واکنش سازمان آزادی‌بخش فلسطین به بسته‌شدن دفتر واشنگتن: تسلیم باج‌خواهی نمی‌شویم

۲۸ آبان ۱۳۹۶

ایالات متحده دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن را تعطیل می‌کند. این اقدام مقام‌های فلسطینی را غافل‌گیر کرده است. آنها تهدید کرده‌اند که در صورت بسته‌شدن دفتر واشنگتن، روابط با واشنگتن را معلق خواهند کرد. طرح صلح جدید آمریکا برای حل مسئله فلسطین با تردید جدی روبرو شده است.
دونالد ترامپ (چپ) و محمود عباس (راست)
مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» خبر داده‌اند که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا دستور تعطیل‌شدن این دفتر را بنا به یکی از مصوبه‌های کنگره این کشور صادر کرده است.
بر اساس این مصوبه، وزیر خارجه آمریکا «به دلیل برخی اظهارنظرهای رهبران فلسطینی درباره دیوان بین‌المللی کیفری» اجازه تمدید مجوز دفتر ساف در واشنگتن را پس از پایان ماه نوامبر ندارد.
بر پایه مصوبه کنگره آمریکا، اگر فلسطینی‌ها از اسرائیل به اتهام جنایت علیه بشریت و شهرک‌سازی غیرقانونی به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کنند، سازمان آزادی‌بخش فلسطین اجازه فعالیت در واشنگتن را نخواهد داشت.
به گفته منابع ناشناسی که با آسوشیتدپرس سخن گفته‌اند، وزارت خارجه آمریکا تصمیم بستن دفتر ساف را چندی پیش اتخاذ کرده است؛ پس از آنکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سپتامبر سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین‌المللی کیفری خواست تا اسرائیل را «به دلیل شهرک‌سازی‌ها و خشونت‌ورزی علیه مردم فلسطین» تحت تعقیب قرار دهد.
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تشخیص دهد که فلسطینیان به شکل معناداری وارد مذاکرات صلح با اسرائیل شده‌اند، محدودیت‌ها علیه فعالیت آنها در ایالات متحده پس از ۹۰ روز رفع خواهد شد.

واکنش فلسطینیان
ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به اقدام آمریکا گفته است که رهبران فلسطینی در رابطه با ادامه فعالیت دفتر ساف در واشنگتن یا مذاکرات با اسرائیل، تسلیم باج‌خواهی یا فشار نخواهند شد.
همچنین یکی از سخنگویان محمود عباس نیز این تصمیم را «غافل‌گیرکننده» خوانده است زیرا در ملاقات‌های بین عباس و ترامپ «فهم کاملی از گام‌های مورد نیاز برای خلق فضای ضروری جهت ادامه مذاکرات صلح» به دست آمده بود.
صائب عریقات، رئیس هیأت فلسطینی مذاکره‌کننده با اسرائیل و از اعضای ساف نیز تصمیم آمریکا را «مایه تأسف و غیرقابل‌قبول» خواند و واشنگتن را متهم کرد که در برابر فشارهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری اسرائیل تسلیم شده است.
عریقات در بیانیه‌ای ویدئویی که از شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، چنین ادامه داد: «ما تمام روابط‌مان با دولت کنونی آمریکا را معلق می‌کنیم.»
اسرائیل هرگونه دخالت در بسته‌شدن دفتر واشنگتن ساف را رد کرده و گفته این موضوعی مربوط به قوانین داخلی آمریکا است.
ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی و پس از راهیابی به کاخ سفید همواره از طرح جامعی برای صلح در خاورمیانه، به‌خصوص با تمرکز بر مسئله فلسطین و اسرائیل سخن گفته است. او جرد کوشنر، داماد خود را مسئول مذاکرات صلح کرده بود.
اکنون با قطع رابطه بین آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین دورنمای چنین صلحی با تردید جدی روبرو شده است.

در همین زمینه

دیدار ترامپ از اسرائیل و فلسطین؛ گامی مبهم در راه بازسازی اعتماد