آیا امام جمعه مشهد قانونا حق لغو کنسرت ها را دارد؟

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

1 hour, 30 minutes

 سلام!
من ساکن شهر مشهد هستم. چند روز پیش در یک مرکز تجاری، طی یک مراسمی، موسیقی پخش شده و حالا چند جوان هم در این میان رقصیده اند. بعد «احمدعلم الهدی»، امام جمعه شهر اعتراض کرده است و چند نفر را دستگیر کرده اند. واقعیتش، این امام جمعه مشهد تا حالا جلوی خیلی از کنسرت ها و مراسم ها را گرفته است. من خودم نوازنده هستم و یک سال تمرین کردیم تا یک کنسرت در مشهد بدهیم اما ارشاد مجوز نداد و غیرمستقیم به ما گفتند «حاج آقا» اجازه نمی دهد. ایشان الان همه کاره شهر شده اند. می خواستم بپرسم که آیا قانونا ایشان این حق را دارند که در کنسرت ها دخالت کنند و یا باعث دستگیری عده ای شوند؟ آیا رقص و شادی در قانون جرم انگاری شده است؟

 

سلام!
خدمت‏تان عرض شود که تصمیم گیری در مورد مجوز کنسرت ها بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هیچ مقام دیگری نمی تواند مانع برگزاری کنسرت شود. در مورد جشن ها و مراسم های عادی نیز نیازی به هیچ گونه مجوز نیست. اما بارها دیده شده است که در مشهد مقامات قضایی و یا امام جمعه مانع برگزاری برخی کنسرت ها یا مراسم ها شده اند. این عمل کاملا برخلاف قانون است. در مورد دستگیری شهروندان نیز مرجع تشخیص جرم و پی گیری آن دادستان هر شهرستان است و به جز این مقام، مسوولان دیگر نمی توانند بگویند که چه کسی مرتکب جرم شده و باید دستگیر شود.
در مورد سوال دوم‏تان عرض شود که بر اساس ماده 638 «قانون مجازات اسلامی»، تظاهر به عمل حرام جرم است و مرتکب به حبس از 10 روز تا دوماه و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود. قاضی می تواند این حبس را تبدیل به جزای نقدی کند. اما این که عمل حرام چیست و مصادیق آن کدام هستند، در قانون مشخص نشده است و قضات با نظر خودشان و با مراجعه به منابع اسلامی تصمیم گیری می کنند. اگر یک قاضی بخواهد از منابع اسلامی برای تشخیص عمل حرام استفاده کند، باید به منابع معتبر فقهی مراجعه کند. نظر امام جمعه مشهد قطعا جزو منابع معتبر فقهی نیست و او نمی تواند بگوید چه عملی قانونا حرام است. به همین دلیل، اگر با نفوذ در دستگاه قضایی باعث دستگیری شهروندان شده باشد کاملا غیرقانونی رفتار کرده است. ضمن این که مقامات قضایی مربوطه نیز نمی توانند تحت توصیه یا فشار امام جمعه عمل کنند.
موفق باشید.