نرگس محمدی در مراسم یادبود پروین بختیارنژاد در بند زنان زندان اوین: “جان پروین را استبداد ربود”

۲۶ مهر ۱۳۹۷

مراسم گرامیداشت پروین بختیارنژاد٬ فعال حوزه زنان در بند زندانیان سیاسی عقیدتی اوین و با حضور تمام زنان زندانی برگزار شد.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر٬ در این مراسم که با خواندن قرآن و شعری از شاملو- “سفر کوتاه بود”- همراه بود، نرگس محمدی از او گفت.
“جان پروین را استبداد ربود”
محمدی گفت: ابتدا به نیایش عزیز و ارشاد و دوست گرامی رضا علیجانی و خواهران داغدار پروین و آزادیخواهان و استبدادستیزان تسلیت می گویم و برای بازماندگان این راه پر بلا، اراده و ایمان روز افزون برای تقلا جهت رسیدن به آزادی و برابری می طلبم.
اودر ادامه صحبت هایش به ابعاد شخصیت پروین پرداخت و افزود: روزهای اول آشنایی من با پروین دفتر مجله ایران فردا بود. پروین زنی در میان سخت کوشان فردای ایران بود و دیدارهای بعدی حسینیه ارشاد و سپس دیوارهای سنگی و سرد زندان ها بود. روزی عشرت آباد و پادگان نظامی سپاه و روزی اوین و بند دو الف سپاه و بعد دوندگی های ما در مقابل مجلس، سازمان ملل، دفتر ریاست جمهوری و ….
پروین، دهه شصت با ارشادش آن سو و این سوی دیوار اوین و دهه های بعد با نیایشش این سوی دیوار ایستاد اما هرگز خسته نشد.
صبح فروردین ۹۰ پروین، به همراه آقای علیجانی و ارشاد و نیایش به خانه خانم رحمانی آمدند. برای ترک ایران و رفتن بدون بازگشت. چون هر لحظه امکان بازداشتشان میرفت. حال تقلای این سو و آن سوی دیوار زندان به مرز سرزمین عزیزمان ایران رسیده بود.
تا آخرین ملاقات همین چند وقت پیش، فرصت چند روزه در مرخصی کوتاهم. او را سخت در آغوش گرفتم شاید بی اختیار چند بار گفتم پروین جانم خوش آمدی به ایران. گفت چند روز دیگر خواهی گفت خوش آمدی به اوین و از بازجویی های سختش گفت.
نگران شدم که آوارگی، دوباره به این سو و آن سوی دیوار ننگین زندان رسیده است. هرگز گمان نمی کردم، این ظلم آشکار و چنگال بی رحم استبداد او را به ورای این جهان و به آن سوی زندگی خواهد کشاند.
زندگی پروین، بچه داری، زندان رفتن، فعالیت کردن، هجرت و بازگشتش، محاکمات و حکم و مرگش نشان از استبداد حاکم دارد. استبداد زندگی ها را چون توپ و خمپاره جنگی به خاکستر می نشاند.
انسان تحت حکومت استبدادی
این سوی دیوار یا آن سوی دیوار
این سوی مرز یا آن سوی مرز
با او یا بی او
با کس یا بی کس
در هر زمان و هر مکان
در حسرت، درد، هجران و تنهایی میزید و از زندگی محروم می شود.
پروانه فروهر
هاله سحابی
ندا آقاسلطان
کاووس سید امامی
و پروین بختیارنژاد و … قربانیان استبداد بودند.
یادشان گرامی