ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته به موگابه برای کناره‌گیری

۲۸ آبان ۱۳۹۶

حزب حاکم زیمباوه تا دوشنبه ظهر، ۲۰ نوامبر / ۲۹ آبان به رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری ۹۳ ساله این کشور وقت داد تا از قدرت کناره بگیرد.
شادی در جلسه حزب حاکم پس از برکناری موگابه
۲۰۰ نماینده حزب حاکم زانو-پی‌اف یکشنبه ۱۹ نوامبر به برکناری رابرت موگابه از رهبری این حزب رأی دادند. برکناری موگابه از رهبری حزب با شادی و تشویق نمایندگان همراه شد.
امرسون منانگاگوا، معاون برکنارشده موگابه به جای او به رهبری حزب رسید.
منانگاگوا از سیاستمداران پرنفوذ و یکی از قدرتمندترین چهره‌های امنیتی زیمباوه است و به «تمساح» شهرت دارد.
پس از آن حزب حاکم تا ظهر دوشنبه به موگابه وقت داد تا پیش از آغاز روند رد صلاحیت او در پارلمان، خود از قدرت کناره‌گیری کند.
زانو-پی‌اف پس از آن به برکناری موگابه رأی داد که هزاران شهروند زیمباوه‌ای شنبه در خیابان‌های هراره، پایتخت این کشور گرد آمده‌اند تا به چهار دهه حکمرانی نخستین رئیس‌جمهوری زیمباوه پس از استقلال این مستعمره سابق بریتانیا پایان دهند.
گروه‌های کهنه‌سربازان جنگ‌های استعماری با بریتانیا برای تظاهرات شنبه در هراره فراخوان داده بودند و ارتش زیمباوه و حزب حاکم زانو-پی‌اف از آن حمایت کرده بود. کهنه‌سربازان خواستار حضور حداکثری مردم برای «پایان‌دادن به کاری که ارتش شروع کرده است» شده بودند.
ارتش زیمبابوه، سه‌شنبه شب ۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان اعلام کرده بود که کنترل این کشور را در دست گرفته است.
گروه‌های کهنه‌سربازان جنگ‌های استعماری پیش از این از حامیان موگابه بودند و به عنوان ابزار سرکوب مخالفان فعالیت می‌کردند.
دخالت ارتش پس از برکناری امرسون منانگاگوا روی داد. این برکناری آماده‌سازی برای انتقال قدرت به گریس موگابه، همسر رئیس‌جمهوری تعبیر شده بود.
گریس موگابه به دلیل سبک زندگی بسیار پرهزینه و تجملاتی، فاش‌شدن اسنادی از او در ویکی‌لیکس درباره به جیب‌زدن پول فروش الماس‌های زیمباوه و دیگر اتهام‌های فساد از محبوبیت بسیار اندکی برخوردار است.
شکست مذاکرات با ارتش
رابرت موگابه پس از کودتای ارتش و حمایت سرتاسری از این کودتا به مذاکره با سران ارتش وارد شد.
او گفته بود که برای تصمیم‌گیری بر سر کناره‌گیری نیاز به زمان بیشتر برای پیش‌برد این مذاکرات دارد.
اما یکشنبه گزارش شد که رئیس‌جمهوری ۹۲ ساله در پی شکست این مذاکرات از جلسه با سران ارتش خارج شده است.
پاتریک زهوائو، خواهرزاده موگابه شنبه‌شب گفته بود که موگابه و همسرش «تا پای جان» مقاومت خواهند کرد.
او که از مکانی نامعلوم در آفریقای جنوبی با خبرگزاری «رویترز» سخن می‌گفت، ادعا کرد که رابرت و گریس موگابه «هرگز به کودتای نظامی ارتش مشروعیت نخواهند داد.»
زیمباوه علی‌رغم داشتن منابع غنی از جمله الماس اقتصادی ویران دارد و بیش از ۷۲ درصد جمعیت این کشور هم‌اکنون در وضعیت فقر مزمن زندگی می‌کنند.

در همین زمینه

راهپیمایی گسترده در پایتخت زیمباوه علیه موگابه