علی مطهری خطاب به دادستان کل کشور: از برج عاج بیرون بیایید تا متوجه شوید دروغ نمی‌گویم

۲۰ مهر ۱۳۹۶

کلمه – گروه خبر: علی مطهری در نامه‌ای پاسخ بیانیه دادستانی استان تهران و دادستان کل کشور را داد. در چند روز گذشته به دلیل انتقادهای علی مطهری از دستگاه قضا، مقامات قضایی در صدد پاسخگویی به این نماینده‌ی مجلس بر آمدند. واکنش دو مقام ارشد قضایی به یادداشت علی مطهری منجر به پاسخ علی مطهری به آنان شد. علی مطهری در این نامه به دادستان کل کشور پیشنهاد داد تا از برج عاج خود خارج شده و در کنار خانواده‌ی زندانیان قرار گیرد، در این صورت متوجه می‌شود که ادعاهای علی مطهری در ارتباط با زنداینان سیاسی و امنیتی دروغ نیست. همچنین در این نامه مطهری به دادستان کل کشور پیشنهاد داده تا کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران شهید آیت‌الله مطهری را مطالعه کند تا نگاه دادستان و امور قوه قضاییه اصلاح گردد.
در بخشی از نامه‌ی علی مطهری خطاب به دادستان کل کشور آمده است: “از لزوم حفظ اقتدار قوه قضاییه گفته‌اید. سخن درستی است ولی اقتدار قوه قضاییه با اصلاح آن حفظ می‌شود نه با کم‌طاقتی در مقابل انتقادها. نگاه خود را نسبت به مقوله حفظ نظام اصلاح کنید. نظام جمهوری اسلامی آنچنان که شما خیال می‌کنید یک نهال لرزانی که با هر بادی این سو و آن سو می‌رود، نیست. بلکه درخت تنومندی است که ریشه در ایمان اسلامی مردم دارد. راه حفظ آن محدود کردن آزادی بیان نیست بلکه آزادی بیان ضامن بقای آن است.”
یک روز پس اظهارات تند و عصبانی رییس دستگاه قضا خطاب به رییس جمهور، علی مطهری در یادداشتی در روزنامه‌ی اعتماد به سیاست‌های قوه قضاییه خصوصا در ارتباط با احضار روزنامه نگاران و بازداشت آنان اعتراض کرد. یادداشت علی مطهری با واکنش‌های تندی از سوی دستگاه قضا مواجه شد.
نخست دادستانی تهران در بیانیه‌ای پاسخ علی مطهری را داد. بیانیه دادستانی تهران بیشتر شبیه بیانیه‌ای علیه اصول قانون اساسی بود و نقش پرسشگری و نظارت نمایندگان مجلس را زیر سوال برد. همچنین با توضیح بدیهیات درباره تحقق نخستین حقوق زندانیان، دادستانی تهران نسبت به برخوردهای امنیتی و قضایی خود فرافکنی کرد. اما پاسخ به نماینده‌ی مردم تهران فقط در یک بیانیه خلاصه نشد و دادستان کل کشور اقدام به پاسخگویی به علی مطهری کرد. پاسخ دادستان کل کشور تند و عصبی بیان شد. دادستان کل کشور چون سخنگوی این قوه و دادستان تهران با دروغگویی، فرافکنی و اتهام زنی به علی مطهری سعی در فرار رو به جلو داشت و نهایتا خطاب به مطهری و نمایندگان مجلس دستور داد که در کار قوه قضاییه دخالت نکنند.
به گزارش ایسنا متن نامه‌ی علی مطهری به دادستان کشور به شرح زیر است:
با اهدای سلام
در سخنان اخیر خود خطاب به اینجانب گفته‌اید “چطور است که از هر کسی حمایت می‌کنید افراد مساله‌دار و کسانی هستند که وابسته به ضدانقلاب و اپوزیسیون هستند؟”
به عرض می‌رساند افرادی که شما آنها را وابسته به ضدانقلاب و اپوزیسیون می‌دانید به خاطر نوع بینش امثال جنابعالی که همه منتقدان و مخالفان یا براندازند یا فتنه‌گر و یا مرتبط با آمدنیوز مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، و برای حفظ نظام نیز از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد، این افراد نسبت به افراد عادی مورد ظلم مضاعف واقع می‌شوند و لازم است ما نمایندگان مجلس از آنها حمایت بیشتری داشته باشیم.
گفته‌اید “چرا دروغ می‌گویید؟” عرض می‌کنم اگر جنابعالی از آن برج عاج پایین بیایید و خانواده‌های بازداشت‌شدگان پی در پی به محضر شما شرفیاب شوند و نحوه بازداشت فرزندشان در محل کار یا منزل را توضیح دهند که چگونه آنها را تحقیر کرده و آبرویشان را برده‌اند و یا از رفتار بازجویان و بازداشت‌های طولانی‌مدت انفرادی غیرقانونی و یا از محرومیت آنها از گرفتن وکیل بگویند و اینکه به بهانه امنیتی بودن اتهام صرفاً باید وکیل مورد قبول قوه قضاییه معرفی شود و از آن سو اصلا فهرستی از چنین وکلایی وجود ندارد، آری اگر شما هم در جریان این امور قرار بگیرید متوجه می‌شوید که سخن من دروغ نبوده است.
از لزوم حفظ اقتدار قوه قضاییه گفته‌اید. سخن درستی است ولی اقتدار قوه قضاییه با اصلاح آن حفظ می‌شود نه با کم‌طاقتی در مقابل انتقادها. نگاه خود را نسبت به مقوله حفظ نظام اصلاح کنید. نظام جمهوری اسلامی آنچنان که شما خیال می‌کنید یک نهال لرزانی که با هر بادی این سو و آن سو می‌رود، نیست. بلکه درخت تنومندی است که ریشه در ایمان اسلامی مردم دارد. راه حفظ آن محدود کردن آزادی بیان نیست بلکه آزادی بیان ضامن بقای آن است.
پیشنهاد می‌کنم کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران شهید آیت‌الله مطهری را مطالعه بفرمایید. قطعا در اصلاح نگاه جنابعالی و اصلاح امور قوه قضاییه موثر خواهد بود. کتاب را برای شما ارسال خواهم کرد.
با تقدیم احترام
علی مطهری