خبر خوب تعطیلی کهریزک

۱ خرداد ۱۳۹۷

محمد کاظمی
تعطیلی بازداشتگاه کهریزک خبر خوب دیروز بود. بازداشتگاهی پرحاشیه که جایگاه منفی در اذهان مردم دارد و خاطره بدی برای همه ما به جای گذاشت. اتفاقات و حوادثی که پس از انتخابات سال ١٣٨٨ رخ داد به ویژه درگذشت سه جوان در بازداشتگاه کهریزک همه مردم و مسوولان را متاثر کرد و حتی حادثه کهریزک باعث شد مقام معظم رهبری هم نسبت به آن واکنش نشان داده و توصیه‌های لازم را داشته‌باشند. از همین روی می‌توان به جرات گفت تعطیلی بازداشتگاه کهریزک خبر خوب دیروز بود که حتما با استقبال جامعه مواجه خواهد شد.اما نباید فراموش کرد که این خبر خوب تمام ماجرا نیست و نباید تصور کرد تعطیلی یک بازداشتگاه همچون کهریزک پایان کار است. نظارت بر شرایط داخلی زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به ویژه در شرایط بحرانی و در جهت تامین حقوق زندانیان که در قانون نیز به آن اشاره و تاکید شده موضوعی است که به طریق اولی از تعطیلی یک بازداشتگاه اهمیت بیشتری دارد و باید در این جهت گام‌های موثری برداشته‌شود.در قانون به صراحت تاکید شده که بازداشتگاه‌ها باید زیرنظر سازمان زندان‌ها فعالیت کنند و باید با زندانیان بر اساس آیین نامه داخلی زندان‌ها رفتار و حقوق‌شان رعایت شود.
در زمانی که حادثه کهریزک رخ داد بحث‌هایی مطرح شد که این بازداشتگاه برای اشرار تعبیه شده‌ و زندانیان اتفاقات پس از انتخابات به اشتباه به این مکان منتقل شدند در حالی که باید به این نکته توجه کرد زندانی حتی اگر با عنوان شرارت دستگیر شده‌باشد از حقوقی برخوردار است که باید رعایت شود و به صورت کلی بر شرایط زندانیان نظارت کافی و وافی وجود داشته‌باشد که منجر به حادثه‌‌ای نشود.حادثه کهریزک برای همه ما دردناک بود و خبر تعطیلی آن با استقبال مردم مواجه می‌شود اما به نظر می‌رسد در طول این سال‌ها و بعد از این اتفاق میزان مراقبت‌ها و نظارت‌ها بیشتر شده است گرچه در ماه‌های پایانی سال ٩۶ چند مورد خودکشی در میان بازداشتی‌ها داشتیم که این اتفاق هم جای سوال داشت و نشان داد هنوز و همچنان نیازمند افزایش نظارت‌ها و مراقبت‌ها از سوی سازمان زندان‌ها هستیم.البته باید توجه داشت که معضل ساختمان و محل نگهداری زندانیان جدی است.
زندان‌های ما اغلب زندان‌هایی هستند که در سال‌های پیش از انقلاب ساخته شدند و شاید شرایط یک بازداشتگاه ساده‌ را هم نداشته ‌باشند چه برسد به زندانی با تعداد بالای زندانی. همین مشکل محل نگهداری معضلی است که حتما آسیب‌هایی به دنبال خواهد داشت. از همین روی نمایندگان مجلس در سال ٩۶ به سازمان زندان‌ها اجازه داد تا زندان‌های مرکز شهر را به قیمت روز به فروش برساند و درآمد حاصل از آن را برای خرید محل بهتری برای نگهداری زندانیان صرف کند که این موضوع در بودجه ٩٧ هم لحاظ شد. با استناد به شرایط داخلی زندان‌ها باید شرایط داخلی زندان‌ها را بهبود بخشیم چرا که به هر حال ما جامعه جوانی داریم که با معضلات اجتماعی، ‌اقتصادی، ‌فرهنگی و… دست به گریبان است و همین شرایط گهگاه منجر به ارتکاب به جرم یا ایجاد شرایط ملتهب در جامعه می‌شود. التهاباتی همچون حوادث دی ماه ٩۶ که در زمان وقوع شرایط بحرانی ایجاد می‌کند و کنترل و نظارت بر سلامت و شرایط بازداشتی‌ها را سخت.
از همین رو ما نمایندگان مجلس همواره به مسوولان قضایی توصیه کرده‌ایم که با درنظر گرفتن استقلال قوه قضاییه و لحاظ کردن نظارت سازمان زندان‌ها بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، بازدید نمایندگان مردم را نیز تسهیل کنند. اگر در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها به روی نمایندگان مردم باز باشد هم زحمات سازمان زندان‌ها دیده می‌شود و هم مشکلات بودجه‌ای و شرایطی که در محل نگهداری زندانیان وجود دارد در فصل بودجه‌ریزی از سوی نمایندگان مجلس لحاظ و تصمیمات هوشیارانه‌تری گرفته می‌شود.
اعتماد