ملک سلمان اوایل ۲۰۱۸ به واشنگتن می‌رود

۲۶ شهریور ۱۳۹۶

واشنگتن – هبه القدسی
کاخ سفید روز ششم سپتامبر اعلام کرد ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی به آمریکا سفر می کند. نشست سران دو کشور با عنوان «گسترش امنیت و شکوفایی در منطقه خاورمیانه» برگزار می شود.
کاخ سفید در اطلاعیه ای گفت وپرزیدنت ترامپ با ملک سلمان تلفنی گفت و گو کرده و دو طرف بر سر سفر ملک سلمان به آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۸ به توافق رسیدند. دو طرف همچنین درباره تلاش های توقف حمایت های مالی از تروریسم و مقابله با ایدئولوژی های افراطی و اهمیت پیگیری تعهدات اجلاس سران ریاض در مه گذشته گفت و گو کردند.
پژوهشگر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک CSIS آنتونی کردسمان گفت «عربستان سعودی متحد مهم آمریکا به شمار می روند. پرزیدنت ترامپ در سفر ماه مه به ریاض به متحدان خلیجی آمریکا درباره ایران اطمینان خاطر داد و موضع قاطعی علیه تهدیدات ایران و تروریسم در پیش گرفت و بدین وسیله واشنگتن و ریاض اعتماد سازی کردند. روابط آمریکا و عربستان سعودی در اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به تنش گرایید.» پادشاهی عربستان سعودی مقصد اولین سفر خارجی ترامپ بود.

 به گفته این پژوهشگر آمریکا پرونده قطر و نیز تلاش های ایران برای گسترش نفوذ در منطقه و موضع دولت ترامپ در قبال برجام  بخش عمده گفت و گوهای دو جانبه را به خود اختصاص می دهد. کردسمان افزود محور دیگر این مذاکرات «مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم و دستاوردهای نظامی در جنگ باد اعش و همچنین مسائل منطقه ای مثل اوضاع سوریه و بحران یمن و موضع آمریکا در قبال مساله فلسطین و تلاش ها برای از سر گیری مذاکرات بین فلسطینیان و اسرائیلی ها و راهکار تشکیل دو کشور خواهد بود.»
همکاری نظامی میان ریاض و واشنگتن محور دیگر این گفت و گو خواهد بود. در جریان سفر پرزیدنت ترامپ به عربستان سعودی قراردادهای نظامی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار بین دو کشور به امضا رسید. در این راستا عربستان سعودی با گام های استوار در مسیر اجرای چشم انداز ۲۰۳۰ و تنوع بخشی به اقتصاد و جذب سرمایه گذاری خارجی قدم بر می دارد.
The post ملک سلمان اوایل ۲۰۱۸ به واشنگتن می‌رود appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.