حکم قاضی آمریکایی برای توقف بازگرداندن بیش از ۱۴۰۰ مهاجر عراقی

۳ مرداد ۱۳۹۶

یک قاضی فدرال در میشیگان دستور توقف بازگرداندن بیش از ۱۴۰۰ عراقی به کشورشان را صادر کرد.
تظاهرات اعتراضی گروهی از آمریکایی‌ها به فرمان مهاجرتی ترامپ
مارک گلداسمیث، قاضی فدرال میشیگان دوشنبه، ۲۴ ژوئیه با درخواست وکلای «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» برای توقف بازگرداندن مهاجران عراقی از ایالات متحده موافقت کرد.
به گفته اتحادیه آزادی‌های مدنی، مهاجران عراقی که در معرض دپورت قرار دارند، اقلیت‌های قومی و دینی محسوب می‌شوند و در کشورشان در معرض تعقیب و آزار قرار دارند.
۱۴۴۴ شهروند عراقی حکم نهایی دپورت خود را دریافت کرده‌اند. حدود ۲۰۰ تن از آنها ژوئن امسال از سوی مأموران اداره مهاجرت آمریکا بازداشت شدند.
حکم این قاضی فدرال تأکید می‌کند که «آنانی که در معرض صدمات شدید و مرگ احتمالی قرار دارند، بدون رفتن به دادگاه تجدیدنظر از این کشور اخراج نخواهند شد.»
این حکم به مهاجران یادشده فرصت درخواست تجدیدنظر داده و عملاً بازگرداندن آنها را ماه‌ها به تعویق می‌اندازد.
گلداسمیث در حکم خود تأکید کرد که بسیاری از این مهاجران «شدیداً نیازمند یاری حقوقی» هستند، زیرا حکم غیرمترقبه دولت ایالات متحده پس از سال‌ها سکونت آنها در این کشور صادر شده‌است.
بازگرداندن مهاجران عراقی بخشی از توافق دولت عراق با واشنگتن برای بیرون‌رفتن از فهرست کشورهایی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در دستوری اجرایی سفر شهروندان آنها به آمریکا را ممنوع کرد.
فرمان مهاجرتی ترامپ، نامزدی که با شعارهای مهاجرستیزانه به قدرت رسید، ابتدا شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان، از جمله ایران و عراق را به مدت ۹۰ روز از سفر به آمریکا منع می‌کرد. ترامپ بعدتر پس از مواجهه با انتقادها و مخالفت‌های شدید نسخه دیگری از این دستور را با حذف نام عراق صادر کرد.

در همین زمینه