دختران فراری، خواهران بی پناه ما هستند!

۴ اسفند ۱۳۹۱

دختران فراری چه کسانی هستند؟
دختران فراری، به دخترانی گفته می‌شود که به دلیل مشکلات مختلف از خانه و خانواده شان فرار می‌کنند و به جامعه پناه می‌برند. به گفتهٔ مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی در ایران حدود ۸۰ درصد دختران در ۲۴ ساعت اول بعد از فرار از خانه مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. آمار دختران فراری در سال های اخیر بدلیل فقر، تعصب شدید خانواده ها و نابسامانی های خانوادگی بسیار افزایش یافته است.(۱)
دلایل فرار و متوسط سن دختران فراری در ایران
در حکومت مذهبی و مردسالار اسلامی همه حقوق سرپرستی و حتی حق ازدواج یک دختر به پدر یا مردان فامیل او تعلق دارد. بدین ترتیب یک دختر هیچ حقی در انتخاب سرپرست و یا محل زندگی یا ازدواج از خود ندارد. کودکان در خانواده های از هم پاشیده شده به پدران داده می شوند، فارق از اینکه دلیل بسیاری از جدایی ها در وهله اول خشونت و وضعیت مردسالار آن خانواده بوده است. سرنوشت این کودکان بدون سرپرستی مادر بسیار هولناک خواهد بود.
بر اساس گزارش محرمانه ای که چندی پیش از سوی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد، علاوه بر افزایش بی سابقه آمار دختران فراری، کاهش متوسط سن آنان در ایران هم اکنون به حداقل نه سال تقلیل یافته است.(۳)
دو علت مهم فرار دختران از خانه: ۱- تحمیل عقاید والدین به دخترانی است که سن بلوغ را طی میکنند و ۲-اجبار آنان به ازدواج ناخواسته است. طبیعتا این امر در سنین ۱۴ تا ۲۰ سالگی بیشتر رخ می دهد. از دلایل دیگر فرار دختران از خانه میتوان؛ شرایط نابسامان خانوادگی، از هم پاشیدگی خانواده، اعتیاد، مشکلات اقتصادی، ازدواج مجدد والدین و خشونت های جسمی و روانی، سختگیری خانواده های متعصب در مورد دختران، تجاوزهای جنسی بوسیله نزدیکان، فقر و … را نام برد.(۲)
دو دختر جوان از گچساران که آواره کوچه و خیابانند و روی بازگشت به خانواده خرافاتی و بی مسئولیت خود ندارند. به راستی این غم بزرگی است که بر سینه هر ایرانی باشرف سنگینی می کند.
بیشترین درصد دختران فراری در کدام شهرها و مناطق هستند؟
پدیده “دختران فراری” در سال‌های اخیر، به معضل بزرگ اجتماعی در ایران تبدیل شده است. آمار دختران فراری در تهران و شهرستان ها رو به افزایش چشمگیری دارد، اما بیشترین درصد آمار دختران فراری متعلق به خانواده های مذهبی و در شهرهای مذهبی است. این معضل اجتماعی بویژه در اطراف حرم های زیارتگاه های شهرهای مذهبی کاملا قابل مشاهده است.
بر اساس سند کنترل آسیب های اجتماعی در ۲۷استان کشور، تعداد دختران فراری در برخی از استانها مانند تهران و خراسان بیش از سایر استان ها می باشد، البته این دختران بیشتر از استان های دیگر به این دو استان آمده اند(۴). بر طبق یک پژوهش ۸۵ درصد از دختران فراری که در تهران زندگی می کنند، اهل شهری غیر از تهران بوده و عمدتا از استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، مازندران و گیلان به تهران آمده اند.(۳)
دختری فراری از خانه و خانواده، سرگردان د ر خیابان ها و طعمه مردان هرزه و بیشرف، و رژیم ضد انسانی. ایا جای گریستن و خون گریه کردن نیست؟۱.
