فرصت زندگی برای شش محکوم به اعدام با «بخشش» از سوی خانواده مقتولان

۲۶ مرداد ۱۳۹۶

18 ساعت،54 دقیقه

استان وایر:شش محکوم به قصاص شامل ٥ مرد و یک زن  که در آخرین لحظات قبل از اجرای حکم اعدام با رضایت اولیای دم در یک‌قدمی طناب دار بار دیگر فرصت زندگی پیدا کردند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران به شهروند گفت:« ٤ نفر از این محکومان موفق به گرفتن مهلت برای تهیه دیه مورد نظر اولیای دم شدند و دو نفر دیگر که یکی از آنها زنی ٢٧ ساله است رضایت کامل اولیای دم را جلب کردند و تا چند ماه دیگر این دو نفر از زندان آزاد می‌شوند.»

محمد شهریاری در توضیح پرونده‌های این ٦ محکوم به قصاص گفت: «در میان این افراد زن جوانی به نام مریم از اولیای دم رضایت کامل گرفت. این خانم چند‌سال پیش طی یک نزاع و درگیری همسرش را به قتل رسانده بود.»

یک محکوم دیگر هم به نام «مهدی هم‌ سال ٧٩ شوهر خواهرش را به ضرب چاقو به قتل رسانده بود. البته او در زمان ارتکاب به جرم زیر سن قانونی بود که خانواده او از اولیای دم مهلت یک ماه گرفتند تا دیه مورد نظر آنها را تأمین کنند. افراد خیّری که تمایل دارند، می‌توانند با مراجعه به دادسرای جنایی برای آزادی این محکوم به قصاص هر مبلغی که در توانشان است، کمک کنند.»

او درباره ٤محکوم دیگر هم گفت که «یک پرونده دیگر هم به‌طور کامل با صلح و سازش اولیای دم حل‌وفصل شد. همچنین اولیای دم به ٣ نفر دیگر مهلت دادند تا مبلغ مورد نظر آنها را تهیه کنند. به‌طور معمول این‌گونه موارد هم به سازش ختم می‌شود.»

نتایج یک پژوهش نشان داده که تنها طی سال گذشته حکم دستکم ۱۴۲ محکوم  به قصاص نفس (اعدام) اجرا شده است و زندان‌های تهران و کرج از بالاترین آمار قصاص و بخشش برخوردار بودند.علاوه بر این در ۱۵ استان تعداد موارد بخشش  بیشتر از تعداد قصاص‌ها بوده است و تنها در ۶ استان موارد قصاص از بخشش بیشتر بوده است.