گزارشی از وضعیت آرش صادقی در بیمارستان

۳۱ شهریور ۱۳۹۷

23 دقیقه

بنا به خبری که به «ایران وایر»‌ رسیده است، آرش صادقی، زندانی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که به بیماری سرطان مبتلا شده، در نوبت اعزام به بیمارستان قرار دارد و همچنان مسوولان زندان و تصمیم‌گیرنده‌ها از این اقدام سر باز می‌زنند.

طبق تشخیص پزشک معالج آرش صادقی، قرار بود او  روز یکشنبه ۱۸ شهریور ماه در بخش سرطان بیمارستان «امام خمینی» بستری شود و عمل جراحی فردای آن روز اتفاق بیفتد. بنا به تشخیص این پزشک، آرش صادقی باید به دلیل «اریتمی» قلبی و بیماری‌های جانبی، همچنین ضعف شدید بدنی، سه روز پیش از عمل جراحی در بیمارستان بستری می‌شد تا شرایط مناسب را برای انجام جراحی پیدا کند. اما مسوولان زندان از این اقدام جلوگیری کردند.

با وجود این تصمیم و ممانعت‌ها پرستار بخش، از روز یکشنبه، ۱۸شهریور ماه چندین بار با زندان تماس می‌گیرد و خواهان انتقال آرش صادقی به بیمارستان می‌شود، اما مسوولان زندان پاسخ می‌دهند که مجوز دادستانی برای بستری شدن این زندانی صادر نشده است. تا در نهایت از صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور ماه، حضور مامورانی با لباس‌های شخصی بدون ارائه مدرکی که از کدام ارگان مراجعه کرده‌اند، در بخش سرطان بیمارستان «امام خمینی» پررنگ می‌شود.

۲۰ شهریور ماه شب، آرش صادقی را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما به گفته مسوول اتاق عمل سرطان، به دلیل مراجعه دیرهنگام این زندانی، اتاق عمل خالی وجود نداشت و زمان دیگری برای انجام جراحی تعیین می‌شود. اما پزشک معالج پس از پیگیری وضعیت آرش صادقی، او را برای انجام عمل در فردای روز مراجعه، آماده می‌کند.

چهارشنبه صبح، ۲۱شهریور ماه، آرش صادقی به مدت هفت ساعت و نیم تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد تا در نهایت تومور سرطانی را از بازو و ترقوه او خارج می‌کنند. پزشکان همچنان به وجود غدد سرطانی در دیگر اعضای بدن او مثل استخوان سینه و زیربغل مشکوک بودند و نمونه‌برداری را انجام می‌دهند. پس از خارج کردن تومورهای سرطانی، پزشکان با برداشتن بخشی از استخوان لگن به همراه پلاتین و سیمان مخصوص متشکل از فسفر و کلسیم، بازویش را ترمیم می‌کنند.

هر بیماری در این شرایط بایستی یک ساعت پس از انجام عمل جراحی در اتاق ریکاوری، بستری شود. اما ماموران اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهند و سریعا زندانی را به بخش منتقل می‌کنند و دست و پایش را در حالی به تخت می‌بندند که او همچنان بیهوش بوده است. ماموران همان دستی را به تخت می‌بندند که مورد عمل جراحی قرار گرفته بود، آن‌ها حتی پرده‌های دور تخت او را هم می‌بندند و تختش را به سلول انفرادی تبدیل کنند. در نتیجه پزشکان نتوانستند شرایط آرش صادقی را پس از عمل با دوربین‌های اتاق، رصد کنند.

در چنین وضعیتی، آرش صادقی ناچار بود به حالت طاق باز استراحت کند که نتیجه آن تشدید درد و ایجاد زخم در کمر بیمار بود. برای هر بار استفاده از توالت، سه مامور آرش صادقی را همراهی می‌کرد و او تنها اجازه سه بار استفاده از دستشویی در روز را داشت. تیم پرستاری بارها به این شرایط اعتراض می‌کنند و حتی وارد درگیری لفظی با ماموران می‌شوند اما جواب آن‌ها یک جمله است: «حکم قضایی و دستور است.»‌

فردای روز جراحی اما شخصی که خود را ضابط دستگاه قضایی معرفی کرده بود، به پزشک بخش سرطان خبر می‌دهد که ارش صادقی باید دو روز دیگر ترخیص شده و به زندان برگردانده شود. مساله‌ای که با مخالفت تیم پزشکی روبه‌رو می‌شود. طبق تشخیص این تیم، آرش صادقی بایستی ۲۵ روز تحت شرایط ویژه بستری می‌شد تا اگر بدنش دچار حمله، عفونت یا تب می‌شد، مورد کنترل و معالجه قرار می‌گرفت. در عین‌حال بعد از این ۲۵ روز، مشخص می‌شد که آیا او به جراحی مجدد نیاز دارد یا شیمی و پرتودرمانی. اما اصرارهای پزشکان نتیجه نداشت و آرش صادقی در همان روز مقرر، دوباره به زندان منتقل شد. در عین‌حال آرش صادقی از روز بیستم شهریورماه، حین بستری بودن در بیمارستان تا زمان ترخیص یعنی ۲۴ همان ماه ممنوع المللاقات بود.

آرش صادقی در حال حاضر، در نوبت اعزام به بیمارستان قرار دارد اما مسوولان همچنان از این اقدام سر باز می‌زنند. وضعیت روحی او بابت بیماری‌اش مناسب توصیف می‌شود اما در جسمانی و عدم رسیدگی لازم به او، جسمش را ضعیف کرده است. «آرش صادقی» نمونه‌ای دیگر از زندانیانی است که زندان، جسم‌شان را بیمار کرده و مسوولان اقدامی برای نجات او نمی‌کنند.

مطالب مرتبط:

با پابند و دست‏بند در بیمارستان، با لباس بیمارستان در زندان