قانون مصادره املاک شورشیان و آوارگان سوری به اجرا درآمد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

دولت اسد به بهانه بازسازی سوریه زمینه مصادره املاک میلیون‌‌ها آواره سوری و مخالفان دولت اسد را فراهم آورده است. نشریه آلمانی‌زبان «دی ولت» همزمان با آغاز اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دوشنبه ۲۳ آوریل درباره بازسازی سوریه از تصویب قانونی خبر داده که بر اساس آن چنانچه مالکان زمین‌ها، خانه‌ها و آپارتمان‌ها در سوریه در عرض یک ماه مالکیت خود را بر این املاک اثبات نکنند، املاک آن‌ها مصادره می‌شود.
با اجرا شدن قانون مالکیت در سوریه املاک میلیون‌ها سوری دست به دست می‌شود (عکس: آوارگان سوریه. از آرشیو)
اتحادیه اروپا در نظر دارد برای پیشبرد مذاکرات صلح سازمان ملل، به بازسازی سوریه کمک کند. برای این منظور وزیران خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۳ آوریل جلسه‌ای تشکیل داده‌اند. همزمان با برگزاری این جلسه، «دی‌ولت» از تصویب قانون مصادره املاک در سوریه پرده برداشته است. با اجرای این قانون، املاک مخالفان دولت اسد مصادره می‌شود و این امکان به وجود می‌آید که بخشی از این املاک به مقامات بلندپایه ارتش سوریه و شبه‌نظامیان طرفدار اسد از جمله فرماندهان سپاه قدس واگذار شود. با اجرای این قانون ۱۱ میلیون نفر از آوارگان سوری در معرض سلب مالکیت از زمین‌ها و خانه‌ها و آپارتمان‌هایشان قرار می‌گیرند و به این ترتیب بازگشت آن‌ها به سوریه دشوارتر می‌شود.
دولت اسد اعلام کرده است که هدف از تصویب قانون تازه مالکیت در سوریه این است که معظل خانه‌های اشغال شده از میان برداشته شود. دفاتری در همه شهرهای سوریه دایر شده و دولت از شهروندان سوری خواسته است خود را به این دفاتر معرفی کنند و سند املاکشان را به مسئولان ارائه دهند. از شهروندانی که در مدت یک ماه از ارائه اسناد خودداری کرده باشند، خود بخود سلب مالکیت می‌شود و املاک آن‌ها رسماً در تملک دولت سوریه درمی‌آید.
در هفت سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌‌گذرد ۱۱ میلیون نفر در خارج از مرزهای این کشور و ۵ میلیون نفر در خاک سوریه آواره شده‌اند. عملاً در فرصت یک ماهه‌ای که دولت سوریه تعیین کرده این آوارگان نمی‌توانند مالکیت خود بر املاکشان را ثابت کنند. علاوه بر این فقط ۱۷ درصد از آوارگان خارج از سوریه و فقط ۹ درصد از آوارگان در داخل مرزهای این کشور سند املاکشان را در اختیار دارند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی عصر شنبه ۲۲ آوریل، یکم اردیبهشت از آمادگی تهران برای بازسازی سوریه خبر داد. تخمین زده می‌شود که ایران در جنگ داخلی سوریه تاکنون ۱۶ میلیارد دلار هزینه کرده است.
اواخر شهریور ۹۶، ایران و سوریه برای ساخت و بازسازی چند نیروگاه و شبکه برق‌رسانی در سوریه تفاهم‌نامه امضاء کردند. ارزش این قراردادها «چند صد میلیون یورو» اعلام شده است. قرار است که سپاه پاسداران به دلیل شرایط امنیتی ویژه سوریه، اجرای این پروژ‌ه را به عهده بگیرد.
بانک جهانی تخمین زده که بازسازی سوریه دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد. ایران و روسیه اصرار دارند که با مشارکت در بازسازی این کشور بخشی از هزینه‌های نظامی خود را جبران کنند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا کمک مالی به بازسازی سوریه را مشروط به اصلاحات سیاسی کرده‌اند. بر اساس قطعنامه شورای امنیت، دولت اسد موظف شده زمینه‌های بازگشت آوارکان سوری به کشورشان را فراهم کند. در همان حال سیاست تغییر ترکیب جمعیتی که دولت اسد دنبال می‌کند، بی‌وقفه ادامه دارد. هزاران نفر از شورشیان مسلح و ساکنان غوطه شرقی که به حاکمیت اسد تن نداده‌اند به شمال سوریه منتقل شده‌اند. املاک آن‌ها هم اکنون بر اساس قانون جدید در تملک دولت سوریه قرار می‌گیرد.
بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی تهران برای مشارکت فعال در بازسازی عراق و سوریه