حسین کروبی: رفع حصر هرگز اتفاق نمی‌افتد

۲۰ آذر ۱۳۹۷

 کمتر از یک ماه دیگر حصر دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ وارد نهمین سال خود می‌شود. در طول این ۹ سال بارها موضوع رفع حصر از سوی مسوولان مختلف کشوری مطرح شد تا جایی که وعده این اتفاق به یکی از شعار‌های اصلی انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ تبدیل شد. نخستین‌بار عید غدیر سال ۹۳ بود که زمزمه‌های رفع حصر قوت گرفت اما این مهم رخ نداد. پس از آن به فراخورهای زمانی مختلف بار دیگر این موضوع مطرح شد اما هربار به دلایلی محقق نشد. اوج گمانه زنی‌ها اسفند ۹۶ بود. جایی که بسیاری از نمایندگان مجلس مدعی بودند شب عید ۹۷ خبرهای خوبی درباره حصر شنیده خواهد شد اما عید ۹۷ هم از راه رسید و رفع حصر صورت نگرفت. علی مطهری درباره چرایی عدم رفع حصر گفته بود که یک نهاد امنیتی بدقولی کرده و قرار بود رفع حصر در اواخر اسفند ۹۶ صورت پذیرد. در این میان نامه‌نگاری‌های کروبی از حصر آغاز شد. برخی معتقد بودند یکی از دلایل اصلی به تعویق افتادن رفع حصر نامه‌های کروبی از حصر است. ادعایی که روز گذشته نیز از زبان مجتبی ذوالنور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باردیگر مطرح شد. ذوالنور گفت: « کاسبان حصر کروبی را وادار کردند تا آن نامه را بنویسد و مقصر عدم رفع حصر آنها هستند.» اظهارات روز گذشته این نماینده مجلس بهانه گفت‌وگوی «اعتماد» با حسین کروبی فرزند مهدی کروبی است. او معتقد است هیچ اراده جدی برای رفع حصر وجود ندارد و ادعای کند شدن این روند توسط نامه‌های اخیر کروبی از حصر بهانه‌گیری است. حسین کروبی معتقد است که مواضع پدرش با وجود محصور بودن مشخص است و به همین دلیل رفع حصر هیچگاه صورت نمی‌گیرد. او می‌گوید که ممکن است برخی به دلایل نفع شخصی به دنبال کاسبی از حصر باشند اما این اتفاق در میان اصلاح‌طلبان عمومیت ندارد. مشروح گفت‌وگوی حسین کروبی را در زیر می‌خوانید:
مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس روز گذشته اظهار کردند که یکی از عوامل اصلی مانع از رفع حصر نامه‌نگاری‌های اخیر حجت‌الاسلام مهدی کروبی بوده است. آیا رفع حصری در جریان بود که با نامه‌نگاری‌های اخیر به تعویق بیفتد؟
همان‌طور که خودتان اشاره کردید هیچگاه بحث رفع حصر به صورت جدی مطرح نبوده است که حال نامه‌های آقای کروبی روی این روند تاثیرگذار بوده باشد. اگر نامه‌های آقای کروبی موجب کند شدن روند رفع حصر شده است، چرا حصر آقای مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد برداشته نمی‌شود؟ این دو بزرگوار که نامه یا بیانیه‌ای پس از آغاز حصر منتشر نکرده‌اند بنابر این ادعای اخلال در روند رفع حصر به‌واسطه نامه‌های اخیر آقای کروبی بهانه‌گیری است. آقای ذوالنور با این اظهارات قصد فرار رو به جلو در موضوع رفع حصر را دارند زیرا خودشان بهتر از هر فرد دیگری می‌دانند که اساسا موضوع رفع حصر هیچگاه به صورت جدی در میان مقامات عالیرتبه نظام و شورای عالی امنیت ملی که مسوول پیگیری این موضوع شده، مطرح نشده است. شاهد این مدعا خبرهایی است که هر ازگاهی از جلسات خصوصی منتشر می‌شود که بر اساس آن رفع حصر اصلا موافقی در میان مسوولان عالیرتبه کشور ندارد .
