پیدا کردن یک دوست چقدر زمان می برد

۲۸ فروردین ۱۳۹۷

 

یافتن کار یا بالارفتن هزینه سکونت باعث می شود مدام محله و حتی شهر خود را عوض کنیم. هر جابجایی می تواند باعث ایجاد ریزش یک یا دو دوست مرتبط با محل کار یا محل سکونت قبلی بشود. خجالتی بودن و کمبود اعتماد به نفس هم که همواره سد راه یافتن دوست هستند.
شبکه های اجتماعی، تلفن و تماس تصویری هم بخشی از نیاز به دوستی را تامین می کنند.  تنها بودن هم به مرور از بار منفی اش کاسته می شود. برای همین اشتیاق و بهای کافی برای یافتن یا نگهداری دوستی کم شده است. با وجود این اتفاقات، همه ما همچنان ترجیح می دهیم دوستانی هم داشته باشیم که با آنها اوقات صمیمی و خاطره انگیز خلق کنیم.
گزارشی در فصلنامه « علم و رابطه شخصی»منتشر شده است که می گوید یکی از علت های کم شدن دوست در زندگی انسان معاصر، نپرداختن توجه و وقت کافی برای آنها است. به نظر روانشناسان اجتماعی دوستی‌ها باید مدام از مرحله آشنایی به دوستی معمولی، دوست صمیمی و بعد به بهترین دوست ها ارتقا یابند وگرنه شانس از دست دادن آشنایی و دوستی ها بیشتر خواهد شد.
جامع شناس و متخصص علوم ارتباطات دانشگاه کانزاس Jeffrey A. Hall  معتقد است برای تبدیل یک آشنایی به دوستی معمولی ۵۰ ساعت وقت باید هزینه شود.
او بر اساس تحقیقاتی که به عمل آورده است مطرح می کند که ایجاد یک دوست معمولی به دوست صمیمی حدود ۹۰ ساعت کار می برد. و برای اینکه از مزیت های یک دوست  خوب و بسیار نزدیک بهره ببریم باید حدود ۲۰۰ ساعت وقت برای آن صرف کنیم.
به نظر دکتر  Hall ساعت های مورد نظر وقتی محاسبه می شوند که ملاقات حضوری صورت بگیرد. اوقاتی که مصادف با انجام کارهای مشترک نظیر سینما رفتن، دیدن مسابقه ورزشی، تمرین در باشگاه ورزشی یا ملاقات در قهوه خانه و رستوران است.
دنیای شلوغی برای خودمان تهیه دیدم و انگار هر چه می دویم نمی رسیم. برای همین شاید حتی انرژی و حوصله کافی برای سپری کردن ساعاتی از روز یا هفته با دوستان یا ایجاد آشنایی جدید نداریم.
تنهایی با وجود مزیت‌هایی که دارد به هر حال نمی شود انکار کرد که برای سلامتی بشر مضر هم می ‌تواند باشد. ما انسانها موجودات اجتماعی هستیم و آشنا، دوست و رفیق خیلی صمیمی، همچنان بهترین نعمت‌های سالم و اساسی هستند.
 
This is exactly how long it takes to build a friendship
http://bigthink.com/news/this-is-exactly-how-long-it-takes-to-build-a-friendship
credit for Image – Friends (NBC, 1994—204), being friendly