مهدی مهدوی‌کیا مربی جوانان هامبورگ شد

۳۰ تير ۱۳۹۷

2 ساعت،46 دقیقه

با اعلام رسمی باشگاه هامبورگ آلمان «مهدی مهدوی‌کیا» به عنوان مربی تیم زیر ۲۱ ساله‌های هامبورگ انتخاب شد. مهدی مهدوی‌کیا حد فاصل سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ پیراهن هامبورگ را برتن کرد و بی‌تردید موفق‌ترین و باثبات‌ترین لژیونر فوتبال ایران در اروپا بود.

فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ «آکادمی فوتبال کیا» متولد شد. مهدی همراه برادرانش باشگاهی را متولد کرد که به گفته خودش، یک آرزوی دیرینه بود. مهدوی‌کیا پس از پایان دوران فوتبال خود، سراغ رده‌های پایه رفت و با راه‌اندازی آکادمی «کیا» که به صورت رایگان در سراسر کشور اقدام به استعدادیابی می‌کند، یکی از حرفه‌ای‌ترین مدارس فوتبال ایران را راه انداخت.

سال‌ها تلاش کرد تا از آکادمی کیا یک مجموعه بین المللی بسازد که حالا حتی به تورنمنت‌های معتبر دوستانه اروپایی در آلمان و اتریش هم دعوت می‌شود. سال  ۲۰۱۵ نونهالان «کیا» به مسابقات کوردیال کاپ اتریش دعوت شدند. در این تورنمنت و با غلبه بر تیم‌هایی همچون بایرن‌مونیخ، اشتوتگارت و بایر لورکوزن، به فینال رسیدند. اما در فینال و در ضربات پنالتی مقابل مونیخ ۱۸۶۰ شکست خوردند و نائب قهرمان شدند.

سال ۱۳۹۵ او میهمان ویژه برنامه ۹۰ شد. همان شب در برنامه نود کلیپی از دوره تخصصی مربیگری فوتبال پایه که ماه‌های قبل گذرانده بود را به نمایش گذاشت. تمریناتی که ویژه سنین پایه است. با هزینه‌های شخصی یا کمک گرفتن از باشگاه‌های آلمانی به دوره‌ها می‌رود، برمی‌گردد و تیمش را مدیریت می‌کند. بعد به برنامه نود گفت: «فوتبال پایه ایران ناپاک است.» شاراه او به پدرانی بود که صدای فریادشان برای سوءاستفاده های مالی و جنسی در مدارس فوتبال یا تیم‌های پایه بلند شده بود و بارها تمام اخبارشان زیر ساتور سانسور قرار می‌گرفت.

مهدی پس با برافروختگی رو به دوربین نود می‌گوید: «مسئولین ما منتظر چه اتفاقی هستند تا به فکر بیفتند و کاری بکنند؟»

او از تابستان سال ۹۶ در کلاس‌های مربیگری باشگاه هامبورگ شرکت کرد. حالا همین باشگاه تصمیم گرفته است از مهدی مهدوی‌کیا به عنوان مربی تیم زیر ۲۱ ساله‌های خود استفاده کند. اتفاقی که تا امروز در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه بوده است. او برای رسیدن به هدف خود بارها از پیشنهادهای دم دستی فوتبال ایران مانند مربیگری در باشگاه‌های لیگ برتری از جمله پرسپولیس و همین طور دستیاری کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران گذشت.