فرهاد بهرامی: «طرح دو میلیارد دلاری» ایران و روسیه برای صنعت ریلی

۴ مهر ۱۳۹۶


ایران و روسیه در یک طرح دو میلیارد دلاری هزار واگن را بطور مشترک تولید می‌کنند. به گزارش ایسنا در تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شورای توسعه اقتصادی روسیه صورت گرفت، قراردادی دو میلیارد دلاری فاینانس تولید مشترک هزار واگن با کاربری‌های مسافری، باری و استفاده در قطارهای مترو و چند قرارداد دیگر به امضا رسید.
منصور معظمی‌- رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) – با اشاره به لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه گفته است «با توجه به اقدامات اخیر دولت روسیه جهت تسهیل همکاری‌های مالی، فاینانس‌ها و صدور روادید این فرصت به وجود آمده است که همکاری‌های دو طرفه ایران و روسیه توسعه یابد و انتظار می‌رود که توافقات و تفاهم نامه‌هایی که به ثمر می‌رسد، عملیاتی شود. در کنار مشکلات حوزه مالی و بانکی، دغدغه مهم دیگر عدم شناخت شرکتهای دو طرف نسبت به تواناییهای یکدیگر است که با توجه به زمان دو ساله قراردادهای موجود، این تفاهم نامه می‌توان باعث ایجاد شناخت دو طرفه شود.»
وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم استفاده شرکت‌های ایران از این فرصت برای تجهیز و ورود به بازار روسیه، شرط حضور شرکت‌های روس در ایران را سرمایه‌گذاری‌های مشترک دانست.
شورای توسعه اقتصادی و تجاری روسیه یک نهاد غیر انتفاعی و اقتصادی روسیه است که بیش از ۱۰ هزار شرکت مهم اقتصادی این کشور را شامل می‌شود و صدمین هیئت تجاری خارجی است که پس از برجام به ایران می‌آید.
ایران هم اکنون برنامه گسترده‌ای برای توسعه خطوط ریلی خود دارد و به غیر از خرید واگن به‌دنبال اتصال روسیه از طریق خط آهن شمال به جنوب به خلیج فارس است.
ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه، گفته است اگر خط راه‌آهن به ایران ساخته شود، می‌تواند سهمی‌ از باری که از طریق کانال سوئز حمل می‌شود را تصرف کنیم.
این گفته وزیر حمل نقل روسیه نشان می‌دهد تکمیل خط راه‌آهن ایران به روسیه برای هر دو طرف اهمیت دارد.
این خط راه‌آهن در کنار خطوط راه‌آهنی که بندر چابهار ایران را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کنند و خط راه‌آهنی که چین را از طریق ایران به اروپا وصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.
جمهوری آذربایجان که با ایران و روسیه مرز مشترک دارد، در تلاش است در موقعیت یک کانون حمل و نقل بزرگ قرار گیرد. سومین تولیدکننده بزرگ نفت در زمان اتحادیه جماهیر شوروی سابق از درآمد نفتی خود برای ساخت بزرگترین بندر دریای خزر استفاده می‌کند و همچنین در فاینانس ساخت یک راه‌آهن که از طریق آذربایجان، گرجستان و ترکیه، آسیای مرکزی را به اروپا متصل می‌کند، مشارکت دارد.
الکساندر شاهین اوغلو، مدیر مرکز تحقیقات اطلس در باکو به بلومبرگ گفته است: روسیه می‌تواند از مسیر جدید برای صادرات کالا به بازارهای آسیایی و منطقه خلیج فارس استفاده کند. همچنین مسیر کوتاه‌تری برای کالاهای ایرانی که به شمال و شرق اروپا صادر می‌شوند، فراهم می‌کند.
این کوریدور بندر عباس را به شهر مرزی آستارا در آذربایجان و از آنجا به روسیه و بنادر پوتی در گرجستان وصل خواهد کرد. اکنون تقریباً کل این کوریدور به استثنای قطعه خط آهن رشت-آستارا آماده است.
ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر از ۱۰ هزار کیلومتر فعلی است و ۷۵۰۰ کیلومتر آن در دست ساخت است.
ایران هم اکنون با مشارکت شرکت‌هایی از چین، روسیه، ایتالیا، فرانسه، آلمان و کره جنوبی برنامه گسترده‌ای را برای توسعه راه آهن دارد؛ در این ارتباط قرار است با کمک شرکت‌های خارجی بیش از ۱۵ میلیارد دلار در خطوط ریلی و حمل نقل ریلی ایران سرمایه گذاری کند.
از: رادیو فردا