رئیس سازمان سیا:‌ اسد بازیچه دست ایران است

۳ مرداد ۱۳۹۶

مایک پمپئو رئیس سازمان سیا
لندن – الشرق الاوسط
مایک پمپئو رئیس سازمان سیا، ایران را به شدت مورد حمله قرار داد و گفت رژیم حاکم در ایران با رویکردی «توسعه گرایانه»‌ به دنبال تسلط بر خاورمیانه است. او افزود «دولت پرزیدنت دونالد ترامپ عزم خود را برای مقابله با سیاست های ایران جزم کرده است.»
این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد «شکست گروه داعش در عراق و سوریه در راس اولویت های آمریکا قرار دارد. آمریکا آماده همکاری با گروه های مختلف برای دستیابی به این هدف است.»
پمپئو یادآور شد‌«واشنگتن بر این باور است که ثبات در سوریه با حضور بشار اسد به عنوان رئیس جمهور برقرار نمی شود.»‌ او اسد را «بازیچه دست ایران»‌ خواند.
اظهارات پمپئو در نشست سالانه امنیتی اسپن روز پنجشنبه (۲۰ ژوئیه) عنوان شد. او در این سخنرانی به چالش های آمریکا در جهان و نقش سازمان سیا در مقابله با آنها اشاره نمود.
او درباره اوضاع سوریه گفت «آمریکا در سوریه بیش از یک دشمن دارد اما اولویت ما، شکست (داعش) در شمال و شرق سوریه است. سازمان اطلاعات مرکزی و وزارت دفاع در این زمینه با یکدیگر هماهنگی می کنند. خطر دیگر همانا تلاش ایران برای گسترش نفوذ در عراق است و این رویکرد خطرناکی است.» او با اشاره به گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا گفت «این گزارش از ایران به عنوان بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان یاد کرده است و حالا پای ایران به سوریه باز شده است.»
رئیس سازمان سیا خاطر نشان کرد «آمریکا در سوریه به جز داعش و ایران دشمنان دیگری هم دارد. در حالیکه آمریکا در صدد همکاری با روسیه برای مقابله با آنها است اما روسیه و آمریکا منافع مشترکی در سوریه دنبال نمی کنند. اقدامات آمریکا در سوریه در راستای تامین منافع آمریکا است و نه روسیه.»
پمپئو افزود «از چهار سال پیش که تصمیم گرفته شد به روسیه اجازه برای دخالت نظامی در سوریه داده شود «چشم انداز این کشور تغییر کرد». مقصود از این اظهارات این است ارسال نیروهای نظامی روسیه به دستور ولادمیر پوتین رئیس جمهور این کشور جلوی فروپاشی نظام را گرفت و فرصت به دست گرفتن دوباره زمام امور را در اختیار رژیم اسد قرار داد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا هدف نهایی سرنگونی اسد است گفت این سوال باید از وزارت امور خارجه پرسیده شود اما آخرین اظهارنظری که از رکس تیلرسون وزیر امور خارجه شنیدم این بود که اسد عامل ثبات در سوریه نیست. می توان گفت که ثبات در سوریه از لحاظ امنیتی اطلاعاتی و نه سیاسی با حضور او به عنوان رئیس جمهور برقرار نمی شود. اسد بازیچه دست ایران است. ماندن بشار اسد در قدرت در راستای تامین منافع آمریکا قلمداد نمی شود.»
 
پمپئو در پاسخ به سوالی درباره «هلال شیعی از تهران تا بیروت» و مخالفت اسراییل با آتش بس در جنوب سوریه به دلیل تقویت مواضع ایران در نزدیکی مرزهای اسراییل گفت «ایران برای دست یابی به اهداف توسعه گرایانه و تبدیل شدن به قدرت مسلط در خاورمیانه از نیروهای فراوانی به نیابت از خود استفاده می کند که یکی از آنها (حزب الله) است. البته، این تنها حزب الله نیست که به نیابت از ایران فعالیت می کند. گروه هایی که به نیابت از ایران فعالیت می کنند در یمن و عراق حضور دارند و روز به روز با اقتدار تر می شوند. امنیت کشورهای خلیج و منافع آمریکا توسط کلیه این گروه ها در معرض خطر قرار دارد. دولت آمریکا مسوولیت تضعیف قدرت این گروه ها را دارد. اقداماتی در این راستا انجام شده تا آنها (ایرانیان) متوجه شوند که ما دوباره بازگشتیم و مصمم به مقابله با این معضل هستیم. این رویکرد تا شش ماه پیش وجود نداشت.» مقصود این مقام آمریکایی این است که دولت ترامپ رویکرد متفاوتی در قیاس با دولت اوباما درباره سیاست های ایران در پیش گرفته است.
او در پاسخ به سوالی درباره منافع روسیه در سوریه گفت «آنها بندری در سوریه را در کنترل دارند و می خواهند هر جا که آمریکایی ها باشند حاضر باشند. با استناد به اطلاعات امنیتی، می توان گفت روس ها می خواهند در سوریه بمانند.»
او درباره برجام گفت «توافق هسته ای برنامه ایران برای هسته ای شدن را به تعویق می اندازد و نظارت بر این کشور را افزایش می دهد و از چرخیدن سانتریفیوژها جلوگیری می کند. اما، «دستاوردهای برجام محدود است».
او یادآور شد «مشکل برجام این است که به ما فرصت افشای اقدامات ایران را نمی دهد. برجام تنها بخش کوچکی از برنامه هسته ای ایران را شامل می شود. دولت آمریکا تلاش می کند که جلوی ایرانی ها را نه تنها در بحث هسته ای بلکه در مسائل دیگر هم بگیرد.» او با ابراز تردید نسبت به پایبندی ایران به برجام گفت ایرانیان بر خلاف تمایلشان به آنچه در برجام آمده عمل می کنند اما واقعیت این است که توافق هسته ای به منظور گسترش ثبات و امنیت و باز شدن درهای غرب به روی ایران تنظیم شده .. این مساله تا اکنون که عملی نشده است.»
 
او گفت ادامه تلاش ها برای «کسب رضایت» ایرانیان منجر به دست یابی به اهداف برجام نمی شود و برجام با «عدم پایبندی ایرانی ها» به جوهره آن به جایی نمی رسد. بنابراین، آمریکا گاهی باید ریسک کند. من مطمئنم که دولت جدید آماده ریسک کردن است. وقتی بازنگری در سیاست ها به پایان برسد تغییری بنیادین در رویکرد آمریکا نسبت به ایران شاهد خواهیم بود. این مسیر آغاز شده و اولین اقدام پرزیدنت ترامپ تشکیل ائتلاف با کشورهای خلیج و اسراییل بود تا از این طریق نفوذ ایران را به عقب براند.»
The post رئیس سازمان سیا:‌ اسد بازیچه دست ایران است appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.