افزایش کسری بودجه آمریکا

۲۸ مهر ۱۳۹۷

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که کسری بودجه این کشور در سال مالی ۲۰۱۸ به رقم ۷۷۹میلیارد دلار رسیده است. این کسری نسبت به سال ۲۰۱۷ تا ۱۷ درصد افزایش یافته است.

 
بزرگ‌ترین کسری تجاری آمریکا از سال ۲۰۱۲ تاکنون
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، لوایح جدید مالیاتی و توافقات بودجه‌های عظیم از عوامل افزایش این کسری معرفی شده‌اند و این در شرایطی است که بنا به هشدار اداره بودجه کنگره آمریکا، افزایش کسری بودجه طی سال‌های پیش‌رو تسریع می‌شود. نشریه بیزینس اینسایدر با اعلام این خبر افزود که کسری بودجه آمریکا در سال مالی ۲۰۱۸ که از اکتبر ۲۰۱۷ تا سپتامبر ۲۰۱۸ محاسبه می‌شود، نسبت به سال مالی ۲۰۱۷ تا ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد و در کل برابر با ۹/ ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکاست. داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین حکایت از آن دارند که درآمدهای دولت آمریکا در این مدت تنها ۴/ ۰ درصد رشد کرده درحالی‌که هزینه‌های آن افزایشی ۲/ ۳ درصدی را شاهد بوده است.
افزایش کسری بودجه آمریکا با وعده‌های ترامپ و مقامات دولت وی در تناقض است چون آنها مدعی بودند که لوایح جدید مالیاتی به نحوی عمل خواهند کرد که هزینه‌های خود را پوشش دهند. به‌عنوان پیش‌درآمدی بر چشم‌انداز آینده، درآمدهای مالیاتی شرکت‌های آمریکایی طی سال مالی ۲۰۱۸ شاهد افتی ۳۱ درصدی و درآمدهای مالیات اشخاص افزایشی ۱/ ۶ درصدی را شاهد بودند. در شرایطی که شرکت‌ها موظف‌اند مالیات‌ها را به‌طور فصلی پرداخت کنند، به این معنا که با تصویب قانون مالیاتی، شرکت‌ها باید مالیات سه‌فصل سال را پرداخت کنند، اغلب خانوارهای آمریکایی تا آوریل ۲۰۱۹ موظف به پرداخت مالیات‌ها تحت قانون جدید نیستند.
اگر فرض بر این باشد که ترامپ قصد دارد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند، وی باید طی ۸ سال همه بدهی‌های دولت آمریکا را از میان بردارد. حالا این خبر اما نشان می‌دهد که واقعیت‌ها برخلاف جهت شعارهای ترامپ پیش می‌رود. کوین هاست، رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید به تازگی وعده داد ترامپ طرحی را ارائه خواهد کرد تا کسری بودجه را تحت‌کنترل درآورد. هاست می‌گوید این طرح بر کاهش هزینه‌ها و احتمالا کاهش برنامه‌های رفاهی همچون تامین‌اجتماعی و بهداشت و درمان متمرکز خواهد بود.
براساس پیش‌بینی‌های رسمی، این کسری بودجه از این پس فقط روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت. دفتر بودجه آمریکا پیش‌بینی کرده است که این کسری بودجه در سال ۲۰۱۹ تنها کمی کمتر از یک تریلیون دلار خواهد بود و در سال ۲۰۲۰ رقم یک تریلیون دلار را پشت‌سر خواهد گذاشت. این نخستین کسری بودجه در این ابعاد پس از وقوع بحران مالی خواهد بود. مک گینس، رئیس کمیته مسوول بودجه فدرال این گزارش را بسیار مهم توصیف کرد و گفت کنگره با این گزارش باید از خواب برخیزد. این آمارها و پیش‌بینی‌های رسمی در شرایطی منتشر می‌شوند که کاخ سفید هیچ واکنشی به آنها نشان نداده و در برابر درخواست بیزینس‌اینسایدر برای پاسخ در این رابطه سکوت کرده است.
دنیای اقتصاد
 
به کانال صدای مردم در تلگرام بپیوندید
@sedayemardomdotnet
 
The post افزایش کسری بودجه آمریکا appeared first on صدای مردم: صلح٬ آزادی٬ عدالت اجتماعی.