ایران «آینه تمام قد»‌ مشکلات خاورمیانه و پایگاه سران تروریست

۱۹ شهریور ۱۳۹۶

 

ریاض – ترکی الصهیل
«ما خواستار این هستیم که ایران از رویکرد انقلابی دست برداشته و در قالب یک دولت عمل کند و از حمایت تروریست ها و شبه نظامیان مسلح دست بردارد و به سفارتخانه ها حمله نکند و در أمور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند.» این گفته های عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی است. اما ظاهرا دولتمردان حاکم در تهران هنوز معنای این گفته ها را به درستی درک نکرده اند و اظهاراتی مبنی بر تمایل به عادی سازی رووابط با عربستان سعودی مطرح می کنند. این در حالیست که عربستان سعودی از ژانویه ۲۰۱۶ روابط خود را با ایران قطع نموده است. آخرین نمونه، اظهارات چند روز پیش محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است.
با اینکه ۲۰ ماه از قطع رابطه عربستان سعودی با ایران گذشته و ایران در روابط خود با کشورهای عربی دیگر هم دچار مشکل شده اما رفتارهای زیانبار ایران در منطقه که عامل تهدیدی برای منطقه به شمار می رود نه تنها تغییری نکرده بلکه روند پرشتابی گرفته است. ایران هنوز موشک و سلاح برای شورشیان حوثی یمن می فرستد. حوثی ها با این تجهیزات نظامی حملات موشکی به مواضع گوناگونی انجام می دهند و حتی مقدس ترین مکان مسلمانان (مکه) از حملات آنها جان سالم به در نبرده است.
حمایت ایران از رژیم های تمامیت خواه و شبه نظامیان مسلح تروریست در کشورهای گوناگون حکایت دیگری است که دست کمی از رفتارهای جنایتکارانه و بی ثبات کننده ایران در منطقه ندارد. رویدادهای جاری در سوریه از آغاز انقلاب تا کنون بهترین دلیل بر صحت این ادعا است.
غسان ابراهیم مدیر شبکه مطالعات و پژوهش ها و اخبار عربی بین المللی که مقر آن لندن است از نقش منفی و رو به رشد ایران در سوریه از زمان حافظ اسد رئیس جمهور سابق تا دوران پسرش بشار می گوید.
ابراهیم به «الشرق الاوسط»‌ گفت «نقش خرابکارانه ایران در سوریه دیگر بر کسی پوشیده نیست. قدمت روابط ایران با خانواده اسد به دوره ریاست جمهوری حافظ اسد بر می گردد. ایران از آن زمان به نقش آفرینی و نفوذ در جامعه سوریه از طریق برپایی مراقد مذهبی جعلی پرداخت. ایران با این روش ضمن بهره برداری از قشر فقیر و فرودست سعی کرد آنها را به سمت خود جذب کند. ایران به دنبال تسلط بر اقتصاد سوریه بود و محصولات بی کیفیت خود را به سوریه صادر می کرد.»
ابراهیم افزود «نقش آفرینی ایران در سوریه در دوره حافظ اسد رئیس جمهور سابق تا حدودی کنترل شده بود چرا که حافظ اسد سعی می کرد روابط متعادل با ایران برقرار کند. وقتی بشار به قدرت رسد نفوذ ایران در سوریه گسترده تر شد و به کلیه حوزه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی سرایت کرد.»
این پژوهشگر عضو اپوزیسیون رژیم سوریه خاطر نشان کرد نخستین کسی که به سرکوب مردم سوریه در آغاز انقلاب پرداخت همین ایرانی ها و نیروهای «حزب الله» و گروه های حشد شعبی و حوثی ها و فقرای افغانستان بودند. ایران به عضو گیری این نیروها پرداخت و مبالغ اغوا کننده ای به آنها اعطا کرد.
به گفته غسان ابراهیم ایران با حمایت گسترده از نوری مالکی در زمان نخست وزیری اش در عراق در ظهور گروه داعش و دیگر گروه های تندروی سنی مثل اخوان المسلمین و القاعده نقش دارد. این گروه ها از حمایت های بی سابقه تهران برخوردارند. به دنبال حمله آمریکا به افغانستان سران بلندپایه القاعده در تهران اقامت دارند.
غسان ابراهیم یاد آور شد سیاست های «شیطانی» تهران در همه جا از افغانستان تا لبنان و عراق و سوریه و یمن و بحرین و کویت گسترده شده است. ایرانی ها می کوشند تا با استفاده از کارت فرقه گرایی جوامع عربی متنوع را مورد هدف بگیرند.
او از سابقه طولانی ایران در حمایت از شبه نظامیان تندرو گفت و افزود «حوثی ها یکی از مهم ترین این گروه ها هستند که از سپتامبر ۲۰۱۴ به خرابکاری و ایجاد بی ثباتی در یمن روی آورده اند.» ابراهیم گفت «حوثی ها اینک با برخورداری از پول و اسلحه نسبت به متحد کودتاچی خود یعنی علی عبدالله صالح برتری دارند که همه اینها از برکت حمایت های ایران از آنان حاصل شده است.»
غسان ابراهیم درباره نحوه مقابله با نقش آفرینی منفی ایران گفت جامعه جهانی هم باید برای توقف فعالیت ایران همکاری کند. به عقیده او باید افکار عمومی غرب برای اعمال فشار به دولت هایشان بسیج شوند و این کار تنها از طریق لابی های عربی و مراکز مطالعاتی و پژوهشکده ها امکانپذیر خواهد بود تا تصویر واقعی و زشت رژیم حاکم در ایران را برملا سازند.
دکتر زهیر حارثی رئیس کمیته امور خارجی شورای مشورتی عربستان سعودی و تحلیلگر امور سیاسی معتقد است معضل ایران «گزینه های امنیتی و نظامی را دوباره در راس اولویت ها قرار داده و امور داخلی را به حاشیه ای رانده است.» او افزود «کشورهای خلیجی حق دارند نسبت به رفتارها و نفوذ ایران در منطقه حساسیت به خرج دهند چه اینکه همین رفتارهای ایران منطقه را به سمت «گزینه های ناخوشایند» سوق می دهد.

