با نوجوانی که می خواهد مستقل باشد چه کنیم؟

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

0 دقیقه

باسلام 

دختر ۲۰ ساله ای د ارم که این روزها مدام دم از استقلال میزند و حرفهایش مدام حول این محور است که « این زندگی من است و به هیچکس ارتباط ندارد.». وقتی هم از خانه بیرون میرود فقط با یک جمله خبری به من اطلاع میدهد. چند روزی است که درمورد رفتن به سر کاربا من و پدرش بحث می کند. می خواهد باریستا شود.  با من وپدرش خیلی بحث می‌کند ومعتقد است که کار شیکی است اما پدرش سخت مخالف است. دخترم خیلی پافشاری میکند ضمن اینکه تازه سال دوم دانشگاه است وما هم وضع مالی بدی نداریم. اگر من را راهنمایی کنید که با دخترم در این زمینه چه بر خوردی  داشته باشم ممنون وسپاسگزار خواهم بود.

 

سلام

از حدود سن هجده سالگی، بناست که فرزندان  ما افرادی بالغ و عاقل و خودساخته شوند. تمامی هدف پدر و مادری صحیح در زمان تین ایجری این است که فرزندان‌مان یاد بگیرند با احساس خوب از خود، به همراه اعتماد به نفس و احساس غرور از آنچه که هستند، زندگی بزرگ‌سالی خود را شروع کنند. قدرت تصمیم گیری در مسائل کوچک تا بزرگ را داشته باشند. مسئولیت پذیر باشند و به عاقبت تصمیم گیری‌های خود فکر کنند. به نظر می‌آید دختر شما از نظر احساسی کمی عصبانی و سرکش است و هنوز به قدرت استقلال کامل نرسیده ولی می‌خواهد تصمیم بگیرد و به خودش ثابت بکند که می‌داند. همیشه درگیری والدین و بچه‌ها برای داشتن کنترل و جنگ استقلالی بین آنها نشانه عدم اعتماد به نفس و تکامل احساسی و فکری جوانان است.

پیشنهاد می‌کنم که به جای «نه گفتن» و «بحث کردن»، به اتفاق همسرتان با او بنشینید،  یک کاغذ و مداد بردارید و از او بخواهید که علل تصمیمش برای کار کردن در کافه را برایتان بگوید. شما بدون اینکه نظری بدهید، یا حرفی بزنید، صمیمانه به حرف‌ها و دلایل و احساساتش اهمیت بدهید و گوش کنید. گوش کردن کامل به صحبت دیگران از مقدار عصبانیت آنها و حالت دفاعی و خشم آنها بلافاصله کم می کند. در نتیجه می توانید دلایل یکدیگر را خوب بشنوید و سپس نظر خود و پیشنهاد خود را عنوان کنید.

گاهی اوقات اگر فرزندمان در خطر عجیبی نباشد، باید اجازه دهیم که خودش عاقبت تصمیم گیری درست یا غلط خود را تجربه کرده و از آن درس بگیرد. به نظر می‌رسد که دختر خوبی است درس می‌خواند و کار می‌کند و مسئولیت پذیر است. به جای جنگ و بحث، مکالمه نزدیک کنید و نشان دهید احساساتش را درک می کنید و شنونده خوبی هستید.با محبت و صمیمیت به او کمک کنید تا مسائلش را حل کند. باید به او اعتماد به نفس لازم در زندگی را بدهید.

برای ارسال سوالات خود یکی از این روش‌ها را استفاده کنید:
ایمیل به info@iranwire.com
ارسال به تلگرام به آدرس @shomairanwire
پیام به فیسبوک http://iranwire.com  ایران وایر​