شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان: برخورد های قهری و بازداشت و پرونده دار کردن فعالان صنفی و دانشجویی با قانون اساسی منطبق نیست

۲۵ شهریور ۱۳۹۷

شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان در اعتراض به حکم محکومیت صادره پریسا رفیعی، شهروند زنجانی و فعال مدنی و صنفی دانشگاه تهران بیانیه ای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است:
اعتراضات اقشار و صنوف مختلف کفایت می کرد تا مسئولان محترم با تبیین و احصاء معقول علل و عوامل ظهور و بروز آن نارضایتی ها و اعتراضات،به کاهش و ترمیم شکاف حاکمیت – مردم بپردازند اما متاسفانه با اقداماتی دور از انتظار مواجه می شویم.
در میان انواع تهدیدات خارجی موجود، ایجاد روابط حسنه با مردم، خوشبینی آفرینی، اعتماد سازی و رسیدگی همه جانبه به مطالبات، مسائل و انتقادات آنها،گزینه ای است که می تواند قدرت مقابله کشورمان با تهدیدات خارجی و فائق آمدن بر نارسائی های و مشکلات داخلی را بالا ببرد.
برخورد های قهری و بازداشت و پرونده دار کردن فعالان صنفی و دانشجویی و صادر کردن احکام محکومیت بلند مدت غیر قابل انتظار، علاوه بر اینکه با شرع و فصول ناظر بر حقوق مردم در قانون اساسی منطبق نیست، هیچ کمکی به گذر از بحرانهای بالفعل و بالقوه کشور نکرده و نخواهد نمود.
کسانی که شیوه های غیر متناسب متکی بر قوه قهریه،بازداشت و صدور احکام سنگین را در روبرو شدن با منتقدین و معترضینی که در چهارچوب «آیین نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور مصوب وزارت علوم و تحقیقات و فناوری» و قانون اساسی فعالیت نموده اند،انتخاب کرده اند،سخت در اشتباهند و جز افزایش دادن ابعاد و اعماق شکاف حادث شده بین حاکمیت و مردم ،نسخه راهگشایی را برای پشت سر گذاردن بحرانها نمی پیچند.
اگر از سر دلسوزی و انگیزه خیرخواهانه برای فرونشاندن بحرانهای جاری ، رجوعی به درون جامعه صورت بگیرد، شدت نارضایتی ها و عکس العملهای منفی نسبت به برخوردهای انجام شده و احکام ناعادلانه ، در جامعه ای که قرار بوده عدالتی در طراز عدالت حضرت علی علیه السلام را شاهد باشد،می توان به آسانی لمس نمود.
مردم ما امروزه، با مشکلات متنوع و متکثری روبرو هستند. شایسته بود که دست اندرکاران ارگان های مختلف کشور آنان را درک کنند، جلوی اموری را که بر روی روان و وجدان جامعه خراش می اندازد و احساسات ناخوشایندی را سبب می شود بگیرند،چرا که فردا و فرداهائی نیز در پیش خواهد بود.
در روزهای مبادا مردم، نخبگان،فعالان سیاسی، احزاب سیاسی و گروههای اجتماعی اگر از بدبینی به دور باشند، رضایتمندی درخور توجهی داشته باشند و مطالباتشان برآورده شده باشد، می توانند حامی و پشتیبان مسئولان باشند، در غیر آن برخی را از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و زمینه افتراق در جامعه را فراهم نسازیم.
همچنان امیدواریم مسئولان و صاحب منصبان قضایی و امنیتی شرایط خطیر کشور را درک نمایند و مداراجویی با منتقدان و معترضان دلسوز، پیشه کرده و سخن شان را بشنوند.
خانم پریسا رفیعی و سایر دانشجویانی که به دلیل فعالیت های دانشجویی و صنفی به زندان چندین و چند ساله که در مجموع به بیش از یک قرن می رسد و ضربات شلاق محکوم شده اند،فرزندان این مزر و بوم هستند و دل در گرو این آب و خاک دارند.
این سنخ برخوردها با فعالان صنفی،کارگران، معلمان و دانشجویان نه تنها حجم و شدت مشکلات، نابسامانی ها، تبعیض ها، فسادها و اختلاس ها را پایین نمی آورد بلکه انواع نارضایتی ها و اعتراضات را بر این همه می افزاید و مشکلات عدیده ای را برای کشور بوجود می آورد.
از این رو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان اکیداً از بانیان و رسیدگی کنندگان به پرونده بانو پریسا رفیعی و سایر دانشجویان و فعالان صنفی می خواهد که برای امروز و آینده ایران و منافع ملی،با بازنگری زیربنایی در استراتژی فعلی و با هدف کمک به آرامش و امید ملی، در احکام صادره تجدید نظر مبنایی نمایند و از جمله با تبرئه سرکار خانم پریسا رفیعی مردم و دانشجویان استان زنجان را خرسند و امیدوار سازند. چون ‎معروفی بالاتر از امید دادن به مردم و منکری بیشتر از ایجاد اضطراب در دل مردم وجود ندارد.