گزارش مهم؛ می خواهند ایران را کره شمالی کنند

۱۹ مهر ۱۳۹۲

موسویان: اقتصاد فلج‌شود هم غنی‌سازی متوقف نمی‌شود

خبرگزاری حکومتی تسنیم: مذاکره کننده ارشد هسته‌ای اسبق کشورمان طی سخنرانی در یک اندیشکده آلمانی تأکید کرد: شدید‌ترین تحریم‌ها نیز موجب آن نمی‌شود که ایران از حقوق خود برای غنی‌سازی اورانیوم تحت نظارت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای چشم‌پوشی کند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران طی سخنرانی در یک اندیشکده آلمانی تاکید کرد: شدید‌ترین تحریم‌ها نیز موجب آن نمی‌شود که ایران از حقوق خود برای غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کند.

به گزارش بلومبرگ، حسین موسویان گفت: هیچ میزان از تحریم ها قادر نخواهد بود تا ایران را به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود وادار کند، حتی اگر تحریم ها اقتصاد ایران را ناتوان (فلج و نابود) کند.

موسویان در یک سخنرانی در شهر هامبورگ آلمان گفت: حتی اگر تحریم‌ها منجر به تاثیر منفی بر زندگی مردم عادی شود (مثل مردم کره شمالی از گرسنگی بمیرند)، ایران هرگز از حقوق خود در غنی‌سازی اورانیوم دست برنخواهد داشت.

موسویان که در موسسه کوربر در شمال آلمان سخنرانی می‌کرد افزود: توقف غنی سازی اورانیوم غیر ممکن است، مهم نیست چه نوع تحریم‌هایی اعمال کنید، ایران حاضر به چشم پوشی از حقوق خود نیست.

موسویان تاکید کرد: ایران اگر بخواهد، توانایی ساخت بمب هسته‌ای را دارد.

نباید تجربه کره ‌شمالی در مورد ایران تکرار شود

نخست وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگمینه" که متن آن امروز منتشر می‌شود پیش‌بینی می‌کند که رژیم ایران در مذاکرات پیش‌رو فقط برای تغییرات جزیی اعلام آمادگی کند و هشدار می‌دهد که ادامه این روند رهبران جمهوری اسلامی را قادر می‌کند به سلاح اتمی دست یابند.

نخست وزیر اسرائیل با تاکید بر این که "یک توافق‌نامه بد، بدتر از نرسیدن به توافق است" کره‌شمالی را مثالی برای این وضعیت معرفی کرد.

به گزارش رادیو آلمان، نتانیاهو گفت؛ با کره‌شمالی توافق‌نامه هم به امضا رسید و به عنوان "آغاز دورانی جدید" جشن گرفته شد، اما این کشور یک سال بعد نخستین آزمایش اتمی خود را انجام داد.

خبرگزاری فرانسه با استناد به نسخه‌ای از گفت‌وگو با نتانیاهو که پیش از انتشار به دست آورده از قول او نوشت، نباید اجازه داد تجربه کره‌شمالی در مورد ایران تکرار شود.

نخست وزیر اسرائیل پیش تر در مصاحبه با بی بی سی فارسی خطاب به مردم ایران گفته بود، در صورت دستيابی رژيم حاکم به سلاح اتمی، هرگز از چنگال این حکومت جهنمی رها نخواهيد شد. (همانند مردم دربند و گرفتار کره شمالی)