از میانجی گری تا تحریف گری:دشمنی قطر ادامه دارد

۲۹ شهریور ۱۳۹۶

 

ریاض – الشرق الاوسط
 
سردرگمی قطر همچنان ادامه دارد.  سراسیمگی قطر از زمان سفر شیخ صباح احمد الصباح امیر کشور کویت در ماه ژوئن به قطر برای میانجی گری بین این کشور و چهار کشور عربی تا تحریف محتوای گفت و گوی تلفنی بین امیر قطر شیخ تمیم آل ثانی و ولیعهد عربستان سعودی شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز کاملا آشکار است. با وجود دید و بازدیدهای وزرای امور خارجه چند کشور اروپایی در حمایت از اقدامات کویت اما قطر ضمن نادیده گرفتن تلاش های کویت برای میانجی گری به حمایت از افراد و گروه های تروریستی در برخی کشورهای خلیج و عربی ادامه داده و حاضر به رفتن پای میز مذاکره و پذیرفتن سیزده شرط مطرح شده نیست.
قطر همچنان مصمم به مانع تراشی برای رسیدن به راهکاری با چهار کشور عربی تحریم کننده و دخالت در امور برخی کشورهای عربی و نادیده گرفتن منطقه خلیج عربی و بازگشت دوباره به آغوش ایران از طریق بازگشت سفیرش به تهران است. این در حالیست که ایران با حمایت از تروریسم در منطقه و آموزش نظامی و غیر نظامی عوامل تروریستی در مشهد و قم به کشورهای خلیج ضربه می زند.
تنها چند دقیقه بعد از تماس تلفنی بین شیخ تمیم آل ثانی و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد عربستان سعودی حکومت قطر به تحریف محتوای این مکالمه پرداخت. البته این اقدام را می توان ادامه ماجراجویی های دوحه تفسیر کرد که کشورهای عربی در قبال آن برای مدت طولانی صبر پیشه کرده بودند. اما حالا که حاکمان دوحه منزوی شده اند پرونده های منطقه ای بسیاری را به جریان انداخته اند تا از این طریق خود را در نظر مردم قطر و جامعه بین المللی بی گناه جلوه دهند. روابط قطر با کشورهایی که سعی داشتند در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دوحه را دوباره به صف بکشانند به تیرگی گرایید.
شیخ تمیم آل ثانی حاکم قطر دو توافق نامه ریاض را امضا کرده است. در واقع کشورهای عربی تحریم کننده گزینه تحریم و نه محاصره را برگزیدند تا شاید حکومت قطر سر عقل بیاید.
دولت قطر چندین بار کوشید تا تصویر متفاوتی از باطن خود ارائه دهد اما اتهام تروریسم روز به روز بیشتر گریبانگیر این کشور می شود. وزرای خارجه آلمان و بریتانیا و آمریکا و فرانسه به قطر سفر کردند اما چیزی تغییر نکرد چرا که پرونده قطر و دست داشتن این کشور در اقدامات تروریستی و اسناد بی بروبرگرد خیلی بیشتر از این است که قطر منکرشان شود. اما تنها چیزی که عاید اروپایی ها شد این بود که اسناد بیشتری در ارتباط با دست داشتن دوحه در اقدامات بی ثبات کننده در دو دهه اخیر به دستشان آمد. به ویژه اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با امیر قطر بر لزوم پایبندی قطر بر بیانیه ریاض تاکید کرده و به قطر در مورد خطر ایران بر کل منطقه هشدار داد.
همزمان با تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان سعودی و استقبال ریاض از رفتن پای میز مذاکره دوحه همچنان به اختلاف افکنی ادامه می دهد. این بار، خبرگزاری رسمی دولت وارد خط شده و اقدام به تحریف گفت و گوی ولیعهد عربستان سعودی و امیر قطر کرد. این امر آشکارا نشان می دهد که حکومت قطر هنوز درک نکرده که عربستان سعودی به هیچ وجه حاضر به پذیرفتن اقدامات دولت قطر در تحریف حقایق و دور زدن توافق ها نیست. با این اوصاف می توان گفت دوحه با عدم جدیت در گفت و گو سیاست های غیر قابل قبول خود را ادامه می دهد. رویکرد قطر از سوی عربستان سعودی و امارات و بحرین و مصر و تعدادی از کشورهای عربی و جهان غیر قابل پذیرش است. البته برخی کشورها بر اثر نفوذ قطر در امور داخلی شان نمی توانند به طور آشکارا علیه حکومت قطر موضع گیری کنند.
در حالی رسانه های قطر کشور کویت را مورد هجوم قرار دادند که امیر کویت در دیدار چند روز پیش با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید گفت کویت مورد حمله مستمر رسانه های قطری قرار دارد. رسانه های قطری به وجهه کویت آسیب می رسانند و دوحه از طریق نهادهای حقوقی جهت دار و اندیشکده های مورد حمایت مالی قطر و حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی و رسانه های اجیر به اقدامات تحریک آمیز علیه کویت ادامه می دهد.
امیر قطر در نشست ریاض در سال ۲۰۱۴ با دست خط خودش زیر شروط و خواسته های برخی از سران کشورهای خلیج امضا کرده است. اما این امر علنی نشد چرا که کشورهای خلیج تصور می کردند که دوحه به این خواسته ها عمل خواهد کرد. اما تروریسم دولتی قطر با اقامت برخی از افراد در خاک این کشور و یا حمایت از تروریست ها در کشورهای دیگر و نهادهای تروریستی و نیز سوء استفاده از خیزش های عربی در لیبی و مصر و یمن و راه اندازی و حمایت مالی از راه پیمایی های فرقه گرایانه در بحرین ادامه پیدا کرد.

The post از میانجی گری تا تحریف گری:دشمنی قطر ادامه دارد appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.