۲۲ خانه امن در ایران: تمایل بهزیستی به ایجاد خانه‌های امن خصوصی

۳ مرداد ۱۳۹۶

رییس سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۲۲ خانه امن ویژه زنان در کشور خبر داد. ۱۵ مرکز در اختیار بخش خصوصی و هفت مرکز در اختیار بخش دولتی قرار دارد.

انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح نخستین خانه امن ویژه زنان در گلستان گفته: «امیدواریم شاهد حضور بیشتر بخش خصوصی برای کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی باشیم و خانه‎ های امن دولتی نیز به بخش‎‌های خصوصی و مردم واگذار شود.»
او یکی از رویکردهای جدید بهزیستی برای اثرپذیری بیشتر خانه‌های امن را اضافه کردن تخت کودکان برای کاهش اضطراب مادران حاضر در این مراکز معرفی کرده است.
بهزیستی برای راه‌اندازی هر خانه امن به تناسب اندازه و ظرفیت پذیرش، ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.
بهمن‌ماه ۱۳۹۳ خبر تاسیس ١٨ خانه امن در سراسر کشور اعلام شد. ولی‌الله نصر، مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفته بود که گسترش خانه‌های امن در سراسر کشور در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد و در استان‌هایی که این مراکز وجود ندارد، افراد می‌توانند به مراکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان مراجعه کنند و تقاضای مداخلات روانشناسی و مددکاری کنند.
اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی هم اعلام کرده بود که در ۱۹۰ شهرستان کشور،  ۲۹۸ خودرو «ون» به مراکز اورژانس اجتماعی و مراکز مداخله در بحران مجهز هستند.
براساس آیین‌نامه اورژانس اجتماعی باید در شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس اجتماعی وجود داشته باشد اما به دلیل کمبود اعتبار ۱۴۰ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس اجتماعیندارند.
 درباره شیوه تاسیس این خانه‌ها و نگاه حاکم بر آن‌ها تردیدهایی وجود دارد. همان‌طور که دادگاه‌ها و قضات زنان خشونت‌دیده را تشویق به ادامه زندگی و شرکت در دوره‌های اجباری مشاوره برای ادامه زندگ می‌کنند، خدمات این خانه‌ها نیز بر تحکیم بنیان خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی، کنترل خشم و… تاکید دارد.