تصویب طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در کمیسیون قضایی مجلس

۱ خرداد ۱۳۹۷

کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به اتفاق آرا در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب و قرار شد جزئیات این طرح در اولین فرصت بررسی شود.
به گزارش عصر ایران، سیده فاطمه حسینی نماینده تهران در مجلس با اعلام این خبر در کانال تلگرامش، از اتفاق نظر اعضای این کمیسیون بر وجود خلاء قانونی در این زمینه و ضرورت رفع این خلاء، گفت: کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به اتفاق آرا در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب و فرار شد جزئیات این طرح در اولین فرصت بررسی شود.
یکی از معضلات پیش روی جامعه ایرانی خصوصا جامعه زنان مساله اسیدپاشی است. مردان عصبانی از جواب رد به خاستگاری یا قبول یک عشق اجباری و یا هر مساله دیگری  با پاشیدن اسید در صورت زنان، صدمات جبران ناپذیری به آنان وارد می کنند. فارغ از سوختن صورت، دست و یا هربخشی از بدن و از بین رفتن سلامت و زیبایی، این اتفاق اثرات جبران ناپذیر روانی نیز به همراه دارد.
یکی از موارد اسید پاشی که تاثیرات روانی بسیاری بر جامعه گذاشت، انجام سریالی این عمل در اصفهان بود. حادثه اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان مربوط به اسیدپاشی‌های پیاپی به ناحیهٔ صورت زنان بدون چادر در شهر اصفهان است که در مهرماه ۱۳۹۳ به وقوع پیوست. در جریان این اسیدپاشی‌ها، حداقل چهار دختر یا زن جوان مورد حمله قرار گرفته‌اند که منجر به مرگ یکی از آن‌ها گردید. خبرهای اسیدپاشی در اصفهان، امنیت مردم شهر را مختل کرد، زنان و دختران شهر کمتر در معابر عمومی پدیدار می‌شدند. خبر این حوادث نخستین بار به صورت رسمی از خبرگزاری ایسنا منتشر گردید.
اما اسیدپاشان هیچ گاه بازداشت نشده و مشخص نشد اسیدپاشی‌های سریالی کار چه فرد و یا جریانی بوده است. اما از آن سو معترضان به اسید پاشی بازداشت و بعضا حکم‌های سنگین گرفتند. بی توجهی نهاد قضایی و امنیتی به این مساله که امنیت روانی جامعه را نیز از بین برده بود، سبب شد تا نه تنها از میزان اسیدپاشی در کشور کاسته نشود که در سال اخیر چند نمونه دنبال هم در  تبریز نیز مشاهده شود. حال فعالان زنان امیدوار هستند که با تشدید قانون مجازات اسید پاشی این رفتار خشونت آمیز علیه زنان پایان یابد.