اما اخیرا خبرهای مختلفی درباره گشایش در حصر از زبان برخی مسوولان دولتی مطرح شد. این خبرها واقعیت ندارد؟
هرزمان که صحبتی از رفع حصر از زبان مسوولان دولتی مطرح شد بر اساس خوش‌بینی آن مسوولان بود.
نماینده مردم قم در مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود بخشی از اصلاح‌طلبان را کاسب حصر نامیده و معتقد است که این افراد با تحریک آقای کروبی رفع حصر را به تعویق انداخته‌اند که شما گفتید اساسا رفع حصری در کار نبوده که به تعویق بیفتد. آیا در اصلاح‌طلبان کاسب حصر وجود دارد؟
به فرض هم اگر فرد خاصی از موضوع حصر به دنبال کاسبی باشد نباید حساب او را به پای یک جریان سیاسی نوشت زیرا انسان از نیت و طینت دیگران با خبر نیست اما اینکه بگوییم مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان به دنبال کاسبی از حصر هستند نه‌تنها حرف درستی نیست بلکه از پایه بی‌اساس است زیرا اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که رفع حصر مانند خونی تازه در رگ‌های خشکیده اصلاح‌طلبان جاری خواهد شد.
نظر شما درباره جمله حسام الدین آشنا که مدعی شده بود حصر به پوسته رسیده است، چیست؟
مقصود آقای آشنا از این جمله آن است که اندک گشایشی در موضوع حصر رخ داده است. منظور از اندک گشایش آن است که اقوام درجه یک می‌توانند به دیدار محصورین بروند که این ادعای درستی است اما محصورین همچنان ارتباط‌شان با بیرون به صورت کامل قطع است بنابراین تفاوت چشم‌گیری ایجاد نشده است. مقصود ایشان از رسیدن حصر به پوسته دیدار‌های اعضای خانواده بدون اجازه قبلی پس از گذشت سال‌ها حصر است. به عقیده من حرف‌های آقای آشنا معنای دیگری نمی‌دهد.
ذوالنور در بخش‌های دیگری ازاظهارات خود مدعی شده است که محصورین در شرف عذرخواهی بودند. با توجه به ملاقات‌هایی که شما با آقای کروبی داشتید ایشان قصد عذرخواهی داشتند؟
این اظهارات کاملا ناجوانمردانه است. آقای ذوالنور فردی است که لباس روحانیت به تن دارد و انتظار مردم از چنین افرادی آن است که حرف راست بزنند. آقای ذوالنور به واسطه دیداری که در زمان حصر با آقای کروبی داشتند بهتر از هرکسی می‌دانند در آن دیدار آقای کروبی با چه ادبیاتی با ایشان صحبت کردند. در دیداری که پس از جلسه آقای ذوالنور با آقای کروبی با حاج آقا داشتم ایشان شرح ماوقع جلسه را برای من تعریف کردند. شدت کلماتی که آقای کروبی در آن جلسه استفاده کردند به حدی بود که به ایشان گفتم اگر آقای ذوالنور تمام حرف‌های شمارا بدون کم و کاست به مسوولان منتقل کنند، اگر یک درصد بنا به رفع حصر باشد دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. موضوع دومی که درپاسخ به این ادعا باید بگویم آن است نگاهی گذرا به بیانیه‌ها و نامه‌های منتشر شده از آقای کروبی که در دوران حصر نوشته‌اند گویای مواضع ایشان است که این مواضع در مقایسه با قبل از حصر بسیار محکم‌تر شده است بنابراین ادعاهایی نظیر ادعای آقای ذوالنور بی‌انصافی و به‌دور از حقیقت در حق محصورین است.
ایشان در بخشی دیگر از اظهارات خود مدعی شده‌اند تا زمانی که محصوری عذرخواهی نکند خبری از رفع حصر نخواهد بود. با توجه به این اظهارات پیش‌بینی شما از آینده حصر چیست؟
من در مصاحبه‌های مختلف گفته‌ام و این‌بار نیز مجددا تاکید می‌کنم که رفع حصر صورت نخواهد گرفت. من در این زمینه استثنائا با آقای ذوالنور موافقم که رفع حصر صورت نخواهد گرفت مگر آنکه شرایط ویژه داخلی یا جهانی رخ دهد که نظام حاضر به رفع حصر شود در غیر این صورت رفع حصری در کار نخواهد بود.