گزارشی از روند درمان آرش صادقی؛ بازگشت به زندان، علیرغم دستور پزشک جهت ادامه درمان

۳۱ شهریور ۱۳۹۷


خبرگزاری هرانا – آرش صادقی فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی شهر کرج که روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه، پس از اعزام به بیمارستان امام خمینی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود تنها کمتر از سه روز پس از عمل جراحی به زندان بازگردانده شد. انتقال به زندان این فعال حقوق بشر پس از عمل جراحی در حالی صورت گرفت که پزشک معالج وی اعلام کرده بود “آقای صادقی پس از جراحی سنگینی که پشت سر گذاشته باید حداقل ۲۵ روز تحت شرایط ویژه بستری باشد تا اگر دچار حمله، عفونت یا تب شد سریعا وارد عمل شده و تیم پزشکی این زمان را نیاز دارد تا در این ۲۵ روز تشخیص دهد که آیا بیمار نیاز به شیمی درمانی، پرتو درمانی یا جراحی مجدد دارد یا خیر”. گفتنی است که از چندی پیش مشخص شد آرش صادقی به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندرو سارکوم مبتلا شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی شهر کرج مورخ سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۷، جهت عمل جراحی از زندان به بیمارستان امام خمینی منتقل شد و علیرغم دستور پزشک معالج روز شنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۷ به زندان بازگردانده شد.
این کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با دستور پزشک روز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۷، به بیمارستان امام خمینی منتقل شده و روز چهارشنبه تحت عمل جراحی گرفته است. اعزامی که با کارشکنی‌های بسیاری همراه بوده و پس از عمل جراحی نیز بدون مراقبت‌های ویژه و علیرغم اصرار پزشک به نگهداری در بیمارستان، این فعال مدنی به زندان بازگردانده شده است.
یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته است: “پزشک متخصص تشخیص داده بود که به دلیل اریتمی قلبی، بیماری‌های جانبی و ضعف شدید بدنی، آرش صادقی باید سه روز قبل از عمل در بیمارستان حضور داشته باشد تا با تزریق ویتامین و تغذیه مناسب شرایط جراحی برای وی فراهم شود. از این رو از روز یکشنبه ۱۸ شهریور از بخش جراحی چندین بار با زندان تماس گرفته شده و خواهان انتقال این زندانی به بیمارستان می‌شوند اما مسئولان زندان مدعی شدند که مجوز دادستانی برای بستری شدن زودهنگام آقای صادقی صادر نشده است و این فعال مدنی نهایتا روز سه‌شنبه به بیمارستان منتقل می‌شوند”.
به گفته این منبع از صبح روز سه‌شنبه و قبل از ورود آقای صادقی به بیمارستان حضور پررنگ ماموران لباس شخصی که مشخص نبود از کدام سازمان یا ارگانی هستند داخل بخش کانسر دیده می‌شد.
این منبع در ادامه افزود: “شب سه‌شنبه پس از انتقال آرش صادقی، مسئولان اتاق عمل اعلام کردند که به علت عدم حضور این زندانی در زمان تعیین شده برای اینکه اتاق عمل خالی نماند وقت به بیمار دیگری داده شده است اما نهایتا پزشک معالج وی موفق می‌شود که تختی را برای او در بخش کانسر خالی کند. آقای صادقی صبح روز چهارشنبه به اتاق عمل اعزام شده و تحت عمل سنگینی که از ساعت ۹ صبح آغاز و ۴ و نیم بعدازظهر پایان یافته، قرار می‌گیرد. در این عمل تومور استخوانی از ناحیه بازو و بخشی از ترقوه وی خارج شده و از قسمت‌های دیگر مانند استخوان سینه و زیربغل که مشکوک به به متاستاز هستند نمونه‌برداری می‌شود. پس از خارج کردن تومورهای سرطانی نیز استخوانی از لگن گرفته و به همراه پلاتین و سیمان مخصوص داخل بازو کار گذاشته می‌شود.
آقای صادقی باید پس از عمل یک ساعت در اتاق ریکاوری می‌ماند با این حال ماموران امنیتی مانع این کار شده و وی مستقیما به بخش منتقل شده است. در بدو ورود به بخش نیز در حالی که همچنان در حالت بیهوشی بوده به او دستبند و پابند می‌زنند و دور تخت ایشان را کامل می‌بندند. این امر که مانع چک شدن مداوم بیمار شده، مورد اعتراض پزشک قرار می‌گیرد.
دست راست آقای صادقی مورد عمل قرار گرفته و دست و پای چپ ایشان نیز توسط ماموران به تخت زنجیر شده بود که ایشان مجبور می‌شوند به صورت طاق باز استراحت کند و این موضوع باعث به وجود آمدن درد و زخم در کمر بیمار یعنی چیزی شبیه به زخم بستر می‌شود. این زندانی در طول روز تنها سه بار اجازه رفتن به دستشویی آن هم با همراهی سه مامور را داشته است. این شرایط غیر انسانی و محدودیت‌ها واکنش بسیاری از سوی کارکنان بیمارستان را به همراه داشت که در چند مورد نیر به درگیری لفظی بین مسئولان بیمارستان و ماموران امنیتی کشیده شد”.
این منبع در پایان افزود: “از روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور یعنی یک روز پس از جراحی، فردی که خود را ضابط دستگاه قضایی معرفی کرده بود به پزشک بخش اعلام کرد که این زندانی باید روز شنبه از بیمارستان ترخیص شود که این امر با مخالفت رزیدنت و پزشک متخصص روبه‌رو شد. دستور پزشک بر این بود که پس از جراحی سنگینی که آقای صادقی پشت سر گذاشته باید حداقل ۲۵ روز تحت شرایط ویژه بستری باشد تا اگر دچار حمله، عفونت یا تب شد سریعا وارد عمل شوند. همچنین تیم پزشکی این زمان را نیاز دارد تا در این ۲۵ روز تشخیص دهد که آیا بیمار نیاز به شیمی درمانی، پرتو درمانی یا جراحی مجدد دارد یا خیر. با این حال اصرار پزشک و رزیدنت نتیجه‌ای نداشته و آرش صادقی صبح روز شنبه ۲۴ شهریور به زندان بازگردانده شد”.

