«تقاضای پناهندگی یک دیپلمات ایرانی از نروژ»

۴ اسفند ۱۳۹۱

خبر / رادیو کوچه
روز جمعه ٢٢ فوریه (چهارم اسفندماه) رسانه‌های نروژی از درخواست پناهندگی یک دیپلمات ارشد سفارت ایران در اسلو خبر دادند.
«سایت نروژ پست» به نقل از روزنامه «داگبلادت» این کشور نوشت که دیپلمات مذکور سال‌ها کارمند سفارت جمهوری اسلامی در نروژ بوده و از ماه دسامبر گذشته با جدایی از سفارت، تقاضای پناهندگی خود را به مقامات این کشور اروپایی ارایه داده است.
بنا بر این گزارش، وی به همراه خانواده‌اش در مکانی که نامعلوم اعلام شده، زندگی می‌کند. وکیل این دیپلمات می‌گوید که موکل او در حال حاضر تمایلی به اظهار نظر درباره علت تصمیم خود ندارد. وزارت خارجه نروژ، پلیس امنیتی این کشور و هم‌چنین مقامات دولتی ایران هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

با این که در منابع نروژی نامی از دیپلمات پناه‌جو برده نشده، «سایت رادیو فردا» نام وی را به نقل از یک منبع مطلع، «محمدرضا زارع» دبیر دوم و مسوول سابق امور مالی سفارت ایران در اسلو ذکر کرد.
پس از اعتراض‌های گسترده نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ١٣٨٨ «محمدرضا حیدری» کنسول پیشین ایران در نروژ، «حسین علیزاده» نفر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در فنلاند ، «فرزاد فرهنگیان» رایزن دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل و  «احمد ملکی» دیپلمات ارشد ایران در سرکنسولگری میلان از سمت خود استعفا داده بودند.