حملات موشکی حوثی ها و تناقضات سازمان ملل

۲۹ آبان ۱۳۹۶

حوثی‌ها در یمن -رویترز
امل عبد العزیز الهزانی
نویسنده سعودی
حمله موشکی به ریاض پایتخت عربستان سعودی توسط حوثی ها انجام شد. اما این موشک ها را ایران تولید کرده و به حوثی ها انتقال داده و دستور پرتاب آنها را صادر کرد. در این میان طرف سومی هم به طور غیر مستقیم در این جنایت مقصر است. این طرف سوم کسی نیست جز سازمان ملل. سوالی که در این وضعیت مطرح می شود این است که آیا سازمان ملل با آن گزارش ها بی بخار خود قادر به وضع تحریم یا محکوم کردن برنامه موشکی رو به گسترش ایران و حمایت این کشور از تجاوزگری های مدام حوثی ها به خاک عربستان از جمله مکه و ریاض می باشد؟ متن قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت خیلی واضح و آشکار «از حوثی ها خواسته تا فورا و بدون قید و شرط دست از خشونت گرایی برداشته و نیروهای خود را از تمامی مناطق تحت تصرفشان از جمله صنعا پایتخت یمن بیرون کشیده و کلیه تسلیحات نهادهای نظامی و امنیتی از جمله سامانه توپخانه ای را تحویل بدهند و دست از فعالیت ها و اقداماتی که در حوزه اختیارات حکومت مشروع قرار دارند بردارند و از اقدامات تحریک آمیز و تهدید کشورهای همسایه خودداری کنند».
با این حال اما می توان گفت موضع گیری های سازمان ملل تا کنون خیلی گزینشی و سلیقه ای و سردرگم و مبهم بوده است. بدتر اینکه سازمان ملل گویی که واقعیت را می بیند اما از گفتن آن خودداری می کند.
سازمان ملل متاسفانه تنها در مسائل سوریه و عراق و لیبی صاحب بصیرت بوده اما در مناطقی مثل یمن از این ویژگی برخوردار نبوده یا اینکه به شرایط روی زمین توجهی ندارد و یا اصلا تمایلی به پی بردن به واقعیت ندارد.
گزارش دوره ای سازمان ملل درباره شرایط انسانی و وضعیت کودکان در کشورهای مختلف جهان مثل حکم دادگاه بدوی است که چند روز بعد آن را با توجه به اطلاعات به اصطلاح تازه تغییر می دهد.
آیا سازمان ملل با این رویکرد غیر همگون در پی اعمال فشار سیاسی بر ائتلاف حمایت از حکومت مشروع در یمن برای قبول به توقف عملیات نظامی و اتخاذ‍ راهکار سیاسی است؟ اگر چنین باشد که ائتلاف از همان آغاز جنگ با نگرش همسو با شورای امنیت بر این باور بود که راهکار سیاسی بر مبنای قطعنامه ۲۲۱۶ و طرح خلیجی برقرار است. اما این راهکار تنها به دلیل اینکه حوثی ها به دستور مستقیم ایران از پذیرش آن سرباز زدند به تعویق افتاد.
