تبعیض در اعطای مرخصی

۱۱ مرداد ۱۳۹۷

 ریحانه طباطبایی:
امروز به روال این مدت که بند زنان سیاسی اوین، پس از سال‌ها امکان استفاده از تلفن را پیدا کرده‌اند، نرگس محمدی به من زنگ زد. مانند همیشه گپ زدیم و بیشتر از همه نگران بیماری‌‌اش بودم و او هم گزارشی از وضعیت جسمانی خود داد.
مجددا دکتر رفته است و گویا قرص‌های قبلی با توجه وضعیت عمل صفرا به او نساخته و دکتر حتی توصیه بستری شدن در بیمارستان را داشته است که با توجه به مشکلاتی که هربار در بیمارستان بین نرگس و مراقبان بوجود می‌آید نرگس حاضر نشده تا مجددا در بیمارستان بستری شود.
مثل همیشه من در مورد اخبار بیرون گفتم و او درباره آنچه که در بند می‌گذرد، تا حرفمان رسید به ضیا و زد زیر گریه، نه فقط برای ضیا که برای ایران. مثل تمام این سال‌ها، چه آن روزها که باهم در بند بودیم و نرگس نگران سرنوشت کشور بود و از درون زندان با وجود حکم ۱۶ ساله، باز بر مشی اصلاح‌طلبی تاکید و پای صندوق رای حضور پیدا می‌کرد و چه این روزها که از هم دوریم و دغدغه‌هایش را می‌خوانم و می‌گوید، همیشه نگران آینده ایران بوده و هست و بزرگترین دغدغه‌اش اصلاح شرایط کشور از طریق مسالمت آمیز‌ترین راه است.
امروز می‌گفت احساس می‌کنم که شبیه ماه‌های زندگی آخر مهندس سحابی شده‌ام، همان قدر نگران و دغدغه دارد، نگران آینده ایران و اینکه چه می‌شود، فقط دعا می‌کنم و دعا، از خدا می‌خواهم ما و کشور را عاقبت بخیر کند و …
نرگس هیچ گاه نه نوشت و نه در کنار زندان اوین فیلمی پر کرد که در آن بگوید اینها رفتنی هستند و مردم نگران نباشید و به زودی می‌روند، مانند آنچه که دیروز حمید بقایی یار و همراه محمود احمدی‌نژاد به تصویر کشید.
بقایی این روزها مرتب در اعتصاب غذا به سر می‌برد و در عین حال دائم به مرخصی می‌آید، می‌آید و می‌رود و نظام را تهدید به سرنگونی می‌کند. اما نرگس محمدی از سال ۹۴ تا امروز بدون یک روز مرخصی در زندان اوین است.
بله! نرگس دغدغه‌مند و دلسوز کشور است و هیچ گاه انگشت تهدید به سوی نظام و حتی قوه قضاییه تکان نداده و نگفته اینها رفتنی هستند!
حالا ما نگرانیم، نگران نرگس که با وجود تاکید پزشکان و حال بدش، هنوز دادستانی با مرخصی او موافقت نکرده است و برایش شرط و شروط هم می‌گذارند، اما آن دیگری حبس نرفته به مرخصی می‌آید و تهدید می‌کند.
قطعا مرخصی از حقوق حقه زندانیان است. اما رفتار تبعیض‌آمیز مورد نقد و اعتراض است. نه فقط حمید بقایی مرتب به مرخصی می‌آید که پیش از این رحیمی، معاون اول محمود احمدی،نژاد نیز که به دلیل پرونده مالی به زندان رفته بود بارها به مرخصی آمد.
نخستین مرخصی رحیمی به دلیل وخامت حال همسر مرحومش چند روز پس از اجرای حکمش بود. قطعا کسی مخالف مرخصی یک زندانی برای حضور در کنار همسر بیمارش نیست اما چه بسیار زندانیان سیاسی که طی سال‌ها حتی در مراسم ختم عزیزترین کسانشان نیز حضور پیدا نکردند. تا باز هم باور کنیم که همه در حقوق خود برابرند اما برخی برابرترند. هرچه نجیب‌تر و دلسوزتر، مظلوم‌تر و صبورتر.