حارثی می گوید «ایران رفتاری دو گانه در کشورهای عربی در پیش گرفته و روابط ایران با حکومت ها و برخی چهره های دارای نفوذ در کشورهای عربی مثل نوری مالکی و حسن نصر الله و نبیه بری و سعید شهابی و عبد الملک حوثی و دیگران متفاوت از یکدیگر است. این افراد دارای موقعیت های تاثیر گذاری هستند و پروپاگاندای ایران را اجرا می کنند. بنابراین نمی توان گفت که اینها تنها از لحاظ «ایدئولوژی» با ایران ارتباط دارند بلکه منافع آنها و رژیم ایران همسو هستند. فارغ از عوامل دیگر این منافع مشترک بین طرفین نقش تعیین کننده ای بازی می کنند.
به گفته حارثی حضور هسته ها و مزدوران هوادار سیاست های رژیم حاکم در ایران در کشورهای عربی فراوان بر محور اصلی سیاست خارجی ایران تاکید دارد. سیاست خارجی ایران بر پایه دخالت در أمور داخلی کشورهای دیگر از طریق جنبش ها و احزاب و نیروها استوار است. ایران با این خط مشی به دنبال ایجاد بی ثباتی و ناآرامی در کشورهای منطقه است تا نقش برتر خود در منطقه را ثابت کند.
با اینکه سیاستمداران ایران با کارت فرقه گرایی در حال نقش آفرینی هستند اما آنها در بیشتر اوقات موفقیت چندانی کسب نکرده اند. حارثی در این زمینه افزود «شیعیان بسیاری در منطقه خلیج هستند که با سیاست ایران موافق نیستند و حتی با آن مخالفند. در طرف مقابل می بینیم که ایران از گروه القاعده حمایت می کند و افراد تحت پیگرد دستگاه های امنیتی عربستان سعودی در ایران به سر می برند. به نظر من مساله به اندازه ای که به منافع ارتباط دارد در قالب فرقه ای قرار ندارد.»
حارثی معتقد است «مثلث ایران- سوریه- حزب الله به طور عمده در طرح تخریب منطقه عربی نقش دارد. وی گفت «کسانی که منشآ بحران ها و درگیری ها و فجایع در منطقه را دنبال می کنند می دانند که سرنخ همه اینها در ضاحیه بیروت و تهران و دمشق است. این امر تاکیدی است بر ارتباط این سه جریان با طرح تخریب منطقه.» وی یاد آور شد وقتی که حزب الله لبنان (فرزند مشروع انقلاب ایران) اسلحه خود را به سینه لبنانی ها نشانه گرفت و در کنار اسد ایستاد مشروعیت خود را از دست داد.
وی درباره اینکه آیا ایرانی ها قادر با احیای روابط خود با همسایگانش درسایه دخالت گری و حمایت از شورشیان و شبه نظامیان مسلح و امثال آنها خواهند بود یا خیر گفت «تهران می تواند نقش مثبت داشته باشد و زمینه گفت و گو را فراهم کند به شرطی که این خشک اندیشی انقلابی را کنار بگذارد و از آزمندی های خود در منطقه بکاهد و دخالت های خود را در امور کشورهای همسایه متوقف کرده و نیروهای خود را از سوریه و عراق و یمن بیرون بکشد و به قراردادهای بین المللی احترام بگذارد. اما اگر ایران همین سیاست های خود را ادامه دهد همه جهان اسلام باید جلوی پروژه ایران بایستند و باید به ساز و کار معینی برای مقابله با این پروژه خطرناک روی آورد. پروژه ای که هدف آن چند پارگی امت اسلامی و بر هم زدن روابط و دامن زدن به فرقه گرایی است. کما اینکه اقدامات ایران با مبانی و قراردادهای بین المللی منافات دارد.»

The post ایران «آینه تمام قد»‌ مشکلات خاورمیانه و پایگاه سران تروریست appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.