آمار دانشجویان ستاره‌دار اعلام شد؛ محرومیت از تحصیل ۲۷ دانشجوی دکتری و ارشد/اخذ تعهد از ۵۴۹ نفر

۱۹ آذر ۱۳۹۶

کلمه – گروه خبر: گویا پایانی برای دانشجویان ستاره دار وجود ندارد، نه آنها که در دولت مهرورز ستاره دار شده بودند توانستند به دانشگاه بازگردند و نه آنان که در این دولت دانشجو شده‌اند.
حسن روحانی وعده داده بود که فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها شکسته خواهد شد، دانشجویان به دانشگاه بازخواهند گشت و اساتید بالاجبار بازنشسته سر کلاس درس حاضر خواهند شد. اما هنوز این وعده رییس جمهور کاملا محقق نشده و بر اساس آمار وزارت علوم دولت تعداد دانشجویان ستاره دار بالاست. آماری که توسط غلامی وزیر علوم دولت، در اختیار مجلس قرار داده شده است.
بر اساس گفته نمایندگان مجلس به نقل از وزیر علوم، مهرماه امسال نزدیک به ۱۵۰ دانشجو، با وجود قبول شدن در کنکور، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ستاره‌دار شدند و با پیغام نقص در پرونده رو‌به‌رو و از راهیابی به دانشگاه محروم شدند.
در همین رابطه محمود صادقی ضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامیدر گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه عنوان دانشجوی ستاره‌دار اصولاً به کسانی اطلاق می‌شود که با وجود قبولی در آزمون کنکور، با مشکل ثبت‌نام در دانشگاه مربوطه مواجه هستند، گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکتری و ۳۹۸ نفر نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه برغم تلاش‌های صورت گرفته، در سالجاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد مردود و اجازه ادامه تحصیل ندارند، افزود: وزارت علوم همچنان در حال رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذیربط است تا مشکل این افراد نیز حل شود.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بعضاً دانشجویی به من مراجعه کرده و به صرف اینکه درحین انتخابات، فعال و از پشتوانه‌ها و به عبارتی سرمایه‌های اجتماعی آقای روحانی بوده، از تحصیل محروم شده است.
او افزود: معتقدم این روا نیست که دانشجویی به دلیلی که گفتم و یا اینکه چون در فلان فعالیت شرکت و گرایش خاصِ سیاسی دارد، از ادامه تحصیل باز بماند، لذا بر این باور هستم که عمدتاً باید اصلاح رویکرد صورت بگیرد. البته ما نیز از طریق کارهای نظارتی در مجلس موضوع را پیگیری می‌کنیم، همچنان که تاکنون نیز تا حد زیادی پیگیری کرده و پاسخ گرفته‌ایم.
صادقی با تاکید بر اینکه با اخذ تعهد از دانشجویان موافق نیستم، گفت:‌ زیرا در چنین شرایطی دانشجو تحت فشار قرار می‌گیرد و با سپردن تعهد، امکان تحصیل پیدا می‌کند، اما با این حال با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، همین مقدار هم که با اخذ تعهد، دانشجو را از تحصیل محروم نمی‌کنند، به نوعی یک قدم رو به جلو است.
وی اظهار داشت: دانشجو نباید به دلیل فعالیت صنفی، مجبور به دادن هزینه باشد آنهم هزینه‌ای که باعث ممنوع الورودی او به دانشگاه شود، از طرفی اصولاً این موضوع با موازین قانونی سازگاری ندارد، چرا که بخش قابل توجهی از این موارد، به تفتیش عقاید که خلاف قانون اساسی است، باز می‌گردد و بخشی از محرومیت‌ها نیز نوعی مجازات محسوب می‌شود. در حالی که مجازات باید از سوی مرجع ذیصلاح و پس از رسیدگی‌های لازم صورت بگیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی بررسی توسط محکمه ذیصلاح صورت نگرفته است، چگونه می‌توان حکمی داد و بر اساس آن حکم، حق ادامه تحصیل را از فردی سلب کرد. در چنین مواردی باید به دانشجو حق دفاع، دادخواهی و تجدیدنظر بدهند، لذا چنین رویه‌ای که صرفاً به صلاحدید مراجع اطلاعاتی و امنیتی صورت می‌گیرد، کاملاً برخلاف موازین حقوقی است و مسلماً با هیچ کدام از موازین قانونی سازگاری ندارد.
صادقی ادامه داد: تغییر این رویکردهای مغایر با قانون، چیزی است که ما باید دنبال و از وزارت اطلاعات و وزارت علوم پرسش کنیم. البته بنده مطمئن هستم که وزارت علوم و شخص وزیر علوم، پیگیر حل ماجرا است.