گفتنی است که این فعال مدنی از زمان بستری تا زمان ترخیص اجازه هیچ ملاقاتی را نداشته است.
لازم به یادآوری است، از چندی پیش مشخص شد که آرش صادقی به تومور استخوان دچار شده و پس از انجام آزمایشات پزشکی و با توجه به در حال پیشرفت بودن آن، وی به بیمارستان اعزام شد. جواب آزمایشات نشان دهنده این بود که آقای صادقی به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندرو سارکوم مبتلا شده و هر چه زودتر باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.
لازم به توضیح است، کندروسارکوما یکی از شایع ترین تومور اولیه بدخیم استخوانی در سنین نسبتا جوانی است که در آن سلولهای بدخیم غضروف ساز تولید تومور می کنند. حدس زده می شود که در کشود ما سالیانه یکصد مورد جدید آن ایجاد می شود.
هرانا در گزارش مربوط به ۳۰ تیرماه سال جاری از اعزام آرش صادقی به بیمارستان تحت تدابیر شدید امنیتی و عدم رسیدگی پزشکی به او خبر داده بود. مسئولان بیمارستان با بیان اینکه دکتر حضو ندارد از پذیرش وی خودداری کرده و در درمان این فعال مدنی تعلل کرده و او را به زندان بازگرداندند.
پیشتر سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری درمانی برای آرش صادقی شد و اعلام کرد “آرش صادقی مدافع حقوق بشر دچار تومور استخوانی شده است و این تومور ممکن است سرطانی باشد”.
آرش صادقی، کنشگر مدنی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۹ سال حبس محکوم شده است، او سال گذشته در اعتراض به بازداشت دوبارهٔ همسرش بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرد.