ایران – مکزیک؛ دو چشم پیش روی نوجوانان

۲۴ مهر ۱۳۹۶

2 ساعت،57 دقیقه

 

«جام جهانی در یک شروع مجدد قرارگرفته است. این مسابقات دوباره با ۱۶ تیم آغاز می‌شود.» این شروع جملات «عباس چمنیان» سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران است. مردی که موفق شده در جام جهانی نوجوانان، ایران را با سه پیروزی، ده گل زده و تنها یک گل خورده راهی مرحله حذفی کند. او حالا باید تیمش را مقابل نوجوانان مکزیک قرار دهد که در گروه F روی رده سوم نشست و صعود کرد.

مکزیکی‌ها در مرحله گروهی با تیم‌های انگلستان، عراق و شیلی هم‌گروه بودند؛ تساوی یک بر یک برابر شیلی و کسب یک تساوی بدون گل برابر عراق کافی بود تا آنها با وجود شکست ۳ بر ۲ مقابل انگلیس به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی برسند. صعود فقط با دو امتیاز عجیب و حیرت‌انگیز است. سایت فدراسیون جهانی فوتبال در مورد تیم ملی مکزیک تعریفی منحصربه‌فرد داشته. فیفا در تحلیل تیم ملی نوجوانان مکزیک نوشته است: «اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، لازم نیست که همیشه برنده باشید. نوجوانان مکزیکی تنها ۲ امتیاز از سه بازی کسب کردند و به مرحله بعد رسیدند.»

مرحله بعد یعنی ۱۶ تیم نهایی که باید از میان آنها هشت تیم به خانه برگردد. مرحله حذفی برای مکزیکی‌ها باورکردنی نیست. فیفا سرمربی تیم ملی نوجوانان مکزیک را معرفی می‌کند. «ماریو آرته آگا»  سال ۱۹۹۲ یکی از نفرات تیم زیر ۲۳ ساله‌های مکزیک در جام جهانی بوده و در ادامه موفق به حضور در تیم ملی بزرگ‌سالان کشورش نشده است. در کسوت مربیگری نیز «ماریو» بیشتر در تیم‌های باشگاهی مکزیک به‌عنوان دستیار فعالیت کرده و حالا هم در رقابت‌های جام جهانی نوجوانان تیمش با چاشنی شانس و البته قانون صعود چهار تیم سوم از گروه‌های شش‌گانه راهی مرحله یک‌هشتم شده.

«ماریو آرته آگا» در کنفرانس خبری پیش از بازی با ایران گفته است: «ما از این‌که اینجا (بین ۱۶ تیم) هستیم، خوشحالیم. اما فکر نمی‌کنم این پایان راه ما باشد. می‌دانم ایران تیم قدرتمندی است که با سه پیروزی وارد مرحله یک‌هشتم نهایی شده. مهم این است که ما می‌خواهیم برنده این بازی باشیم.»

حقیقت این است که امتیازات شیلی، ملاک کافی برای اثبات قدرت این تیم نیست. آنها مقابل شیلی قدرتمند به‌تساوی رسیدند. مقابل عراق هم یک امتیاز به‌دست آوردند. اما برابر انگلستان دو گل زد و سه گل خورد تا فقط به دو امتیاز از این گروه برسد. به‌عنوان تیم سوم صعود کرده، اما تیم ساده‌ای نخواهد بود.

خصوصیت تکنیک، قدرت بدنی و سرعت، به‌صورت همیشگی در خون بازیکنان مکزیکی است. چه نوجوان باشند، چه ستاره باشگاه‌های اروپایی. اما عباس چمنیان و همین تیم ملی نوجوانان سابقه شکست دادن مکزیکی‌ها را دارند. نهم مهرماه امسال، وقتی تیم ملی نوجوانان ایران در اردوی اسپانیا بود، مقابل تیم ملی مکزیک قرار گرفت. نوجوانان ایران با سه گل مکزیکی‌ها را شکست داده بود. در همان اردو، تیم ملی نوجوانان ایران، فرانسه را هم با نتیجه چهار بر صفر مغلوب کرد.

نتایج این بچه‌ها، کلاً حیرت‌انگیز است. حالا آنها باید دوباره مقابل مکزیکی قرار بگیرند که کمتر از سه هفته قبل با سه گل در یک بازی دوستانه شکستش دادند. سرمربی ایران سعی می‌کند منطقی و البته باوقار حرف بزند.

وقتی خبرنگاران از چمنیان در مورد بازی دوستانه می‌پرسند او می‌گوید: «تاریخ به گذشته تعلق دارد و این فرقی نمی‌کند که بازی دوستانه بوده یا رسمی. بازی قبلی ما در تاریخ است؛ اما مسابقه فردا برای آینده. چشم برای نگاه به جلو در جلوی سر قرار دارد. موفقیت با کار زیاد اتفاق می‌افتد و برای همین ما با همه توان مهیای بازی با مکزیک می‌شویم.»

احتمالاً ایران فردا (سه شنبه) برای دیدار مقابل مکزیک، «امیرحسین اسماعیل‌زاده» را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشته باشد. همین‌طور کاپیتان «غبیشاوی» هم محروم است. اما سرمربی تیم ملی ایران می‌گوید: «هیچ‌وقت از من نخواهید شنید که از غیبت بازیکنی ابراز ناراحتی کنم، چون باید فکر این روزها را می‌کردم. همه ما یک تیم واقعی هستیم.»

ایران برای صعود به جمع هشت تیم نهایی رقابت‌های نوجوانان جهان، باید فردا (سه شنبه) ساعت ۱۵ به‌وقت‌تهران مقابل تیم ملی نوجوانان مکزیک قرار بگیرد. در صورت پیروزی، باید با برنده دیدار نوجوانان اسپانیا و فرانسه دیدار کنند.

به نظر می‌رسد این دشوارترین مسیر ممکن برای نوجوانان ایران بوده. در آن‌سوی جدل حذفی، نوجوانان عراق، مالی، فنا، نیجر، کلمبیا، آلمان، برزیل و هندوراس قرار دارند که به‌مراتب از تیم‌های سمت جدول ایران ساده‌تر هستند.