افت شدید پایگاه اجتماعی اصلاح‌ طلبان

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

اخیراً نتایج نظرسنجی (مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی) در خصوص گرایش مردم به جریانهای سیاسی منتشر شد که بسیار جای مداقه دارد. بر اساس این نظر سنجی، ۱۴٫۷ درصد پرسش شوندگان به اصلاح‌طلبان و ۱۱٫۱درصد به اصولگرایان گرایش نشان داده اند (یعنی روی هم رفته ۲۵٫۸درصد) . بر این اساس بیش از ۷۴درصد مردم، نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب اند. مردم میهن ما  اعتقاد عمیق به تغییرات بنیادین در کشور دارند آنان خواستار عدالت اجتماعی و آزادی واقعی هستند.خیزش اعتراضی توده‌های جان به‌لب رسیده از ظلم و استثمار در دی‌ماه ۱۳۹۶، به موازات وارد آوردن ضربه‌یی سنگین بر دستگاه دیکتاتوری ولایی، مزید بر علت است. افزون بر سبب این حرکت مردمی، توانست با نورافشانی بر صحنهٔ سیاسی کشور، مجموع جناح‌های سازنده “نظام” و ازجمله کاروان اعتدال‌گرایی و اصلاح‌طلبان هوادار حسن روحانی، همگی، سد راه به‌وجود آمدن تغییرهایی بنیادی‌اند، مهر و نشان خود را بزند. مهم‌تر اینکه این خیزش نقش ضد مردمی و ویرانگر ولی فقیه و منفور بودن شخص علی خامنه‌ای بین بسیاری از بخش‌های جامعه را، به‌ویژه جوانان، به‌نمایش گذاشت….

بهارنیوز: به جرات می‌توان ادعا کرد که، “دوران افول دولت دوم  حسن روحانی، بسیار سریعتر از حد تصور فرا رسیده است”. البته دورنمای محتمل این «افول آنی» در زمان چینش اعضای کابینه دوازدهم، توسط بسیاری از تحلیلگران پیش بینی و با ادبیات انتقادی اعلام شد؛ ولی گوش شنوایی به انتقاد دلسوزان نبود. وضعیت سستی و فتوری که در دولت دوازدهم، با پوست و اسنخوان در پایتخت لمس می‌شود، شدیدتر از آن، استان‌ها را گرفتار کرده است. «بی عملی» در اکثر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در هر دو سطح ملی و محلی مشهود است و با کمال تاسف، رفتار مردم در آشفته بازار ارز نشان داد که “افت سرمایه اجتماعی دامان دولت را هم گرفته است” و «ناامیدی و بی اعتمادی» در حوزه اقتصادی، عکس العمل هیستریک مردم را بیش از حد تناسب ضربه روانی موجب شده است.
ناهمگونی در دولت، به ناهمگونی شدیدتر در مدیریت استانها هم کشیده شده است و وزرا و استانداران بدون اجازه نمایندگان مجلس مدیرکل و فرمانداری را جابجا نمی کنند و حدود ثغور دولت در نوردیده شده است. عملا نارضایتی عمومی از عدم تحول و تغییرات کارآمد مدیریتی، شهروندان مسوولیت شناس و نخبگان را آشفته کرده است. نبود بودجه عمرانی و بدهی‌های دولت به پیمانکاران و بیکاری فزاینده که اصلا با آمارهای دولتی انطباق ندارد، چشم‌انداز خوبی از «امید آفرینی» را در حوزه اجتماعی نشان نمی دهد.
اخیراً نتایج نظرسنجی (مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی) در خصوص گرایش مردم به جریانهای سیاسی منتشر شد که بسیار جای مداقه دارد. بر اساس این نظر سنجی، ۱۴٫۷ درصد به پرسش شوندگان به اصلاح‌طلبان و ۱۱٫۱درصد به اصولگرایان گرایش نشان داده اند (یعنی روی هم رفته ۲۵٫۸درصد) . بر این اساس بیش از ۷۴درصد مردم، نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب هستند.
این نظر سنجی، یک واقعیت مهمی را در خصوص افت پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان آشکار می‌سازد. در اکثر انتخابات گذشته، معمولا اصولگرایان پایگاه اجتماعی در حد ۱۱ تا ۱۵ درصد داشته اند و هر چه قدر، مشارکت سیاسی بالا رفته، این افزایش مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان تمام شده است. حال با در نظر گرفتن نتایج این نظر سنجی، کاملا معلوم می‌شود که در این افت پایگاه اجتماعی ؛ اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان دچار خسارت سیاسی شده اند و ناکامی‌های دولت مستقر، به هزینه ی جریان اصلاحات گذاشته شده است. اگر روند امور به همین سیاق ادامه پیدا کند ؛ کشتی دولت تدبیر و امید و جریان اصلاحات هر دو با هم غرق خواهند شد.
The post افت شدید پایگاه اجتماعی اصلاح‌ طلبان appeared first on صدای مردم.