پاسخ اژه‌ای به وزیر اطلاعات: مرجع اصلی اینکه چه کسی مجرم هست یا نیست قوه قضائیه است، نه وزارت اطلاعات

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

سخنگوی دستگاه قضا امروز در نشست خبری خود پاسخ اظهارات اخیر محمود صادقی و وزارت اطلاعات در خصوص بازداشت های اخیر به اتهام جاسوسی را داد.
محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در باره اینکه ادعای جاسوس بودن دوری اصفهانی کذب است، مدعی شد: من از نقل قول‌ها اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که وزیر اطلاعات چه چیزی گفته و چگونه منعکس شده اگر منظور این است که فرد اتهام جاسوسی برایش نیست، حتما غلط است و اگر منظور این است که فردی را که اتهام جاسوسی بر او وارد است وزارت اطلاعات می‌خواهد بگوید که او جاسوس هست یا نیست این هم غلط است.
وی افزود: وزارت اطلاعات می‌تواند بگوید براساس اسناد و مدارک فلان شخص متهم به جاسوسی است یا نیست. اما وزارت اطلاعات نمی‌تواند بگوید که از نظر من این فرد جاسوس هست. چراکه زمانی به شخصی می‌توان گفت جاسوس است که ثابت شده باشد اما می‌تواند بگوید در مظان اتهام جاسوسی و یا متهم به جاسوسی است یا از نظر من متهم به جاسوسی نیست که این ممکن است اما نمی‌تواند بگوید که ایشان جاسوس است چراکه باید جرمش ثابت شده باشد اما درباره دوری اصفهانی دادگاه ایشان را محکوم کرده است و دادگاه تجدید نظر هم آن را تایید کرده است و با حضور وکیل هم پرونده رسیدگی شده بنابراین ایشان از نظر دادگاه جرمش ثابت شده است و حکمش قطعی شده و مرجع اصلی برای اینکه چه کسی مجرم هست یا نیست قوه قضائیه است نه وزارت اطلاعات و نه هیچ کس دیگر.
طبق قوانین جاری کشور وزارت اطلاعات اصلی ترین مرجع شناسایی جاسوس بودن یا نبودن یک فر است. طی سالهای گذشته و پیش از آنکه سپاه تصمیم به دخالت در تمام امور بگیرد وزارت اطلاعات در خصوص پرونده های جاسوسی ورود پیدا میکرد. از سوی دیگر طبق همین قوانین نیز قوه قضاییه بر اساس پرونده ای که نهاد امنیتی در اختیارش میگذارد اقدام به صدور رای می کند، یعنی وقتی وزارت اطلاعات تشخیص می دهد فردی جاسوس نیست، یعنی سندی نیز در این خصوص وجود ندارد و دستگاه قضایی چاره ای جز تبرئه برایش نمی ماند. حال در خصوص پرونده دوری اصفهانی با وجود انکه چندین بار با صراحت دستگاه اطلاعاتی اعلام کرده که وی جاسوس نیست، مشخص نیست قاضی بر اساس چه تشخیص و مدارکی حکم به جاسوس بودن او داده است.