پمپئو عذرخواهی کند

۳۱ تير ۱۳۹۷

شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) ضمن طرح پرسش‌هایی، عذرخواهی دیپلمات ارشد واشنگتن را شرط آغاز گفت‌و‌گوی جدی با پمپئو دانست.

ایرنا: در آستانه سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا در جمع گزینش‌شده‌ای از ایرانیان آمریکا، شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) ضمن طرح پرسش‌هایی، عذرخواهی دیپلمات ارشد واشنگتن را شرط آغاز گفت‌و‌گوی جدی با پمپئو دانست. بعد از ظهر امروز (یکشنبه) به وقت محلی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیا برای جمعی از ایرانیان آمریکا سخنرانی می‌کند. پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا، شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را به سخنرانی «حمایت از صدای مردم ایران» دعوت نکرد، این لابی حامی برجام در چندین توییت سؤال‌‌های مدنظر خود را از میزبان پرسید و خواهان پاسخ به آنان شد. نایاک از پمپئو پرسید: چرا ترامپ جنگ‌طلبانی چون جان بولتون را که خواهان بمباران ایران شده بودند، به‌عنوان مشاور امنیت ملی بر سر کار آورده است. چرا شما دو هزار سورتی بمباران را جایگزین مناسبی برای مذاکرات هسته‌ای دانستید؟ نایاک با اشاره به سوءاستفاده از دموکراسی‌خواهی در ایران پرسید: دولت آمریکا چگونه از ارتکاب اشتباه‌هایی که منجر به جنگ با عراق شد، پرهیز می‌کند؟ نایاک در پرسشی دیگر شادی ایرانیان از توافق هسته‌ای را به پمپئو یادآوری کرد و از او پرسید که چرا باید این مردم از بازگشت تحریم‌ها نیز در عذاب باشند؟
نایاک نوشت: آمریکاییان ایرانی‌تبار خواهان دموکراسی واقعی و احترام به حقوق بشر برای ایران هستند. با‌این‌حال در گذشته تحریم‌ها منجر به قدرت‌یافتن تندروهای ایران شد. بازگشت تحریم‌ها از سوی ترامپ چه تفاوتی با گذشته خواهد داشت؟ لابی نزدیک به دموکرات‌های آمریکا در توییت دیگری با توجه‌دادن پمپئو به موفقیت‌های ایرانیان آمریکا یادآور شد که اعضای این جامعه به دلیل سیاست‌های دولت ترامپ قادر به اخذ روادید نیستند: «چرا وزیر امور خارجه ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را لغو نمی‌کند؟».
نایاک در توییت‌های دیگر ابراز نگرانی کرد که این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر در جلسه امروز مطرح نشده و در عوض وزیر امور خارجه آمریکا این رخداد را فرصتی برای تبلیغات و ادعای حمایت ایرانیان آمریکا از سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید معرفی می‌کند. نایاک در خاتمه ابراز امیدواری کرد که پمپئو با پوزش از تحریم میلیون‌ها شهروند عادی ایرانی، لطمه به تلاش‌های آنان برای تغییر ایران و ممنوعیت ورود آنان به آمریکا، باب گفت‌وگوی جدی را باز کند.
از سوی دیگر جمعه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا -که تارنمای کاخ سفید نام او را فاش نکرد – اگرچه حضور اعضای گروهک تروریستی منافقین در سخنرانی روز یکشنبه پمپئو را رد نکرد ولی درباره دعوت از آنان گفت: فکر نمی‌کنم دعوت شده باشند. او به خبرنگاران گفت: در جریان سخنرانی مایک پومپئو، چند عضو کنگره از جمله ادوارد رویس و تام کاتن نیز حضور خواهند داشت. این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به اینکه در راستای ادعای حمایت از ایرانی‌ها، آیا کاخ سفید محدودیت‌های سفر برای شهروندان ایرانی را حذف خواهد کرد؟ گفت: خیر، این محدودیت‌ها به دلیل عدم همکاری ایران در مبارزه با تروریسم وضع شده است. بنابراین محدودیت‌های روادید که ما اعلام کرده‌ایم، نتیجه ناتوانی دولت ایران در به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی است که ما به‌دنبال آن هستیم. البته این محدودیت‌های سفر بر ویزای دانشجویی اعمال نمی‌شود.
پمپئو دو ماه پیش در مصاحبه‌ای اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا درباره حمایت از مخالفان ایران ضمن تأکید بر لزوم هم‌راستابودن اهداف این گروه‌ها با دولت آمریکا گفته بود: تا وقتی که آنها به سوی یک هدف مشترک با ما پیش می‌روند، پاسخ مثبت است. او افزود: «ما نمی‌خواهیم که آنان از تغییر حکومت پشتیبانی کنند. می‌خواهیم که به نمایندگی از مردم عادی ایران اقدام کنند؛ مردمی که سرشان به زندگی‌شان است، می‌خواهند بتوانند حجابشان را بردارند،‌ کار کنند، کودکانشان را بزرگ کنند و مطابق میل‌شان عبادت کنند». او مدعی شد این خواسته مردم ایران است و اگر افراد فعال در خارج از کشور در راستای این هدف فعالیت کنند، ما از آنان استقبال می‌کنیم. تارنمای پولیتیکو نیز به تازگی در گزارشی از سخنرانی آتی وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد که پمپئو پس از سخنرانی به پرسش‌های از پیش دریافت‌شده حضار پاسخ خواهد داد. در میان فهرست میهمانان، علاوه بر فعالان، تحلیلگران و صاحبان حرف و مشاغل، نمایندگان ایرانیان کلیمی آمریکا به همراه دیگر اقلیت‌های دینی نیز دیده می‌شوند. پولیتیکو نوشت: بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا از حفظ برجام حمایت می‌کنند.
The post پمپئو عذرخواهی کند appeared first on صدای مردم.