معاون شهرداری سیرجان:شهرداری از بی‌پولی سگ می‌کشد،معترضان بیرون گودند

۲۶ مرداد ۱۳۹۶

2 روز

استان وایر: عباس زیدآبادی، مدیر خدمات شهر شهرداری سیرجان، در واکنش به معترضان کشتار سگ های ولگرد، گفته است: «هیچ راهی جز کشتن سگ‌های آلوده وجود ندارد و نباید به این نوع اعتراضات توجه کرد. کارشناس دامپزشکی سگ‌های مریض را تشخیص می‌دهد و نمی‌شود آنها را زنده گرفت و فقط باید با تفنگ بهشان شلیک شود. بعد از آن پیمانکار لاشه‌های سگ‌ها را به محل دفن زباله می‌برد. در آنجا کانالی کنده و با آهک لاشه‌ها را دفن می‌کند و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید.»

سارا پورمختار طی گزارشی در هفته نامه پاسارگاد با اشاره به اعتراض شهروندان و حامیان حقوق حیوانات به سگ کشی شهرداری سیرجان، نوشته که عباس زیدآبادی مدیر خدمات شهر شهرداری سیرجان معرضان را «بیرون گود» معرفی کرده و گفته است: «اینها کسانی هستند که از بیرون از گود حرف می‌زنند، همین افراد زنگ می‌زنند که وقتی صبح زود از منزل خارج شدیم یک گله سگ به ما حمله کرده‌اند و هیچ راهی جز کشتن سگ‌های آلوده وجود ندارد و نباید به این نوع اعتراضات توجه کرد. سال گذشته همین حرف‌ها زده شد و یک شیوه نامه‌ای آمد و جلوی کار را گرفتند که باید سگ‌ها عقیم‌سازی شوند. الان به جایی رسیدیم که هر گوشه شهر یک گله سگ دیده می‌شود. فعلا پیمانکار سگ‌های سالم و دارای نژاد را در مکانی در خرم‌آباد نگهداری می‌کند تا بعد از گرفتن شناسنامه به کسانی که به سگ گله یا نگهبانی نیاز دارند واگذار شوند. ولی سگ‌های آلوده و مریض را که شامل 90 درصد سگ‌های ولگرد هستند، در محل با استفاده از تفنگ اتلاف می‌کنند».

مدیر خدمات شهر شهرداری سیرجان گفته است: «به دو دلیل عقیم‌سازی در برنامه ما نیست یکی آنکه اینکار توجیه اقتصادی ندارد و در این روزهایی که شهرداری با مشکلات مالی روبرو است توانایی پرداخت 700 هزار تومان برای عقیم سازی هر قلاده سگ را ندارد. شهرداری اگر بخواهد عقیم‌سازی را انجام دهد باید فضای‌سبز و آسفالت همه تعطیل شوند تا بتواند سگ‌های شهر را عقیم کند. از طرفی سگ که طرح تفصیلی را نمی‌شناسد که اگر ما عقیم‌سازی را انجام دهیم از شهرها و روستاهای اطراف که این کار را انجام نمی‌دهند سگ‌ها از آنجا به شهر می‌آیند. این طرح در صورتی جوابگو است که در کل کشور این کار انجام شود».

یکی از دامپزشکان مطرح شهر سیرجان که تمایلی به ذکر نامش ندارد به شدت با کشتار حیوانات مخالف است . به پاسارگاد گفته است: «‌من خودم عضو انجمن حمایت از حیوانات هستم و به همراه دوستان با این موسسه همکاری داریم، اگرچه این موضوع را قبول دارم که تعداد سگ‌های ولگرد زیاد شده و خطراتی را برای شهروندان به همراه دارند اما راه حل مقابله با این موضوع کشتار نیست و به شدت با این کار مخالفم». وی تنها راهکار ساماندهی این سگ‌ها را زنده‌گیری و عقیم‌سازی دانست.»

برخلاف نظر مسئولان شهرداری سیرجان که عقیم‌سازی را بسیار پرهزینه می‌دانند، این دکتر دامپزشک درباره هزینه‌های انجام عقیم‌سازی گفته است: «انجام این عمل اصلا هزینه زیادی ندارد، در حالت عادی در کلینیک هزینه عقیم‌سازی سگ نر  150 هزار تومان و سگ ماده  200 هزار تومان است، این در حالی‌ است که وقتی کار به صورت پیمانکاری و قراردادی باشد نرخ‌ها خیلی کمتر می‌شود و تا حدود 40 یا 50 هزار تومان می‌رسد. از طرفی ان.جی.او های زیادی برای حمایت از حیوانات وجود دارد که بخشی از این هزینه را تقبل می‌کنند و حتی دامپزشکانی هستند که به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند».

محمود علیرضایی رییس اداره محیط زیست سیرجان، بروز مشکل سگ‌های ولگرد در سطح شهر را یک رابطه دوسویه می‌داند که در هر دو طرف شهرداری مقصر است: «براساس قانون، معدوم‌سازي سگ‌هاي ولگرد و ساير حيوانات اهلي در شهرها برعهده شهرداري‌هاست و آن هم دستورالعمل مشخصي دارد که بايد مطابق قانون اجرايي شود. از طرفی حیوانات بی‌صاحب برای به دست آوردن غذا به داخل شهر می‌آیند و تا زمانی طرح جامع مدیریت پسماند در شهرستان به دقت و با مدیریت عالی انجام نشود، غذا و محیط برای این حیوانات فراهم باشد، این مشکل وجود دارد که مدیریت پسماند هم بر عهده شهرداری است. شهرداری‌ها ملکفند دستورالعمل وزارت کشور را اجرا کنند اینکه اجرا نمی‌کنند قصور و کوتاهی از آنهاست و هر اتفاقی بیفتد حتی گازگرفتگی و ایجاد هاری مسوولیت با شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست.»

علیرضایی کشتن سگ‌ها را با سلاح گرم و در سطح شهر عملی غیر‌قانونی برشمرده و گفته است: «برابر قانون و آخرين دستورالعمل‌ها تکليف ساماندهی سگ‌ها بر عهده شهرداري‌ها قرار دارد. براساس آن سگ‌ها بايد زنده‌گيري شده و معاينه شوند و اگر بيماري مشخص شد، معدوم شوند که آن هم طبق قانون روش معدوم‌سازي مشخص شده است. کشتن سگ ها با سلاح گرم، آن هم در سطح شهر اصلا تعریف نشده است. باید حتما حیوان زنده‌گیری شوند بعد از آن مکان مشخصی تعریف شود، حیوانی که اصالت دارد نگهداری می‌شوند و حیواناتی که دارای آلودگی و بیماری هستند باید مدتی در قرنطینه بمانند اگر نیاز باشد عقیم‌سازی انجام شود و حیواناتی که واقعا مشکل بیماری دارند اتلاف می‌شوند آن هم با روش‌های خاص. ولی اینکه در وسط خیابان به حیوان تیراندازی کنند هیچ سازمانی این را قبول نمی‌کند و بحث‌های امنیتی هم در این موضوع دخیل هستند. عمل غيرانساني و غيراخلاقي کشتن سگ‌ها در هرجا انجام شده باشد، خلاف مقررات بوده و قابل پيگيري است».

سگ‌کشی یا به بیان مقام های شهرداری «اتلاف سگ‌های ولگرد»، چندین سال است در شهرهای بزرگ و کوچک کشور در حال اجراست و همیشه با واکنش‌های مردمی و گروه‌های حامیان محیط‌زیست و حیوانات همراه بوده است.