بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز علمی کشور بر اساس تصمیمات سطوح عالیه نظام است

۳۱ تير ۱۳۹۷

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آزمایشگاه‌های برق چند دانشگاه بازدید کردند.

دسترسی‌ها بر اساس تصمیمات سطوح عالیه نظام است
نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، به مباحثی که به‌تازگی درباره بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آزمایشگاه‌های برق چند دانشگاه مطرح شده، پاسخ داد. کاظم غریب‌آبادی که به‌تازگی به نمایندگی این سازمان منصوب شده است، توضیح داده: «هر کشور عضو معاهده عدم اشاعه (NPT)، تعهداتی را تحت موافقت‌نامه جامع پادمان برای اظهار مواد و فعالیت‌های هسته‌ای خود به آژانس پذیرفته است (این موافقت‌نامه مصوب سال ١٣۵۴ مجلس شورای ملی است)». به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی در یک مصاحبه اظهار کرد: «چنانچه در هریک از اماکن یک کشور عضو معاهده ماده هسته‌ای نگهداری شود، باید به آژانس اظهار شود و آژانس نیز برای صحت اظهاریه‌ها، فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را انجام خواهد داد». نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: از سوی دیگر، همه کشورهایی که به ‌نوعی پروتکل الحاقی را پذیرفته و اجرا می‌کنند، باید تمام فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای، ازجمله فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی را به آژانس اظهار کنند. او خاطرنشان کرد: طبیعتا و در این راستا، در برخی موارد از آنجا که استادان دانشگاهی نتایج تحقیقات خود را در قالب مقالات در ژورنال‌های معتبر علمی جهانی، کنفرانس‌ها یا سمینارها منتشر می‌کنند، آژانس از این طریق نیز از کشور مربوطه در صورتی‌ که آن فعالیت باید اظهار می‌شد، پرسش‌هایی را مطرح یا درخواست دسترسی می‌کند.
غریب‌آبادی تأکید کرد: دو دسته تعهدات کشورها تحت موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی برای همه کشورها یکسان بوده و این‌گونه نیست که برخی دسترسی‌ها صرفا از جمهوری اسلامی ایران انجام شود. او در‌عین‌حال تصریح کرد از آنجا که ایران پروتکل الحاقی را به‌ صورت داوطلبانه اجرا می‌کند، به الزامات آن نیز پایبند است و برخی دسترسی‌ها در این چارچوب و بر اساس تصمیمات سطوح عالیه نظام انجام می‌شود. او اعلام کرد مبنای همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعهدات پذیرفته‌‌شده کشور است و آژانس هیچ دسترسی فراتری از این تعهدات ندارد. نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، افزود: هیچ توافق پنهانی‌ای برای انجام برخی بازدیدها از دانشگاه‌ها یا اماکن دیگر وجود ندارد و هرآنچه انجام ‌شده، طبق تعهدات کشور است. غریب‌آبادی همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تأسی به خط قرمز ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری، در بازدیدهای آژانس به‌هیچ‌وجه مجوز مصاحبه با دانشمندان و استادان کشور (چه در سازمان انرژی اتمی و چه خارج از آن) را صادر نکرده و آژانس نیز تاکنون درخواستی دراین‌باره نداشته است؛ زیرا از پاسخ ایران به‌خوبی آگاه است. او ادامه داد: با وجود تعهدات کشور، سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه آژانس با دانشگاه‌ها، کاملا سخت‌گیرانه و محدود است. طبیعتا در این چارچوب حفاظت از مرزهای علمی و دستاوردهای پژوهشی، از اولویت‌های مسئولان ذی‌ربط بوده، ضمن اینکه پرسش‌ها یا بازدید آژانس از یک دانشگاه، به منزله ضرورت توقف یا تعطیلی فعالیت مدنظر نیست؛ بلکه به این معناست که فعالیت‌های کشورها، تحت تعهداتشان باید به آژانس اظهار شود. غریب‌آبادی در پایان تصریح کرد که اجرای تعهدات کشور در هر حوزه‌ای، مادامی که به آن تعهدات پایبندیم و از آنها خارج نشده‌ایم، جزء سیاست‌های اصولی نظام است.
ایران با دستیابی به توافق هسته‌ای (برجام) به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند. در هفته‌های گذشته، خبرگزاری فارس و تسنیم با انتشار اخباری از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی بازدیدهای فراقانونی شده و برخی گروه‌های دانشجویی نیز خواستار پاسخ مقامات شده بودند. فارس و تسنیم خبر داده بودند بازدیدها از آزمایشگاه برق دانشگاه علم‌و‌صنعت و دانشگاه صنعتی‌شریف انجام شده است.
The post بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز علمی کشور بر اساس تصمیمات سطوح عالیه نظام است appeared first on صدای مردم.