متحدان آمریکا، چین و روسیه: جایگزینی برای برجام وجود ندارد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

همزمان با آغاز سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به آمریکا برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ درباره ضرورت حفظ توافق هسته‌ای با ایران، متحدان آمریکا و همچنین چین و روسیه اعلام کرده‌اند که جایگزینی برای برجام وجود ندارد.
وزیران خارجه چین و روسیه و نمایندگان اتحادیه اروپا در سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهان حفظ برجام شدند (عکس: آرشیو)
نمایندگان کشورهایی که توافق هسته‌ای با ایران را امضاء کرده‌اند در نشست سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در وین یک بار دیگر به تأکید خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز ایزومی ناکامیتسو مقام ارشد سازمان ملل در زمینه منع گسترش سلاح‌های اتمی گفته است:
«امیدواریم همه طرف‌ها به طور کامل به اجرای [توافق هسته‌ای] و حفاظت از آن در درازمدت پایبند بمانند.»
کریستوفر فورد، نماینده آمریکا در سازمان منع گسترش سلاح‌های اتمی اما یادآوری کرده که جمهوری اسلامی سال‌ها به طور غیرقانونی در تلاش برای دسترسی به سلاح اتمی بوده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کشورهای اروپایی تا ۱۲ ماه مه فرصت داده که با افزودن مکمل‌هایی به برجام در زمینه نظارت بر تأسیسات موشکی ایران و همچنین تجدید نظر در بند غروب، نواقص برجام را برطرف کنند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفته بود که جایگزینی برای برجام وجود ندارد و از آمریکا خواسته بود که چارچوب توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند:
«اجازه دهیم این چارچوب باقی بماند چون گزینه بهتری است تا آنچه که در رابطه با کره شمالی شاهد آن هستیم.»
 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در پکن به سر می‌برد گفته است که به همراه وانگ یی، همتای چینی‌اش توافق کرده‌اند که مانع از هرگونه تلاش آمریکا برای خروج از برجام شوند:
«ما مخالف بازنویسی توافق هستیم. به نظر ما بی‌ارزش کردن سال‌ها تلاش بین‌المللی که از طریق مذاکرات بین شش قدرت بزرگ و ایران به دست آمده، زیان‌بار خواهد بود.»
خبرگزاری رویترز در گزارش جداگانه‌ای نوشته است که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم در حاشیه برگزاری اجلاس گروه ۷ در تورنتو خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران شده است:
«ما فکر می کنیم که حفظ این توافق بسیار مهم است. اگر توافق شکست بخورد و آمریکا از آن خارج شود، جایگزینی برای آن وجود ندارد و ما از آن واهمه داریم که وضع خاورمیانه و هر آنچه که به توافق هسته‌ای با ایران بستگی دارد، رو به وخامت بگذارد.»
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان منع گسترش سلاح‌های اتمی نیز یادآوری کرده که توافق هسته‌ای با ایران به امنیت و ثبات خاورمیانه کمک کرده و سبب شده که برنامه هسته‌ای ایران به مجرای مصارف غیر نظامی و صلح‌جویانه بیفتد.  علاوه بر این به گفته نماینده اتحادیه اروپا، در اثر برجام، تأسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمده است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برد، با انتشار پیامی در توئیتر از کشورهای اروپایی خواسته است، ترامپ را برای حفظ برجام ترغیب کنند:
«رئیس جمهور مکرون درست می‌گوید که هیچ “طرح جایگزینی” برای برجام وجود ندارد. یا همه یا هیچ. رهبران اروپایی نه تنها باید رئیس جمهور ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای تشویق کننند، بلکه مهم‌تر از آن [او را] به آغاز اجرای همراه با حسن نیت بخش [مربوط به] خود تشویق کنند.»
بیشتر بخوانید:

دیدار مکرون و ترامپ برای گفت‌وگو درباره برجام آغاز می‌شود