در واقع ما از اینکه قطعنامه شورای امنیت توسط خود سازمان ملل نقض شده احساس سرخوردگی می کنیم. سازمان ملل ۱۴ میلیون دلار به نهاد به اصطلاح وزارت آموزش کمک کرده تا در گشایش مدارس به این نهاد کمک کند! آنچه که از آن به عنوان وزارت آموزش یاد می شود یک نهاد تابع حوثی ها است که با برچسب آموزش فعالیت می کند. اقدام سازمان ملل در واقع رسمیت بخشیدن به حوثی ها و دور زدن قطعنامه شورای امنیت بود. حالا چطور سازمان مللی که از گزارش های «یونیسف» درباره عضو گیری کودکان برای مشارکت در جنگ در کنار حوثی ها خبر دارد تصمیم به حمایت مالی از حوثی ها گرفته است؟ آنهم کودکانی که باید به جای جبهه های جنگ در کلاس های درس حاضر شوند اما در عوض آنها به مین گذاری در مناطق مسکونی در یمن و در مناطق مرزی با عربستان سعودی می پردازند. ده ها تن از این کودکان توسط نیروهای ارتش ملی یمن و «یونیسف» به خانواده هایشان تحویل داده شدند. چطور امکان دارند سازمان ملل حتی گزارش های نهادهای متبوع خود را نادیده گرفته و به حمایت یک گروه تروریستی بپردازد؟
حوثی ها به چندین منطقه در جنوب سعودی یعنی در مناطق مرزی عربستان سعودی با یمن موشک شلیک کردند که به خانه های مسکونی و مدرسه و مسجد اصابت کرد. دولت عربستان سعودی دستور تخلیه این مناطق را صادر کرد اما بعد از آن موشک به سمت مکه شلیک شد که موجب ایجاد موج اعتراضات گسترده مسلمانان شد. این یک اقدام شیطانی بود. حوثی ها با این اقدام می خواستند بگویند پادشاهی عربستان سعودی توان دفاع از مقدسات را ندارد. موشک بعدی فاصله ۱۶۰۰ کیلومتر از یمن تا نزدیکی فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض را پیمود.
موشکی که به سمت ریاض شلیک شد پیامی از ایران به همراه داشت که قدرت حوثی های یمن با نیروی «حزب الله» در لبنان برابری می کند. آمریکا و متحدانش در صدد قیچی کردن پر و بال «حزب الله» هستند. واکنش مبتنی بر عواطف ایران بر اثر اقدام شجاعانه سعد حریری نخست وزیر لبنان در استعفا از منصب خود بیانگر این است که یک رویارویی در راه است. البته این تصادم و رویارویی به علت موضع نرم سازمان ملل و باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به تاخیر افتاد.
فداکاری های عربستان سعودی در این جنگ در نوع خود بی نظیر بوده است. این کشور از طریق مرکز امداد رسانی و اقدامات بشر دوستانه ملک سلمان به ارائه کمک های بشر دوستانه پرداخت و در این مسیر ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد و در آینده هم مبلغی مشابه آن در یمن هزینه می کند. خاک و مردم عربستان سعودی در معرض تجاوزگری در مرزهای جنوبی قرار گرفتند. کنترل مرزهای زمینی و آبی و هوایی برای جلوگیری از انتقال اسلحه به خارج از یمن و نیز انجام عملیات نظامی و آموزش ارتش ملی یمن توسط نیروهای سعودی و کشورهای عضو ائتلاف مثل امارات نمونه ای از تلاش های عربستان سعودی در ارتباط با یمن است. عربستان سعودی در این دوره پذیرای حدود ششصد هزار شهروند یمنی که از جنگ در یمن به عربستان پناه بردند بود و به آنها اقامت قانونی و حق کار و آموزش و درمان اعطا کرد. همه اینها در گزارش های یونیسف و هلال احمر بین المللی و سازمان بهداشت جهانی ثبت شده است. ای کاش همه این اقدامات دست کم از سوی سازمان ملل مورد قدردانی قرار می گرفت. هدف همه این اقدامات جلوگیری از فروپاشی حکومت در یمن بعد از کودتای شبه نظامیان حوثی علیه حکومت مشروع و ایجاد بی ثباتی در کشور بود.
چنانچه سازمان ملل به دنبال تصحیح نگرش خود باشد باید تحقیقی درباره نقض حقوق بشر در یمن انجام دهد و بدین ترتیب می تواند اعتبار بین المللی خود را حفظ کند.
اما درباره ریاض باید گفت که عربستان سعودی حق دفاع از خود و منافع خود در یمن یا کشورهای دیگر را دارد.
The post حملات موشکی حوثی ها و تناقضات سازمان ملل appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.