌اش صرفاً جنبه دفاعی دارد و از آن دست نمی‌کشد.
قانون مصوب سنا همچنین از دولت این کشور خواسته تا «استراتژی بازدارنده‌ای در برابر فعالیت‌های متعارف و غیرمتعارف ایران علیه آمریکا و متحدان کلیدی آن در خاورمیانه، شمال آفریقا و فراتر از آن» ارائه کنند.
واکنش مجلس ایران
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه گفت که «در مجلس طرحی برای مقابله با اقدامات آمریکا طراحی شده و همچنین در هیئت نظارت بر اجرای برجام اقدامات لازم در حال انجام است.»
او تهدید کرد که ایران نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش می‌دهد.
حامیان اصلی آن از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌گویند که این تحریم‌ها به برنامه هسته‌ای ایران مربوط نیست و به شکلی طراحی شده که ناقض «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) نباشند.
علی خامنه‌ای، رهبر ایران پیش‌تر گفته بود که «هر نوع تحریم جدید» به منزله نقض برجام تلقی خواهد شد.
روسیه و کره شمالی در کنار ایران
ششم ژوئن، پیش از تصویب «قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران»، تحریم‌هایی علیه روسیه در کنار قانون مربوط به تحریم‌های جدید علیه ایران گنجانده شد تا دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای سازش با مسکو و رفع تحریم‌ها علیه آن باز نباشد.
باب کروکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران
این تحریم‌ها به دلیل ضمیمه‌کردن کریمه، بخشی از خاک اوکراین به روسیه در ۲۰۱۴ و نیز دخالت این کشور در روند انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ۲۰۱۶ است.
مسکو اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را تکذیب می‌کند.
نمایندگان مجلس آمریکا همچنین از سناتورها ناراضی بودند که قانونی برای تحریم‌های کره شمالی تصویب نکرده‌است. مجلس نمایندگان ماه مه امسال تحریم‌های کره شمالی را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف تصویب کردند.
آنها امیدوارند که از طریق تصویب طرح تحریم‌های ایران و روسیه، قانون تحریم‌های کره شمالی را نیز به سنا بفرستند.
آیا ترامپ قانون را امضا می‌کند؟
ترامپ برای تعلیق موقت تحریم‌ها علیه روسیه و نیز ایران و کره شمالی باید ابتدا به کنگره درخواست بدهد. کاخ سفید پیش‌تر به انتقاد از این بخش از طرح پرداخته بود.
سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه درباره عدم حمایت احتمالی ترامپ از این قانون گفت که «رئیس‌جمهوری این قانون را پس از تصویب بررسی می‌کند تا ببیند محصول نهایی چگونه است.»
اگر رأی موافق به این طرح اکثریت غالب نمایندگان را در بر بگیرد، رئیس‌جمهوری توان وتوی آن را نخواهد داشت.

در همین زمینه