#اعتراضات – از میان آن‌ها: اعتصاب غذای کارکنان سیستم‌های صنعتی تاکستان

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.
۳ اردیبهشت- کارگران شهرداری دزفول که ماه‌ها مطالبات معوقه دارند دوشنبه ۳ اردیبهشت به تجمع اعتراضی مقابل شهرداری ادامه دادند
ادامه اعتصاب در کردستان
اعتصاب در کردستان که از ۲۶ فروردین در بانه و جوانرود آغاز شد دوشنبه ۳ اردیبهشت ادامه یافت. تصاویری از مغازه‌های بسته و خیابان‌های خالی شهر بانه منتشر شده است.
اعتصاب‌کنندگان به بیکاری و فقر و رکود کسب و کار معترضند. در غیاب منبع دیگری برای کار و درآمد، کولبری و فروش کالاها در بازارچه‌های مرزی تنها وسیله گذران مردم این مناطق است و  مصوبه دولت مبنی بر مسدود کردن معابر کولبری، ایجاد محدودیت بر سر فعالیت بازارچه‌های مرزی و افزایش تعرفه گمرکی این تنها امکان را از آن‌ها گرفته است.
بانه- سوم اردیبهشت
امروز در هشتمین روز اعتصاب در بانه مقابل فرمانداری  شهر تجمعی اعتراضی برگزار شد.
«جمعی از کاسبان و بازاریان» شهرهای مرزی کردستان در سومین بیانیه‌شان که ۳ اردیبهشت منتشر شده نوشته‌اند دولت به بیکاری، فقر و تنگدستی و وضعیت فاجعه‌بار معیشت مردم واقف است اما مردم را بایکوت کرده و جز طرح وعده‌های تبلیغاتی و توخالی اقدامی انجام نمی‌دهد.
کاسبان و بازاریان شهرهای مرزی قرار است سه‌شنبه ۴ اردیبهشت مقابل فرمانداری‌های شهرهای مرزی تجمع کنند. آن‌ها تاکید کرده‌اند:
«اگر مسئولین فکر کردند کە ما بدون گرفتن حق کسب و کار خاموش می نشینیم و نظارەگر گرسنگی کشیدن بیشتر خود و خانوادەهایمان و تباه شدن زندگی خود و کودکانمان خواهیم بود، سخت در اشتباە‌اند.»

https://www.radiozamaneh.com/u/wp-content/uploads/2018/04/3-اردیبهشت-ادامه-اعتصاب-در-بانه.mp4
علیرضا ثقفی، دبیر کانون مدافعان حقوق کارگر  مورد حمله قرار گرفت
علیرضا ثقفی
علیرضا ثقفی، دبیر کانون مدافعان حقوق کارگر دوشنبه ۳ اردیبهشت در محل کار خود مورد حمله یک فرد «مشکوک» قرار گرفت. این فرد پیش‌تر نیز به محل کار ثقفی مراجعه کرده بود.
دبیر کانون مدافعان حقوق کارگر پذ این حمله مصدوم شده ولی وضعیت جسمانی خطرناکی ندارد.
۲۸ کارگر تعلیق شده فولاد اهواز به کار بازگشتند
کارگران فولاد اهواز با اعتراضات متحد خود کارفرما را ناگزیر کردند ممنوعیت ورود ۲۸ تن از همکارانشان به کارخانه را لغو کند. دو کارگر بازداشتی نیز پس از ۸ روز بازداشت با قید کفالت آزاد شدند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته است کارگران تعلیق شده به سر کار خود بازگشته‌اند و رحیم سعیدی و همچنین حافظ کنعانی دو کارگری که ۸ روز زندانی بودند، هم آزاد شده‌اند.
اعتصاب یک ماهه کارگران شرکت ملی فولاد اهواز در اسفند ۹۶ نه تنها به احضار و دستگیری تعدادی از کارگران در حین اعتصاب انجامید بلکه بهانه‌ای شد برای کارفرما و نیروهای امنیتی که به تهدید و ارعاب کارگران ادامه دهند. حراست کارخانه در فروردین سال جاری با برداشتن کارت ورود ۲۸ تن از کارگران، مانع ورود آنان به کارخانه شد. نهادهای امنیتی نیز تعدادی از کارگران را احضار و بازجویی کردند.
دوشنبه ۳ اردیبهشت – تحصن کارکنان سیستم‌های صنعتی تاکستان
کارکنان سیستم‌های صنعتی تاکستان تحصن و اعتصاب غذا کردند
گروهی از کارکنان سیستم‌های صنعتی تاکستان از شرکت‌های فعال در زمینه نفت و پتروشیمی و تولیدکننده مخازن نفتی و گاز، که یک سال حقوق معوقه دارند دوشنبه ۳ اردیبهشت در محل شرکت تحصن و اعتصاب غذا کردند.
تعداد کارگران این شرکت از ۳۰۰ تن به مرور به کمتر از ۱۰۰ کارگر رسیده است.
کارگران که با قراردادهای موقت کار می‌کنند علاوه بر عدم امنیت شغلی با ماه‌ها تعویق مطالبات نیز روبرو هستند و از مراجعات مکرر به نهادها و مسئولان نتیجه‌ای نگرفته‌اند.
صدها کارگر پلی‌اکریل دوباره در آستانه بیکاری‌اند
صدها کارگر کارخانه پلی‌اکریل اصفهان هنوز به کار بازنگشته، در معرض اخراج قرار گرفتند. کارفرما در صدد انحلال کارخانه است. کارگران می‌گویند کارفرما در امر واردات الیاف پلی‌اکریل از ترکیه و چین فعال است و قصد دارد از طریق انحلال کارخانه تجارت خود را رونق دهد.
کارگران پلی‌اکریل ابتدای سال ۹۶ در حالی که که ۹ ماه مطالبات معوقه داشتند، تحت عنوان «بازسازی» شرکت به مرخصی اجباری فرستاده و برای دریافت حقوق بیکاری به اداره تامین اجتماعی معرفی شدند.
کارفرما ابتدای سال جاری حدود ۳۰۰ تن از کارگران را به کار فراخواند تا از ۱۴ فروردین کار در کارخانه را آغاز کنند.
اما هنوز سه هفته از بازگشت کارگران نگذشته کارفرما زمزمه‌های انحلال شرکت را آغاز کرده است.
کارگران این کارخانه در پیامی به اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته‌اند پورسیدی کارفرمای شرکت، خود واردکننده الیاف آکریل از ترکیه و چین است و قصد دارد با انحلال کارخانه بازار بزرگتری برای خود ایجاد کند.
سه هفته پیش حدود ۳۰۰ تن از کارگران پلی‌اکریل به کارخانه بازگشته‌اند. قرار بود باقی کارگران نیز به تدریج با گسترش تولید به سر کار بازگردند.
کارگران کارخانه سیمان سفید بنوید ۳ ماه مطالبات معوقه دارند

کارگران کارخانه سیمان سفید بنوید واقع در نائین سه ماه است دستمزد نگرفته اند. کارگران که با قراردادهای یک ماهه کار می‌کنند گفته‌اند سال نو را با دستان خالی آغاز کرده‌اند و در چند روز اخیر حقوق دی سال ۹۶ به آن‌ها پرداخت شده است.
کارفرما مدعی است محصولات به فروش نمی‌رسند و کارخانه با مشکل نقدینگی روبرست اما کارگران گفته‌اند کارخانه فعال است و ادعای کارفرما صحت ندارد.

بیشتر بخوانید:

جنبش مطالباتی و اعتراضی – پرونده روزانه