پناهجویان ایرانی با قایق ماهی‌گیری به انگلیس رسیدند

۲۴ آبان ۱۳۹۷

1 ساعت،26 دقیقه

آیدا قجر

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، هفده مهاجر ایرانی توانسته‌اند با قایق ماهی‌گیری خود را از شمال فرانسه به انگلیس برسانند. شمال فرانسه و دو شهر مرزی «کاله» و «دانکرک» سال‌هاست که مفر مهاجران برای رسیدن به انگلیس است. حالا این هفده ایرانی توانسته‌اند با دزدیدن یک قایق ماهی‌گیری خود را به رویای انگلیس برسانند. در میان این پناه‌جویان سه کودک هم هستند.

بنا به خبرهایی به «ایران وایر» رسیده است، این پناه‌جویان پس از گذشتن از مرز آبی و ورود به آب‌های انگلیس با پلیس تماس گرفته‌ و درخواست کمک کرده‌اند. گارد ساحلی انگلیس نیز به سراغ آن‌ها رفته و این مهاجران را به خاک این کشور برده است. در روزهای گذشته این پناه‌جویان در کمپ‌های شهرهای مختلف انگلیس تقسیم شده‌اند.

اقدام این مهاجران ایرانی برای مقامات انگلیس نیز بی‌سابقه بوده است. معمولا پناه‌جویان با قایق‌های کوچک سعی دارند از راه دریایی خود را به انگلیس برسانند. یا با سوار شدن بر کامیون زمینی به سمت این کشور رهسپار می‌شوند. حالا رسیدن این هفده مهاجر ایرانی، انگار که مسیر تازه‌ای به مقصد انگلیس گشوده است. انگلیس، رویایی‌ترین کشور برای ایرانیان مهاجر است. ارزش پول آن، زبان انگلیسی و از همه مهم‌تر تصور وجود کارهای سیاه باعث شده که انگلیس به مقصدی رویایی تبدیل شود.

سال‌هاست که شمال فرانسه و جنگل‌های شهرهای بندری کاله و دانکرک، محل زندگی پناه‌جویانی است که می‌خواهند به هر طریقی به انگلیس برسند. در میان این مهاجران، می‌توان با پناه‌جویانی مواجه شد که نزدیک به ۱۰ سال است در جنگل‌ها زندگی می‌کنند و با وجود ارائه پرونده پناهندگی به کشور فرانسه، همچنان در تلاش هستند تا بلکه شانس با آن‌ها یار شود و به مقصد خود برسند. مسیری که نه تنها پرخطر است بلکه جان بسیاری را می‌گیرد.

در حال حاضر شهر بندری کاله و جنگل‌های آن محل اقامت پناه‌جویان افغانستانی و آفریقایی است. ایرانی‌های مهاجر بیشتر در شهر بندری دانکرک و جنگل‌های آن حضور دارند. هر از گاهی دولت فرانسه اقدام به جمع‌آوری این پناه‌جویان و اسکان آن‌ها در شهرهای مختلف از جمله «نیس» می‌کند اما این مهاجران که قصد ماندن در این کشور را ندارند، خود را به شمال فرانسه می‌رسانند و تلاش‌های خود را از سر می‌گیرند.

معمولا مهاجران برای رسیدن به انگلیس از شمال فرانسه، سوار بر کامیون‌ می‌شوند. این روش بیشتر مورد استفاده قاچاق‌بران این منطقه است. مسافران با پریدن یا جای گرفتن در کانتینر کامیون یا با نشستن زیر کامیون و روی محور زیرین آن، جان خود را به خطر می‌اندازند تا به انگلیس برسند. کامیون‌ها یا از طریق کانال مانش به سمت انگلیس می‌روند یا در کشتی‌ها جای می‌گیرند و دریایی به آن سمت می‌روند.

هر ساله آماری منتشر می‌شود که گویای جان باختن مهاجران در این مسیر پرخطر است. برخی از آن‌ها در کامیون‌ها دچار خفگی می‌شوند و برخی دیگر از روی محور کامیون به پایین می‌افتند. مسافران بدون آن‌که بدانند بار کامیون چیست، ریسک می‌کنند و گاه تا ساعت‌ها در بارهای لاستیک، چوب، میوه یا یخچال می‌مانند.

سرنوشت مهاجران شمال فرانسه یکی از مناقشات همیشگی میان دولت این کشور و انگلیس است. در برنامه‌های خبری هر دو کشور می‌توان بحث‌های مختلفی را دنبال کرد که سال‌هاست ادامه دارد. دولت فرانسه برای مقابله با قاچاق انسان در این منطقه هر از گاهی مسافران را به کمپ‌ها می‌برد و هر از گاهی محل‌های سکونت آن‌ها را تخریب می‌کند. در سال‌های گذشته، بارها کمپ‌های مهاجران و ساختمان‌هایی که آنها در آن سکونت داشتند توسط دولت فرانسه تخلیه و تخریب شده است. اگرچه رویای انگلیس برای این مهاجران تخریب‌شدنی نیست.

از سوی دیگر، دولت انگلیس هم حاضر به پذیرفتن این مهاجران نیست. مناقشه این دو کشور در حالی سال‌ها بی‌نتیجه ادامه دارد که هر روز مسافران بیشتری با به خطر انداختن جان خود رهسپار انگلیس می‌شوند. در عین‌حال ساکنان شهرهای شمالی فرانسه نیز بارها علیه مهاجران تظاهرات برگزار کرده‌اند و خواستار ساماندهی آن‌ها شده‌اند.

حالا با به مقصد رسیدن این هفده پناه‌جو با قایقی ۱۲ متری، امید در دل بسیاری از مهاجران شمال فرانسه قوت گرفته است. مسیر تازه‌ای که فکر بسیاری از آن‌ها را به خود مشغول کرده است. ‌اگرچه مقامات انگلیس خبر داده‌اند که سه قایق کوچک دیگر هم روز چهارشنبه توسط گارد ساحلی این کشور متوقف شده‌اند که احتمال می‌رود سرنشینان آن هم ایرانی هستند. شهر ساحلی کاله کوتاه‌ترین مسیر دریایی میان فرانسه و انگلیس است و برای همین مورد انتخاب مهاجران و همچنین قاچاق‌بران برای رسیدن به انگلیس است.