دام مخوف گروه های فساد
در همایش آسیب‌های اجتماعی شهری،‌ “لیلا زائر” (پژوهشگر اجتماعی) در مقاله فراتحلیل زمینه‌های فردی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی موثر در فرار دختران. آخرین آماری که از دختران فراری ارائه شده، مربوط به سال ۷۸ ذکر کرده و تاکید می کند که این میزان نسبت به سال ۶۵، ۲۰ درصد افزایش داشته است. به گفته او ۱۸ درصد دختران فراری در روز نخست فرارشان مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند و ۶۰ درصد آنها نیز در هفته اول مورد تجاوز قرار می‌گیرند.
روان پریشی، افسردگی و پرخاشگری از مشکلات عمده دختران فراری است. این پژوهشگر با بیان اینکه ۶۷ درصد از دختران فراری از خانواده های خود می ترسند بیان داشت:” ۳۴ درصد این دختران قبل از فرار با جنس مخالف خود رابطه داشته و ۴۹ درصد آنها برای بقای فرار پس از فرار دست به این کار می زنند.”(۵)

این ویدیو بیناگر حقیقت تلخ و ناگوار فرار دختران از خانواده و سوء استفاده آدمخوران اجتماع و رژیم ضد انسانی از آنهاا ست که می پوسند و زباله می شوند. این درد بزرگ کشور آخوند زده و ویران شده ما است.
راهکارهای اجتماعی
ایجاد راه کارهای مفید اجتماعی مانند :”فراهم کردن بستر بازگشت این دختران به خانواده، برطرف کردن ضعف قانون در مورد مسئله کودک آزاری، برطرف کردن خلأ قانون در رابطه با ازدواج های اجباری می تواند در کاهش آمار دختران فراری موثر باشد”.(۵)
همچنین برپایی و ساخت محل های امن و مناسب آموزشی و تحصیلی و زندگی، برای دختران فراری. برنامه های اجتماعی چون، پیدا کردن خانواده هایی روشنفکر و قابل اعتماد که با نظارت سازمان بهزیستی سرپرستی این دختران را به عهده گرفته و چون خانواده دوم به کمک و پشتیبانی از آنها بپردازند. تا رسیدن این دختران به سن قانونی و سعی در پیداکردن شغلی آبرومند با کمک دولت، می تواند از دیگر برنامه های مفید در کمک و همیاری با این نوجوانان و جوانان آسیب دیده اجتماعی باشد.
سوء استفاده حکومت اسلامی از زنان خیابانی و دختران فراری
در پژوهشی دیگر چنین ثبت شده که ۸۰ درصد دختران فراری در ۲۴ ساعت اول جذب باندهای فساد می‌شوند(۶). برخی پژوهشگران مشاهده دختران فراری در پارک ها را، ۱۰ درصد کمتر از سال گذشته می دانند. مجید ابهری، رفتار شناس در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: “مطالعات یک تیم پژوهشی که تعداد دختران فراری در پارک های معروف تهران را کنترل می کرد، نشان داد دختران فراری در تهران، کمتر در انظار ظاهر می شوند.
به گفته این رفتارشناس؛” علل کاهش حضور دختران فراری در محیط های عمومی به دلیل سختگیری های نیروی انتظامی در دستگیری این دختران، می باشد. بنابراین بسیاری از این دختران ترجیح می دهند به زندگی مخفیانه در خانه های امنی که افراد ناباب در اختیارشان می گذارند، بپردازند. آنها به طور غیرقانونی با مردانی زندگی می کنند که از آنها سوءاستفاده های جنسی می کنند و همچنین آنان وادار به فروش مواد مخدر و سرقت نیز می شوند.”(۷)
دلیل اصلی این به دام گرفتار شدن دختران فراری در چنگ باندهای فساد در ایران. به خاطر جرم بودن اصل قضیه فراری بودن دختران از خانه است. چنین دخترانی دستگیر بوسیله پلیس و نیروی انتظامی و گشت ارشاد دستگیر شده و چه بسا زندگی بسیار سخت تر و پر درد و رنج تری خواهند داشت.
