انتخابات سازمان نظام پزشکی ایران آغاز شد

۴ اسفند ۱۳۹۱

انتخابات سازمان نظام پزشکی از صبح امروز، جمعه ۴ اسفند (۲۲ فوریه)، در استان‌های مختلف ایران آغاز شده است.
در تهران صلاحیت ۱۳۱ نفر برای برگزیده شدن به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تایید شده است.
حسن امامی رضوی،رئیس هیات اجرایی این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی به خبرگزاری ایلنا گفته است: " هیچ مشکلی در اجرا و برگزاری انتخابات نداریم."
سازمان نظام پزشکی یکی از قدیمی‌ترین نهادهای صنفی و غیردولتی ایران است که اموری چون تعیین نرخ خدمات درمانی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای پزشکان را بر عهده دارد. اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی استان‌های مختلف، مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی را تشکیل می‌دهند که رئیس کل و اعضای شورای عالی سازمان را انتخاب می‌کند.
ردصلاحیت پزشکان اصلاح‌طلب در انتخابات این دوره اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است.
علی تاجرنیا، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکان اصلاح طلب، پیشتر گفته بود که با توجه به این ردصلاحیت‌ها "امکان حضور آنها در انتخابات نظام پزشکی وجود ندارد‌."
'انتخابات مخدوش'
پس از اصلاح‌طلبان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز به ردصلاحیت‌ها اعتراض کرده و در نامه‌ای به وزیر کشور و سرپرست وزارت بهداشت گفته بود: "باید طبق قانون عمل شود و نظرات شخصی و گروهی و خارج از چارچوب قانون دخالتی نداشته باشد."
آقای احمدی‌نژاد در این نامه نوشته بود در صورت عدم تجدیدنظر در ردصلاحیت‌ها "برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است." دو روز پیش هم غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، گفته بود: "بدون رعایت این مقررات، انتخابات مخدوش خواهد بود."
با وجود مخالفت‌ دولت با ردصلاحیت‌ها، برگزارکنندگان انتخابات نظام پزشکی و چهره‌های سیاسی منتقد آقای احمدی‌نژاد، دخالت در این حوزه را خارج از حوزه وظایف او دانسته‌اند.
خبرگزاری ایسنا گزارش داده که مرضیه وحید دستجردی، وزیر برکنارشده بهداشت، امروز همراه با باقر لاریجانی در انتخابات شرکت کرده است. باقر لاریجانی، برادر علی و صادق لاریجانی، روسای مجلس و قوه قضاییه، و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
گفته می‌شد اختلاف نظر آقای احمدی‌نژاد با خانم دستجردی بر سر ریاست باقر لاریجانی بر دنشگاه علوم پزشکی تهران از دلایل برکناری خانم دستجردی بوده است.
علی شکوری‌راد، پزشک و از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه بهار موضع آقای احمدی‌نژاد در انتخابات سازمان نظام پزشکی را "مانور انتخاباتی" دانسته بود.