۹۸ معلم بازداشت، احضار یا تهدید شدند

۲۴ آبان ۱۳۹۷

صدها معلم در نقاط مختلف ایران از حضور در کلاس‌های درس خوداری کردند. حدود صد معلم به نهادهای امنیتی احضار و بازجویی و یا بازداشت شدند. گروهی از معلمان نیز تهدید شدند.
معلمان دبیرستان پروین اعتصامی اهواز، ۲۳ آبان ۱۳۹۷
همزمان با دومین اعتصاب معلمان ایران در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ دستکم ۱۲ معلم بازداشت، ۳۰ معلم احضار و بازجویی شدند. بیش از ۵۰ معلم دیگرنیز پیام تهدیدآمیز دریافت کردند.
به گزارش شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان ایران، معلمان صدها مدرسه در بیش از ۵۰ شهر و ده‌ها روستا طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان از حضور در کلاس‌های درس خودداری و در دفتر مدرسه تحصن کردند.
همزمان با این تحصن دستکم ۹۸ معلم در شهرهای مختلف ایران به اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران، پلیس امنیت و حراست آموزش و پرورش احضار و بازجویی و یا بازداشت شدند. گروهی از معلمان نیز پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کردند.
در استان خراسان شمالی محمدرضا رمضان‌زاده دبیر انجمن صنفی معلمان این استان که همزمان با تحصن معلمان در مهر امسال بازداشت و به تازگی به قید وثیقه آزاد شده بود، باردیگر بازداشت شد.
سعید حق‌پرست، علی فروتن، حمیدرضا رجایی و حسین رمضان‌پور از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان استان خراسان شمالی نیز دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
دو معلم دیگر به نام‌های محمد رباطی و واعظی که تنها نام خانوادگیش فاش شده، طی روزهای گذشته در شهر شیروان استان خراسان شمالی دستگیر شدند.
نیروهای امنیتی در استان خوزستان نیز پیروز نامی و علی کروشات از فعالان کانون صنفی آبادان و اهواز را دستگیر کردند.
در استان فارس نیز یک معلم به نام محمدعلی زحمتکش به دست نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلوم منتقل شده است. علاوه بر او محمد کردو و فاطمه بهمنی از فعالان صنفی استان مرکزی هم در اراک دستگیر شدند.
بر پایه این گزارش، شماری از معلمان نیز طی روزهای گذشته به دفاتر حراست آموزش و پرورش، اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران و پلیس امنیت در نقاط مختلف احضار و بازجویی شدند. برخی از معلمان گفتند که از انها خواسته شده از تحصن خودداری کنند.
همچنین گروهی از معلمان نیز پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کردند. منبع ارسال این پیام‌ها فاش نشده، اما به گفته معلمان آنها به اخراج از آموزش و پرورش و تشکیل پرونده قضایی تهدید شده‌اند.
تحصن معلمان در  ۵۵ شهر و دهها روستا
بر اساس اعلام شورای هماهنگی کانون معلمان، صدها معلم در بیش از ۵۵ شهر و دهها روستا در ۲۰ استان ایران طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان تحصن کردند و به همین دلیل هزاران کلاس درس تعطیل شد. تصاویر متعددی از اعتصاب معلمان در مناطق مختلف منتشر شده است.در برخی مدارس دانش‌آموزان از اعتصاب معلمان حمایت کردند.
این شورا مشارکت معلمان استان کردستان در تحصن را پررنگ‌تر از دیگر مناطق گزارش کرد. در این استان دستکم معلمان ۱۱۰ مدرسه  از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. در استان فارس نیز معلمان ۶۰ مدرسه به تحصن پیوستند. معلمان ۶۶ مدرسه در استان کرمانشاه نیز از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.
در استان اصفهان نیز معلمان بیش از ۸۰ مدرسه در شهر و روستاهای مختلف تحصن کردند.  معلمان ۱۵ مدرسه در مازنداران، ۲۸ مدرسه در آذربایجان‌غربی، ۱۵ مدرسه در بوشهر، ۲۰ مدرسه در شهر همدان، ۱۰ مدرسه در اردبیل و دستکم ۲۰ مدرسه در  یزد نیز از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.
برپایه این گزارش، مشارکت معلمان استان تهران در تحصن دو روزه «چشمگیر نبود اما مدارسی در اسلامشهر، رباط کریم، شهریار، قلعه حسن‌خان و ملارد به تحصن پیوستند». در استان البرز نیز معلمان ۱۲ مدرسه در کرج تحصن کردند و «زنان معلم اکثریت متحصنان بودند».
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران با صدور بیانیه‌ای سرکوب و بازداشت فعالان صنفی را محکوم کرده و از نهادهای امنیتی خواسته است که روند سرکوب، پرونده سازی و بازداشت فعالان صنفی معلمان را متوقف و معلمان بازداشت شده را بدون قید و شرط آزاد کند.
معلمان ایران پیشتر نیز ۲۲ و ۲۳ مهر در اعتراض به وضعیت معیشتی، عدم اجرای طرح رتبه‌بندی، کالایی سازی آموزش و سرکوب معلمان تحصن کردند. معلمان در دومین اعتصاب خود علاوه بر مطالبات پیشین خواهان توقف طرح معلم تمام وقت نیز هستند.
به دنبال این تحصن محمدرضا رمضان‌زاده، عبدالرضا قنبری و عباس واحدیان دستگیر شدند. قنبری و واحدیان از زمان بازداشت در زندان نگهداری می‌شوند. رمضان‌زاده نیز باردیگر بازداشت شد.
پیش از این نیز ۲۰ اردیبهشت امسال در پی تجمع معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه، محمد حبیبی و شش معلم و بازنشسته دستگیر شدند. حبیبی به ۱۰ سال و نیم زندان، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و فعالیت اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. او از زمان دستگیری در زندان نگهداری می‌شود.
شش تن دیگر از بازداشت شدگان نیز به ۹ ماه زندان و جریمه نقدی بدل از شلاق محکوم شدند.
محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، روح‌الله مردانی، علی‌اکبر باغبانی، بختیار عارفی و محمد ثانی از دیگر فعالان صنفی معلمان نیز پیشتر  به زندان یا تبعید محکوم شده‌اند.

در همین زمینه:

دومین روز اعتصاب: معلمان معترض به حراست آموزش و پرورش احضار شدند