نمونه دیگر از فرار و سرگردانی یک دختر در اجتماع آش و لاش و آخوند زده ایران
وجود تعصب های خانوادگی و خشونت نهادینه شدن در خانواده های چنین افرادی، و همچنین وجود حکومتی مذهبی و بسیار فاسد که خود مروج دهنده صیغه یا روسپی گری شرعی و صاحب روسپی خانه های مذهبی به نام خانه های عفاف است، وجود قانون و عقیده پدوفیلی مذهبی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی که کودکان دختر را از ۹ سالگی برای همخوابگی(تجاوز جنسی) آماده فرض می کند!.
همچنین وجود سردمداران مذهبی فاسد با سابقه تجاوز، شکنجه زندانیان و سرپرستی روسپیان دولتی که بویژه در تظاهرات حکومتی بیشتر نمایان هستند. وجود باند های حکومتی قاچاق و فروش دختران و زنان به کشورهای عربی و همسایه، بزرگترین خطرات موجود در راه نجات دختران فراری می باشند.
مقایسه سرنوشت دو دختر معروف فراری
دعا خلیل اسود:
داستان وحشتناک و بسیار تاثر انگیز دختر کرد ۱۷ ساله به نام “دعا خلیل اسود” که به جرم ارتباط عاشقانه با یک پسر، از سوی خانواده و اقوام و اهالی منطقه‌اش، سنگسار شد. حقیقت سرنوشت وحشتناک بسیاری از دختران فراری در کشورهای جهان سوم است. این دختر بی پناه پس از دوستی با این پسر به روایتی مورد تجاوز او قرار گرفت و به روایتی دیگر با او همبستر شد. وی در هر صورت می دانست راهی برای بازگشت به خانه نخواهد داشت و با آن پسر فرار کرد. متاسفانه پسر جوانمرد نبود و او را رها کرد و دختر بی پناه به امید بخشش خانواده به خانه خود بازگشت که این تصمیم مرگ فجیع او را رقم زد!.(۹)

گفتگوی صدای آمریکا با یک جامعه شناس در مورد علت های  فرار دختران  از خانه و خانواده
واریس دیری:
برخلاف ایران و کشورهای اسلامی و جهان سوم، فرار از خانه، دختر فراری بودن یا حتی بوسیله خانواده از خانه طرد شدن در جوامع پیشرفته همیشه به دلیل افتادن به دام های روسپیگری و تباهی نیست. چون حکومت ها و دولت ها در کشورهای پیشرفته دختران فراری را سرپرستی و حمایت می کنند. به طور مثال؛ داستان شگفت انگیز یک دختر فراری اهل آفریقا به نام “واریس دیری” که در کودکی ساکن صحراهای سومالی بود و خانواده ای بسیار متعصب، بدوی و جاهل داشت، بسیار قابل توجه است.
یکی از مشهورترین و آموزنده ترین داستان های جهان، در مورد چگونگی تلاش یک دختر فراری اشرایت هولناکش تا کمک به همنوعانش است. واریس در ۵ سالگی به فجیع ترین شکل ممکن ختنه شد. او در ۱۳ سالگی برای فرار ازدواج اجباری مرد ۶۰ ساله‌ای از خانه و دهکده خود گریخت. چون او نمی  خواست سرنوشت شومی چون خواهرش داشته باشد. او بعدها خود را به لندن رساند و مدل معروفی شد. اما شهرت جهانی امروز او نه به دلیل مدل بودن، بلکه به دلیل سمت او در سازمان ملل متحد است.
