دانشمندان چینی قادر به ایجاد بچه موش از دو موش نر شده اند

۲۱ مهر ۱۳۹۷

آکادمی علوم چین اعلام کرد که یکی از تیم های تحقیقاتی شان، توانستند برای اولین بار با دستکاری روی اسپرم و تخمک موش های مختلف، تولید مثل هایی را به صورت موفقیت آمیز تهیه ببینند که والدین، یک زوج نر بوده اند.
ناگفته نماند که قبلا بچه موش از دو موش ماده در لابراتوار با موفقیت ایجاد شده بود ولی این بار دانشمندان چینی توانستند بچه موش حاصل از پیوند ژنتیک دو موش نر به دنیا آورند.
موشی که از ترکیب  تکنیکی فوق ایجاد شده است به سن بزرگسالی رسید و خودش نیز مادر شده است. این اتفاق در بین پستانداران برای اولین بار در آزمایشگاه با موفقیت انجام شده است.
اطلاعات حک شده درون اسپرم و تخمک را به صورت جملات یا پاراگراف تصور کنیم می شود پی برد که دانشمندان چینی سعی کردند با ویرایش محدود و یا حذف بعضی کلمات، به مفهوم جدیدی دست یابند.
آنها با کمی تغییرات، اگر می خواستند دو تخمک را برای ایجاد جنین جدید ترکیب کنند بخشی از اسپرم را طوری عوض کردند که قیافه و مشخصات تخمک به خود بگیرد. همین عمل را با تخمک موش ماده انجام دادند و با حذف و تعدیل مشخصات درون تخمک ها، آنها را شبیه اسپرم موش نر ساختند تا دو موش نر، قادر به تولید مثل شوند.
بعضی از متخصصین اظهار امیدواری کردند که اختراع فوق، می تواند به طور وسیع در تحقیقات دارویی حتی در زندگی اجتماعی موش ها و در نهایت در زندگی بشر اثر بگذارد.
ناگفته نماند که قبلا بچه موش از دو موش ماده در لابراتوار، با موفقیت ایجاد شده بود ولی این بار دانشمندان چینی توانستند بچه موش حاصل از پیوند ژنتیک دو موش نر را نیز ایجاد کنند. مضافا بر اینکه 14 درصد بارداری موفق، رقم بالایی برای این تجربه علمی بوده است.
 
 
 Reproduction by Breeding Mice From Single-Sex Parents
 https://www.smithsonianmag.com/science-nature/scientists-break-rules-reproduction-breeding-mice-single-sex-parents-180970517/#rk22oc7uju3SSSdF.99

By Katherine J. Wu

image source
Le-Yun Wang / Chinese Academy of Sciences

 
 

The post دانشمندان چینی قادر به ایجاد بچه موش از دو موش نر شده اند appeared first on مرد روز.