این دختر فراری از جهل و جور فرهنگ و مذهب خانواده و اجتماع اش، اکنون سفیر سازمان ملل برای مبارزه با ختنه زنان در سراسر جهان است، جنایتی که او نیز در کودکی قربانی آن بود. وی در نوجوانی از خشونت و اجبار سنتی و مذهبی جامعه خود گریخت. واریس توانست زندگی بسیار بهتری با حمایت جامه سکولار یک کشور پیشرفته بدست آورد، و حتی در بزرگسالی برای جلوگیری از جنایت ختنه زنان به جامعه پیشین خود و اقصی نقاط دنیا سفر کرد و به یاری دختران بیشماری شتافت.(۱۰)
کلام آخر
حقیقت این است که دختران فراری، خواهران، مادران و آینده سازان همین مرز و بوم و هم میهنان عزیز و بی پناه ما هستند. مردانی که به سوء استفاده جنسی یا اذیت و آزار این زنان و دختران می پردازند و یا زنانی که رفتاری ناشایست و تحقیر آمیز با این افراد دارند. باید در نظر داشته باشند که در شرایطی مشابه، خواهران و مادران و حتی خود آنان نیز احتمالا به همین سرنوشت دچار می شدند. کمک های اجتماعی و عاطفی به این دختران کمک به برقراری جامعه ای سالم است. زیرا نجات یک زن، یک مادر، نجات یک نسل و نسل های آینده از او و خانواده اش خواهد بود.
پیامد فرار دختران از خانه و خانواده،، روسپیگری و هرجایی است. پیامدی که دختران بیگناه و چشم و گوش بسته را در دام مافیای سوداگران سکس می اندازد و زندگی آنان را به تباهی می کشاند.
فساد اجتماعی و آلوده کردن دامن این دختران بی پناه به فساد،آلوده کردن جامعه به نابسامانی های بیشتر اجتماعی و بیمارهای مخوف جنسی است. عقوبتی که همواره دامن مردانی را که به سوء استفاده از این دختران می پردازند، خواهد گرفت. در کشورهایی با حکومت های سکولار بسیاری از مردم وقت خود را در عزاداری ها و کلاس های قرآن خوانی و کتاب مقدس خوانی و مذهبی که هیچ سودی برای سعادت و کمک به همنوعان خود ندارد، صرف نمی کنند. بلکه به انجمن های خیریه و ارگان های دولتی و غیر دولتی اجتماعی بویژه کمک به نیازمندان به طور داوطلبانه مشغول به کار هستند.
به امید روزی که مردم ایران  به جای سینه و قمه زنی و عزاداری های بیهوده دست به ترمیم مدارس و خانه های کودکان بی سرپرست و کمک به انجمن های خیره شوند. در پایان نگاهی داریم به موسسه خیرهٔ امید مهر که به یاری دختران فراری در ایران شتافته است. لطفا به سرگذشت این دختران بی پناه از زبان خودشان گوش فرادهید(۸). باشد که به نگاهی نگران، مترحم و متفاوت در مورد این عزیزان دست یابید، به دور از نگاه شماتت بار یک جامعه مذهبی نکوهشگر و متعصب به این دختران بی پناه و زجر کشیده.
بن مایه ها:
اغلب دختران فراری، در کمتر از ۲۴ ساعت پس از فرار، مورد تجاوز قرار می گیرند (۱)
دلایل اساسی فرار دختران (۲)
افزایش ۱۵ درصدی دختران فراری در کشور! (۳)
دختران فراری بیشتر به کدام شهرها می روند؟ (۴)
سایه سنگین آسیب های اجتماعی بر پایتخت (۵)
۸۰ درصد دختران فراری در ۲۴ ساعت اول جذب باندهای فساد می‌شوند (۶)
زنان خیابانی و دختران فراری، واقعیتهایی که تعداد ندارند(۷)
خیرهٔ امید مهر/ سایت امیدِ مهر (۸)
دعا خلیل اسود (۹)
واریس دیری (۱۰)